حفظ اصالت یک منبع فرهنگی نیازمند مطالعات خاص است

به گزارش مجله سرگرمی، ایرنا/ براساس سخنان مشاور وزیر میراث فرهنگی کشور، حفظ اصالت یک منبع فرهنگی نیازمند مطالعات خاص است.

حفظ اصالت یک منبع فرهنگی نیازمند مطالعات خاص است

محمدحسن طالبیان در نشست تخصصی دومین روز همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث شهری گفت: بطور کلی موضوع حفاظت و بازسازی به عنوان یک فرآیند فرهنگی با چگونگی درک ارزش های تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهر تاریخی ارتباط تنگاتنگی دارد.

مشاور وزیر میراث فرهنگی اضافه نمود: کیفیت درک اصالت شهر تاریخی به اندازه درک ویژگی ها و ارزش های خاص آن بستگی دارد. تنوع منابع، اصالت و ارزش های میراثی باعث شد که بینش های حفاظتی و پاسخ های بازسازیی الزاما متفاوت باشند به همین لحاظ برای حفظ اصالت یک منبع فرهنگی با توجه به زمینه خاص آن ضروری است بطور خاص مطالعه و تفسیرهای مجددی انجام گردد.

یکپارچگی شهر تاریخی یعنی اثر و رابطه آن با بستر و لایه های مختلف تاریخی

استادیار مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی با اشاره به بعضی تعاریف و معیارهای اصالت در مباحث میراث جهانی گفت: یکپارچگی یا تمامیت به حالتی اشاره می نماید که آن چیز همه مولفه های خود را در بر داشته، نشکسته، تقسیم نشده و کامل باشد، به لحاظ مادی تمام و کمال حریم آن محفوظ مانده، بری از لطمه ذاتی خواه برای یک شی خواه برای یک متن ادبی و بطور کلی بیانگر یک شرایط است.

مشاور وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه در یک شهر تاریخی منظور یکپارچگی در طول تاریخ یعنی اثر و رابطه آن با بستر و لایه های مختلف تاریخی است، سه مولفه مهم یکپارچگی را یکپارچگی ساختاری، یکپارچکی عملکردی و یکپارچگی بصری بیان کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به بیان بعضی از ویژگی های تاریخی و تجربیات حفاظت در شهرهای یزد، همدان و ماسوله پرداخت.

منبع: همگردی
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164306

به "حفظ اصالت یک منبع فرهنگی نیازمند مطالعات خاص است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ اصالت یک منبع فرهنگی نیازمند مطالعات خاص است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید