حشره خواری که 8 برابر وزن خود غذا می خورد

به گزارش مجله سرگرمی، این حشره خوار که وزنش سنگین تر از یک کارت بازی نیست، هر روز باید هشت برابر وزن بدن خود غذا بخورد و بنابراین نمی تواند به خواب زمستانی برود.

حشره خواری که 8 برابر وزن خود غذا می خورد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ایسنا، اخیرا گروهی از محققان با استفاده از اسکن ام آر آی متوجه منقبض شدن قشر لامسه/ حسی (somatosensory cortex) مغز این حشره خوار که اطلاعات حسی را از شارب های خود پردازش می نماید، شدند. شارِب به نوع ویژه ای از مو یا پرهای حسگر در برخی جانوران، به ویژه پستانداران و پرندگان، گفته می گردد. این موهای دراز و از جنس کراتین به عنوان نوعی حسگر طبیعی مسئول انتقال نوسان های خود به پایه شان در پوست و از آنجا به مغز هستند. در انتهای هر کدام از موهای شارب در پوست عصب های فشرده ای قرار دارند که مسئول حس چنین نوسان هایی هستند. همهٔ نخستیان به جز انسان دارای شارب های حسگر هستند.

محققان که یافته های خود را در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر کردند، گزارش دادند که این ناحیه از مغز در زمستان 28 درصد از حجم خود را از دست می دهد و تابستان سال بعد این سلول های عصبی مجددا رشد می نمایند.

محققان اظهار کردند مغز حشره خوارهای اتروسی حتی وقتی حیوانات در آزمایشگاه غذای نامحدودی در دسترس داشتند و تغییری در چرخه نور و تاریکی آنها رخ نداده بود، کوچک می شدند. بنابراین این پدیده ممکن است به موارد داخلی و همچنین موارد بیرونی مانند کاهش در دسترس بودن غذا وابسته باشد.

کریستین شوارتز(Christine Schwartz)، دانشمند علوم اعصابدانشگاه لا کراس، ویسکانسین که به آنالیز موضوع خواب زمستانی می پردازد اما مشارکتی در این مطالعه نداشته، اظهار کرد: این پدیده که یک حیوان به خواب زمستانی نمی رود اما همچنان این استراتژی های صرفه جویی در انرژی را اجرا می نماید، حیرت انگیز است.

دانشمندان قبلاً نشان داده بودند که حشره خوارهای دندان سرخ(red-toothed shrews) که به گروهی جدا از حشره خوار اتروسی تعلق دارند، در تابستان متولد می شوند و در همان تابستان رشدشان کامل می گردد و عظیم می شوند و سپس در پاییز شروع به جمع شدن و منقبض کردن اعضای بدن خود می نمایند و در زمستان نیز ستون فقرات، جمجمه، مغز، استخوان ها، اندام هایی مانند کبد و وزن بدن آنها به کوچکترین اندازه خود می رسد. در ماه فوریه، آنها دوباره رشد می نمایند و با بالغ شدن اندام های جنسی شان در بهار، اندازه بدن آنها بیشتر از قبل می گردد. آنها فقط یک بار فراوری مثل می نمایند و کمی بعد می میرند. این چرخه به عنوان پدیده دهنل(Dehnels phenomenon) شناخته می گردد.

هنگامی که سایکات ری(Saikat Ray) دانشجوی مقطع دکترا در آزمایشگاه مایکل برشت(Michael Brechts lab) در مرکز علوم اعصاب محاسباتی برنشتاین در برلین(Bernstein Center for Computational Neuroscience in Berlin) بود ، کنجکاو شد تا دریابد آیا پدیده دهنل در حشره خوارهای دندان سفید(white-toothed shrews) که زیرخانواده از حشره خوار اتروسی هستند نیز وجود دارد یا خیر. آنها در آزمایشگاه مجموعه ای از حشره خوارهای اتروسی را در اختیار داشتند.

ری که هم اکنون در مقطع فوق دکترا تحصیل می نماید، گفت: مغز این حیوانات کوچک نسبت به پستانداران عظیمتر مانند موش یا موش صحرایی، یک سیستم مفید برای مطالعه بیشتر بر روی ساختار مغز است.

با شروع تابستان، محققان بارها و بارها اسکن ام.آر.آی را بر روی مغز 10 حشره خوار انجام دادند و سپس این کار را در هر فصل به مدت یک سال انجام دادند. آنها دریافتند که با وجود نگه داشتن حیوانات در یک چرخه تاریک-روشن 12 ساعته، در دمای ثابت و دسترسی نامحدود به غذا، حجم مغز آنها در زمستان کاهش می یابد. هنگامی که محققان در تابستان، غذای حشره خوارها را محدود می کردند شاهد کاهش ضخامت مغز آنها بودند. این نشان می دهد که این پدیده به مواردی مانند سن آنها و گذشت زمان و تأثیرات بیرونی مانند در دسترس بودن غذا بستگی دارد.

ری با همکاری دیگر محققان به آنالیز گروه دیگری از حیوانات(حشره خوار اتروسی) پرداخت و میزان انقباض قشر حسی مغز را معین کردند. آنها دریافتند یک لایه از قشر حسی که در زمستان 28 درصد کاهش یافته بود، در تابستان سال بعد 29 درصد افزایش یافته بود. تعداد نورون ها نیز در این سطح از قشر مغز در طول زمستان تا تابستان 42 درصد افزایش یافته بود.

در قشر حسی، محققان سه گروه از سلول های عصبی را طبقه بندی کردند: فعال، سرکوب شده و تحت تأثیر قرار داده نشده توسط شارب. آنها دریافتند سلول های عصبی سرکوب شده، در بهار و تابستان دو برابر بیشتر از پاییز و زمستان فعالیت داشتند. فرضیه نویسندگان مقاله این است که این تغییر فعالیت می تواند به حیوانات در صرفه جویی در انرژی یاری کند.

به گفته ری مطالعات بیشتری باید در این زمینه انجام گیرد زیرا به گفته او هنوز معین نیست که سلول های عصبی چگونه تشکیل شده اند زیرا دو فرضیه وجود دارد. یا در مغز آنها سلول های عصبی جدید ایجاد شده اند یا سلول های دیگری وجود دارند که به سلول های عصبی تبدیل می شوند.

استدیو مرینا: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

مجله فوتبال دوستان: مجله فوتبال دوستان، وبلاگ خبری و تفسیری فوتبالیستها

مجله آراد: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 124249

به "حشره خواری که 8 برابر وزن خود غذا می خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حشره خواری که 8 برابر وزن خود غذا می خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید