آدینه سیاه یا بازار سیاه؟! ، تفاوت آدینه سیاه در ایران با کشورهای مختلف
به گزارش مجله سرگرمی، روزنامه شهروند نوشت: مشتریان سال های گذشته حراج آدینه سیاه می گویند که فروشگاه ها در آستانه این روز قیمت را بالا می برند و سپس به اسم حراج آدینه سیاه با تخفیف قیمت ها را به قبل برمی گردانند! این موضوع در حالی رخ می دهد که مسئولان فروش سایت های اینترنتی هم اعتقاد دارند پهنای باند در ایران برای ترافیک آدینه سیاه مناسب نیست و باعث از کار افتادن یا اختلال در سایت ها می گردد. البته آنها می گویند حجم زیادی از بازدید ایرانی ها از حراج های آدینه سیاه تنها محدود به چک کردن قیمت هاست و افزایش خرید آنچنان هم که فکر می کنید دندان گیر نیست.

بلک فرایدی از کجا آمده است؟
بلک فرایدی (Black Friday) یا آدینه سیاه آخرین آدینه ماه نوامبر است که به آن آدینه سیاه هم گفته می گردد. از سال 1952 به بعد این روز به عنوان یکی از مهمترین روزهای خرید و فروش در سراسر دنیا شکل گرفت. چرا که در آستانه کریسمس و تعطیلات سال نوی میلادی، مردم کشورهای مختلف به خصوص آمریکا می توانند اجناس گوناگون را با تخفیف های استثنایی بخرند. به طوری که در فروشگاه های محبوب 70 تا 90 درصد تخفیف هم دیده می گردد. برای همین است که چنین روزی هم مورد استقبال فروشندگان است و هم مشتریان. چرا که هم مشتریان می توانند از تخفیف های ویژه استفاده نمایند و هم فروشندگان در چنین روزی فروش استثنایی را تجربه می نمایند.
اما این موضوع تنها بخشی از ماجراست. چرا که اگر تا چند سال گذشته بامیلو و دیجی کالا سکان داران این حراج بودند، اما به نظر می رسد این حراج سال جاری رویه ای متفاوت داشته باشد، چرا که بسیاری از فروشگاه ها با تبلیغات پیامکی و اینترنتی خبر از حراج های ویژه به صورت اینترنتی و فیزیکی به مردم دادند. پیامک هایی که در هاله ای از ابهام است؛ چرا که به درستی معین نشده که چه جنسی در حراج قرار می گیرد یا آن که محصولات موجود در فروشگاه چیست.
آدینه سیاه در کشورهای مختلف
اگر چه آدینه سیاه یا همان بلک فرایدی، سنتی است که از آمریکا باب شده، اما در کشورهایی چون کانادا، سنگاپور، بریتانیا، برزیل، مکزیک، هند، فرانسه و بسیاری از کشورهای سراسر دنیا نیز رواج دارد و میزان فروش اجناس در این روز حداقل دو برابر روزهای معمولی می گردد. البته بعضی از کشور ها هم از این روز الهام گرفته و بلک فرایدی مخصوص خود را دارند. به عنوان مثال در بریتانیا نیز آخرین آدینه قبل از کریسمس، بلک فرایدی نامگذاری شده یا فروشگاه اینترنتی سوق در امارات که حراج های فوق العاده خود را با عنوان آدینه سفید نامگذاری نموده است.
بلک فرایدی در ایران
سال 1394 بود که بلک فرایدی در ایران رواج پیدا کرد و به نام حراج آدینه نامگذاری شد. در چند سال اخیر دیجی کالا و بامیلو ازجمله فروشگاه هایی بودند که از چنین روزی استقبال کردند و برای اجناس خود در این تاریخ حراج هایی گذاشتند. با این وجود در ایران حراج آدینه همیشه انتقاد هایی را به همراه داشته و اکنون همه گیر شدن این روز بر حجم انتقادها افزوده است. البته عوامل متعددی بر این انتقاد ها دامن می زنند چرا که مشتریان معمولا ثانیه شماری می نمایند تا ساعت 00: 00 برسد و حراج آدینه برای فروشگاه های اینترنتی شروع گردد. اما در چند سال گذشته بزرگترین نقدهای که بر این سایت ها وارد بوده از دسترس خارج شدن این سایت هاست که مهمترین علت آن حجم بالای مشتریان است.
اما چرا تا به این اندازه این روز مورد استقبال کاربران آنلاین ایرانی قرار می گیرد؛ بد نیست نگاهی به قیمت ها بیندازیم.
در یک روز عادی قیمت یخچال سایدبای ساید سامسونگ مدل ROSSO2 در دیجی کالا 19,400,000 تومان است در حالی که همین یخچال و فریزر در بازار 18,180.000 تومان است یا ماشین لباسشویی بوش سری 8 مدل WAW32660IR ظرفیت 9 کیلوگرم12,599,000 تومان در دیجی کالا ارایه می گردد در صورتی که همین مدل ماشین لباسشویی در بازار 12.200.000 تومان است.
اصلا چرا سراغ اجناس گرانقیمت برویم فروش این سایت ها تنها به لوازم خانگی محدود نمی گردد؛ پاوربانک یا همان شارژر همراه هویت مدل H524 ظرفیت 10000 میلی آمپر ساعت همراه با گارانتی در بازار با قیمت 135,000 تومان فروخته می گردد در حالی که همین جنس در بامیلو 165000 تومان و در دیجی کالا 153,000 تومان به فروش می رسد. حالا باید دید در بلک فرایدی قیمت ها به چه شکل می شوند، تفاوتی دارند یا نه! همانی هستند که بودند.
فروشندگان ادعا می نمایند که اجناس شان تا نصف قیمت هم عرضه می گردد اما این تبلیغ نباید زیاد شاد تان کند؛ چرا که به گفته مغازه دارها و فروشندگان قرار نیست در آدینه سیاه هر نوع کالایی که اراده کنید، نصف قیمت فروخته گردد.
مسئول فروش یکی از سایت های اینترنتی می گوید: در آدینه سیاه معمولا کالاهای ته انبار فروخته می گردد و کالاهایی که مشتری کمتری دارند. این کالا با تخفیف های بالا آب می شوند! درست مثل بازار شب عید که حراجی ها و دستفروشی ها این نقش را ایفا می نمایند.
مدیر یکی دیگر از فروشگاه های بزرگ لوازم تزیینی در پاساژ تجریش هم به شهروند شرح می دهد: تخفیف ها به صورت حداکثری مطرح می شوند ولی اجناس مختلف درصدهای متفاوتی تخفیف می خورند. در این میان قطعا اجناس پرطرفدار و پرفروش تخفیف کمتری می گیرند.
بلک فرایدی از نگاه مردم
البته بلک فرایدی در این کشور ها تخفیف های واقعی را ارایه می دهد؛ نه همچون ایران که سال گذشته سروصدا به پا کرد. به طوری که خریداران نخستین منتقدان بودند؛ چرا که سال گذشته فروشگاه های اینترنتی یکی دو روز مانده به آدینه سیاه قیمت های خود را افزایش دادند و پس از آن درصدی تخفیف ارایه دادند. این موضوع باعث بی اطمینانی مردم به چنین فروشگاه هایی شد؛ به عنوان مثال کاوه یکی از مشتریان دیجی کالا این گونه در توییتر خود نوشته بود: ترجیحا منتظرم حراج بامیلو و دیجی کالا تموم بشه و بعد ازشون خرید کنم.
ایمان هم نوشته بود: بامیلو در بلک فرایدی سری مسواک های برقی رو گذاشته 36تومن! یه هفته پیشش قیمت همون و تامین نماینده همون جنس بود 34تومن که با کوپن تخفیف 20 تومنی گرفتم 14 تومن خودکشی دسته جمعی میخوان بکنن این استارت آپ هامون آیا؟ دیگه اینم فورس قوانین و نهاد های قانونگذاری و دولت و مثل اینها بود؟
استراتژیولوژیست هم کاربر دیگری بود که نوشته بود: دیجی کالا که کلا چیزی رو تخفیف نزد هر چیزیم که تخفیف زد قبلش قیمتش و برده بود بالا، بامیلو هم که کلا تخفیف و به ما نشون می داد، نمی فروخت هر کدومش که تخفیف خوب داشت و می زدم، تمام شد.# حراجی در کار نیست.
نظارت ها چگونه است؟
با توجه به این که سال گذشته حجم نقدها به بلک فرایدی و عدم نظارت به فروشگاه های اینترنتی بسیار زیاد بود، باید دید سال جاری چه رویه ای را به دنبال دارد. رضا الفت نسب، دبیر اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی در این زمینه به شهروند می گوید: سایت های اینترنتی هر گونه حراجی قرار دهند ابتدا باید قیمت ها را برای ما ارسال نمایند.
او با اشاره به این که بعضی گمان می نمایند قبل از حراج ها قیمت ها به صورت نجومی افزایش پیدا می نماید و سپس در حراج قرار می گیرد در این زمینه ادامه داد: با توجه به رویه سال گذشته و حجم بالای نقدها مردمی موجب شد تا ما از سایت های زیر نظر اتحادیه قیمت قبل و بعد از حراج را هم بخواهیم همین موضوع باعث جلوگیری از تخلف و دورزدن مردم می گردد. اما با وجود حجم بالای سایت های اینترنتی در صورتی که سایتی از ما کلاهبرداری کرد، چه باید کرد؟ اصلا راهی برای شکایت وجود دارد؟
الفت نسب در سرانجام پیشنهاد می نماید: مردم از سایت های معتبر خریداری نمایند تا از آنها کلاهبرداری نگردد. همچنین در صورتی که از سایت فروشنده شکایت داشته باشند، می توانند با مراجعه به سایت ecunion.ir شکایت خود را ثبت نمایند تا از این طریق اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی به آنها رسیدگی کند.
منبع: انتخابdorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه
pariha.com: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری