اپل فریفته ایران می گردد؟

به گزارش مجله سرگرمی، به دنبال انتشار اخباری مبنی بر اجرای طرح رجیستری و احتمال پلمب شدن فروشگاه های اپل در ایران، مسئولان، فروش محصولات این شرکت در آینده را به حضور نمایندگی رسمی اپل در ایران تا پیش از اجرای طرح رجیستری مشروط کردند؛ با این وجود میزان تمایل این شرکت به تاسیس نمایندگی در ایران معین نیست.

اپل فریفته ایران می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، شرکت اپل در حال حاضر در 19 کشور نمایندگی رسمی و اپل استور (فروشگاه) دارد و در حال کوشش برای باز کردن فروشگاه های جدید در کشورهای دیگر است. اما اینکه بازار ایران برای این شرکت به حدی اغوانماینده خواهد بود که با توجه به محدودیت ها و تحریم های موجود و در شرایطی که مسئولان تنها راه ادامه فعالیت این برند آمریکایی را پس از طرح رجیستری، حضور نمایندگی رسمی این شرکت می دانند، به بازگشایی فروشگاه های جدید در ایران اقدام کند، هنوز معین نیست.

اپل بیشترین فروشگاه ها را در آمریکا دارد که با توجه به ماهیت کالیفرنیایی این شرکت، مساله ای طبیعی است. آمریکا در حال حاضر 268 فروشگاه اپل را در خود جای داده است.

دومین بازار بزرگ اپل با داشتن 39 فروشگاه فعال، متعلق به انگلستان است. سومین و شاید یکی از تاثیرگذارترین بازارهای جهانی اپل که در حال حاضر با وجود کاهش فروش آیفون در اغلب بازارها همچنان به رشد فروش خود ادامه داده، چین است که اپل توانسته 36 فروشگاه در آن باز کند.

کانادا، استرالیا، فرانسه، ایتالیا، آلمان و اسپانیا نیز به ترتیب 29، 22، 20، 16، 14 و 11 فروشگاه اپل دارند. ژاپن، هنگ کنگ، سوئیس، هلند، سوئد، برزیل، ترکیه و امارات کشورهایی هستند که شرکت اپل در حال حاضر کمتر از 10 فروشگاه فعال در آنها باز نموده است. بلژیک و ماکائو نیز هرکدام یک فروشگاه در خود جای داده اند.

در شرایطی که اخیرا فروش آیفون در سطح جهانی برای اولین بار کاهش یافت، فروشش در هند 56 درصد رشد داشت، بنابراین اپل با مشاهده تمایلات هند و بازار این کشور به محصولاتی از جمله آیفون، میخواهد اولین فروشگاه خرده فروشی خود را در این کشور باز کند. از طرفی هند ابتدا اپل را مشروط به فروش درصدی از محصولات خود برای صدور مجوز فروشگاه کرد که تیم کوک -مدیرعامل اپل- در سفر خود به هندوستان، مذاکراتی با مسئولان این کشور انجام داده و در نهایت اگرچه شرکت اپل هنوز نتوانسته پیروز به باز کردن فروشگاهی در هند گردد، اما با توجه به چراغ سبزی که هندی ها به اپل نشان داده اند و این شرکت را برای سه سال از قانون فروش حداقل 30 درصد از محصولات محلی هند معاف نموده اند، به نظر می رسد این کار به زودی محقق گردد. همچنین با توجه به اخباری که اخیرا منتشر شده، اپل میخواهد در تایوان نیز یک فروشگاه باز کند و با توجه به رضایت از فروش محصولات خود در این جزیره، محصولاتش را با حضور نمایندگی رسمی به دست علاقه مندان برساند.

اما اتفاقی که اخیرا در ایران افتاده، پلمب شدن فروشگاه های اپل است که اگرچه تا پیش از این به فعالیت می پرداختند و ظاهرا استقبال مناسبی هم از آنها می شد، اما گویی هیچ کدام از طرف اپل نمایندگی رسمی ندارند و تاکید کسانی که اقدام به بستن این فروشگاه ها نموده اند، نبود نمایندگی و به نوعی عرضه قاچاقی این کالاست که در حال حاضر بهترین راه مبارزه با قاچاق کالاهایی با برند اپل را در بستن فروشگاه هایش دانسته اند.

البته پیش از این نیز اخباری مبنی بر تاسیس نمایندگی اپل توسط بعضی افراد منتشر شده بود، اما در نهایت در حد شایعه باقی ماند و اعتبار هیچ یک از نمایندگی های اپل به صورت رسمی ثابت نشد.

اینکه آیا برای سایر کالاها و خصوصا گوشی هایی که با برندهای مختلف دیگر وارد بازار می شوند (که البته اکثر این محصولات هم بدون وجود نمایندگی رسمی از شرکت مادر عرضه شده و بیش از 60 درصد مردم نیز از آنها استفاده می نمایند) هم اتفاقی مشابه فروشگاه های اپل می افتد یا مبارزه با قاچاق از اپل آغاز شده و به اپل هم ختم می گردد، فعلا دغدغه مردم نیست، بلکه آینده مبهم اپل است که در حال حاضر مهم ترین موضوع مورد بحث شده است.

رجیستری گوشی های موبایل، دیگر راه حلی که مسئولان برای قاچاق کالا در نظر گرفته اند نیز موضوعی است که مدتی است دوباره به صورت جدی مطرح شده و از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا ستاد مبارزه با قاچاق کالا وعده اجرایی آن را از هفته های ابتدایی مرداد داده بودند، اما در نهایت معین شد که هنوز شرایط برای اجرای طرح رجیستری تلفن همراه مهیا نیست و هیاهوهای مبارزه با قاچاق فعلا تنها گریبان اپل و مشتریانش در ایران را گرفته که تعدادی از فروشگاه هایش پلمب شده و محصولات باقی مانده نیز گران شده اند و مثل همواره گرانی، هجوم مردم و کمیابی آن را به دنبال داشته است.

طبق اظهارات عباس نخعی -مدیر کل دفتر کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز- مبنی بر اینکه اپل تنها تا پیش از اجرای طرح رجیستری، فرصت تاسیس نمایندگی در ایران را خواهد داشت به نظر می رسد در ادامه با به تعویق افتادن طرح رجیستری به دلیل آماده نبودن زیرساخت ها، نتیجه ای که حاصل می گردد گرانی محصولات اپل است که فعلا هم رجیستری مانع از راه اندازی آنها نخواهد شد و حتی در صورت اجرا معین نیست این طرح تا چه اندازه جلوی کپی کدهای رجیستری را بگیرد که در غیر این صورت تنها قاچاقچیان اپل پیروز این مبارزه خواهند بود.

اما نکته ای که گره آن این بار در خارج از ایران باز می گردد و جدا از طرح رجیستری و پلمب فروشگاه های اپل است، تاسیس یک نمایندگی توسط اپل است. شرکتی که مانند هر کسب و کار آمریکایی با تحریم ها علیه ایران روبرو است و برای داشتن نمایندگی باید سود خود را به حدی ببیند که برای داشتن یک نمایندگی در کشوری که تا به حال به صورت غیررسمی مشتری محصولاتش بوده، قانع نماینده باشد.

گزارش از خبرنگار خبرنگاران فائزه طاهری

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 53538

به "اپل فریفته ایران می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل فریفته ایران می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید