جزئیات برگزاری پنجاه و هفتمین سال جایزه بنیاد البرز

به گزارش مجله سرگرمی، پنجاه و هفتمین سال جایزه بنیاد البرز در راستای تحقق امینانه نیت وقف در بخش همایش ملی دانش آموزی با هدف تقدیر از دانش آموزان برتر کشور در روز پنج شنبه (28 آذرماه) با حضور مسئولان و شخصیت های علمی و فرهنگی برگزار و در این مراسم از 57 نفر از نفرات ممتاز دانش آموزی تجلیل می گردد.

جزئیات برگزاری پنجاه و هفتمین سال جایزه بنیاد البرز

به گزارش خبرنگاران، حیدر ارشدی-مدیرعامل بنیاد موقوفه البرز- امروز سه شنبه (26 آذرماه) در نشست تشریح برنامه های همایش ملی دانش آموزی پنجاه و هفتمین سال جایزه بنیاد البرز با ارائه گزارشی از نحوه برگزاری این همایش اظهار کرد: این همایش در راستای تحقق امینانه نیت واقف در امسال در بخش دانش آموزی با هدف تقدیر از دانش آموزان برتر سراسر کشور در روز پنج شنبه (28 آذرماه) از ساعت 9 تا 11:30 با حضور مسئولان و شخصیت های علمی و فرهنگی در مرکز همایش های هتل ارم تهران برگزار می گردد.

ارشدی اعلام کرد: شرکت کنندگان در این همایش دانش آموزان پایه نهم مقطع متوسطه اول و پایه 12 مقطع دوم در رشته های ریاضی فیزیکی، تجربی، ادبیات علوم انسانی، علوم معارف اسلامی، فنی و حرفه ای و کار و دانش هستند. از 57 نفر از نفرات ممتاز که از سوی ادارات آموزش و پرورش معرفی شده اند تقدیر می گردد. در مقطع متوسطه 28 نفر و در مقطع متوسطه دوم 29 نفر مورد تجلیل قرار می گیرند که منتخبان از 28 استان کشور هستند.

وی در ادامه با اشاره به فرایند اجرای همایش گفت: تشکیل کمیته علمی جایزه بنیاد البرز با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، بنیاد ملی نخبگان، بنیاد فرهنگی البرز و تعدادی از معلمان پیشکسوت در رشته های مختلف اجرا شده است. همچنین تدوین شاخص های انتخاب دانش آموزان در کمیته علمی اجرا شده است. در بخش مقدماتی در روزهای 13 تا 16 آذرماه آنالیز و ارزیابی مستندات صورت گرفت که در حدود 280 دانش آموزان از سراسر کشور اطلاعات و مدارک خود را به ثبت رسانده بودند و پس از تشکیل جلسه انتهای 57 نفر انتخاب شدند و به این مرحله رسیدند.

مدیرعامل بنیاد موقوفه البرز با اشاره به اهم ویژگی های اختصاصی جایزه بنیاد البرز گفت: از جمله ویژگی های انحصاری این جایزه این است که با سابقه ترین جایزه علمی کشور محسوب می گردد و تنها جایزه علمی بر مبنای سنت حسنه وقف است. استقلال هویت و عدم وابستگی مادی به دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی و دولتی، تنها جایزه غیردولتی بدون تحمیل هزینه ای برای حضور شرکت کنندگان و قابلیت معرفی به عنوان نوبل ایرانی در تراز جوایز معتبر علمی دنیا (براساس چشم انداز ترسیمی از سوی واقف) محسوب می گردد. نحوه انتخاب برترین ها برای دریافت این جایزه با همکاری دانشمندان، مخترعین، نوباوگان با همکاری بنیاد علمی نخبگان، دانشجویان علوم پزشکی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشجویان غیرپزشکی با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طلاب علوم دینی با همکاری معاونت امور نخبگان حوزه های علمیه کشور و دانش آموزان با همکاری وزارت آموزش و پرورش انجام می گردد. هزینه های این بنیاد نیز کاملا از محل درآمد بنیادهای فرهنگی البرز تأمین می گردد.

ارشدی در ادامه با اشاره به بخشی از زندگینامه مرحوم حسینعلی البرز -واقف و موسس بنیاد فرهنگی البرز- خاطر نشان کرد: بنیاد فرهنگی البرز در سال 1342 شمسی با هدف یاری به اشاعه فرهنگ کشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر ایرانی و تشویق دانشجویان و دانش آموزان برگزیده و نوباوگان و نوجوانان بااستعداد ایرانی به وسیله اعطای جایزه بنیاد البرز به همت مرحوم حسینعلی البرز تأسیس و وقف شد و در طی بیش از نیم قرن فعالیت چندین هزار نفر از نخبگان برتر کشور مورد حمایت و تشویق این بنیاد قرار گرفته اند. در سال 58 طی نامه ای که مرحوم حسینعلی البرز به امام راحل زدند و امام در پیوست نامه مسئولیت این موقوفه را به عهده سازمان اوقاف نهاد زیر نظر سازمان اوقاف و امور خیریه فعالیت خود را ادامه داده است. می توانیم بگوییم مرحوم حسینعلی البرز چهره ماندگار وقف علمی کشور است.

وی در ادامه با اشاره به بعضی اقدامات خیرخواهانه و ماندگار مرحوم البرز گفت: ایشان در ساخت کتابخانه مدرسه البرز، احداث بیمارستان سیار، اعطای تجهیزات اتاق عمل به بیمارستان ها، یاری به سیل زدگان پاکستان، گرسنگان آفریقا و... و. بوده است و در سال 1342 بنیاد فرهنگی البرز را تأسیس کرد که در طول این سالیان برنامه های فرهنگی متعددی در راستای حمایت از دانش آموزان و نخبگان و دانش آموزان اجرا شده است. نحوه اجرای نیت واقف در اعطای جایزه بنیاد البرز ابتدا به صورت اعطای وام شرافتی به دانشجویان کم بضاعت بود و پس از اینکه نظام آموزشی و تحصیل در کشور رایگان شد این فعالیت به وام اشتغال به کار تبدیل شد و هدف مرحوم این بود که منتی بر سر دریافت کنندگان از این وقف نباشد بر همین اساس به افرادی که درخواست داشتند وام اهدا می شد. بنیاد فرهنگی البرز در دهه اخیر تا انتها سال 97 چهار همایش ملی در تهران و هشت همایش استانی برگزار نموده است که در مجموع به 1201 نفر از دانشمندان، مخترعین، طلاب، دانشجویان و دانش آموزان برتر کشوری و استانی جوایزی اعطای نموده است. هدف مرحوم حسینعلی البرز این بود که بتواند سطح علمی جامعه را بالا ببرد و در وصیت نامه خود آورده من زندگی خود را با هیچ آغاز کردم و می خواهم آن را با هیچ تمام کنم. حتی جسم خود را نیز وقف دانشکده پزشکی تهران کرد و در وصیت نامه مرحوم عنوان شده این بنیاد برای یک دهه و یا صد سال پایه ریزی نشده است بلکه هدف آن این است تا زمانی که ایران باقی است و دین و اخلاق در کشور ما مقام خود را دارد این بنیاد در خدمت نسل جوان باشد. نیت مرحوم البرز از تأسیس بنیاد فرهنگی البرز این بود که بتواند از دانشمندان، پژوهندگان برگزیده ایرانی در داخل یا خارج از کشور که در رشته های مختلف پیروز به کشف و یا اختراعی شده باشند، حمایت کند. همچنین نوجوانان و نوباوگانی که از ابتکار و ابداع و نبوغ و استعداد خاصی برخوردار باشند مورد حمایت این بنیاد فرهنگی قرار می گیرند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 64089

به "جزئیات برگزاری پنجاه و هفتمین سال جایزه بنیاد البرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات برگزاری پنجاه و هفتمین سال جایزه بنیاد البرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید