جاهای دیدنی گیلان که باید حتما به آن ها سر بزنید

به گزارش مجله سرگرمی، گیلان یکی از استان های زیبای شمال ایران است که در همسایگی دریاچه خزر و کشور آذربایجان واقع شده است. آب و هوای معتدل این استان در کنار پوشش گیاهی و دریاچه مازندران باعث شده تا گیلان از مقاصد اصلی گردشگری داخلی در طی سال باشد. در ادامه این مطلب شما را با جاهای دیدنی گیلان آشنا می کنیم. پس با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی گیلان که باید حتما به آن ها سر بزنید

ماسال، ییلاق دیدنی و معروف در گیلان

در فاصله 55 کیلومتری از رشت، ماسال با جنگل های انبوه و رودخانه های خروشانش جا خوش کرده است. منطقه ای که در غرب استان گیلان و در میان کوه های تالش قرار گرفته. گفته می گردد، نام این ییلاق خوش آب و هوا از شهری در نزدیکی آن به معنای دارای کوه، کوه وار یا کنار کوه است. از سوی دیگر، عده ای معتقد هستند که نام این محل از مازال یا مس آل گرفته شده که ریشه لغوی آن ها به کوه باز می گردد. با این وجود، هنوز درمورد دلیل انتخاب این نام به طور دقیق تعیین نیست.

دیدنی های ماسال

دو رودخانه مهم از ماسال می گذرد که به خالکایی و رود مرغک معروف است. از دیگر جاهای دیدنی ماسال، می توان به منطقه معروف شاندرمن اشاره کرد. اگر هم به پیاده روی علاقه داشته باشید، یکی از بهترین راستاها جاده ای است شما را به آلاله پشته می رساند. اینجا جایی است که میرزا کوچک خان جنگلی در آن کشته شد.

علاوه بر این، ماسال پر از آبشارهای کوچک و بزرگ است و دیدن آنها می تواند بسیار لذت بخش باشد. از معروف ترین آبشارهای این منطقه، می توان آبشارهای رامین، تولی نساء، آبشار خون و آبشار ویوز را نام برد. البته بهتر است برای رفتن به مناطق از بلده راه ها کمک بگیرید.

بهترین زمان سفر به ماسال

هوای این منطقه از کشورمان معمولا سرد است اما در فصول بهار و تابستان میانگین دما حدود 18 درجه سانتی گراد تخمین زده می گردد. بنابراین، بهترین زمان سفر به ماسال 6 ماهه اول سال است. در فصول دیگر، هوا آنقدر مه آلود است عملا در ارتفاعات نمی توان چیز زیادی دید.

ماسال کجاست؟

برای رفتن به ماسال این منطقه از جاهای دیدنی گیلان، می توانید پیش از رسیدن به شهر رشت، راستا خود را به سمت جاده سراوان تغییر دهید و با گذشتن از شهرهای فومن، تولم و صومعه سرا به این ییلاق بسیار خوش آب و هوا و زیبا برسید.

قلعه رودخان، تاریخ به روایت بزرگترین قلعه آجری کشور

از دیگر مناطق گردشگری گیلان، قلعه رودخان است که یک بنای تاریخی در دل طبیعت به حساب می آید. این بزرگترین قلعه آجری ایران زمانی پناهگاه میرزا کوچک خان جنگلی بوده است و از این نظر اهمیت زیادی دارد. هزار پله در راستای این قلعه وجود دارد که کنار آن از غرفه ها و رستوران هایی با غذای محلی پر شده است. به همین دلیل، به قلعه رودخان، قلعه هزار پله نیز گفته می گردد. این قلعه در روستای رودخان شهر فومن واقع شده است.

ماسوله، پارک جنگلی پرطرفدار

این پارک جنگی، در ارتفاع بین 800 تا 1800 متری از سطح دریا، با معماری پلکانی از جاهای دیدنی گیلان است که گردشگران بسکمک را به خود می کشد. ماسوله با دو هزار هکتار وسعت، از مناطق گردشگری مهم در گیلان به شمار می آید و انواع گونه های درختان جنگلی راش، توسکا، فندق و غیره را در خود جای داده است. ماسوله، در 60 کیلومتری شهر رشت و 32 کیلومتری غرب فومن قرار گرفته.

چشمه آب گرم علی داشی از جاهای دیدنی گیلان

چشمه های آب گرم از ویژگی های استان گیلان به حساب می آید و چشمه آب گرم علی داشی هم یکی از همین چشمه های آب معدنی و از جاهای دیدنی گیلان است. نزدیکی این چشمه به گردنه حیران و دسترسی عالی به جاده اصلی، باعث می گردد تا چشمه علی داشی طرفداران زیادی داشته باشد. آب این چشمه خواص زیادی دارد که از جمله آن ها می توان به درمان رماتیسم و تقویت اعصاب اشاره کرد.

تله کابین گردنه حیران، سفری کوتاه به تاریخ!

تله کابین ها از دیدنی های شمال کشورمان هستند که در نقاط مختلف ساخته شده اند. یکی از جاهای دیدنی گیلان، گردنه حیران است که در غرب روستای ونه بین و حاجی امیر قرار گرفته. اگر شرایط جوی مناسب باشد، تله کابین گردنه حیران از ساعت 8 صبح تا 10 شب فعال است. در طی راستا با تله کابین از قلعه ای گذر خواهید کرد که به قلعه شیندان معروف است و ساخت آن به دوره ی ساسانیان باز می گردد. این تله کابین، در سی کیلومتری آستارا واقع شده است.

تالاب کیاکلایه، نگین شهر لنگرود

تالاب کیاکلایه، در شهر لنگرود و در حدفاصل رامسر و رشت قرار گرفته است. این تالاب که به آن استخر کاکلایه نیز گفته می گردد، از جاهای دیدنی گیلان است که ابتدا حدود 300 هکتار مساحت داشت اما به علت توسعه شهری امروزه تنها نیمی از آن باقی مانده است. اطراف این تالاب را درختان توسکا و نیزارها پوشانده اند. در این تالاب، انواع پرندگان مانند: حواصیل ها، کاکایی ها و آبچیلک ها زندگی می کنند.

روستای صفرابسته و پارک جنگلی

در اطراف بندر کیاشهر، روستای صفرا بسته قرار گرفته است که پارک جنگلی مجاور آن نیز به همین نام خوانده می گردد. این روستا، دارای قدمتی 1500 ساله است و شامل سه بخش صفرابسته بالا محله، میان محله و پایین محله می گردد. پارک جنگلی صفرا بسته، که به تونل جنگلی نیز معروف است در کنار این روستا واقع شده و انواع حیوانات و گونه های گیاهی در آن یافت می گردد.

داماش، روستایی با طبیعت فوق العاده

داماش، روستایی جاهای دیدنی گیلان است که در ارتفاعات گیلان جا خوش کرده است و هر ساله از اواسط خرداد ماه تا اواسط تیر پر از سوسن های چلچراغ می گردد. در این زمان روستای داماش میزبان گردشگران و مسافران مشتاق است. از آن جا که این روستا در دامنه کوهستان قرار گرفته، از امکان کشاورزی به دلیل نداشتن زمین های هموار کشاورزی محروم است. درنتیجه، محصولات این داماش بیشتر حبوبات، سیب زمینی و پیاز است و در آن درختان گردوه و فندق می روید.

جاده اسالم به خلخال، یک راستا با شهرت ملی!

جاده اسالم به خلخال یکی از معروف ترین جاده های ایران و از جاهای دیدنی گیلان است که راستاش را در میان جنگل و از دشت های سرسبز باز کرده. دوستداران سفر حتما از رانندگی در این جاده پر پیچ و خم لذت خواهند برد. این جاده که 70 کیلومتر طول دارد، اسالم را در استان گیلان به خلخال در جنوب استان اردبیل وصل می کند. بسکمک از کوه نوردان و دوچرخه سواران به این جاده سفر می کنند و علاقمندان به طبیعت گردی نیز از طرفداران جاده اسالم به خلخال محسوب می شوند.

جنگل گیسوم، یک پارک جنگلی فوق العاده

گیسوم در مجاورت دریا قرار گرفته است. این باعث می گردد تا هم زمان، بتوانید از زیبایی های جنگل و دریا بهره مند شوید. این جنگل در فاصله 20 کیلومتری تالش قرار گرفته است و وسعتی حدود 80 هکتار را در بر گرفته است.

این پارک جنگلی با امکاناتی مانند: فضای بازی بچه ها، راستاهای پیاده روی، قسمت های معین شده برای کمپینگ و پیک نیک فضای فوق العاده ای را برای استراحت مردم گیلان و مسافران به وجود آورده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این جنگل زیبا می توانید به مقاله پارک جنگلی گیسوم گیلان مراجعه کنید.

ما در این مطلب، برخی از جاهای دیدنی گیلان را به شما معرفی کردیم و از جاهایی گفتیم که حتما نام برخی از آن ها به گوشتان آشنا است. گیلان با جذابیت های طبیعی و فرهنگی اش تنها یک مقصد سفر نیست، بلکه تجربه ای از تازگی، سنت و زیبایی است که می تواند بر دید افراد به زندگی تاثیر بگذارد. نظر شما در مورد جاذبه های گردشگری و طبیعی گیلان چیست؟ تجربیات خود را در سفر به این استان سر سبز با ما درمیان بگذارید.

banima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

کنفرانس هکا: مجله خبری و تحلیلی صنایع کشاورزی و تولیدی

منبع: الی گشت
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 60548

به "جاهای دیدنی گیلان که باید حتما به آن ها سر بزنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی گیلان که باید حتما به آن ها سر بزنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید