جامعه نابرابر، محصول آموزش وپرورش نابرابر است، اولین بحران آموزش وپرورش ما سیاست زدگی است

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/خراسان رضوی عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی گفت: اگر امروز جامعه کاملاً نابرابر داریم، محصول آموزش وپرورش نابرابر است که هر کس پول دارد به مدارس خاص می رود و بین افراد عادی و پولدار تفاوت ایجاد می گردد.

جامعه نابرابر، محصول آموزش وپرورش نابرابر است، اولین بحران آموزش وپرورش ما سیاست زدگی است

به گزارش خبرنگاران، مجید فولادیان امروز در نشست آنالیز جامعه شناختی بحران های آموزش و پرورش در ایران که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید، اظهار کرد: اولین بحران آموزش و پرورش که مهم ترین بحران نیز بوده، تسلط نگاه سیاسی بر امر آموزش و پرورش است که این امر منجر به سیاست زدگی می گردد.

وی اضافه نمود: چه اتفاقی در کشور ما می افتد که در حوزه آموزش، فردی مانند دکتر فرجی دانا که 80 درصد افراد وزارتخانه وی را می خواستند، استیضاح و از وزارت خلع می گردد و فردی مانند دکتر حسینی برای وزارت معرفی نمی گردد؟ چه چیزی پشت این موضوع وجود دارد؟ سیاست زدگی در حوزه مدیریت آموزش و پرورش سیطره دارد و اجازه نمی دهد افراد شایسته ای که نگاه غیرسیاسی و تخصصی دارند، روی کار بیایند. چه ماجرایی وجود دارد که افراد شایسته به این حوزه نمی رسند و سراغ افراد دسته چندم می رویم؟

این استاد دانشگاه اعلام کرد: در کشورهای دیگر حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی از غیر سیاست زده ترین بخش های جامعه است که در آن متخصصان حضور دارند، نه اینکه نگاه سیاسی و ایدئولوژیک سیطره داشته باشد. اگر به حذفیات کتاب ادبیات توجه کنید می بینید که اشعار شفیعی کدکنی و ابتهاج از کتاب ها حذف می گردد. چیزی از بالا سیطره پیدا نموده و محتوا را از بین می برد.

فولادیان با بیان اینکه بحران بعدی نابرابری ها و موضوع عدالت آموزشی است، مطرح نمود: آموزش و پرورش، موتور توسعه در جامعه است. آیا در جامعه ما آموزش و پرورش، موتور توسعه است؟ از دهه 70 هر دو بخش آموزش و پرورش و بهداشت به سمت کوچک شدن رفتند. از همان زمان مسئولان ما پذیرفتند که اقشار مختلف جامعه در مدارس مختلف حضور داشته باشند. هرچه در جامعه امروز وجود دارد، از آموزش و پرورش قبلی بوده و هرچه در جامعه فردا خواهد بود، از آموزش و پرورش امروز می آید.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی، ادامه داد: اگر امروز جامعه ای کاملاً نابرابر داریم، حاصل این آموزش و پرورش نابرابر است که هرکس پول دارد به مدارس خاص می رود و بین افراد عادی و پولدار تفاوت ایجاد می گردد. افرادی خاص، به مدارس خاص تر می روند و افراد درجه سه و چهار از بعضی خدمات محروم هستند،؛نتیجه این می گردد که امروز حدود 11 میلیون فرد بی سواد و 18 میلیون فرد کم سواد و بی سواد داریم. افرادی پیروز می شوند که به مدارس تیزهوشان می روند. افرادی که مدارس بهتر رفتند، در کنکور پیروز شده و مدارج بالا را می گیرند.

وی اضافه نمود: سال جاری سازمان سنجش آماری از رتبه های زیر 100 داده که قسمت اعظم از طبقات بالا و در شهرهای بزرگ هستند و فردی از شهرهای کوچک و روستاها به راحتی از این رتبه ها کسب نمی کند. این نابرابری به شکل نهادینه کار خود را انجام می دهد. دولت مکلّف به تامین آموزش برای همگان است اما در آمار وضعیت اینگونه نیست، بلکه برعکس عمل نموده و نابرابری را نهادینه کردند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دو عدالت افقی و عمودی داریم، توضیح داد: عدالت عمودی یعنی همه از مدارس یک دست باشد و عدالت افقی یعنی افراد کمتر برخوردار امکانات بیشتری داشته باشند که ما این دو عدالت را برقرار نکردیم. بهترین معلم ها در نواحی 3 و 4بوده و در نواحی 5 و حاشیه شهر نیستند.

فولادیان اعلام کرد: ما در حال نهادینه کردن نابرابری هستیم، در حالی که باید برعکس عمل کنیم. این وظیفه دولت است. شاید پولی شدن آموزش و پرورش در کشور ما یک راه چاره باشد اما اتفاقی که افتاده خوشایند نیست. اگر مدارس بتوانند خودکفا شوند و بودجه کسب نمایند، مدارس بالای شهر بیشتر می توانند نوآورانه و خلاقانه شوند، نه مدارس حاشیه شهر که مشکلاتشان بیشتر می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 دی 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 56827

به "جامعه نابرابر، محصول آموزش وپرورش نابرابر است، اولین بحران آموزش وپرورش ما سیاست زدگی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جامعه نابرابر، محصول آموزش وپرورش نابرابر است، اولین بحران آموزش وپرورش ما سیاست زدگی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید