تولیدکنندگان در شرایط بحرانی موردحمایت دستگاه مالیاتی قرار بگیرند

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت: طی هماهنگی های صورت پذیرفته مقرر شد تا پرونده های مالیاتی 72 ساعت قبل از رسیدگی در اختیار نمایندگان قرار بگیرد و نمایندگان ضمن مطالعه محتوی پرونده با اطلاعات کافی در جلسات حضور خواهند یافت.

تولیدکنندگان در شرایط بحرانی موردحمایت دستگاه مالیاتی قرار بگیرند

علی اصغر جمعه ای در بیست و پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق سمنان که با حضور جواد انوری، مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان برگزار گشت، اضافه کرد: مشاهده شده که در هیات های حل اختلاف تصمیمات متخذه اعضای هیات با رأی صدوری کاملاً متفاوت است، این پیشنهاد ارائه می شود که اعضای هیات، پیش نویسی در روز جلسه تنظیم نمایند تا بعد از تشریفات اداری این پیش نویس تبدیل به رأی قطعی شود.

جمعه ای ادامه داد: سازمان امور مالیاتی باید به صورت فصلی خود را پایش و مؤدیان را ارزیابی کند، به نظر می رسد مؤدیان اصلی این سازمان شناسنامه دارهای هستند که در صنایع فعالیت می نمایند امور مالیاتی به حساب ها و تراکنش های بانکی فعالین مالی دسترسی دارد و تمام عملیات مالیاتی خود را به صورت فصلی بر افراد شناسنامه دار لحاظ می کند.

رئیس اتاق سمنان شرح داد: جا دارد بسیاری از مشاغل و اصناف در سبد مالیاتی جانمایی شوند، تنها خواسته اتاق بازرگانی این است که تولیدنمایندگان در این شرایط ویژه و بحرانی موردحمایت دستگاه مالیاتی قرار بگیرند.

سعید ترکمان دهنوی، عضو هیات نمایندگان اتاق سمنان در این نشست ضمن اشاره به سخنان رهبری گفت: ایشان تأکید کردند باید با رفع مسائل مالیاتی، مجوزها و تسهیلات بانکی بخش خصوصی را ترغیب به سرمایه گذاری کرد.

او ادامه داد: تقویت ارزش پول ملی، هدایت نقدینگی به سمت تولید، رفع موانع سرمایه گذاری بخش خصوصی، رفع موانع جهش تولید، راه اندازی سامانه اطلاعات و شبکه ملی ازجمله مهم ترین مباحثی که رهبری در بیاناتشان به مناسبت آغاز هفته دولت موردتوجه قراردادند

ترکمان ادامه داد: موضوعات استانی باید چابک سازی بشود استان سمنان تعداد واحدهای صنعتی قابل توجه ای را در خود جای داده است، شفاف سازی در تأمین مواد اولیه، بازبینی در پروانه ها و مجوز تأسیس با موضوع پنج گانه ازجمله مواردی هستند که از طریق سامانه های جامع در حال انجام است.

محمد همتیان، دبیر اتاق سمنان در این نشست گفت: رتبه پایش کسب کار استان سمنان به رتبه چهارم در سطح کشور رسیده است سعی خواهیم کرد این رتبه را به سمت بالاتری برسانیم اما فعالان مالی در حوزه مالیاتی با مسائلی از قبیل اخذ مالیات از واحدهای که مشمول معافیت می باشند، مالیات بر اساس درآمدها نه بر پایه فروش، عدم وجود بسته حمایتی مالیاتی از منضبطان روبرو هستند که جا دارد این موارد بازبینی بشود.

عبدالحمید دربانیان عضو هیات رئیسه اتاق سمنان یکسان سازی بخشنامه فی مابین وزارتخانه ها را یک ضرورت خواند و گفت: بخشنامه های که در ستاد تسهیل ابلاغ می شود در وزارتخانه های دیگر در شیوه های اجرایی به مشکل برمی خورند.

او ادامه داد: شرکت های که در حوزه مالیاتی منضبط هستند بیشتر مورد فشارهای مالیاتی هستند جا دارد واحدهای که مؤدی خوب امور مالیاتی هستند موردحمایت ویژه قرار بگیرند.

شهرام پرویز، رئیس کمیسیون مالیات اتاق سمنان در این جلسه گفت: با توجه به اینکه منابع دولت از محل فروش نفت به حداقل رسیده است بیشتر تأمین منابع مالی به سمت اداره کل امور مالیاتی متمرکزشده است اما نحوه وصول مالیات از بنگاه ها باید تابع مکانیسم خاص باشد که علاوه بر موارد فوق حمایت لازم از تولید را داشته باشد.

او ادامه داد: بخشنامه های محرمانه ای برای ممیزان ارسال می شود اجرای این بخشنامه ها بدون اطلاع مؤدیان مسائلی را ایجاد می کند انتظار داریم پایه های مالیاتی مورد بازبینی قرار بگیرد اما متأسفانه در حال حاضر بیشترین مالیات از شناسنامه دارها و صاحبان صنایع اخذ می شود.

امیرحسین شقاقی، خوش خلق عضو هیات نمایندگان اتاق سمنان گفت: مالیات یک کنوانسیون است و در همه جای دنیا تابع یک مبانی است، از سال 90 که مالیات در ایران سیستمی شد با مسائلی روبرو شد، بخش خصوصی آمادگی اجرای این فرایند را نداشت و باید بگویم بنگاه ها در بسیاری از موارد آگاهی لازم را ندارند به همین علت این بخش برای فعالین مالی ویژه قلمداد می شود.

او ادامه داد: عدم وجود تیم مالی و حسابداری خوب باعث شده تا اطلاع مؤدیان از قوانین و نظام مالیاتی در ایران دچار چالش بشود، اگر شرکت ها از متخصصین مالی در واحدهای خود استفاده نمایند حجم پفراینده ها و اختلاف ها به حداقل می رسد.

شقاقی خوش خلق معتقد سازمان امور مالیاتی باید مشاوره های مستمر به بنگاه های مالی ارائه بدهد.

این عضو هیات نمایندگان گفت: اقتصاد از سال 1398 تا به امروز به مسائل عدیده برخورده است با همه این شرایط تنها بخش تولید است که مولد است پس نگاه دستگاه های حاکمیتی به بنگاه های مالی باید خاص و ویژه باشد.

فرج الله معماری رئیس کمیسیون انرژی و اقتصاد کلان اتاق سمنان در این نشست گفت: کشور دچار محدودیت است و تنها راه تأمین منابع مالیات است اگر حجم اقتصاد را ببینم و نسبت مالیات در تولید را موردبررسی قرار بدهد بهتر می توانیم تصمیم بگیرم.

او ادامه داد: سیاست های مالیاتی بر این است که مالیات به عنوان یک ابزار در نظر گرفته شود بنابراین نباید به مالیات نگاه جز و خرد را داشته باشیم، باید کلی گری داشته باشیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق سمنان اضافه کرد: مسائل مالیاتی که در مجلس مورد بازبینی قرار می گیرد باید مورد مشاوره های تخصصی قرار بگیرد، بسیاری از بخشنامه های مالیاتی که بعضاً بسیاری از آن ها مورداستفاده قرار می گیرند فاقد کارآمدی ضروری است، نیاز به اصلاح و بخشنامه ها بسیار ضروری است.

او ادامه داد: سازمان امور مالیاتی باید همکاری و تعامل مناسبی با فعالین اقتصاد داشته باشند هر چه این تعامل بیشتر بشود ثبات نظام مالیاتی بهتر خواهد شد، اگر فشار بر تولید و بازرگانی بیشتر و بیشتر شود دچار عواقب خواهیم شد

معماری معتقد است: دولت هزینه های جاری خود را کاهش نداده افزایش هزینه و عدم تأمین اعتبار باعث شده که مالیات فشار مضاعفی بر بنگاه های مالی وارد کند.

در ادامه جواد انوری، مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان در این نشست گفت: اگر مالیات به درستی اخذ شود ابزار تولید خواهد بود، وصول با اصول شعار سازمان امور مالیاتی است برای اخذ مالیات عدالت اجتماعی در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: سازمان امور مالیاتی در کنار بنگاه های مالی است، تعاملات لازمه همکاری است، توانسته ایم علی الرس ها را از پفراینده های مالیاتی حذف کنیم.

مدیرکل امور مالیاتی ادامه داد: آموزش رکن اصلی تفاهم فی مابین ممیز و مؤدی است هر چه آموزش های ما فراگیر بشود نظام مالیاتی ابزار مناسب توسعه می شود.

انوری شرح داد: در قانون مالیات مستقیم معافیت و مشوق های وجود دارد فعالین مالی می توانند از امتیازهای قانونی به درستی بهره ببرند، این امکان در اداره کل امور مالیاتی استان وجود دارد تا ممیزان و مدیران امور مالیاتی آموزش ها را به مؤدیان ارائه بدهند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 107394

به "تولیدکنندگان در شرایط بحرانی موردحمایت دستگاه مالیاتی قرار بگیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولیدکنندگان در شرایط بحرانی موردحمایت دستگاه مالیاتی قرار بگیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید