تصویب طرح اکو موزه دومین بنای تاریخی خشتی ایران در روستای قورتان اصفهان

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان از تصویب طرح ایجاد اکوموزه در دومین بنای تاریخی خشتی ایران در روستای تاریخی قورتان در محور شرق شهرستان اصفهان اطلاع داد.

تصویب طرح اکو موزه دومین بنای تاریخی خشتی ایران در روستای قورتان اصفهان

به گزارش خبرنگاران از اصفهان و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون اللهیاری در نشست کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان گفت: در این نشست در ابتدا طرح مجموعه گردشگری غرب شهرستان لنجان ارائه و آنالیز و سپس با اکثریت آرا به تصویب رسید.

وی اضافه کرد: این طرح به مساحت 38 هکتار و با سرمایه گذاری 420 میلیارد ریال خواهد بود که پس از راه اندازی 142 نفر در آن به صورت مستقیم در شهرستان مشغول به کار خواهند شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان ادامه داد: کلیات این طرح پس از ارائه گزارشی توسط شهردار سده لنجان و همچنین مشاورین طرح با اکثریت آراء به تصویب رسید.

وی گفت: در این نشست پس از ارائه گزارش از شرایط کنونی مناطق نمونه گردشگری استان و و ضعیت ساخت و ساز در هتل های استان طرح تأسیس اکو موزه در روستای تاریخی مطرح شد.

اللهیاری اضافه کرد: روستای تاریخی قورتان در 110 کیلومتری شرق شهرستان اصفهان واقع شده و دارای آثار تاریخی بی نظیری است که از آن جمله می توان به قلعه تاریخی این روستا اشاره نمود.

وی با بیان اینکه آنالیز بعضی آثار تاریخی، قدمت این روستا را به پیش از اسلام می رساند، اعلام کرد: با این وصف اهمیت این روستای تاریخی از یکسو و وجود ارگی تاریخی در آن که هنوز بیش از 2000 نفر در آن زندگی نموده و بیش از 4.4 هکتار وسعت دارد، شرایطی را فراهم می آورد که سبب می گردد به سمت حفظ این مجموعه بی نظیر تاریخی برسیم.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: این قلعه تاریخی بر اساس شواهد و آنالیز ها دومین ارگ خشتی و تاریخی کشور، پس از ارگ تاریخی شهر بم از نظر وسعت به شمار می رود.

وی گفت: تبدیل این ارگ تاریخی به اکوموزه در این کارگروه تصویب شده و مقرر شد طرح مطالعاتی آن آماده و برای اجرائی شدن به کارگروه گردشگری در میراث فرهنگی استان ارائه گردد.

bigkurosh.ir: مجله کوروش بزرگ، وبلاگ خبری، تاریخی و تحلیلی

faceraz.ir: فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات

منبع: تسنیم
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 71322

به "تصویب طرح اکو موزه دومین بنای تاریخی خشتی ایران در روستای قورتان اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب طرح اکو موزه دومین بنای تاریخی خشتی ایران در روستای قورتان اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید