تصورات متفاوت والدین نسبت به واقعیت تک فرزندی

به گزارش مجله سرگرمی، یک پژوهشگر حوزه جمعیت گفت: شکست، کاهش صبر و حس بالندگی در بچه ها تک فرزند، نسبت به فرزندان خانواده های پر جمعیت مشهود تر است.

تصورات متفاوت والدین نسبت به واقعیت تک فرزندی

ساره ابراهیم کوچک روان پرستار و پژوهشگر حوزه جمعیت در گفت وگو با خبرنگار ، در رابطه با آسیب های تک فرزندی اظهار کرد: آسیب های تک فرزندی را می توان در سه محور آسیب های روحی و روانی به خود فرزند، خانواده و جامعه آنالیز کرد؛ مهمترین رکنی که بر خلاف تصورات والدین آسیب خواهد دید، فرزند است. البته ما به این هدف والدین جهت ارائه برترین خدمات به فرزند و توجه ویژه والدین به او مطلع هستیم.

وی اضافه نمود: ما به این موضوع قائل هستیم که نه تنها این شرایط شرایط بهتری برای تک فرزندان نیست، بلکه این فرزندان در هر یک از مراحل و رده های سنی شرایطی را پشت سر خواهند گذاشت که این شرایط آسیب هایی را متوجه این بچه ها خواهد نمود.

ابراهیم کوچک اسم کرد: افزایش توقع و سطح انتظارات کودک از خانواده و پس از آن به مراتب از جامعه جزء اولین آسیب هایی است که کودک در خانواده تک فرزند می بیند و تامین این توقعات برای خانواده و جامعه اغلب مشکل آفرین خواهد بود و اگر توقع این کودک برآورده نگردد باعث زودرنجی کودک می گردد.

این پژوهشگر حوزه جمعیت بیان نمود:بچه ها تک فرزند طاقت شنیدن نه در زندگی آینده خود را نخواهند داشت و این باعث شکست زود هنگام و ایجاد حس ناامیدی در بچه ها تک فرزند می گردد.

بازی مهمترین و بزرگترین رکن برای رشد بچه ها

ابراهیم کوچک اضافه نمود: بزرگترین و مهمترین رکن برای رشد کودک داشتن فرصت بازی با هم سن و سالان در یک محیط شاد و بچه هاه با زیبایی ها و روحیات کودکی است که بچه ها تک فرزند این فرصت را از دست می دهند و ایجاد ارتباط با بزرگسالان و گا ها سالمندان جایگزین این روابط خواهد شد و در نهایت خانواده ها در عصر حاضر رسانه ها را جایگزین خواهند کرد.

وسایل هوشمند مضرترین ابزار در دست بچه ها

وی بیان نمود: مضرترین ابزاری که ممکن است برای تربیت یک کودک به کار گرفته گردد این است که کودک را با تلفن همراه، تبلت و یا تلویزیون تنها بگذارند.

تک فرزند ها برای رسیدن به خواسته هایشان انرژی کمتری صرف می نمایند

این پژوهشگر حوزه جمعیت اضافه نمود: طبق تحقیقات در بچه ها تک فرزند صبر و تحمل به شدت کاهش پیدا نموده است، چرا که این بچه ها کانون توجه بوده اند و کمترین انرژی را برای به دست آوردن خواسته هایشان به کار برده اند و بیشترین بهره را از جانب والدین دریافت نموده اند، بنابراین روحیه جنگنده و شکیبا بودن از این بچه ها سلب خواهد شد.

ایثار و گذشت در تک فرزندان کم رنگ تر است

ابراهیم کوچک اضافه نمود: عدم گرایش به کار های گروهی به مرور در وجود این بچه ها شکل می گیرد و باعث کاهش توانمندی در حل مسائل متفاوت و هم بالندگی اجتماعی این بچه ها خواهد شد، چرا که این بچه ها در محیطی نبوده اند که به واسطه داشتن علاقه به خواهر یا برادر خود ایثار و گذشت نمایند، در نتیجه روحیه ایثارگری هم کاهش پیدا خواهد نمود.

وی اسم کرد: در آینده که این بچه ها رشد نموده و والدین هم در دسته سالمندان قرار می گیرند نگهداری و مراقبت از والدین برای این بچه ها به مراتب سخت تر از بچه های خواهد بود که دارای خواهر و یا برادر هستند.

خانواده ها به تک فرزند ها وابستگی بیشتری دارند

این پژوهشگر حوزه جمعیت اضافه نمود: اگر این بچه ها در آینده به هر علتی حتی برای مدتی کوتاه مجبور به جدایی از والدین بشوند بار عاطفی و روانی شدیدی به خانواده وارد خواهد شد و گا ها تحمل این شرایط برای خانواده به شدت سخت خواهد شد.

ابراهیم کوچک در ادامه گفت: در خانواده های تک فرزند اقتدار در خانواده کاهش پیدا می نماید و به علت اینکه این بچه ها تنها هستند و پدر و مادر همواره در اختیار فرزند بودند اقتدار در این خانواده تقریباً معنی نخواهد داشت.

وی بیان نمود: تک فرزندی در سن ازدواج فرزندان به شدت تاثیر خواهد داشت، به عبارتی دیگر وابستگی بیش از حد والدین به فرزندان باعث می گردد که والدین خیلی دیر آمادگی ازدواج فرزندان را در خود ایجاد نمایند و بنابراین خانواده به ناچار باید عواقب ازدواج دیر هنگام و یا حتی ازدواج نکردن فرزندان را بپذیرد.

این پژوهشگر حوزه جمعیت در رابطه با اثرات تک فرزندی بر جامعه گفت: پیش رفتن جامعه به سمت سالمندی یک موضوع کاملا جدی است و بعلاوه به لحاظ روانی بچه های که تک فرزند هستند دچار ضعف های متعدد روحی و ساختار های شخصیتی می شوند و کم شدن نیرو های جوان با توجه به نکات ذکر شده در رابطه با تک فرزندی، جامعه را با مسائل جدی روبرو خواهد نمود که بر نیرو های جوان به واسطه داشتن سالمندان زیاد فشار فراوانی وارد خواهد شد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 156263

به "تصورات متفاوت والدین نسبت به واقعیت تک فرزندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصورات متفاوت والدین نسبت به واقعیت تک فرزندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید