تست روانشناسی مستمع خوبی بودن؛ آیا مستمع خوبی هستید؟

به گزارش مجله سرگرمی، تست روانشناسی مستمع خوب بودن فقط یک تست ساده نیست. شما در این تست علاوه بر شناسایی مشکل خود در زمینه شنیدن و همدلی کردن با حرف های دیگران ایراد خود را شناسایی نموده و می توانید نسبت به اصلاح آن اقدام کنید.

تست روانشناسی مستمع خوبی بودن؛ آیا مستمع خوبی هستید؟

خبرنگاران | سرویس روانشناسی - می گویند خوب گوش دادن هنر است. شما به یاد دارید آخرین باری که برای کسی حرف می زدید و او نصفه نیمه حواسش بود، تا چه اندازه ناراحت شدید؟ مستمع خوب بودن تنها در این نیست که آنچه را می گویند، بشنوید. بلکه مهم این است که علاقه و توجه خود را به کسی که حرف می زند نشان دهید. چقدر می توانید مستمع خوبی باشید؟ اصلا چگونه می توان مستمع خوبی بود؟

پدر و مادر شنوا!

تبادلات خوب، روابط خوب اشخاص را به همراه می آورد. اما در بسیاری مواقع مستمع به آن خوبی که احتیاج است گوش نمی دهد. بسیاری از والدین هم آن طور که ضروری است به سخن فرزندان خود گوش نمی دهند و در نتیجه فرزندان رغبتی برای حرف زدن با آنان پیدا نمی نمایند. پدر و مادر می توانند به یاری روش گوش دادن پویا فرزندان خود را به صحبت کردن تشویق نمایند. این روش که دکتر تامس گوردون، نویسنده کتاب آموزش موثر والدین به آن اشاره نموده است، در خصوص بزرگسالان نیز کاربرد دارد.

تست آنلاین سنجش میزان مستمع خوبی بودن

⇓⇓⇓

تست مستمع خوبی بودن (سوالات تشریحی)

برای اینکه بدانید تا چه اندازه مستمع خوبی هستید پرسشنامه زیر را تکمیل کنید و امتیازات به دست آورده در هر عبارت را با هم جمع بزنید.

1- وقتی موضوعی به ذهن دوستانم می رسد آن را برای من تعریف می نمایند.

درست (1 امتیاز) غلط (0 امتیاز)

2- برایم مشکل نیست که به مسائل دیگران گوش بدهم.

درست (1 امتیاز) غلط (0 امتیاز)

3- در گردهمایی های اجتماعی، از صحبتی به سراغ صحبت دیگر می روم.

درست (0 امتیاز) غلط (1 امتیاز)

4- وقتی کسی به سرعت سر اصل موضوع نمی رود، شکیبایی ام را از دست می دهم.

درست (0 امتیاز) غلط (1 امتیاز)

5- تمایل دارم لطیفه یا حکایاتی را که دیگران تعریف می نمایند تمام کنم.

درست (0 امتیاز) غلط (1 امتیاز)

6- وقتی دیگران در حال صحبت با من هستند، به این فکر می کنم که حرف بعدی که می خواهم به آن ها بزنم چیست.

درست (0 امتیاز) غلط (1 امتیاز)

7- اغلب اشخاص ملال انگیز حرف می زنند.

درست (0 امتیاز) غلط (1 امتیاز)

8- اغلب اوقات با هر کسی که هستم، بیش از او حرف می زنم.

درست (0 امتیاز) غلط (1 امتیاز)

9- اشخاص وقتی با من حرف می زنند، سخنان شان را دو یا چند بار تکرار می نمایند.

درست (0 امتیاز) غلط (1 امتیاز)

10- ترجیح می دهم به جای گوش دادن حرف بزنم.

درست (0 امتیاز) غلط (1 امتیاز)

تفسیر نتایج

امتیازنتیجه
امتیاز 8 به بالاشما مستمع خوبی هستید. دوستانتان اغلب برای اینکه با کسی صحبت نمایند شما را انتخاب می نمایند. به احتمال زیاد در گردهمایی ها محبوب و مورد توجه هستید.
امتیاز 5 تا 7مانند اغلب اشخاص مستمع ای متوسط هستید. گاه خیلی خوب گوش می دهید و زمانی هم حواستان پرت می گردد. توجه داشته باشید که همواره فرصت برای بهتر شدن وجود دارد.
امتیاز 0 تا 4صریحا بگویم که مستمع خوبی نیستید. اغلب اوقات وقتی در ظاهر به کسی گوش می دهید، حواستان به موضوع دیگری است. در ادامه اطلاعاتی در اختیار شما قرار می گیرد تا بتوانید برای اینکه بهتر شوید کاری کنید.

گوش دادن پویا

چرا مشاوران آموزش دیده بهتر از دیگران با اشخاص ارتباط برقرار می نمایند؟ این اشخاص برای رشد دادن دیگران چه کار هایی می نمایند؟ دکتر گوردون اسم این کار را گوش دادن پویا گذاشته است. او این روش را به والدینی که فرزندان شان با آن ها حرف نمی زنند آموزش داده است. دکتر گوردون به این نتیجه رسیده که بزرگسالان هم می توانند از این روش در برخورد با یکدیگر استفاده نمایند. روش دکتر گوردون، که آن را به بیش از 100000 پدر و مادر آموزش داده است، نشات گرفته از کار های دکتر کارل راجرز، بنیان گذار درمان متمرکز بر درمان جو می باشد. دکتر راجرز معتقد است گوش دادن پویا فراوری احساس همدلانه می نماید، که عنصری مفید و مناسب برای برقراری پیوند با دیگران است.

گوش دادن پویا به مفهوم ورود به دنیای ادراک صحبت نماینده و دیدن اوضاع از زاویه دید اوست. بدین معنا که به احساسات واقع در لایه زیرین صحبت توجه شده و تنها به خود کلام و صحبت بسنده نگردد. برای مثال اگر کودکی سوال می نماید امروز دوستم برای دیدن من نمی آید؟ این درست نیست که در جواب او صرفا بگوییم نه. باید به دندان پزشکی می رفت. با این طرز جواب دادن به احساسات زیر بنای حرف کودک توجه نمی کنید. اگر از روش گوش دادن پویا بهره ببرید، باید جواب این گونه به او بدهید: می دانم از این که دوستت برای بازی با تو نمی آید ناراحت می شوی. اما ناراحت نباش. برنامه ای می ریزیم که فردا حتما همدیگر را ببینید. گوش دادن پویا به شما یاری می نماید که بلافاصله به موضوعی که کسی را ناراحت می نماید پی ببرید. گوش دادن پویا نشان می دهد که به واقع حرف گوینده را درک می کنید.

برای اینکه به مستمع بهتری تبدیل شوید سه اقدام زیر را به عمل آورید:

1- متعهد و مصمم شوید که مستمع بهتری بشوید.

2- درباره موضوعاتی از قبیل گوش دادن پویا بیشتر مطالعه کنید.

3- سوالات موجود در پرسشنامه را به دقت بخوانید. امکانش زیاد است که با این کار به اصول و علم برقراری ارتباط بهتر پی ببرید.

شما چطور مستمع ای هستید؟ آیا نمی خواهید برای تبدیل شدن به یک مستمع بهتر کوشش کنید؟ نکات گفته شده در این مقاله به شما آغاز خوبی خواهد داد. شما می توانید تجربیات خود را در بخش نظرات سایت خبرنگاران با ما در میان بگذارید.

mahsanblog.ir: سیستم مدیریت محتوای مهسان

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: setare.com
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 131362

به "تست روانشناسی مستمع خوبی بودن؛ آیا مستمع خوبی هستید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تست روانشناسی مستمع خوبی بودن؛ آیا مستمع خوبی هستید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید