ترفند جدید بعد از سقوط: انحلال باشگاه برای فرار از دست طلبکاران

به گزارش مجله سرگرمی، سمیرا شیرمردی، خیلی وقت است که شاهد منحل شدن تیم هایی هستیم که به دسته پایین سقوط می کنند. تیم هایی که به خاطر مسائل زیادی نتوانستند پیروز باشند و در نهایت به لیگ یک سقوط کردند. در این میان، می توان به صبای قم، داماش، نفت تهران، سیاه جامگان مشهد و... اشاره کرد. تیم هایی که هر کدام پیشینه مهمی داشتند اما به دلیل اینکه سوءمدیریت و مسائل زیاد دیگر از جمله مالی و نداشتن امکانات، نتوانستند در لیگ برتر بمانند و راهی لیگ دسته یک و حتی دسته دوم شدند. نکته جالب این است که اکثر این تیم ها در زمانی که در لیگ برتر حضور داشتند و خطر سقوط را احساس می کردند، دست به تغییرات زیاد در کادرفنی می زدند اما این مساله هم به کمک آنها نیامده. اینکه تیمی به لیگ دسته پایین سقوط می کند، اتفاقی عادی در فوتبال ایران و دنیاست اما ظاهرا فقط در ایران، بحث منحل شدن به وجود می آید که آن هم دلیل جالبی دارد.

ترفند جدید بعد از سقوط: انحلال باشگاه برای فرار از دست طلبکاران

بررسی تیم هایی که به لیگ یک یا دسته دوم سقوط کردند و پس از آن منحل شدند، همه را به یک نکته مهم و مشترک می رساند. آن هم چیزی نیست جز بدهی های سنگین مالی و نداشتن پول برای تسویه با طلبکاران. در واقع بحث منحل شدن، یک ترفند و راهکار هوشمندانه برای فرار از دست طلبکاران است. مثلا صبای قم زمانی که سقوط کرد و به لیگ دسته یک رفت، حدود 14 میلیارد تومان بدهی داشت. این در حالی بود که ارزش یک تیم لیگ یکی در آن زمان، به 3 میلیارد تومان هم نمی رسید. با این شرایط، چاره ای نبود جز اینکه تیم منحل شود. بعد از آن، این شرایط برای نفت تهران و سیاه جامگان مشهد هم به وجود آمد. این تیم ها هم با تغییرات زیاد در کادرفنی، هزینه ها را روز به روز بیشتر از قبل می کردند که در نهایت با سقوط به لیگ یک، تصمیم به انحلال گرفتند تا از دست طلبکاران فرار کنند. نکته جالب این است که دست طلبکاران هم به جایی بند نیست. آنها نمی دانند پول خود را باید از کجا و از چه کسی بگیرند. مثل داماش که توسط امیر عابدینی منحل شد تا طلبکاران نتوانند به پول خود برسند و بعد ها گروه سرمایه گذار دیگری داماش گیلانیان را تاسیس کردند. شاید نبود همین راهکار قانونی برای اینکه طلبکاران بتوانند از تیم های منحل شده پول خود را بگیرند، باعث شده شاهد انحلال تیم های زیادی در فوتبال ایران باشیم. بدون اینکه توجهی به پیشینه آن شود.

این فصل هم استقلال خوزستان به لیگ یک سقوط کرده و هنوز تکلیف دومین تیم که راهی لیگ دسته پایین می شود تعیین نیست اما هنوز استقلال خوزستان سقوط نکرده بود که حرف و حدیث های زیادی در مورد احتمال منحل شدن آن به وجود آمد. البته از زمانی که مالک گروه ملی تغییر کرده، شرایط بهتر شده و ظاهرا قرار نیست استقلال خوزستان منحل شود اما با یک حساب سرانگشتی می توان به این مساله پی برد که ادامه بقا برای آبی های اهوازی هم چندان میسر نیست.

استقلال خوزستان حدود 17 میلیارد تومان بدهی دارد که در این میان، علاوه بر دیوید فرانک ساکونی که باعث کسر 6 امتیاز از تیم شد، 2 بازیکن خارجی دیگر هم از آبی های اهوازی طلبکار هستند و ظاهرا تصمیم دارند راه ساکونی را بروند و از استقلال خوزستان شکایت کنند تا به پول خود برسند. با این شرایط، وضعیت استقلال خوزستان برای حضور در لیگ یک سخت تر خواهد شد. آنها به خوبی می دانند در صورتی که حتی قسط دوم ساکونی را دیر پرداخت کنند، ممکن است با جریمه دوم فیفا که همان سقوط به دسته پایین تر (یعنی لیگ 2) است روبرو شوند، چه برسد به شکایت های دیگر. در این صورت، شاید مدیران باشگاه استقلال خوزستان هم راهی جز انحلال پیدا نکنند. الان بهترین تیم لیگ یکی را می توان در گران ترین حالت، با 5 میلیارد تومان خریداری کرد. یعنی امتیاز باشگاه استقلال خوزستان که یک بار هم قهرمان لیگ برتر شده و در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته، حتی کمتر از یک سوم بدهی های باشگاه خواهد بود.

با این وجود، خبر می رسد مسئولان باشگاه استقلال خوزستان که در لیگ برتر نتوانستند به خوبی مدیریت کنند و بارها دست به تغییر کادرفنی زدند و هر بار سراغ مربیان بی تجربه تری رفتند، حالا می خواهند در لیگ یک تیمداری کنند. ظاهرا آنها حتی برای پرداخت بدهی هایشان هم راه جالبی پیدا کردند. مسئولان باشگاه استقلال خوزستان در تلاش هستند مذاکره ای با طلبکاران که حدود 80 نفر هستند داشته باشند تا آنها به باشگاه تخفیف 50 درصدی بدهد و به طلب شان برسند اما با این وجود هم بدهی استقلال خوزستان بالاتر از ارزش امتیاز باشگاه خواهد بود. بر این اساس، اگر استقلال خوزستان منحل شد شاید نباید چندان تعجب کرد چراکه قوانین فوتبال ایران برای باشگاه داری هنوز مسائل زیادی دارد که باعث می شود خیلی ها متضرر شوند. مثلا بازیکنان و مربیانی که یک فصل برای تیمی تلاش کردند و وقت گذاشتند اما به خاطر منحل شدن باشگاه، نمی توانند به حق خود برسند. نکته جالب این است که ظاهرا این مساله فقط برای بازیکنان و مربیان داخلی وجود ندارد و حتی دست خارجی ها هم برای وصول کردن طلب شان به جایی بند نیست که باید دید در نهایت چه راهکاری برای پیشگیری از انحلال باشگاه های بدهکار به وجود خواهد آمد. شاید اگر باشگاهی برای حرفه ای شدن و رسیدن به لیگ برتر امکانات اولیه از جمله زمین اختصاصی تمرین و بازی و امکانات سخت افزاری دیگر داشته باشد، امکان انحلال به این سادگی وجود نداشت اما الان در فوتبال ایران، خیلی از تیم ها حرفه ای نیستند چون امکانات اولیه را ندارند. به همین دلیل به راحتی و به خاطر فرار از پرداخت بدهی ها، دست به انحلال می زنند. اتفاقی که فقط در فوتبال ایران شاهد آن هستیم.

9-1

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 23837

به "ترفند جدید بعد از سقوط: انحلال باشگاه برای فرار از دست طلبکاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترفند جدید بعد از سقوط: انحلال باشگاه برای فرار از دست طلبکاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید