تجاری سازی مرغ لاین به وسیله 6 برنامه ملی توسعه می یابد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در جهان تنها 6 کشور دارای مرغ لاین هستند و همین کشورها تامین کنندگان کل گوشت مرغ زنجیره صنعتی جهان محسوب می شوند.

تجاری سازی مرغ لاین به وسیله 6 برنامه ملی توسعه می یابد

فناوری دستیابی به مرغ لاین به قدری راهبردی است که حتی در مقالات علمی مربوط به اصلاح ژنتیکی هم اطلاعات ریز و جزیی از فراوری آنها عرضه نمی گردد. درواقع به یک جمعیت خالص از حیوانات خاص (اعم از دام و طیور) که متعلق به یک نژاد تعیین با ویژگی های ژنتیکی کاملاً تعیین بوده و صرفا با حیوانات خالص و هم نژاد خود آمیزش می نمایند و بعلاوه قادر به فراوری حیواناتی مشابه خود هستند، حیوانات لاین گفته می گردد.

مرغ لاین یکی از نژادهای برتر در حوزه تامین غذا است و ایران با در اختیار داشتن مرغ لاین آرین یکی از 6 کشور صاحب لاین در جهان محسوب می گردد؛ ولی بی توجهی به ظرفیت های بومی موجود در کشور مانع استفاده از این توانمندی داخلی و داغ شدن بازار واردات این محصول راهبردی به کشور شده است.

اما ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با درک اهمیت این موضوع در پی توسعه فراوری و تجاری سازی مرغ لاین و احیای این صنعت مهم و استراتژیک در کشور است. بر همین اساس نیز برنامه های جدی برای رونق بازار داخلی مرغ لاین در کشور دارد که با یاری بازیگران دولتی و شرکت های دانش بنیان به اجرای آن اقدام خواهد نمود.

توسعه لاین

یکی از اقدامات مدنظر در این حوزه توسعه لاین است که این کار با شناسایی ظرفیت ها، مقایسه عملکرد سویه ها، پرورش آرین با جیره رقیق شده و ضایعات گندم بوجاری، امضای تفاهم نامه ایجاد لاین پشتیبان با سازمان اتکا و راه اندازی کارخانه نوآوری دام و طیور انجام خواهد شد.

آموزش و ترویج

تهیه دستورالعمل پروش جوجه های اجداد، جوجه های مادر و جوجه های گوشتی نیز یکی از اقدامات مدنظر در حوزه آموزش و ترویج مفاهیم و هدفمندسازی کوشش ها برای توسعه صنعت مرغ لاین است.

سلامت و بهداشت طیور

تامین سلامت و بهداشت دام و طیور نیز در این راستا مورد توجه قرار گرفته است که با فراوری انواع واکسن هایی چون واکسن مارک، واکسن سه گانه نیوکاسل، آنفلوآنزا، گامبورو، واکسن سه گانه نیوکاسل، برونشیت و سندروم افت تخم مرغ و واکسن کوریزا عملیاتی خواهد شد. فراوری پروبیوتیک های مورد احتیاج هم در این بخش اولویت است.

جیره و خوراک

تنوع بخشی به نهاده ها مثل ضایعات گندم بوجاری، پودر پر، فرآوری و فراوری CSL، فراوری مولتی آنزیم های مورد احتیاج پروژه نیز اقداماتی است که برای تامین جیره و خوراک مرغ لاین های فراوریی در نظر گرفته شده است.

تجهیزات مناسب

شرکت های دانش بنیان از جمله مجموعه هایی هستند که در احیا و توسعه این صنعت راهبردی در کشور با فراوری و بومی سازی ساخت تجهیزات مورد احتیاج نقش آفرینی خواهند کرد.

اتحادیه و تعاونی ها

استفاده از ظرفیت کانون های همگرایی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری برای فعال کردن حضور بخش خصوصی در توسعه و تجاری سازی آرین نیز دیگر برنامه است که در این زمینه اجرایی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مهر 1401 بروزرسانی: 20 مهر 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164418

به "تجاری سازی مرغ لاین به وسیله 6 برنامه ملی توسعه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجاری سازی مرغ لاین به وسیله 6 برنامه ملی توسعه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید