تاریخچه عجیب و باورنکردنی تتو

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: افراد به دلایل بسیاری دست به تتو کردن می زنند. شاید بخواهند با این کار کسی که از آن ها جدا شده یا حتی درگذشته را در یاد داشته باشند، برخی نیز دوست دارند بدنشان را به یک تابلوی هنری تبدیل کنند. شاید هم یک شب که حالشان چندان مساعد نبوده و یکی از دوستانشان که دستی در تتو کردن داشته آن ها را به تتو کردن یک طرح خاص تشویق کرده باشد. اما در حالی که تتو کردن این روز ها بسیار عادی شده و تب آن در ایران نیز بالا گرفته، تاریخچه بسیار طولانی و عجیب و غریبی دارد، پر از داستان های خشونت بار و شخصیت های غریب که تتو های آنان میلیون ها دلار می ارزد. داستان افرادی که بدن خود را از جوهر رنگی می پوشانند بسیار عجیب است و اگر شما نیز تتو کرده اید یا قصد انجام آن را دارید یا حتی آن را جالب می دانید با ادامه این مطلب در مورد تاریخچه پرفراز و نشیب تتو همراه باشید.

تاریخچه عجیب و باورنکردنی تتو

مردم دوران باستان تتوهایشان را دوست داشتند

ده ها هزار سال پیش، انسان ها آغاز به نقاشی کردن دیواره غار ها کردند؛ و در برهه ای با خود فکر کردند که چرا هنر را روی بدن خودمان نداشته باشیم و سپس آغاز به تتو کردن نمودند. اینکه دقیقاً چه زمانی تتو کردن آغاز شده معین نیست، زیرا دائما مومیایی های قدیمی تر با آثاری از تتو روی بدن آن ها یافت می شود. اما با اطمینان می توان گفت که انسان ها از سال های بسیار دور به تتو کردن روی آورده اند.

با این وجود، مومیایی به نام اوتزی (Ötzi) یک مرد یخی تیرولی اروپایی که حدود 3250 سال پیش از میلاد مسیح درگذشته رکورد قدیمی ترین تتو را در حال حاضر در دست دارد. آقای اوتزی 61 تتوی باورنکردنی روی بدن خود داشت. با این وجود برخی بر این باور بودند که یک مومیایی که در آمریکای جنوبی یافت شده و دارای تتو به شکل سبیل است قدمت بیشتری دارد تا اینکه نظر محققان در این باره تغییر کرد، زیرا معین شد که این نقش به شکل سبیل تنها خطوطی هستند که با هدف درمانی روی بدن مرد مذکور نقش بسته اند. این خطوط در قسمت هایی از بدن این مرد که دارای مسائل مفصلی و فقراتی بوده یافته شده اند. قدیمی ترین تتوی انتزاعی متعلق به یک مومیایی 5000 ساله مصری است که تنها کمی جوانتر از آقای اوتزی بوده و تتوی او شکل یک حیوان شاخدار است.

محققان ایمان دارند که یونانیان و چینیان باستان نیز تتو داشته اند و از جوهر برای خالکوبی هم در مردان و هم زنان استفاده می شده است. برای مدت ها باور بر این بود که فقط زنان باستان بدنشان را خالکوبی می کردند. یک شاهدخت سیبریایی که حدود 2500 سال پیش درگذشته تتو های بسیار جذابی داشته که بسیار زیبا و شبیه به تتو های امروزی توصیف شده است.

تتو، کتاب مقدس و دین یهودیت

بسیاری می دانند که یهودیان علاقه ای به تتو کردن ندارند، اما دلیل آن به همین سادگی نیست. در کتاب سفر لاویان چنین آمده است: نباید به خاطر مردگان روی بدن خود خراش بیندازید یا هر خط و خطوطی را روی بدن خود حک کنید. گفته می شود که تا پیش از این دستور، یهودیان هیچ مسئله ای با تتو کردن نداشته و تنها برای این که از بابلی ها و مصری ها -که تتو داشتند- متمایز باشند روی بدن خود خالکوبی نمی کردند. بدن بدون تتو در واقع یکی از روش های یهودیان برای متمایز کردن خود از دیگران بوده است.

نازی ها نیز بُعد جدیدی به تتو کردن یا نکردن یهودیان بخشیدند. در کمپ های مرگ نازی ها، آن ها به صورت اجباری اعداد شناسایی را روی بدن زندانیان و به طور ویژه یهودیان خالکوبی می کردند که البته خلاف باور های آنان در مورد استقلال بدن و پروتکل های مذهبی شان بود. از این رو امروزه تتو کردن برای یهودیان بسیار جنجالی تر از قبل نیز شده است. اما این بدان معنا نیست که یهودیان تتو نمی کنند، زیرا دیده می شود که یهودیان جوان این روز ها به تتو روی آورده اند به خصوص تتو هایی که به دین آن ها اشاره مستقیم دارد؛ و در رویکردی تاریک، اما پرمعنی، برخی اعدادی شبیه آنچه نیاکانشان در اردوگاه های مرگ نازی ها داشتند را روی بدن خود و این بار به شکل داوطلبانه خالکوبی می کنند. در واقع برای تتو کردن در دین یهود هیچ تنبیهی وجود ندارد و این که می گویند در صورت داشتن بدن تتو شده در قبرستان یهودیان دفن نخواهید شد صحت ندارد.

مسیحیان مشتاقانه تتو های مذهبی را پذیرفتند

اگر چه قوانین کتاب سفر لاویان در دین مسیحیت و انجیل مسیحیان نیز وجود دارد، اما آیه مربوط به تتو نکردن در آن به طور کامل نادیده گرفته شده است، درست مانند قانون مشابه یهودیت در مورد غذا خوردن بر اساس قوانین شریعت یهودی. بر اساس ادعاها، در دین کاتولیک هیچ گاه با تتو کردن مخالفتی وجود نداشته است. برخی قانونی در این باره که توسط پاپ آدرین اول در دهه 700 میلادی تدوین شده را دال بر ممنوعیت تتو کردن در دین مسیحیت عنوان کرده اند، هر چند هیچ سندی دال بر صحت این قانون وجود ندارد.

برخی از دیگر فرقه های مسیحی نیز نظر خوبی نسبت به تتو نداشتند، اما هیچگاه ممنوعیتی نسبت به تتو در کلیت دین مسیحیت وجود نداشته و حتی برعکس این موضوع بوده است. در دوران امپراطوری روم و پیش از این که مسیحیت قانونی باشد، اولین باورمندان به دین جدید بدن خود را با نشانه هایی از باور دینی خود تتو کرده و خود را به عنوان باورمندان ابدی مسیح معین می کردند. در انجیل، سنت پل می گوید که او نیز علامت های مسیح را روی بدن خود داشته است. گفته می شود که پس از قانونی شدن مسیحیت نیز تتو کردن رایج بوده و پرطرفدارترین طرح ها، شکل صلیب و اشکالی شبیه به زخم های حضرت عیسی بوده اند.

تتو کردن قبیله ای نیز تاریخچه ای غنی دارد

مردمان خارج از اروپا و خاورمیانه نیز هزاران سال تتو می کرده اند. داشتن طرح های خالکوبی روی پوست در جوامع مختلف، از پولینزی تا آمریکای شمالی بسیار پراهمیت بوده است. برای مثال، در ساموآ، بدن مردان از زیر سینه تا بالای زانو خالکوبی داشت که انجام آن روز ها به طور می انجامید. درد این نوع تتو بسیار وحشتناک بوده و احتمال مرگ به دلیل عفونت نیز بالا بود، اما هر مردی که تتو نمی کرد یا تتوی خود را نیمه کاره رها می کرد برای باقی عمرش شرمسار می بود. زنان این جوامع نیز تتو می کردند هر چند این تتو ها در مورد زنان کوچکتر بود.

بومیان آمریکا نیز از استخوان نوک تیز یا تکه های سنگ برای کشیدن طرح هایی روی بدن خود استفاده می کردند. سپس جای زخم را با دوده یا رنگ می مالیدند که رد آن باقی می ماند. مردان به خاطر یک پیروزی خاص یا دلایل عرفانی بدن خود را خالکوبی می کردند و برخی نیز بر این باور بودند که تتو به آن ها قدرت های فراانسانی خواهد بخشید. برخی نیز تصویر حیوانی که دوست داشتند جای او باشند را روی بدنشان تتو می کردند. قبایل متفاوت را با طرح تتو های آن ها می شناختند و گاهی نیز زنان این کار را انجام می دادند.

تتو کردن اجباری در گذشته نیز وجود داشته است

نازی ها اولین کسانی نبودند که افراد را علی رغم میلشان به خالکوبی وادار کردند و خالکوبی اجباری قدمتی به اندازه نوع اختیاری آن دارد. در تاریخ چین خالکوبی کردن روشی معمول و بسیار موثر برای تنبیه افراد خاطی در نظر گرفته می شده است. در چین باستان، اگر کسی قانونی را زیر پا می گذاشت، روی بدن او خالکوبی هایی صورت می گرفت که برای همیشه شخص خاطی و خانواده او را شرمسار می ساخت. همچنین در برهه ای از زمان سربازان را نیز به اجبار خالکوبی می کردند تا نتوانند از خدمت فرار کنند. این سنت حتی در بریتانیای دهه 1800 نیز وجود داشته و سربازان فراری را با حروفی به معنای شخصیت بد خالکوبی می کردند. بردگان نیز برای هزاران سال به صورت اجباری تن به خالکوبی می داده اند. آن ها را برای جلوگیری از فرار و اینکه نشان دهند بی ارزش هستند خالکوبی می کردند. در ایران، یونان، روم، چین و ژاپن باستان همه بردگان خالکوبی می شدند. در دوران روم باستان مسیحیان نوکیش بدن خود را خالکوبی می کردند تا سربازان رومی را به اشتباه بیندازند. خالکوبی اجباری امروزه نیز وجود دارد. در سال 1993، پلیس هند عبارت جیب بر را روی پیشانی 4 زن که دائماً جیب بری می کردند خالکوبی کرد که بخاطر آن جنجال بپا شده و پلیس های خاطی زندانی شدند.

تاریخچه عاشقان تتو

در دهه 1800 تتو کردن کمی مدرنیزه شده و بسیار رواج پیدا کرد. حتی زنان خوشنام و شناخته شده نیز تتو می کردند. بدین ترتیب اگر کسی می خواست جلب توجه کند بدن خود را تتو می کرد. از آنجایی که آن عصر، دوران اوج سیرک و نمایش های عجیب و غریب بود، برخی از نمایش ها مربوط به مردانی با بدن تماماً تتو شده بود و در یک مورد زنی که عضو یکی از این سیرک ها بود به دلیل بدن تتو شده اش به تیتر روزنامه ها تبدیل شد.

با این وجود ادعا می شود اولین بانویی که به طور رسمی در این دوره بدن خود را تتو کرد نارا هیلدبرانت بود که برای یک سیرک بزرگ کار می کرد. در آن دوران تتو و کشش جنسی زنان در هم تنیده شده بود. با این وجود در آن دوران زنان داستان های خاصی در مورد اینکه چطور ربوده شده و برخلاف میلشان خالکوبی کرده اند را بیان می کردند، اما بعد از مدتی این دروغ نیز از مد افتاد. تماشاگران سیرک ها و کارناوال ها تصاویری از زنان با بدن خالکوبی را خریداری کرده و به خانه می بردند. با این وجود در روزگاری که زنان هیچ استقلالی نداشتند، برخی از زنان با خالکوبی های عجیب و غریب فراوان روی بدن خود از این راه کسب درآمد کرده و می توانستند نوعی استقلال را بدست آورند.

تا سال 2018، پرتتوترین زن جهان یک زن 69 ساله اهل فلوریدا بود که شارلوت گوتنبرگ نام داشته و 98.75درصد از سطح بدن او خالکوبی شده بود. بعد ها مردی به نما لاکی دایاموند رایش با 100درصد تتو بدن توانست عنوان پرتتوترین فرد کره زمین را به خود اختصاص دهد.

رنسانس تتو

با وجود تمام علاقه انسان گذشته به خالکوبی، میزان علاقه به تتو کردن در دوران مدرن با هیچ دوره دیگری از تاریخ قابل مقایسه نیست. در اواخر دهه 1950 وارد دوره ای در تتو کردن شدیم که از آن با عنوان رنسانس تتو یاد می شود. در این دوره بود که تتوکاران به عنوان هنرمند شناخته شده و افرادی مانند لایل تاتل، کلیف ریون، دان نولان، زیک اوونز، اسپایدر وب و اد هاردی توانستند دورنمای تتو را به طور کلی تغییر دهند. با این وجود اد هاردی را باید مشهورترین شخصیت در رنسانس تتو دانست که بدون او تتوی امروزی وجود نداشت. هیپی ها نیز نقشی غیرقابل انکار در محبوبیت تتو در دهه 1970 داشتند.

اما تتو کردن هنوز هم خطرناک است

تتو کردن نسبت به گذشته بسیار رایج تر و ایمن تر شده است، زیرا سالن های تتو باید قوانین خاصی را در زمینه بهداشت رعایت کنند و بسیاری از آن ها در حد بیمارستان ها تمیز هستند. با این وجود تتو کردن بدون خطر نیست و ممکن است حتی مرگبار باشد.

بر اساس تحقیقی که در سال 2010 در ایالات متحده اجرا شده، حدود 40درصد از افراد 18 تا 29 ساله در این کشور دست کم یک تتو روی بدن خود داشتند، اما در این کشور هنوز هم ممکن است به خاطر داشتن خالکوبی از کار اخراج شده یا مجبور به پوشاندن آن در محیط کار شوید. در تحقیقی دیگر در سال 2015 معین شد که ده درصد از شهروندان نیویورکی که تتو داشتند با تتوی خود به مشکل برخورده اند. 6درصد از مسائل جدی مانند خارش، قرمز شدن و التهاب بیش از 4 ماه رنج برده و برای برخی این مسائل تا سال ها ادامه داشت.

یکی از واکنش های بد به تتو زمانی اتفاق می افتد که فرد استروئید مصرف می کند. اگر چه در برخی موارد با لیزر می توان تتو دارای مشکل را برداشت، اما در مواردی زخم ها جدی ناشی از تتو نیز ایجاد شده و در مواردی نادر نیز قطع شدن عضو خاتمه ماجراجویی های یک شخص علاقمند به تتو بوده است. انتشار باکتری های موجود در جوهر یا انتقال بیماری به دلیل استفاده از سوزن های مشترک نیز مشکل دیگری است. در سال 2017 یک مرد تگزاسی هنگام شنا در خلیج مکزیک و تنها بعد از گذشت 5 روز از تتو کردن ساق پای خود درگذشت. زخم ناشی از تتو عفونت کرده و باعث مرگ او شده بود.

منبع: grunge

pbmusic.ir: نوای پرنده پارسی | مجله موسیقی و هنری

balio.ir: بالیو | مجله گردشگری و مسافرتی

etre-yas.ir: مجله عطر یاس، محلی برای همفکری استارتاپی

منبع: برترین ها
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 46178

به "تاریخچه عجیب و باورنکردنی تتو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه عجیب و باورنکردنی تتو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید