تاریخچه جنایات استعماری روباه پیر در هولوکاست های اواخر دوران ویکتوریا

به گزارش مجله سرگرمی، یک استاد تاریخ به معرفی کتابی در خصوص تاریخچه جنایات استعماری انگلیسی ها در عصر ملکه ویکتوریا پرداخت؛ کتابی که به اعتقاد وی از مستندترین نمونه های توجیه جنایات قدرت های استعماری در حق ملت ها به شمار می رود.

تاریخچه جنایات استعماری روباه پیر در هولوکاست های اواخر دوران ویکتوریا

رضا یگانه شکیب، عضو هیئت علمی گروه تاریخ در کالج سانتا مونیکا، کالیفرنیا، امریکا (Santa Monica College)، در مصاحبه با گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران به معرفی کتابی در خصوص تاریخچه جنایات استعماری انگلیسی ها در عصر ملکه ویکتوریا پرداخت؛ کتابی که به اعتقاد وی از مستندترین نمونه های توجیه جنایات قدرت های استعمار در حق ملت ها است.

این کتاب که هولوکاست های اواخر دوران ویکتوریا: قحطی های ال نینو و شکل گیری جهان سوم نام دارد (Late Victorian Holocausts: El Niño Famines and the Making of the Third World) توسط مایک دیویس نگاشته و در سال 2001 منتشرشده است. توضیح این گفتگو در ادامه آمده است:

خبرنگاران: ایده اصلی نویسنده در این کتاب چیست؟

یگانه: مایک دیویس استاد سابق دانشگاه کالیفرنیا در ارواین (University of California, Irvine) است که من نیز فوق لیسانس و دکترای تاریخ خود را از آنجا اخذ کردم. دیویس در این کتاب، کشتارهای بزرگی را که عامل آن ها دولت استعماری بریتانیا بودند، از دل تاریخ بیرون کشیده و به صورت مستند گزارش کرده است. کشتارهایی که دیویس از آن ها صحبت می کند نه به وسیله جنگ، بلکه به وسیله گرسنگی دادن مردم اتفاق افتادند.

دیویس در این کتاب می گوید مطالبی که انگلیسی ها آن ها را اصول قطعی و جهانشمول علم اقتصاد و زمینه های تحقق اقتصاد آزاد می دانستند در حقیقت تنها توجیه گر امپریالیسم سرمایه دارانه بود و زمینه ساز مرگ بسکمک از مردم در هند، برزیل و چین و کشورهای دیگر در اواخر قرن نوزدهم شد.

در تاریخ می خوانیم که مردم این مناطق بر اثر قحطی ها، خشک سالی ها و بیماری ها جان باختند؛ اما اگر امپریالیسم سرمایه دارانه موجب افزایش شدید قیمت مواد غذایی در این کشورها نمی شد؛ بسکمک از این اتفاقات هرگز رخ نمی دادند.

خبرنگاران: یعنی استعمار غرب موجب تشدید مسائل مردم و مرگ بسکمک از آن ها شد؟

یگانه: بله. این کتاب با استناد به آمار و مدارک سیستم اداری دولت انگلیس، بسکمک از جنایات انگلیسی ها در هند را افشا می کند، به خصوص یک خشک سالی بزرگ در سال 1877 و 1878 که باعث مرگ 12 تا 29 میلیون هندی شد. این کتاب نشان داد که این مردم قربانی سیاست های انگلیس شدند و مقامات بلندمرتبه در بریتانیا از همه این جنایات خبر داشتند و در آن ها سهیم بودند.

در سه دهه آخر قرن نوزدهم ما شاهد افت جمعیت در بسکمک از نقاط هند هستیم. در بعضی مناطق که بخش بزرگی از مردم در اثر گرسنگی فوت می شدند، صادرات مواد غذایی رکورد می شکست. درحالی که میلیون ها هندی در حال مرگ بر اثر گرسنگی بودند، نایب السلطنه انگلستان لرد لیتون مشغول ارسال برنج و گندم به انگلیس بود.

خبرنگاران: چرا مواد غذایی به جای صادرات، به فقرای هند داده نمی شد؟

یگانه: در تجربه های گذشته هند در زمان قحطی، حاکمان برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی تلاش می کردند به مردم کمک کنند. اما پس از ظهور سلطه انگلیس در هند، حتی در زمان قحطی نیز حاکمان انگلیسی به غارت منابع طبیعی و محصولات کشاورزی ادامه می دادند.

افزون بر این، انگلیسی ها در بسکمک از مناطق تحت تسلط خود به جمع کردن اقتصادیات نقدی می پرداختند که کشاورزان را وادار به پیش فروش محصولات و یا دریافت قرض با گرو گذاشتن زمین ها می کرد. بسکمک از این کشاورزان به دلیل عدم توانایی بازپرداخت وام، زمین های خود را از دست می دادند. بانک ها و سرمایه داران وام دهنده نیز که یا انگلیسی یا متحد انگلیسی ها بودند، زمین های آن ها را تصاحب می کردند.

انگلیسی ها با کمک نظریات اقتصادی آدام اسمیت در باب منع دخالت در اقتصاد، این طور توجیه می کردند که مرگ هندی ها بر اثر گرسنگی قانون طبیعی است. می گفتند کمک به هندی های فقیر خلاف نظام طبیعت است و باعث تنبل شدن آن ها می شود. البته از نظر انگلیسی ها هندی ها همان وقت هم تنبل بودند.

خبرنگاران: اصلاً مردم چرا مواد غذایی را در اختیار حکومت قرار می دادند؟

یگانه: بخشی از یک فصل از کتاب دیویس، دانش امپریالیستی (Imperial Sciece) نام دارد که توضیح می دهد استعمارگران چگونه تلاش می کردند فجایع ساخته دست خود را پدیده های طبیعی توصیف کنند.

این ها می آمدند با کمک نیروهای نظامی گندم و آذوقه مردم را تحت عنوان اقتصادیات معوقه جمع می کردند و می بردند. البته این اقتصادیات صرف استخدام سربازان هندی برای کنترل هند و تأمین منافع استعماری انگلیس در سایر نقاط جهان می شد.

سیاستمداران انگلیسی اندک تأسفی برای فاجعه ای که اقدامات آن ها به بار آورده بود، احساس نمی کردند. در عوض در مجلس بریتانیا به نقل از دانشمندان بریتانیایی می گفتند که صرفاً پدیده ال نینو یا لانینا یا گردباد و ... باعث شده در این کشورها خشک سالی و قحطی اتفاق بیفتد و بسکمک از مردم بمیرند.

خبرنگاران: انگلیسی ها جای دیگری هم این سیاست ها را اجرا کرده اند؟

یگانه: بله. البته استفاده از دانش برای توجیه جنایات منحصر به این دوره نیست. انگلیسی ها زمانی که به قاره آمریکا هم تجاوز کردند، از کمک دانشمندان برای توجیه و زمینه سازی جنایات خود استفاده کردند.

مستعمره چی های اسپانیایی وقتی به آمریکای لاتین رفتند، گفتند ما از مردم محلی استفاده می کنیم، اما قبل از آن باید این ها را متمدن کنیم. چطور متمدن کنیم؟ با مسیحی کردن. ما این ها را مسیحی کاتولیک می کنیم و بعد به عنوان قاضی و شهردار و ... استفاده می کنیم.

انگلیسی ها با کمک نظریات اقتصادی آدام اسمیت در باب منع دخالت در اقتصاد، این طور توجیه می کردند که مرگ هندی ها بر اثر گرسنگی قانون طبیعی است.

اما انگلیسی ها وقتی وارد آمریکای شاقتصادی شدند گفتند همه را می کشیم و اموالشان را می گیریم. این جنایت توجیه می خواهد. شما که نمی توانید سرباز فقیری را که از نیوکاسل آمده و اجدادش در معدن جان می کندند و حالا یک اسلحه دست او داده اید و راهی قاره دیگری کرده اید، به راحتی قانع کنید این کار را انجام دهد.

خبرنگاران: این توجیه چطور ساخته می شد؟

یگانه: یک توجیه این بود که این ها کافر هستند، این ها را بکشید و بروید به بهشت. حق مالکیت زمین های آن ها هم جایزه شماست.

توجیه فلسفی عمیق تر را امثال جان لاک ارائه می دادند که می گفتند حق مالکیت در نتیجه کار روی یک زمین یا مرتع یا ملک به دست می آید. سرخپوستان روی این زمین ها کار نکردند بنابراین حق مالکیت ندارند، اما ما که کار کردیم حق مالکیت داریم. این یعنی توجیه استعمار. امپریالیسم یعنی توجیه جنایاتی که انجام می شد.

من دوره ای در یک کالج در جنوب کالیفرنیا این مبحث را توضیح می دادم. دختر خانم 18 ساله سفیدپوستی از شنیدن این اتفاقات چنان ناراحت شده بود که بی پروا گفت این ها عجب آدم های بی شعوری بودند.

در آمریکا افرادی که به کالج می فرایند به اصطلاح چشم و گوششان باز می شود و سیاستمداران آمریکایی به خصوص جمهوری خواهان نمی توانند دروغ های بی حساب و کتاب خود را به خورد آن ها دهند.

4106/4153/پ

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 108916

به "تاریخچه جنایات استعماری روباه پیر در هولوکاست های اواخر دوران ویکتوریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه جنایات استعماری روباه پیر در هولوکاست های اواخر دوران ویکتوریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید