به نوشتن قصه تخیلی در اخراجی ها2 متهم شدم

به گزارش مجله سرگرمی، مسعود ده نمکی کارگردان سینما اعلام کرد که زمان ساخت اخراجی ها2 وقتی قصه هواپیماربایی و بردن مسافران به یکی از اردوگاه های اسرا را طرح کردم من را متهم به نوشتن قصه تخیلی و غیر واقعی کردند.

به نوشتن قصه تخیلی در اخراجی ها2 متهم شدم

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، مسعود ده نمکی کارگردان سینمای ایران درباره لزوم توجه سینماگران به تحقیق و مطالعه در آثارشان گفت: اگر این پیش فرض را بپذیریم که یکی از مسائل سینمای ایران بحث فیلمنامه است و یک فیلمنامه خوب و استاندارد متکی به پژوهش است، موضوع و اهمیت بحث پژوهش صندلی ویژه تری در میان سینماگران و آثارشان پیدا می نماید.

وی ادامه داد: طبیعی است هر نویسنده ای که می خواهد در حوزه ای تخصصی فیلمنامه بنویسد باید در آن زمینه مطالعه و پژوهش داشته باشد و مسلماً اگر این اتفاق نیفتد، فیلمنامه فقیر، کم محتوا و غیرواقعی خواهد بود. موضوع تحقیق و پژوهش اصلی لازم است و با توجه به ژانری که فیلمنامه در آن نوشته می گردد باید جدی گرفته گردد. این مساله می تواند متکی به مطالعه آثار دیگران هم باشد.

ده نمکی در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار کرد: یک کارگردان اگر خودش مولف باشد برای بیشتر آشنا شدن با موضوع و ملموس تر شدن آن باید وارد حوزه های مطالعاتی و یا تحقیقات میدانی نیز گردد و اگر این موارد رعایت نگردد حتی اگر فیلمنامه قوی باشد اما کارگردان فرم و محتوا را درست نشناسد نتیجه اثر ضعیف خواهد شد.

کارگردان اخراجی ها با اشاره به لزوم تحقیق در همه حوزه ها اعلام کرد: در حوزه سینمای جنگ خیلی ها معتقد به تخیل و مسائلی از این هستند اما بستر تاریخی در این حوزه آنقدر غنی و بکر است که ما را از تخیل مستغنی می نماید. ما در حوزه جنگ می توانیم آثاری خلق کنیم که منحصر به فرد هستند اما چون پژوهش درباره این مسائل وجود ندارد معمولاً آثار ساخته شده در این زمینه که با خیال پردازی همراه هستند، با بازخوردهای منفی روبرو می شوند. البته من معتقدم خیال پردازی در فیلمنامه نویسی یکی از اصول است اما آن هم باید با قواعد خاص خودش پیش رود.

این کارگردان با تاکید بر این موضوع که عدم توجه به تحقیق تنها در میان سینماگران نیست توضیح داد: گاهی اوقات ضعف مطالعه و پژوهش حتی در نهادهای نظارتی نیز به چشم می آید و کاملاً ملموس است. یادم می آید زمان ساخت اخراجی های 2 وقتی قصه هواپیماربایی و بردن مسافران به یکی از اردوگاه های اسرا را طرح کردم فیلمنامه رد شده بود و من را متهم به نوشتن یک قصه تخیلی و غیرواقعی کردند. در حالی که این روایت مبتنی بر پژوهش بود و تاریخ اسارت شاهد بر این اتفاق است. این ماجرا در فیلم فقط بستر سینمایی و دراماتیک پیدا نموده بود به همین دلیل با واکنش نهادهای نظارتی روبرو شده بود اما بعد از توضیحات لازم و ارائه مستندات مسئولان نظارتی متوجه شدند که اشتباه کردند.

ده نمکی در بخش دیگری از صحبت هایش بیان کرد: طبیعی است در صورتی که فیلم نامه نویس، کارگردان و یا حتی بازیگرانی که قرار است نقش ها را بازی نمایند درباره جزئیات کار خودشان تحقیق و مطالعه داشته باشند نتیجه مثبت، ملموس و واقعی در کلیت اثر تجلی پیدا می نماید و منجر به ساخت یک اثر خوب می گردد چراکه این دو موضوع لازم و ملزوم یکدیگرند.

چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ماه 1400 برگزار می گردد.

rugozar.ir: مجله روگذر: مجله اخبار گردشگری

fastnote.ir: یادداشت سریع: گلچین اخبار و مقالات روز

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 134077

به "به نوشتن قصه تخیلی در اخراجی ها2 متهم شدم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به نوشتن قصه تخیلی در اخراجی ها2 متهم شدم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید