برگزاری نخستین رویداد گردشگری در شمال کشور ، زیر ساخت ها مهیاست

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت گفت: رویداد گردشگری گیلان 2020 در راستای اقتصاد پایدار در رشت برگزار می گردد.

برگزاری نخستین رویداد گردشگری در شمال کشور ، زیر ساخت ها مهیاست

به گزارش خبرنگار از ، محمدحسن عاقل منش، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت، به وجود پتانسیل های گردشگری در زمینه ایجاد شغل و اقتصاد پایدار اشاره نمود و گفت: با همه این ظرفیت ها، اما شهر رشت و استان گیلان از صندلی اصلی خود در حوزه گردشگری فاصله دارد و در این راستا رویداد گردشگری گیلان 2020 در راستای اقتصاد پایدار در رشت برگزار می گردد.

وی، با بیان اینکه رشت مقصد گردشگری در افق 2020 است اضافه کرد: بسیاری از کشور های جهان منابع نفتی و یا صنایع دیگری برای کسب درآمد ندارند، اما با ایجاد زیرساخت های مناسب برای توسعه گردشگری علاوه بر کسب درآمد برای کشور، مشکل ایجاد اشتغال را نیز رفع نموده اند.

لزوم همدلی و همکاری مسئولان برای برگزاری هرچه بهتر رویداد گردشگری گیلان

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت، با تاکید بر لزوم همدلی و همکاری نهاد های مختلف در راستای توسعه گردشگری در رشت و گیلان، گفت: اگر این هم افزایی به وجود بیاید قطعاً گام های خوبی در این زمینه تا سال 2020 پیش می آید و زیر ساخت های برگزاری با همکاری مسئولان کشوری و استانی در حال انجام است.

عاقل منش، با اشاره به اقدامات لازم برای تحقق این امر اضافه کرد: در گام اول به دنبال آن هستیم تا تشکل های مردم نهاد علاقمند به حوزه گردشگری و سازمان های مردم نهاد صدای ما باشند و بستر های مناسب برای انجام این امر محقق گردد.

وی، با بیان اینکه در حال حاضر چندین نشست با تشکل های مردم نهاد علاقمند به حوزه گردشگری برگزار شده است و قرار شد این تشکل ها از شهر ها و مناطق مختلف استان اطلاعات جامع و کامل گردشگری را فراهم نمایند، گفت: در کوششیم هر چه سریع تر زیرساخت های اولیه توسعه گردشگری را آماده و اقدامات عملی را انجام دهیم.

کوشش برای جذب سرمایه گذاران حوزه گردشگری با هدف توسعه مالی

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت بر لزوم نصب تابلو های هدایت گردشگری برای معرفی مکان های گردشگری شهر رشت اشاره نمود و اضافه کرد: شورای شهر و شهرداری در حال ایجاد فضایی آرام و بستری مناسب برای جذب سرمایه گذاران حوزه گردشگری هستند.

عاقل منش، با بیان اینکه استان گیلان به عنوان یکی از قطب های گردشگری ایران نام برده می گردد، اضافه کرد: برای تحقق اهداف رویداد گردشگری گیلان 2020، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت با توجه به لزوم توجه به حوزه گردشگری و مصوبه شصت و سومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کلان شهر ها در نظر دارد تا عنوان گردشگری به این کمیسیون اضافه گردد.

برگزاری جشنواره ها و برنامه های بوم گردی در راستای گردشگری 2020 گیلان

عبدالغفار شجاع، مسئول ستاد راهبردی گیلان 2020 ، با بیان اینکه موضوع برگزاری رویداد گردشگری گیلان از سال 96 مطرح و مورد توافق نوبخت، رئیس سازمان برنامه ریزی و بودجه کشور نیز نهاده شد و بلافاصله با هدف توسعه مالی ستاد راهبردی در این زمینه تشکیل شد، گفت: تاکنون جلسات متعددی در این زمینه با حضور استاندار سابق گیلان، فرمانداران 16 شهرستان استان و موسسه های مردم نهاد و علاقمند به حوزه گردشگری برگزار شده است.

وی اضافه کرد: همه مقدمات لازم برای برگزاری این رخداد اجتماعی- مالی در حال انجام است، در این راستا علاوه بر گردآوری یافته های پژوهشی همچنین در کوششیم تا با برگزاری جشنواره ها و برنامه های بوم گردی زمینه و ساختار رویداد گردشگری 2020 گیلان را فراهم کنیم.

مسئول ستاد راهبردی گیلان 2020 توضیح داد: شورای راهبردی این رویداد با حضور 30نفر از افراد ذیربط تشکیل شده و این شورا زیر نظر نوبخت با هدف توسعه مالی گیلان مشغول فعالیت و بستر سازی زیر ساخت های برگزاری گردشگری 2020 است.

تأسیس بانک اطلاعات تخصصی در خصوص گیلان

سید هاشم موسوی ، رئیس پژوهشکده گیلان شناسی و عضو ستاد راهبری گردشگری 2020 ، با بیان اینکه تحقیق و پژوهش در عرصه فرهنگ و بوم و اقلیم و بهره برداری مناسب از امکانات بومی و محلی، ضرورت امروز انسان و جامعه امروز و توسعه سالم و پایدار است، گفت: اجرای طرح های جدید پژوهشی و خدمات مشاوره ای تخصصی مسئله محور، از جمله گردآوری اطلاعات و پژوهش برای برگزاری رویداد گردشگری یکی از اهداف مهم این پژوهشکده است ،

وی اضافه کرد: در راستای برگزاری رویداد گردشگری 2020 گیلان به همراه پژوهشگران توانمند و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در کوششیم تا با گردآوری یافته های تحقیقی- پژوهشی و تأسیس بانک اطلاعات تخصصی در خصوص بناهای تاریخی، مشاهیر، فرهیختگان، جاذبه های گردشگری، آداب و رسوم بومی -محلی در مراسم ها و مناسبت های خاص و همچنین سبک زندگی مردم استان در این بانک اطلاعاتی به همگان معرفی گردد.

تجهیز مراکز های اقامتی- گردشگری استان برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی

حمید آذرپور، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز، با بیان اینکه استان گیلان با داشتن جاذبه های طبیعی در همه ایام سال پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است اضافه کرد: آمار گردشگران در ایام تعطیلات به چندین میلیون نیز می رسد، بنابراین برگزاری چنین رویداد بزرگی می تواند به معرفی هرچه بیشتر استان و همچنین جذب گردشگر در راستای توسعه مالی یاری کرد.

وی، به طبیعت سرسبز، بنا های تاریخی و گردشگری، سواحل، ییلاقات، صنایع دستی، سوغات و غذا های محلی استان اشاره نمود و اضافه کرد:بهره گیری از این ظرفیت ها در جذب گردشگر و معرفی آنان به توریست ها می تواند ضمن گردشگری پایدار به اشتغال و توسعه مالی استان نیز یاری کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، از در اختیار قرار دادن اطلاعات از بنا های تاریخی و جاذبه های گردشگری استان به عوامل اجرایی رویداد گردشگری 2020گیلان اطلاع داد و گفت: با هدف بهره مندی هرچه بیشتر از پتانسیل های استان در جذب گردشگر و رونق اشتغال و درآمد، با همه توان در کوششیم تا با در اختیار قرار دادن اطلاعات و مجوز از بنا های تاریخی و گردشگری، آداب و رسوم، بازی های بومی محلی، سوغات و غذا های محلی هر منطقه به عوامل اجرایی این رویداد مهم مالی - اجتماعی به توسعه روز افزون استان یاری کنیم.

حمید آذرپور اضافه کرد: در حال حاضر 102 هتل، 95 مجتمع تفریحی گردشگری و اقامتی، 360 مجتمع پذیرایی بین راهی، 33 هتل آپارتمان، هزار و 625 خانه مسافر، 58 سفره خانه سنتی و 75 دفتر خدمات مسافرتی، 49 مهمانپذیر، 21 اقامتگاه بوم گردی، یک اسکله مسافربری دریایی و 28 اسکله گردشگری دریایی، و 20 مجتمع سرگرمی و تفریحی در گیلان آماده خدمات رسانی به گردشگران داخلی و خارجی هستند.

مهمترین جاذبه های گردشگری گیلان

وی گفت: سواحل دریای خزر، کوه، جنگل، شهرک تاریخی ماسوله، قلعه رودخان، انواع تالاب به ویژه تالاب بین المللی انزلی، بازار های محلی، محوطه های تاریخی همچون آق اولر و مریان تالش و مارلیک رودبار، روستای تاریخی انبوه در روبار، آبشار های زیبا و پر آب مثل آبشار ویسادار رضوانشهر و لاتون آستارا، باغ های چای در شرق گیلان، بام سبز و تله کابین لاهیجان، مرقد مطهر سیدجلال الدین اشرف آستانه اشرفیه، موزه های گوناگونی، چون موزه میراث روستایی در رشت و منطقه نمونه گردشگری حیران آستارا، مهمترین جاذبه های گردشگری گیلان محسوب می گردد.

معروفترین سوغاتی های گیلان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان توضیح داد: چای، برنج، ماهی، زیتون، بادام زمینی، کلوچه، شیرینی ها و نان های محلی به ویژه رشته خشکار و نان برنجی، انواع غذا ها و چاشنی های محلی و همچنین صنایع دستی نظیر چادرشب، گلیم، حصیر و بامبو از معروفترین و مهمترین سوغاتی های گیلان است.

م.ع

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

iraniro.ir: تور داخلی ایران: گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان، تهران، کیش، قشم، یزد، تبریز، اخبار ایران

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 34098

به "برگزاری نخستین رویداد گردشگری در شمال کشور ، زیر ساخت ها مهیاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نخستین رویداد گردشگری در شمال کشور ، زیر ساخت ها مهیاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید