برندینگ مقاصد گردشگری چیست؟
به گزارش مجله سرگرمی، برندینگ گردشگری یا برندسازی گردشگری، فرایندی است که توسط آن مقاصد جذاب به گردشگران معرفی می شوند. به مرورزمان و با تکرار برند در تمامی بروشورها، آگهی ها ،برنامه های تلویزیونی، سوغاتی ها، لباس ها و دیگر ابزارهای تبلیغاتی، نام شهر ملکه ذهن گردشگران شده و به نوعی هویت مقصد را تعریف خواهد نمود.

برندهایی همچون بنز، کوکاکولا، سونی، آدیداس و غیره را زیاد دیده و شنیده ایم. اما درباره مارک شهرهای معروف دنیا چه می دانیم؟
در صنعت گردشگری برای معرفی بهتر مقاصد برای آن ها برندسازی می نمایند. درواقع برندینگ یک فرایند بازاریابی است که طی آن برای یک شهر یا مقصد خاص با توجه به جذابیت هایی که دارد لوگو و شعار خاصی طراحی شده و بازدید از شهر به واسطه آن تبلیغ می گردد. لوگو و شعار مکمل یکدیگر هستند و معمولاً همه جا با یکدیگر دیده می شوند.
برند سازی در ظاهر آسان ولی در باطن پیچیده است و احتیاج به تیم حرفه ایی مشاورین شهری و طراحان خلاق دارد. به مرورزمان و با تکرار برند در تمامی بروشورها، آگهی ها، برنامه های تلویزیونی، سوغاتی ها، لباس ها و دیگر ابزارهای تبلیغاتی، نام شهر ملکه ذهن بازدیدنمایندگان شده و به نوعی هویت مقصد را تعریف خواهد نمود.
برندسازی نامطلوب و برنامه ریزی نشده سبب فراری دادن گردشگران و تبلیغات منفی خواهد شد. یادمان باشد که باید درباره خصوصیات شهر خود صادق باشیم. شهری را تصور کنید که به عنوان مقصدی که از هر نظر دارای زندگی فعال شبانه و فروشگاه های بیست وچهارساعته است تبلیغ می گردد. حال اگر گروهی از گردشگران ساعت یازده شب به قصد تفریح و گذراندن وقت از هتل های خود خارج شوند و با سکوت و تاریکی شهر و مغازه های دربسته روبرو شوند چه می گردد؟ گویی به آن ها دروغ عظیمی گفته ایم !
گاهی تعداد برندهای یک مقصد بیش از یکی است. در این حالت غالباً تعداد محدودی لوگوی اصلی و تعدادی لوگوی فرعی برای پوشش دادن کلیه ویژگی های شهر به کار می رود. کاربرد اشکال و رنگ ها بایستی هدفمند و پیغام رسان باشند.
معروف ترین برندهای شهری دنیا
1- نیویورک: برند من عاشقم نیویورک هستم احتمالاً قدیمی ترین برند شهری است و در دهه 70 میلادی ایجاد شد. بسیاری از دنیاگرد ها پس از بازگشت از نیویورک تی شرتهایی را خریده اند که این برند بر روی آن درج شده است.
بیشتر بدانید: با جاذبه های گردشگری نیویورک آشنا شوید
2- لندن: رتبه اول در اروپا به برند لندن را ببینید اختصاص دارد. این برند در ابتدا برای میزبانی المپیک در لندن طراحی و از آن پس ماندگار شد.
مطالب خواندنی: آشنایی با جاذبه های گردشگری لندن
3- پاریس: پایتخت مد و شهر عشاق یکی از معروف ترین شهرهای دنیاست. لوگوی برند حاوی تصویر برج ایفل، معروف ترین نماد شهر است.
4- سئول: پایتخت کره جنوبی با برند سئول روح آسیا یکی از امن ترین و محبت آمیز ترین شهرهای دنیاگردی دنیا است. جالب است بدانیم که تلفظ کلمه روح ( Soul) در انگلیسی مشابه تلفظ سئول است و این یکی از زیرکانه ترین ترفندهای طراحی برند این شهر است.
5- دبی: هتل های لوکس، معماری های نوین، فروشگاه های مجلل و زیر ساخت های هوایی قوی این شهر را به یکی از معروف ترین برندهای آسیا مبدل نموده است. تا چند سال آینده تعداد گردشگران این شهر از سنگاپور، نیویورک و پاریس فراتر خواهد رفت.
6- استانبول: با داشتن جاذبه های متعدد تاریخی فرهنگی و طبیعی، اتصال غرب به شرق و توسعه سریع صنعت گردشگری، استانبول هم اکنون به سرعت در حال پیشی دریافت از رقبای خویش است.
بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به استانبول ترکیه
7- سنگاپور: نرخ ارتکاب جرائم پایین، صنعت حمل ونقل شگفت انگیز و سریع السیر، استفاده از آخرین فنّاوری های روز دنیا و برخورداری از اقتصاد پیشرفته این کشور را به یکی از امن ترین اما گران ترین مناطق دنیاگردی دنیا مبدل نموده است.
8- ملبورن: برند معروف این شهر استرالیایی در سال 2009 ایجاد شد که نماد پویایی ، تحرک و پیشرفت است.
9- سائوپائولو: عظیم ترین شهر برزیل دارای نماد برندی شاد بارنگ های مختلف است که نماد تنوع قومی - فرهنگی شهر و رویدادهای مختلف برگزارشده در آن ازجمله جام دنیای و بازی های المپیک تابستانی است.
حتما بخوانید: معروف ترین سواحل برزیل؛ از کوکابانا تا ریو
10- هنگ کنگ: این جزیره عظیم و زیبا که جز مناطق خودمختار کشور چین است شعار شهر دنیای آسیا را برای برند خویش انتخاب نموده است. نماد اژدها در لوگوی شهر اشاره به تاریخ اساطیری چین دارد.
کشورهای مختلف نیز هرکدام به نوبه خود برندهای متعددی دارند. معروف ترین آن ها را می توان به صورت زیر معرفی کرد:
متأسفانه باوجود پتانسیل های گردشگری فراوان در کشور ما ،با ضعف برندسازی برای مقاصد گردشگری خود روبرو هستیم. یکی از مهم ترین موانع در این راستا، عدم وجود زیرساخت های دنیاگردی مناسب برای پذیرش و میزبانی از گردشگران در حد استاندارد است. امید است که با برنامه زیری صحیح و کاربردی بتوانیم زیباترین مکان های تاریخی فرهنگی و طبیعی خود را با شایسته ترین و به یادماندنی ترین برندها معرفی کنیم.
گروه گردشگری خبرنگاران
منبع: setare.commahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان