برنامه ریزی و ارزیابی کلید موفقیت در پروژه های علمی

به گزارش مجله سرگرمی، استاد واحد شهر پردیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: محققان و پژوهشگران با ارزیابی پروژه خود در مراحل مختلف طراحی و ساخت می توانند زودتر نتیجه مطلوب را کسب نمایند.

برنامه ریزی و ارزیابی کلید موفقیت در پروژه های علمی

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، امروزه استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان اغلب بر روی فعالیت های خدماتی مانند فروش، حمل ونقل، تاکسی های اینترنتی و غذا فعالیت می نمایند. از همین رو احتیاج است اکوسیستم استارت آپ ها و کارآفرینان به سمت حوزه های کمتر مورد توجه بـا پتانسـیل بالا و اثـرات اجتماعی و مالی و ملی بالا در شرایط کنونی راهنمایی گردد.

باتوجه به چالش های متعدد کشور در عرصه هایی مانند کشاورزی، سبک زندگی شهرنشینی، مسائل اجتماعی، محیط زیست، آلودگی و انرژی، در این بین گروه ها و شرکت های دانش بنیانی شکل گرفته اند که به صورت غیرمستقیم اندیشه و خلاقیت را وارد چرخه های فراوری تا بازار می نمایند. خبرگزاری خبرنگاران در راستای معرفی و تجربه نگاری فناوری، با گروه های استارت آپی پیروز در قالب پاتوق نخبگان همراه شده و پای صحبت خبرنگارانن نشسته است.

پاتوق نخبگان محفلی برای مخترعان و نخبگان است که در سلسله نشست هایی در راستای معرفی دستاوردها و چالش های استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان در خبرگزاری خبرنگاران برگزار می گردد. در این نشست میزبان فرزاد چراغ پور سماواتی دارای مدرک دکتری مکانیک از دانشگاه صنعتی خواجه نصیر و سازنده ویلچر هوشمند ایستا هستیم. در ادامه مشروح این مصاحبه را می خوانید.

قوانین شرکت های دانش بنیان قدیمی و دست وپا گیر است/ پزشک سالاری در وزارت بهداشت!

خبرنگاران: آیا در حوزه طراحی و فراوری روبات های اجتماعی تجربه ای دارید؟

چراغ پور سماواتی: بله. من در زمینه ساخت روبات های اجتماعی سابقه فعالیت دارم.

خبرنگاران: روبات خودمختار درست است یا روبات اجتماعی؟ اصطلاح تخصصی آن کدام است؟

چراغ پور سماواتی: اصطلاح تخصصی اش Social Robotics است. هم اکنون علی مقداری استاد بنده و سرپرست واحد بین الملل فرشتگان دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه روبات های اجتماعی در دانشگاه شریف و در واحد تهران غرب کارهایی انجام می دهند. عموماً روبات هایی که در تعامل با انسان ها در موضوعات مختلف، مثلاً در برخورد با بیماران، در بیمارستان، نگهداری سالمندان، در مهدهای کودک و در بحث نمایشگاهی استفاده می شوند، روبات اجتماعی هستند.

خبرنگاران: سرپرست واحد بین الملل فرشتگان دانشگاه آزاد اسلامی تا کنون چه فعالیت هایی در حوزه روباتیک اجتماعی انجام داده اند؟

چراغ پور سماواتی: دو سه کار خیلی با ارزشی که ایشان انجام داده اند، روبات های نسل آرش است. آرش 1 و آرش 2 که این ها برای تعامل با ناشنوایان، مثلاً روبات آرش 2 با زبان اشاره ارتباط برقرار می نماید یا در آخرین کنفرانس رباتیک یک طرح داشتند، یک فیل روباتیک بود.

این طرح در هفتمین دوره ایکرام در دانشگاه شریف برگزار گردید، جایزه گرفت. آرش 2 نیز سال گذشته نمونه شد و جایزه گرفت.

خبرنگاران: دانشجویان همکاری نماینده با شما در کدام قسمت ساخت روبات مشارکت داشتند؟

چراغ پور سماواتی: هوش مصنوعی اش. این روبات 10 حالت را متوجه می گردد. این روبات قادر است گوش هایش و خرطومش را تکان دهد.

خبرنگاران: آیا می توانیم با روبات هایی قابلیت های شنوایی، بینایی و اجرایی صنعت روباتیک مان چیزی بسازیم؟

چراغ پور سماواتی: بله. البته اسم صنعت نمی گردد رویش گذاشت. چون همان روبات فیل، درونش چهار پنج سروُموتور استفاده شده، آن هم ساخت کشور کره ای است. شرکت روباتیست در زمینه ساخت روبات های هوشمند نام پرآوازه ای است و در جهان اسباب بازی های درجه اولی دارد.

ولی باز خودش فناوری سروُموتور را ندارد و از شرکت مکسون موتور می گیرد. مکسون شرکتی سوئیسی-آمریکایی است.

خبرنگاران: به غیر از جنبه کیفی که فرمودید آیا می توانیم کاری پیچیده را بسپاریم به روبات؟ یعنی به جای کیفیت به پیچیدگی توجه کنیم؟

چراغ پور سماواتی: به طور کل شاید بتوان هفت یا هشت دلیل برای استفاده از روبات ها نام برد. یکی اش پیچیدگی است، یکی شان کیفیت است، یکی شان کارهای خطرناک است و یکی کارهای تکراری. یعنی 1 میلیون بار در روز باید وسیله ای را بردارد و بگذارد. اگر قرار باشد انسان این کار را انجام دهد قطعا بسیار زود ار رمق می افتد. جا به جایی وسایل عظیم و سنگین مهم ترین کارهایی است که روبات اجتماعی انجام می دهد و انسان ها احتیاج دارد سیستمی اتوماتیک این فعالیت را انجام دهد. مشکل در این نوع از فعالیت ها یکی نیروی زیاد و دیگری کاری است که اصلاً از عهده انسان خارج است. فرض کنید خاک برداری یک جا باید با لودر انجام گردد، کارگر اگر بخواهد با بیل انجام دهد مدتی برابر 6 ماه زمان احتیاج دارد. نیرویی را که سیستم هیدرولیک می تواند ایجاد کند، از توان انسان خارج است.

خبرنگاران: شرایط صنعت روباتیک ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

چراغ پور سماواتی: در کل جهان صنعت را از نظر سطح پیچیدگی به سطح های مختلفی تقسیم می نمایند. مثلاً وقتی شما بحث جراحی از راه دور دارید، چه آمریکا باشد چه ایران، سطح پیچیدگی این موضوع خیلی بالا است بنابراین فرقی نمی نماید که کجا دارد استفاده می گردد، روبات می آید نقشش را پیدا می نماید. صنعت ما با اینکه در مواردی نقص کیفی دارد ولی می بینیم که Made in Iran بیرون از مرزهای جغرافیایی ایران برندی ارزشمند شده است.

خبرنگاران: بین دو رشته روباتیک را با مکاترونیک فرق قائل هستید؟

چراغ پور سماواتی: هر دو رشته مصوب وزارت علوم هستند ولی در زمینه سیلابس های درسی باهم تفاوت دارند. مکاترونیک در مقطع کارشناسی تدریس نمی گردد و دانشگاه ها تنها در دوره های ارشد و دکتری برای این رشته دانشجویان را می پذیرند.

خبرنگاران: در رشته روباتیک دوره های آموزش رایانه زیاد داریم؟

چراغ پور سماواتی: بله دارد. مخصوصا در دوره کارشناسی بحث رایانه رشته رباتیک مفصل است.

خبرنگاران: رشته روباتیک به صنعت ما نزدیک تر است یا رشته مکاترونیک؟ مهندس ها دقیقا باید چه هدفی را دنبال نمایند؟

چراغ پور سماواتی: به نظر من خودِ صورت مسئله مهم تر است. یعنی اگر که شما بگویید مسئله ام این است که مثلاً خط فراوری جوشکاری پراید کاملا اتوماتیک گردد، این را مهندس مکانیک یا مهندس برق حل نماید. مهم نیست که دستیابی به هدف توسط مهندس مکاترونیک باشد یا مهندس مکانیک.

یعنی آن اسم و اشل و کانالی که رویش قرار می دهیم، تضمین نمی نماید که مسئله را درست حل نماید. به همین دلیل من می گویم باید به طور دقیق هدف را شناخته و روی آن تمرکز کنیم.

خبرنگاران: آیا شما موافقید که به عنوان توجه نگردد و بیشتر به حل مسئله توجه گردد؟

چراغ پور سماواتی: بله.

خبرنگاران: برای جمع بندی چه مسائلی را برای بیان مدنظر دارید؟

چراغ پور سماواتی: موضوع هایی که آغاز کردیم به راحتی جمع بندی نمی گردد! در بحث فناوری اگر بخواهیم جمع بندی کنیم، کلاً اعتقادم این است که اگر مسیری که داریم می رویم، اشکال هایش را بگیریم، گام به گام اصلاحش کنیم، خیلی بهتر از این است که کلاً طرح را جمع بندی کنیم.

اگر ما به مواردی مانند برنامه ریزی کن، انجام بده، ایراداتش را بگیر، ارزیابی کن، توجه کنیم بدون شک مسائل موجب در پروژه های مختلف حل می گردد. ما اگر دوباره در روش های مان حالا چه بحث دانشگاهی مان، چه بحث صنعتی مان، چه سیاست گذاری مان، سعی کنیم حلقه های بازخورد در برنامه ریزی مان زنده نگه داریم، در مدت زمانی کوتاه طرح های علمی را به مرحله اجرا و عملیاتی شدن می رسانیم ولی بدون توجه به موارد فوق باید زمان زیادی را تنها برای برطرف ایراد های موجود در قسمت کوچکی از طرح اختصاص دهیم.

نگاه کردن علمی به مسئله باعث می گردد که ما خیلی نگران این نباشیم که آن برنامه اولیه که می خواهیم بریزیم، بدون غلط باشد.

ببینیم روش درست چیست؟ از کجا باید آغاز کنیم؟ به دیگری بگویی شما آغاز کن! با برنامه ای متوسط هم آغاز کن، ولی چرخه بازخوردگیری و ارزیابی اش را قوی کن. یعنی مرتب بیاید ایراد ها را اصلاح کند و روی این خیلی متمرکز بماند.

حالا چه چرخه تجاری سازی و چه فناوری است و چه ارتباط صنعت و دانشگاه است. اگر با این الگو پیش برویم حرکت مان سریع تر می گردد. اگر نه، مرتب هر کسی که می آید، دنبال این است که یک نقشه بی عیب ببیند.

4144/

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 95251

به "برنامه ریزی و ارزیابی کلید موفقیت در پروژه های علمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی و ارزیابی کلید موفقیت در پروژه های علمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید