برای فرار از گرمای تهران به ییلاق قزوین پناه ببرید

به گزارش مجله سرگرمی، قزوین، یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران که در قسمت مرکزی این کشور واقع شده و در گذشته برای مدتی پایتخت ایران نیز بوده است. شهر قزوین، مرکز استان قزوین در بلندای 1٬278 متری از سطح دریا واقع شده است. تاریخچه شهر قزوین به دوران ساسانیان باز می گردد زمانی که به دستور شاپور پادشاه ساسانی رونق یافت.

برای فرار از گرمای تهران به ییلاق قزوین پناه ببرید

بسکمک از مردم در گرمای آزار دهنده تابستان هوس سفر به مناطق ییلاقی و خوش آب و هوا را می کنند، در استان قزوین مناطقی از این دست از جمله آوج، کوهین و بخش هایی از الموت وجود دارند که می توانند مامنی برای گردشگران فراری از گرما باشند.

در استان قزوین نقاط ییلاقی زیاد و دارای آب و هوای خنک و معتدل بویژه در بخش کوهین شهرستان قزوین، در شهرستان آوج و بخش هایی از الموت وجود دارد که برای هموطنان و حتی خود شهروندان این استان ناشناخته باقی مانده است.

بخشی از این جاذبه ها در مکان های ییلاقی و خنک استان قزوین شامل آبگرم یله گنبد در کوهین و آبگرم شهر آبگرم در آوج، امامزاده منصور و آبشار منصور در روستای منصور آوج، آبشار شاهدره و پل معلق آوج، روستای تاکند تاکستان و نیارک و نگین طارم سفلی، تله سی یژ مجموعه گردشگری کامان و زرشک، روستای پلکانی آتان و مناظر طبیعی روستای گرمارود و قلعه حسن صباح در روستای گازرخان در الموت شرقی، گردنه برفی پیچ بن در تابستان، باغات گیلاس روستای خشکچال الموت غربی و برج های دوگانه خرقان در روستای خرقان آبگرم هستند که گردشگران در تابستان می توانند بدون نگرانی از گرمازدگی زدگی از آن ها دیدن کرد و اوقات خوشی را سپری کنند.

گردشگران می توانند محصولات کشاورزی ارگانیک این مناطق را به عنوان سوغاتی برای خود تهیه کنند که از جمله آن ها می توان به عسل طبیعی، گوشت قرمز، فندق، گیلاس، آلبالو، سیب و دوغ و کره اشاره کرد.

البته گردشگرانی که قصد سفر به بعضی از این نقاط را دارند باید بدانند که این مناطق در زمینه زیرساخت ها و امکانات رفاهی دچار محدودیت و کمبود بوده و نباید انتظار وجود همه امکانات را داشته باشند که این مهم در گردشگری طبیعی تا حدی طبیعی است، اما این انتظار نیز می رود که زیرساخت های اولیه و در حد معمول مانند راه دسترسی مناسب، سرویس بهداشتی و اقامتگاه و در چنین مکان هایی وجود داشته باشد.

آب و هوای خنک آوج و کوهین، مقاصدی جذاب در تابستان

رؤیا خلیلی، کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: چندین منطقه از استان قزوین در فصل گرما دارای آب و هوایی خنک و دلپذیر هستند که می توانند مقاصدی برای مسافران بویژه از شهرهای اطراف مانند تهران، قم، کرج، اراک باشند.

وی با بیان اینکه مناطقی از جاده قزوین-الموت غربی مانند کامان و زرشک، روستاهای گرمارود بالا، اندج، خشکچال، آتان و کلایهو همچنین بیشتر نقاط شهرستان آوج از جمله شهرهای آوج و آبگرم و روستای کلنجین، منصور همچنین کوهین مقاصد مناسبی برای سفر بویژه طبیعت دوستان و گردشگران طبیعی هستند.

این کارشناس حوزه گردشگری گفت: امکانات و زیرساخت های مکان های یاد شده متفاوت است مثلاً در روستاهای زرشک و کامان با تأسیس مجموعه گردشگری، تفریحی و ورزشی تأسیسات رفاهی نسبتاً مناسبی برای گردشگران از جمله راه دسترسی مناسب، تله سی یژ، رستوران و اقامتگاه، سرویس بهداشتی فراهم است.

خلیلی همچنین گفت: در شهر آبگرم نیز گردشگران می توانند از مجموعه آب درمانی این شهر استفاده کرده و در صورت تمایل در میهمان پذیر و مجموعه اقامتی آن اسکان پیدا کنند.

وی با بیان اینکه آب گرم یله گنبد و مناظر طبیعی روستاهای آوج مانند آبشار و امامزاده روستای منصور، روستای کلنجین و دیگر نقاط ییلاقی شهرستان آوج مکان هایی جذاب با آب و هوای مطبوع در تابستان برای گردشگران به شمار می روند، گفت: در سایر نقاط یاد شده با وجود چشم اندازهای طبیعی فراوان و آب و هوای خنک برای اقامت چندروزه مسافران نیاز به تأسیسات و زیرساخت های گردشگری است که این مهم از طریق شناسایی سرمایه گذاران با جدیت از سوی اداره کل میراث فرهنگی قزوین دنبال می شود.

این کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین اضافه کرد: در بعضی از این نقاط تفاوت دمایی 10 تا 15 درجه را با قزوین شاهد هستیم که دارایی تقریباً دمایی مشابه با تهران است.

وی گفت: وجود گردنه های برفی و دیواره های چندمتری برف در بعضی نقاط روستایی الموت از جمله گردنه پیچ بن و یا مسیرهای روستایی آوج در دل تابستان برای هر بیننده و گردشگری را به وجد می آورد.

خنکایی با تفاوت بیش از 20 درجه اختلاف دما

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قزوین نقاط خوش آب و هوای زیادی در فصل تابستان دارد که می تواند مقصد گردشگری برای هموطنان بویژه استان های همسایه و تهران باشد.

علیرضا زمانی با بیان اینکه گردشگری آخر هفته در دنیا رواج پیدا کرده به این ترتیب که مردم در شهرهای بزرگ برای استراحت و آسایش خاطر پس از انتها هفته کاری برای یک یا 2 روز به یکی از مقاصد نزدیک شهر خود سفر می کنند، اضافه کرد: با توجه به نزدیکی قزوین به استان هایی چون البرز و تهران و قم شهروندان این استان ها می توانند مسافرت آخر هفته خود را به نقاط خوش آب و هوای قزوین از جمله آوج، کوهین و الموت سپری کنند و یک حس متفاوت از سفر در تابستان را تجربه کنند.

وی اضافه کرد: به فاصله رانندگی با خودرو از قزوین به میزان یک تا یک و نیم ساعت و یا 100 تا 150 کیلومتر و رسیدن به مناطقی از الموت، آوج و آبگرم و یا کوهین بیش از 20 درجه تفاوت دمایی وجود دارد و خنکا و لطافت هوا در اوج گرمای تابستان در آن ها کاملاً احساس می شود.

زمانی گفت: در اوج گرمای تابستان می توان در این مناطق که دارای به اصطلاح گردشگران دمای آسایش است به راحتی و بدون اذیت شدن در فضای باز قدم زد و به گشت و گذار پرداخت.

وی در خصوص آخرین وضعیت اقامتگاه های بومگردی در استان قزوین که از جمله زیر ساخت های لازم و ضروری برای جذب مسافر به مناطق خوش آب و هوا و ییلاقی این استان است، گفت: در حال حاضر هفت اقامتگاه بوم گردی در این استان فعال بوده و 13 اقامتگاه نیز در دست ساخت است.

زمانی ادامه داد: البته در تمامی روستاهای هدف گردشگری قزوین متقاضی برای ایجاد خانه های بوم گردی وجود دارد و تلاش داریم تا با جذب سرمایه گذار زیرساخت های رفاهی مانند اقامتگاه را برای مسافران در مناطق خوش آب و هوا فراهم کنیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: البته علاوه بر زیرساخت ها و امکانات سخت افزاری باید در زمینه نرم افزاری نیز برای جذب گردشگری و پذیرایی از مسافران در مناطق روستایی و مناظر طبیعی خوش آب و هوا برنامه ریزی کنیم و در واقع فرهنگ پذیرش گردشگر را در این نقاط جا انداخته و نهادینه کنیم.

وی گفت: امیدواریم با کمک مسئولان استانی، مشارکت جوامع محلی و حمایت رسانه ها برای معرفی جاذبه های گردشگری قزوین بتوانیم در همه فصول از جمله تابستان و در همه نقاط مستعد و پرظرفیت دارای گردشگر باشیم که تحقق این موضوع اقتصاد و اشتغال روستاهای این استان را متحول می کند.

اقلیم های مختلف، جاذبه گردشگری کمتر توجه شده قزوین

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و جانشین ستاد خدمات سفر قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: آب و هوای مختلف و وجود چند اقلیم متفاوت را باید از جذابیت های گردشگری در استان کوچک قزوین دانست. علی فرخزاد اضافه کرد: نقاطی از استان قزوین مانند آوج، کوهین و بخش هایی از شهرستان قزوین در فصل گرما دارای آب و هوایی خنک و معتدل هستند و می توانند مقصد ایده الی برای گردشگران باشند.

وی با اشاره به نیاز این مناطق به ایجاد زیرساخت های رفاهی برای گردشگران و تقویت امکانات گفت: این مهم با جدیت و به عنوان یک اولویت در استان قزوین دنبال و پیگیری می شود.

فرخزاد با اشاره به فعالیت سرمایه گذاران برای احداث هتل و مجتمع های آب درمانی در آبگرم و همچنین تلاش برای جذب سرمایه گذار مناسب در آبگرم یله گنبد کوهین هستیم، ضمن آنکه با ارائه مجوز به افراد صلاحیت دار و سرمایه گذاران درصدد افزایش قابل توجه اقامتگاه های بومگردی برای مسافران هستیم.

این مسئول با بیان اینکه جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی قزوین کمتر به مردم کشور معرفی شده و خیلی از هموطنان تنها از جاده های این استان عبور کرده و از تعداد انبوه جاذبه های گردشگری آن مطلع نیستند، اظهار تبدیل قزوین از معبر به قزوین با جدیت در کارگروه های گردشگری و ستاد هماهنگی خدمات سفر قزوین دنبال می شود.

منبع: ایرنا

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: همگردی
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 40008

به "برای فرار از گرمای تهران به ییلاق قزوین پناه ببرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای فرار از گرمای تهران به ییلاق قزوین پناه ببرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید