باکتری های مقاوم در برابر دارو با کپسید مهندسی شده نابود می شوند

به گزارش مجله سرگرمی، محققان با الهام از ویروس، ساختاری فراوری کردند که با ایجاد نانوحفره هایی روی سطح باکتری موجب نفوذ به داخل باکتری شده و آن ها را نابود می نماید.

باکتری های مقاوم در برابر دارو با کپسید مهندسی شده نابود می شوند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، یک تیم تحقیقاتی از NPL، دانشگاه کمبریج و دانشگاه کالج لندن سازوکاری ضدباکتریایی برای مقابله با عفونت های باکتریایی مقاوم در برابر دارو ارائه کردند.

ظهور ابرباکتری ها نگرانی جدی برای جامعه پزشکی است، باکتری هایی که در حال تکامل بوده و در برابر دارو هایی نظیر آنتی بیوتیک مقاوم هستند. از این رو، دانشمندان به دنبال راه حل هایی به منظور مقابله با این ابرباکتری ها هستند. در یکی از این پژوهش ها، محققان به جای این که به دنبال آنتی بیوتیک های موجود در طبیعت باشند، اقدام به طراحی نوع جدیدی از این دارو ها کردند که از ویروس الهام گرفته شده است.

ماکسیم ریادوف از محققان NPL می گوید: ویروس ها اجسام هندسی هستند که همانند یک قفس محکم بوده که اجزا سازنده آن ها با چسب به هم چسبیده است. ما این اجسام را برداشتیم و پروتئین ویروسی آن را تخلیه کردیم و در نهایت یک الگو باقی ماند.

در واقع این گروه تحقیقاتی از معماری ساختاری ویروس برای فراوری یک کپسید پروتئینی مصنوعی استفاده کردند که در آن اجزایی به کار رفته که در سلول های انسانی وجود دارد. این اجزا انسانی می تواند الگو های مولکولی پاتوژن ها را روی سطح باکتر ی ها تشخیص دهد.

این گروه تحقیقاتی روی این قفسه ویروسی، مقدار زیادی ترکیب آنتی باکتریال قرار دادند. آنالیز های تصویربرداری تک سلولی و نانومقیاس نشان داد که این کپسید می تواند آسیب های جبران ناپذیری به باکتری وارد کند به طوری که روی سطح باکتری حفره های نانومقیاسی ایجاد شده و دسترسی به داخل باکتری فراهم گردد. این کپسید ها قابل تشخیص توسط سیستم ایمنی بدن نیستند، در نتیجه می توانند بدون این که اثرات سمی برای بدن به دنبال داشته باشند انواع مختلف پاتوژن ها را در بدن از بین ببرند.

این گروه نشان دادند که چگونه کپسید ها روی سطح اهداف خود فرود آمده، نانوحفره روی آن ها ایجاد نموده و در نهایت باکتری را از بین می برند. دانشمندان معتقدند که این فناوری می تواند نویدبخش روش مقابله با باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک باشد.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 77793

به "باکتری های مقاوم در برابر دارو با کپسید مهندسی شده نابود می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باکتری های مقاوم در برابر دارو با کپسید مهندسی شده نابود می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید