بانکی ویژه شیرخواران

به گزارش مجله سرگرمی، تهران (پانا) - پیوند مادر و کودک از زمان شکل گیری نطفه در رحم شروع می گردد و روز به روز محکم تر می گردد؛ پیوندی که بعد از تولد و بریده شدن بند ناف، با آغوش و شیرمادر تداوم می یابد؛ ارتباطی که علاوه بر نقش آفرینی در پیوند عاطفی بین مادر و کودک، در معین آینده ای سالم و کم دغدغه، نقش آفرینی خواهد نمود.

بانکی ویژه شیرخواران

به گزارش ایسنا، ارتباط محکمی که بین مادر و کودک در دوران زندگی جنینی و بارداری شکل گرفته، پس از تولد با در آغوش دریافت و تغذیه با شیر مادر، عمیق و عمیق تر می شود؛ شیر، نه تنها تامین نماینده احتیاج تغذیه ای و ایمنی کودک بلکه، پاسخ دهنده احتیاجهای عاطفی مادر و نوزاد است.

این ارتباط بعد از تولد، خواسته بیشتر مادران محسوب می شود اما امکان دارد به دلایل مختلف اعم از کمبود فراوری شیر، بیماری مادر یا نوزاد و مرگ مادر، به شکل مستقیم قابل تامین نباشد؛ اما امروزه علم راهکارهایی را پیش روی مادرانی قرار داده است که علاقه مند به تغذیه نوزادان با شیر خودشان هستند.

بانک شیر

مدیر سلامت جمعیت خانواده دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ضمن اشاره به اینکه شیر مادر نمونه ای آشکار از لطف و عنایت پرودگار نسبت به انسان است، گفت: پیامبر نیز در این باره فرموده اند شیر مادر بی نظیر ترین و مبارک ترین غذای کودک است.

معصومه صفاری با تاکید بر اینکه همه مادران به صورت غریزی و طبیعی علاقه مند که تغذیه فرزندانشان را با شیر مادر انجام دهند و سعی دارند بهترین مراقبت و تغذیه را برای فرزند خود فراهم نمایند، اضافه نمود: باید توجه داشت که شیردهی و تغذیه نوزاد با شیر مادر فرآیندی است که احتیاج به آموختن و مهارت های لازم دارد.

صفاری ادامه داد: این فرآیند با تقویت انگیره مادران به وسیله حمایت، آگاهی اطرافیان و برخورداری مادران شیرده از مشاوره سودمند مشاوران تغذیه با شیر مادر، در سیستم خدمات بهداشتی تعریف می شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، وظیفه کارشناسان مشاوره شیر مادر را آموزش و راهنمایی مادران به سمت شیردهی پیروز دانست و با ابراز تاسف از اینکه بعضی مادران به دلیل بیماری خود یا نوزاد، پیروز به شیردهی نیستند، بیان نمود: نوزادان نارس به ویژه نوزادان با وزن کمتر از 1500 گرم، شیرخوران مبتلا به مسائل گوارشی، ابتلای مادر به بیماری های قابل انتقال به وسیله شیر، شیرخواران دچار مسائل کلیوی، نبود تحمل تغذیه با شیر، کمبود شیر مادر برای تغذیه نوزاد، نبود توانمندی در مادر برای تغذیه نوزاد و .... از عواملی است که نوزادان را از شیر مادر محروم می نماید.

مدیر سلامت جمعیت خانواده دانشگاه علوم پزشکی شیراز، این نوزادان را احتیاجمند شیر اهدایی دانست و گفت: نوزادان محروم از شیر مادر، به دلیل ناکافی بودن فاکتورهای مختلف ایمنی در شیرهای مصنوعی، شانس بیشتری برای ابتلا به بعضی از بیماری ها را دارند. باید توجه داشت که هورمون ها، آنزیم ها و املاح موجود در شیرهای مصنوعی و نحوه جذب آنها با شیر مادر بسیار متفاوت است.

صفاری اضافه نمود: شیر مصنوعی به شکل کامل فاقد فاکتورهای ایمنی موجود در شیرمادر است به همین دلیل، نوزادانی که از شیر مصنوعی تغذیه می شوند، در معرض ابتلا به بیماری های گوارشی، عفونی، خصوصا عفونت های تنفسی، حتی بیماری های قلبی عروقی و دیابت در سنین بالاتر قرار دارند.

این پزشک متخصص تاکید نمود که پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان، پیشگیری از شکستگی های استخوان در سنین سالمندی و کاهش وزن مادر بعد از زایمان، از فواید اثبات شده شیردهی به نوزاد است که نقش شیردهی را بسیار پررنگ تر می نماید و البته تاثیرات عاطفی عمیق هم در کنار این مسائل واقع شده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه، عوامل گفته شده، در ایجاد مرکزی به نام بانک شیرمادر، اثرگذار بوده است، گفت: ایده ایجاد بانک شیرمادر، به پیش از میلاد بازمی شود، آن زمانی که نوزادان محروم از شیرمادر به دایه سپرده می شدند تا با شیر او تغذیه شود.

وی اضافه نمود: در ایران، اولین بانک شیر در دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دومین بانک شیرمادر توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه اندازی شد، اکنون بیش از 10 بانک شیر مادر در کشور وجود دارد.

صفاری با اشاره به اینکه فعالیت بانک شیر در شیراز، سال1397 کلید خورد و کار مرداد سال 98 رسما آغاز شد، اضافه نمود: بانک شیرمادر واحدی برای جمع آوری، ارزیابی، آماده سازی، ذخیره کردن و توزیع شیرهای اهدایی از مادران داوطلب است.

او بیان نمود: این مادران شیرهای خود را برای نوزادان نارس یا نوزادان محروم از شیرمادر به بانک شیر اهدا می نمایند.

مدیر سلامت جمعیت خانواده دانشگاه علوم پزشکی شیراز انگیزه مادران اهدا نماینده را انسانی و الهی دانست و گفت: این مادران شیر اضافی خود را به نوزادان نارس، پر خطر یا محروم از شیر مادر اهدا می نمایند.

خصوصیت های اهدا نمایندگان شیرمادر

صفاری با بیان اینکه مادران اهدا نماینده شیر می توانند از بدو تولد نوزاد تا یک سال شیر اهدا نمایند و کماکان در این مدت شیردهی به فرزند خود را نیز داشته باشد، گفت: اهدا نماینده شیر، باید از سلامت کامل جسمی و روانی برخوردار بوده، طی 12 ماه گذشته زایمان نموده باشد، سابقه ابتلا به ویروس های نقص ایمنی مثل بیماری ایدز و هپاتیت B نداشته باشد، تست های HIV، هپاتیتB، هپاتیتC منفی شده و شریک زندگی او هم به این بیماری ها مبتلا نباشد، عفونت حاد یا مزمن نداشته باشد، داروی خاصی مصرف نکند، اعتیاد حتی به سیگار نداشته و شرایط جسمی اهداء را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برای مادر متقاضی اهدای شیر بعد از انجام تست های اولیه، در بانک شیر پفراینده تشکیل می شود، گفت: مادران اهدا نماینده شیر ساکن شیراز، با مراجعه به بیمارستان حضرت زینب، ظرف های مخصوص جمع آوری شیر دریافت می نمایند و اهدا نمایندگان ساکن شهرستانها هم می توانند به مراکز جامع سلامت و پایگاه های سلامت وابسته به علوم پزشکی در محل سکونت خود مراجعه نمایند.

وی ادامه داد: در شهرستان ها آزمایش ها و مشاوره توسط مراقبان سلامت انجام و با اطمینان از سلامت کامل مادر، پفراینده الکترونیکی برای اهدا نماینده تشکیل و شیر با استفاده از ظرف های مخصوص، جمع آوری و به شکل هفتگی به بانک شیر در شیراز ارسال می شود.

این پزشک متخصص اظهار داشت: مادران اهدا نماینده شیر، از بدو تولد نوزاد تا یکسال امکان اهدای شیر خواهند داشت، زیرا شیر مادر بعد از یکسال، فاقد املاح و فاکتورهای مورد احتیاج برای نوزادان تازه متولد شده است.

مدیر سلامت جمعیت خانواده دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه جمع آوری شیر توسط مادر و در منزل انجام می شود، گفت: روش مناسب جمع آوری شیر در مراکز توسط مشاوران به مادران اهدا نماینده با دقت آموزش داده می شود.

صفاری با اشاره به اینکه این شیرهای اهدایی در بانک شیرمادر از نظر آلودگی و بار میکروب آنالیز و اگر فاقد استانداردهای لازم باشد از چرخه اهدا خارج می شود، اضافه نمود: شیرهای اهدایی پاستوریزه شده و از نظر میکروبی و ویروسی کاملا آنالیز شده و بعد در شرایط بهداشتی و استاندارد نگهداری خواهد شد و تا 6 ماه قابل استفاده است.

این مقام مسئول بهترین محل برای نگهداری شیر اهدایی توسط مادر را فریزر یا جایخی یخچال بیان و اظهار داشت که شیر در دمای اتاق حدبیشتر به مدت 4 ساعت سالم می ماند.

او ادامه داد: مادران اهدا نماینده این امکان را دارند که شیر دوشیده شده را در دمای 8 درجه سانتی گراد مثل یخچال به مدت96 ساعت، در جایخی یخچال تا 2 هفته و در فریزهای معمولی تا 3 ماه نگهداری نمایند اما تاکید بر این است که شیر در دوره های کوتاه زمانی به بانک شیرمادر تحویل شود.

صفاری با بیان اینکه شیر منجمد، بعد از ذوب شدن باید ظرف مدت 24 ساعت استفاده شود، گفت: مادران اهداء نماینده بهتر است شیر جمع اوری شده را تا قبل از تحویل در انتهای فریزر یا جایخی یخچال، نگهداری نمایند.

او با بیان اینکه استقبال مادران اهدا نماینده شیر در شیراز خوب بوده است، در مورد مادرانی که فکر می نمایند شاید شیرشان برای فرزندشان کافی نباشد، گفت: زمانی که وزن شیرخوار در منحنی رشد مرتب درحال افزایش است، یعنی اینکه شیر مادر کفایت می نماید، نوزادی که دفعات دفع ادرارش در شبانه روز 6 بار یا بیشتر بوده، ادرار کمرنگ دارد و روزی سه بار دفع مدفوع دارد، یعنی شیر مادر برایش کافی است و مادر می تواند مازاد این شیر را اهدا کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان نمود: اولویت ما برای اهدای شیر نوزادانی است که در بخش های ویژه بیمارستان بستری هستند، سپس دوقلوها، مادرانی که از ابتدا پیروز به شیردهی نبوده اند، نوزادنی که مادر خود را از دست داده اند یا پدر و مادر آنها متارکه نموده اند و ... می توانند از بانک شیر، استفاده نمایند. بعد از این گروه ها، شیر در اختیار نوزادانی که منحنی رشد مناسبی ندارند، قرار می گیرد.

تاثیر کرونا بر اهدای شیر مادر

صفاری با بیان اینکه هر نوزاد در 6 ماه اول تولد می تواند از بانک شیر، تغذیه شود، گفت: باید آنقدر تعداد اهدا نمایندگان را افزایش یابد تا بتوانیم نوزادان خارج از بیمارستان یا بالای 6 ماه را نیز پوشش دهیم. البته استقبال برای دریافت شیر زیاد است و اهدانمایندگان هم رویکرد خوبی دارند اما اکنون شرایط کرونایی بر تعداد مراجعان تاثیرگذار بوده است.

این مقام مسئول با تاکید براینکه تا به امروز هیچ یک از دریافت نمایندگان شیر در محدوده دانشگاه علوم پزشکی شیراز دچار حساسیت یا بیماری نشده اند، گفت: شیرهای دریافتی به شکل کامل کانال فرآیند سلامت را طی می نماید.

سمیرا کریمی یکی از شهفرایندان شیرازی و از اهدانمایندگان شیر است، گفت: از بدو تولد نوزادم، کار اهدای شیر را هم دنبال نموده ام.

او اضافه نمود: به وسیله تبلیغات محیطی با این موضوع آشنا شدم و بعد از مدتی به توصیه پزشک و با توجه به اینکه شیرم خیلی زیاد بود، اهدای شیر را آغاز کردم. اینکه شیر من علاوه بر فرزندم، امکان حیات و رشد را برای سایر بچه ها فراهم می نماید، حس خوبی دارم.

فرخ پور، مادر بارانا و مهرسانا، از دریافت نمایندگان شیر نیز به ایسنا گفت: بعد از زایمان دچار مشکل شدم و به دلیل لزوم درمان دارویی و تاثیر منفی دارو بر فرایند شیردهی، امکان تغذیه بچه هام را نداشتم و به وسیله بستگانم با بانک شیر و خدمات آن آشنا شدم.

او که تغذیه فرزندانش با شیر اهدایی را از حدود 2 ماه قبل آغاز نموده است، گفت: بعد از آشنایی با این مرکز و اطمینان از سالم بودن شیرهای اهدایی تصمیم گرفتم به جای استفاده از شیرهای مصنوعی برای تغذیه فرزندانم از شیرهای اهدایی استفاده کنم.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 119538

به "بانکی ویژه شیرخواران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانکی ویژه شیرخواران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید