ایران برای دور زدن تحریم ها باید با سایر کشورها تعامل داشته باشد

به گزارش مجله سرگرمی، تحلیلگر مسائل بین الملل درباره نتایج انتخابات امریکا گفت: نتایج انتخابات آمریکا تا لحظه آخر قابلیت پیش بینی ندارد. در دور قبلى نیز نظرسنجی ها نشان مى داد خانم کلینتون پیروز مى گردد ولى دیدیم که نتیجه چیز دیگری بود. امروز نیز برخلاف پیش بینی ها احتمال تکرار آن اتفاق وجود دارد.

ایران برای دور زدن تحریم ها باید با سایر کشورها تعامل داشته باشد

محمدعلی بصیرت کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگاران درباره استراتژی ایران در قبال تحریم های که هر رییس جمهور ایالات متحده بر روی کار می اید پیاده میگردد چیست گفت: ایران و غرب داراى تعارضات ایدئولوژیک هستند و تا این شرایط ادامه داشته باشد غرب از ابزار تحریم ها بهره خواهد برد. زمانى تحریم ها متوقف مى گردد که مسائل ایدئولوژیک غرب و ایران رفع گردد و به توافق بینابین برسند.

وی ادامه داد: متاسفانه تغییرات مقطعى وجود داشته است و همین موضوع باعث شده است تغییر جدى در دو دولت دیده نشده است مگر اینکه ساختار قدرت در این دولت ها تغییر کند. توافقاتى بر برخى مباحث روى کاغذ درصد ىاز تحریم ها را کاهش داده است ولى چون تعارض اساسى است موجب شده تحریم ها در عمل لغو نگردد چون تعارض ها اساسى است.

بصیرت در پاسخ به این سوال، براى بى اثر کردن تحریم ها راه چاره چیست توضیح داد: باید با سایر کشورها تعامل داشت از جمله چین و روسیه و برزیل و آفریقای جنوبی که مى تواند تحریم ها را تا حدودى دور بزند و تعدیل کند ولى قادر به از بین بردن همه تحریم ها نخواهد بود. این موارد مى تواند سردرد تحریم ها را کاهش دهد ولى بیمارى را از بین نمى برد. اىن بلوک هاى تحریمی به منابع علمی اقتصادی بانکى بین الملل وابسته است و نمى تواند مشکل را به صورت اساسى حل نماید و تا زمانى که تحریم ها وجود دارد اثرات و مضرات خود را به کشور تحریمی منتقل مى کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر بخواهد تمام تحریم ها لغو گردد باید ایدئولوژی را کنار بگذارد و اگر ایدئولوژى اولویت کشور باشد تحریم ها همچنان باقی خواهند بود. در تمام نقاط نفت با ارزهاى معتبر خرید و فروش می گردد. فروش بنزین در قبال طلا راه چاره اساسى نیست. امروز کشورهاى جهان به دلیل به خطر افتادن منابع خود از داد و ستد با ایران اجتناب مى نمایند.

وی در پاسخ به این سوال، آیا مى توان قرارداد 25 ساله بین ایران و چین را از این جنس و غیر موثر دانست؟ تاکید نمود: اینکه چین چقدر کوتاه بیاید مساله دیگرى است اما معمولا تجربه نشان داده است که چین با فشار آمریکا عقب نشینی مى کند چون منافع این کشور در خطر است. این راه چارهها مقطعی و موقت هستند و راه چاره اساسى، تغییرات ساختارى است. همانطور که در خصوص برجام دیدیم که اروپا نیز به دلیل فشارهاى آمریکا از عمل به تعهدات خود باز ماند. اقتصاد اروپا به آمریکا وابستگى دارد واز این نظر متضرر مى شدند و نتوانستند زیر بار این ضرر بروند.

بصیرت با اشاره به نتیجه انتخابات آمریکا نوامبر و اینکه چه تاثیری مى تواند بر تحریم ها داشته باشد؟ اضافه نمود: نتایج انتخابات آمریکا تا لحظه آخر قابلیت پیش بینی ندارد. در دور قبلى نیز نظرسنجی ها نشان مى داد خانم کلینتون پیروز مى گردد ولى دیدیم که نتیجه چیز دیگری بود. امروز نیز برخلاف پیش بینی ها احتمال تکرار آن اتفاق وجود دارد. البته در صورت پیروزی هر دو حزب سیاست آمریکا در قبال ایران تغییر نمى کند مگر اینکه ایران چراغ سبزى نشان دهد و مذاکرات پایه اى آغاز گردد. بازده در صورت پیروزی 70٪ از سیاست هاى ترامپ را ادامه خواهد داد. در اىن سو نیز مساله به همین شکل است و ساختار عوض نمى گردد. به هر حال با تشدید تحریم ها هزینه هاى ایران بیشتر خواهد شد و بحث تهدیدات نظامى نیز مطرح خواهد شد.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

andishemag.ir: مجله اندیشه | مجله خبری و تحلیل اندیشه، گردشگری، ورزشی و فناوری

estekhdamjadid.ir: استخدام جدید: مجله کسب و کار، استارتاپ های گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 103155

به "ایران برای دور زدن تحریم ها باید با سایر کشورها تعامل داشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران برای دور زدن تحریم ها باید با سایر کشورها تعامل داشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید