اولین همایش طب فراگیر، کارآفرینی و اشتغال برگزار گردید

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر فرج حسینیان معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در اولین همایش سراسری طب فراگیر، کارآفرینی و اشتغال با اشاره به اهمیت و ضرورت توسعه و توجه به طب فراگیر در جامعه امروز، اظهار کرد: نظام سلامت کشور ما بر اساس طب رایج و مدرن، جزء نگری و رویکردهای مبتنی بر درمان طراحی شده و متأسفانه آن گونه که باید طب فراگیر و سنتی با وجود دارا بودن پتانسیل بالا، مورد توجه وزارت بهداشت و سیستم سلامت کشور نیست.

اولین همایش طب فراگیر، کارآفرینی و اشتغال برگزار گردید

وی با اشاره به وضعیت بحرانی اشتغال فارغ التحصیلان در کشور، عنوان نمود: متأسفانه فضای مناسبی برای اشتغال فارغ التحصیلان رشته های مختلف و به خصوص رشته های مرتبط با طب فراگیر و سنتی در کشور مهیا نیست و در این رابطه جهاد دانشگاهی به دنبال مهارت افزایی، ایجاد فرصت و کارآفرینی برای فارغ التحصیلان هر دو حیطه طب رایج و سنتی است.

وی با اشاره به برگزاری نشست های تخصصی و کارگاه های مهارتی و آموزشی با مضمون طب سنتی و رایج در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: در حوزه پژوهش نیز در زمینه ارائه مقالات و انجام پروژه های بنیادی و کاربردی و همچنین فراوری محصول و دارو فرایندهایی شروع شده است.

حسینیان با اشاره به گردش اقتصادی بالای داروها و محصولات طب سنتی و فراگیر در سطح بین المللی، اظهار داشت: خوشبختانه در داخل کشور ما نیز کارهای خوبی در این زمینه انجام شده ولی این فعالیت ها پراکنده و فاقد انسجام بوده و نظارت خاصی نیز بر روی آن ها اعمال نمی گردد.

وی با اشاره به ورود جدی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی به حوزه طب فراگیر، اظهار داشت: در این رابطه تفاهم نامه هایی نیز با وزارت بهداشت، دانشکده های طب سنتی و فعالین این حوزه منعقد شده و هدف اصلی ما ایجاد بستر و فرصت کارآفرینی و اشتغال و به نوعی ایفای نقش تسهیل گری به وسیله کسب مجوزهای قانونی، برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی و برگزاری کارگاهای مهارتی برای فعالین این حوزه است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با بیان اینکه وزارت بهداشت آن گونه که باید از فرایندها و فعالیت های طب سنتی حمایت نمی نماید، اظهار کرد: ما در جهاد دانشگاهی نگرانی های وزارت بهداشت و سیستم درمانی کشور در حوزه طب سنتی را درک می کنیم چراکه کلیه این فرایندها با سلامت مردم ارتباط دارد و وجود نظارت و چارچوب تعیین و جدی در این زمینه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، با این حال به دلیل نبود نظارت کافی، گستردگی و پراکندگی موضوع و نبود ساختار منسجم در حوزه طب فراگیر، کار از آموزش، پژوهش و عملکرد سیستماتیک به سمت تقابل پیش رفته است.

حسینیان با اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی نسبت به پرکردن خلاء موجود بین طب رایج و طب سنتی، اظهار داشت: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در راستای ارائه آموزش ها و کارگاه های مهارتی، تدوین پروتکل های آموزشی و پژوهشی مرتبط و همچنین ارائه خدمات درمانی در حیطه طب سنتی دارای پتانسیل بالایی بوده و برای اجرای این دوره ها و فرایندها، با هماهنگی و نظارت وزارت بهداشت، اعلام آمادگی می نماید.

وی ادامه داد: در این صورت هم مردم از خدمات و پتانسیل بالای طب سنتی بی بهره نمی مانند و هم خدمات طبق اصول و قواعد تعیین ارائه شده و از بروز آسیب به افراد جامعه در حیطه طب سنتی پیشگیری می گردد.

حسینیان در انتها خطاب به شرکت نمایندگان در اولین همایش سراسری طب فراگیر و فعالین این حوزه، عنوان نمود: کارگروه طب فراگیر با بخش های تخصصی در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی شده و بستر فعالیت، تسهیل و تسریع امور در بخش های دارای پتانسیل و ارزش افزایی علمی و مادی و همچنین انسجام بخشی و بالفعل نمودن ایده ها و ذهنیت افراد در این مرکز فراهم شده است.

علی خضری متخصص آروماتراپی و فعال این حوزه در این همایش با انتقاد از عدم توجه کافی به مباحث تخصصی طب سنتی در داخل کشور، از برگزاری همایش تخصصی طب فراگیر توسط جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی تقدیر و اظهار کرد: متخصصان و فعالان با ورود به این حوزه باید نسبت به ارتقای صندلی طب فراگیر در جامعه اقدام نمایند.

وی در ادامه با اشاره به آروماتراپی (رایحه درمانی) به عنوان یکی از شاخه های طب سنتی، اظهار کرد: آروماتراپی به مجموعه ای از درمان های سنتی، جایگزین یا تکمیلی گفته می گردد که در آن از روغن های اسانسی و سایر ترکیبات گیاهی معطر استفاده می گردد. روغن ها یا عصاره های مورد استفاده در این روش، اسانس های آروماتیکی (معطر) هستند که از گیاهان، گل ها، درختان، میوه ها، پوست درختان، علف ها و دانه ها استخراج شده و از آنها برای درمان بیماری های جسمی یا روانی تعیینی استفاده می گردد و همچنین می توانند باعث بهبود یا پیشگیری از بیماری ها شوند.

خضری با اشاره به صندلی کنونی آروماتراپی در دنیا، عنوان نمود: آروماتراپی در بریتانیا، آمریکا، و استرالیا بصورت تخصصی باب شده و به عنوان ترفندی شفابخش و عملاً جای خود را به عنوان مکمل یا متمم مراقبت از بیمار در میان نظام گسترده تر مراقبت از سلامتی باز نموده است. در کشورهای هندوستان، ژاپن، کره جنوبی، چین، مالزی، اندونزی، فیلیپین، تایلند، ویتنام، سنگاپور و غیره نیز همچون هزاران سال پیش از آروماتراپی در درمان بیماری ها، زیبایی و جوانی استفاده می نمایند.

در ادامه غلامرضا آذرهوشنگ متخصص و مدرس سبک یومی هو تراپی و مؤلف کتب یو می هو تراپی و شیاتسو در رابطه با روش درمانی یو می هو تراپی عنوان نمود: دکتر سایونجی ماسایوکی، مبدع و پایه گذار یومی هو تراپی در ژاپن در جستجوی راهی نو برای درمان بیماری ها تئوری مرکز ثقل بدن و اصل بنیادی آن تعادل در لگن خاصره را مطرح نمود. بر اساس این روش هرگونه انحراف، جابجایی و چرخش در وضعیت لگن خاصره در سلامتی انسان تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه انحراف در لگن خاصره، ستون فقرات و بعد از آن دستگاه اسکلتی، عضلانی و سایر ارگان های بدن را درگیر می نماید، عنوان نمود: تغییرات دستگاه اسکلتی ابتدا به روی عضلات تأثیر گذاشته و با انقباض ماهیچه، عدم توازن ماهیچه ای ایجاد می گردد. به دنبال آن حرکت عروق خونی کند و آب های میان بافتی مسدود و سموم بدن در ماهیچه ها جمع می گردد.

وی با بیان اینکه با روش یو می هو تراپی می توان به کاهش و اصلاح این اختلالات یاری کرد، گفت: اختلالات ستون فقرات بروی سیستم عصبی و به مرور در سایر اندام های داخلی بدن نیز تأثیرگذار بوده و درنهایت کارنمودهای قلب، دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی را نیز درگیر می نماید، بنابراین باید تمامی این مجموعه ها باهم دیده گردد.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در این رابطه و حقایقی درباره جابجایی لگن خاصره، توضیح داد: بر اساس تحقیقات انجام شده در یکی از دانشگاه های ژاپن 95 درصد از 1107 مورد آنالیز شده دارای نقص جابجایی لگن خاصره از مراحل ابتدایی تا موارد پیچیده بودند که این آمار بحرانی بودن این معضل را نشان می دهد.

آذرهوشنگ در ادامه با بیان اینکه شناخت مکانیزم جابجایی لگن خاصره به اصلاح آن از ابتدای تولد و پیشگیری از عوارض بعدی یاری زیادی می نماید، اظهار داشت: تغییر در ساختمان و اسکلت بندی بدن (به ویژه ستون فقرات)، بروز انقباضات و کشش های عضلانی در نواحی مختلف بدن، بروز ناراحتی های سیستم اسکلتی - عضلانی، اختلال در گردش خون، تجمع سموم بدن، عدم سوخت رسانی و اکسیژن کافی برای کارکرد عضلات، استخوان ها و سیستم عصبی، اختلال در سیستم لنفاتیک و کاهش ایمنی بدن، اختلال در سیستم عصبی و عملکرد اندام های داخلی بدن، کاهش سطح انرژی حیاتی در بدن، بهم خوردن تعادل و ایجاد انسداد در کانال های انرژی و بروز ناراحتی های روحی - روانی بعضی از پیامدهای انحراف و جابجایی لگن خاصره است که با روش یو می هو تراپی و بدون دخالت روش های تهاجمی و دارویی قابل اصلاح و درمان است.

وی با شاره با بعضی از روش های درمانی یو می هو گفت: یومی هو، به انسان به عنوان یک سیستم پیچیده، پویا و مدام در حال تغییر نگاه می نماید و به تأثیرات متقابل عوامل و عناصر درونی و برونی بر یکدیگر توجه دارد.

همچنین مهرافزا ، عضو انجمن بین المللی پزشکان هومیوپات و پژوهشگر حوزه هومیوپاتی با اشاره به تاریخچه روش هومیوپاتی، توضیح داد: سازمان غذا و داروی آمریکا FDA داروهای هومیوپاتی را تحت عنوان فارماکوپه هومیوپاتی آمریکا به رسمیت می شناسد. این روش درمانی در کشورهای انگلستان، آلمان، فرانسه، هلند، سوئد، کانادا، آمریکا، هندوستان، پاکستان، برزیل و بسیاری از دیگر کشورها خدمات درمانی به بیماران ارائه می نماید و سازمان دنیا بهداشت در کتابی تحت عنوان وضعیت حقوقی طب مکمل - سنتی در دنیا به تفصیل راجع به صندلی هومیوپاتی در نظام بهداشتی کشورهای مختلف شرح می دهد. حتی در چند کشور از جمله انگلستان و فرانسه هومیوپاتی تحت بیمه درمانی خدمات دولتی بوده و سازمان دنیای بهداشت در سال 2009 سندی تحت عنوان نکات ایمنی در تهیه و فراوری داروهای هومیوپاتی منتشر نموده است.

وی در ادامه به تشریح قوانین روش درمانی هومیوپاتی و مکانیزم های درمانی آن پرداخت و گفت: هومیوپاتی کلاسیک داروها را به شیوه خاصی رقیق و توانمند می نمایند. طبیعی بودن داروها و رقت بالای آنها موجب شده که داروهای هومیوپاتی عوارض جانبی ایجاد ننمایند اما الزاماً هومیوپاتی به معنی داروی رقیق شده نیست.

وی با بیان اینکه پزشکان هومیوپات برای درمان حوزه وسیعی از شرایط در مراقبتهای اولیه و موارد تخصصی تعلیم می بینند، گفت: در مجموع پزشکان هومیوپات با استفاده از زمینه دانش پزشکی خود و در کنار سایر پزشکان و تخصص های پزشکی و پیراپزشکی به تشخیص و درمان بیماران اقدام می نمایند. مسائل مزمن- آرتریت ها، آلرژی ها، بیماری های خودایمنی- مسائل راجعه ای نظیر عفونت های گوش میانی یا آلرژی ها با هدف پرهیز از استفاده مکرر از آنتی بیوتیک در هومیوپاتی درمان می گردد و از هومپوپاتی درشبکه های درمانی بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به عنوان یکی از روش های اصلی در درمان بیماری های حاد و مزمن استفاده می گردد.

مهرافزا در انتها با بیان اینکه سازمان دنیای بهداشت هومیوپاتی را به عنوان دومین سیستم پزشکی که بصورت دنیای استفاده می گردد عنوان نموده، گفت: بالغ بر یک میلیارد دلار برای این شیوه درمان هزینه می گردد. 20 تا 30 درصد پزشکان فرانسوی و آلمانی در کارهای درمانی خود از هومیوپاتی استفاده می نمایند. در انگلیس پنج بیمارستان هومیوپاتی بخشی از سیستم بهداشتی کشور را تشکیل داده و بیش از 30 درصد پزشکان عمومی این شیوه را مورد استفاده قرار می دهند. همچنین در آمریکا بیش از 500 پزشک و 5000 غیر پزشک در کارهای درمانی از هومیوپاتی استفاده می نمایند و 5/2 میلیون آمریکایی در حال حاضر داروهای هومیوپاتی را بکار می برندو سالانه بیش از 250 میلیون دلار در این راه صرف می گردد.

همچنین اعظم ملکیان متخصص کنترل ناقلین بیماری ها و فعال در حوزه بیوتراپی با تاکید بر اهمیت تعامل بین طب سنتی و رایج برای درمان بیماری ها، عنوان نمود: بیوتراپی یا زیست درمانی روش استفاده از ارگانیسم های زنده و محصولات ناشی از آن برای درمان بیماری های انسان و دام یا همان رابطه بین انگل و میزبان در طبیعت و از روش های مکمل در درمان بیماری و کوتاه نماینده طول درمان است.

این دانشجوی دکترای حشره شناسی پزشکی از مدل های مختلف بیوتراپی به لارودرمانی، زالودرمانی، ماهی درمانی، کرم درمانی و انیمال تراپی اشاره نمود و گفت: روش های مختلف بیوتراپی اگر به صورت استاندارد استفاده شوند نتایج بسیار خوبی به دنبال خواهند داشت. البته در این روش ها باید ابتدا زمینه ها، شرایط بیمار، موارد منع مصرف و عوارض جانبی نیز آنالیز گردد.

ملکیان با تاکید بر اینکه مهمترین موضوع در استفاده از روش بیوتراپی استانداردسازی محصولات درمانی مانند لاروها، زالوها و زنبورهاست، عنوان نمود: به عنوان نمونه در زالو درمانی بیش از 650 گونه زالو داریم که از این بین تنها 7 گونه درمانی وجود دارد که خوشبختانه در ایران بهترین نوع این زالو یافت می گردد ولی در اغلب مراکز غیرمجاز زالوها در شرایط غیراستریل و غیراستاندارد فراوری و استفاده می شوند.

وی با بیان اینکه صنعت صادرات زالو در بسیاری از کشورها از رونق بالایی برخوردار است، گفت: کشور ما نیز در این زمینه از پتانسیل بالایی برخوردار است که باید به صورت استاندارد و تخصصی وارد این حیطه شد.

ملکیان در انتها با انتقاد از نبود پروتکل درمانی تعیین برای محصولات و درمان های بیوتراپی در داخل کشور و ضرورت ایجاد تیم های چند تخصصی برای ایجاد فرصتهای شغلی در این زمینه، گفت: با وجود نبود نظارت و پروتکل درمانی مناسب در این زمینه، مراکز زیادی بدون نظارت کافی در این حیطه فعالیت می نمایند که ناآگاهی عموم مردم و سو استفاده این مراکز از این عدم آگاهی در کنار نبود نظارت کافی بر عملکرد مراکز، عوارض جبران ناپذیری برای سلامت مردم به دنبال خواهد داشت. این مساله اهمیت ورود و نظارت مسئولان حوزه سلامت به این حیطه و آگاهسازی مردم به وسیله رسانه ها را چندبرابر می نماید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 29073

به "اولین همایش طب فراگیر، کارآفرینی و اشتغال برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین همایش طب فراگیر، کارآفرینی و اشتغال برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید