اولین اطلاعات رسمی PS5 منتشر شد؛ منتظر بزرگترین جهش ممکن باشید

به گزارش مجله سرگرمی، مارک سرنی، طراح و معمار کنسول پلی استیشن 4، وظیفه طراحی کنسول بعدی سونی را هم برعهده دارد؛ کنسولی که سونی فعلا نمی خواهد با اسم پلی استیشن 5 یا همان PS5 آن را خطاب کند. نسل بعدی پلی استیشن، کنسولی که سونی چهار سال گذشته را مشغول طراحی آن بوده، طبق گفته مارک سرنی قرار است جهش بزرگی را در نسل های کنسولی رقم بزند.

اولین اطلاعات رسمی PS5 منتشر شد؛ منتظر بزرگترین جهش ممکن باشید

هم سونی و هم مایکروسافت، اخیرا کنسول های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان را ارتقا داده اند و مدل هایی قوی تر از آن ها عرضه نموده اند؛ طوری که ممکن است تصور کنید پلی استیشن و ایکس باکس بعدی، فقط کمی قوی تر از پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس هستند. با این حال، طراح پلی استیشن بعدی می گوید که انتظار جهشی بزرگ داشته باشید: سوال اصلی این جاست: اینکه آیا کنسول بعدی قرار است لایه ای جدید به تجربه هایی که در دسترس شماست اضافه کند، یا اینکه از پایه و اساس بازی ها را از نو تعریف می نماید.

و پاسخ این سوال، حداقل برای سونی، گزینه دوم بوده است. بر و بچه های وب سایت وایرد (Wired) اخیرا به مرکز سونی در کالیفرنیا سر زده اند و توانسته اند با مارک سرنی، به تفصیل درباره نسل بعدی پلی استیشن صحبت نمایند، ولی بدون اینکه حتی یک بار اسم PS5 را ببرند.

با این اوصاف، مطمئنا باید منتظر نام گذاری این کنسول به اسم PlayStation 5 باشیم. مارک سرنی تاکید می نماید که کنسول نسل بعدی آن ها، قرار نیست در سال 2019 وارد بازار شود. با این حال، سرنی می گوید که استودیوهای مختلفی مشغول کار روی این کنسول هستند و سونی کیت های توسعه متعددی را به بازی سازان ارایه نموده است تا به اندازه ای کافی برای ساخت بازی روی پلی استیشن بعدی زمان داشته باشند.

درست مثل مراحل ساخت پلی استیشن 4، مارک سرنی این بار هم به عنوان معمار ارشد کنسول نسل بعد سونی انتخاب شده است و برای تحقق خواسته های بازی سازان و انتظارات خودش کوشش می نماید؛ کوششی که طبق گفته سرنی قرار است نه به یک تکامل، بلکه به یک انقلاب منجر شود. نزدیک به 100 میلیون نفر پلی استیشن 4 دارند و این خبر مطمئنا، برای آن ها حسابی خوشایند است: می توانید مطمئن باشید که سونی کنسول بزرگ جدید در دست ساخت دارد.

جهش های بزرگ نسلی احتیاجمند تغییرات اساسی است. پردازنده اصلی (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU) یک کنسول باید قوی تر شود تا بتواند کیفیت گرافیکی و جلوه های بصری بهتری را ارایه دهد و پردازش های پیچیده تری برعهده گیرد، از طرفی حجم فایل بازی ها بزرگتر می شود در نتیجه حافظه کنسول هم باید چه از نظر سرعت و چه از نظر ظرفیت بیشتر شود.

کنسول نسل بعدی سونی، تمامی این پیشرفت ها را لحاظ نموده است. چیپ ست اصلی کنسول توسط AMD ساخته شده است و شامل پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی است. پردازنده اصلی کنسول یا همان CPU بر پایه پردازنده نسل سومی Ryzen شرکت AMD و معماری هفت نانومتری Zen 2 ساخته شده و هشت هسته ای است. پردازنده گرافیکی کنسول هم بر پایه معماری Navi شرکت AMD ساخته شده است و از قابلیت جدید Ray Tracing هم پشتیبانی می نماید. قابلیت Ray Tracing تکنیک جدیدی از نورپردازی است که به صورت کاملا واقعی، برخورد نور را به پیچیده ترین شکل ممکن از اجسام مختلف پردازش می نماید. قابلیت Ray Tracing اخیرا و به لطف کارت های گرافیک جدید انویدیا در تعدادی بازی استفاده شده، ولی کنسول های نسل فعلی که به کنار، حتی تعدادی از کارت های گرافیک قدرتمند انویدیا هم توانایی انجام پردازش های Ray Tracing را به راحتی ندارند.

ساده ترین نوع استفاده از قابلیت Ray Tracing در بهبود نورپردازی بازی هاست؛ طوری که می توان چگونگی برخورد نور در مجموعه ای از جسم ها و جنس های مختلف، بازگشت و عبور نور از شیشه یا اجسام مایع و موقعیت های پیچیده دیگری را به واقعی ترین شکل ممکن بازسازی کرد؛ طوری که نهایتا به تصویری بسیار واقع گرایانه تر نسبت به گرافیک فعلی بازی های برخورد می کنیم.

با این حال، استفاده از Ray Tracing فقط هم قرار نیست به بالا بردن گرافیک محدود شود. مارک سرنی می گوید: برای مثال می توانید اینکه آیا بازی نماینده می تواند بعضی از صداها را بشنود، یا دشمنان می توانند صدای پای بازی نماینده را بشنود، باز هم می توانید از Ray Tracing یاری بگیرید. به واقعی ترین شکل ممکن می توان حرکت یک اشعه در محیط را بازسازی کرد.

چیپ ست ساخته شده از سوی AMD هم چنین یک واحد پردازشی مجزا برای صدای سه بعدی دارد که طبق گفته مارک سرنی، تعریفی که از صدا در بازی داریم را به طور کلی تغییر می دهد. طراح PS5 می گوید: به عنوان یک گیمر، چندان راضی نیستم که از دیدگاه صدا، تغییر زیادی بین پلی استیشن 3 و پلی استیشن 4 وجود ندارد. با کنسول بعدی، می خواهیم نشان دهیم که اگر به اندازه کافی منابع و سخت افزار به صدا اختصاص دهید، تجربه صوتی چقدر می تواند فرق کند.

در نتیجه استفاده از چیپ ست جدید صدایی که برای پلی استیشن نسل بعد ساخته اند، سرنی می گوید که بیشتر خودتان را غرق در بازی می بینید؛ طوری که صداها ممکن است از بالای شما بیایند، یا از پشت یا از اطراف شما. احتیاجی هم به سخت افزار دیگری نخواهد بود و حتی به وسیله اسپیکرهای خود تلویزیون هم می توان این تجربه را بازسازی کرد. البته سرنی می گوید که بهترین تجربه با هدفون خواهد بود.

مارک سرنی در توصیف صدای کنسول جدیدشان، از لغتی استفاده می نماید که بیشتر در حوزه واقعیت مجازی به گوش مان خورده است: حضور؛ حس اینکه در یک محیط مجازی وجود دارید. اتفاقا پلی استیشن هم یک هدست واقعیت مجازی درست و درمان دارد. هدست پلی استیشن وی آر (PlayStation VR) بیش از 4 میلیون دستگاه فروخته است، با این حال، مارک سرنی نمی خواهد درباره مدل بعدی این هدست صحبت کند: نمی خواهم الآن درباره استراتژی مان حول واقعیت مجازی صحبت کنم، ولی می گویم که واقعیت مجازی برای مان بسیار مهم است و اینکه کنسول بعدی از هدست فعلی پلی استیشن وی آر پشتیبانی خواهد نمود.

خب، تا اینجای کار از یک پردازنده اصلی جدید شنیده ایم و یک پردازنده گرافیکی جدیدتر و یک چیپ ست مجزای صدا که مجموعا قرار است به تجربه صوتی و بصری شگفت انگیزی منجر شوند. این طور که به نظر می رسد، ممکن است در آینده با مدلی جدیدتر از پلی استیشن وی آر هم روبرو شویم. با این حال، نسل بعدی پلی استیشن، نکته دیگری هم دارد که مارک سرنی را حسابی هیجان زده نموده است؛ چیزی که طبق گفته او قرار است بازی را تغییر دهد و یکی از کلیدهای اصلی نسل بعد است. مارک سرنی از یک هارد دیسک صحبت می نماید.

هر چه حجم یک بازی بیشتر می شود، برای انجام هر کاری زمان بیشتری احتیاج داریم. فقط در نظر داشته باشید که بازی Red Dead Redemption 2 که سال گذشته عرضه شد، روی پلی استیشن 4 حجمی بیشتر از 100 گیگابایت داشت. گیمرها مجبور هستند دقایقی را مقابل صفحه های لودینگ بنشیند، تا بازی فایل هایی که لازم دارد از روی هارد دیسک بخواند. در بعضی بازی ها، هر زمان که سفر می کنید یا حتی یک در را باز می کنید، مجبور هستید صفحه لودینگ ببینید. سرنی می گوید که در پاییز سال 2015 بود که برای اولین بار با بازی سازان درباره احتیاجهای شان از نسل بعد پرسید و یک سوال، پشت سر هم تکرار می شد: می دانیم که احتمالا غیرممکن است، ولی می شود یک SSD داشته باشیم؟

حافظه های اس اس دی بیش از یک دهه است که در لپ تاپ ها و دستگاه های زیادی وجود دارند و حتی سال هاست که در کامپیوترهای خانگی مان هم از اس اس دی ها استفاده می کنیم. شرکت های مختلفی امروزه حتی برای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان هم حافظه های اس اس دی می فروشند و ادعا می نمایند که زمان لودینگ بازی ها را کاهش می دهد. با این حال، مارک سرنی می گوید همه اس اس دی ها هم شبیه به نیستند: من یک اس اس دی روی لپ تاپ ام دارم، ولی وقتی می خواهم از ورد به اکسل بروم، باید 15 ثانیه صبر کنم. سونی برای کنسول نسل بعدی خود، حتی پایش را فراتر گذاشته و چیز جدیدی طراحی نموده است.

برای نمایش این موضوع، مارک سرنی بازی جدید اسپایدرمن را روی یک پلی استیشن 4 اجرا می نماید. اسپایدرمن روی یک برج بلند ایستاده است. مارک سرنی نقشه را باز و نقطه دیگری را روی نقشه انتخاب می نماید تا با استفاده قابلیت سفر سریع (Fast Travel) حرکت کند. وقتی صفحه لودینگ تمام می شود و اسپایدرمن به نقطه دیگری از شهر رفته، 15 ثانیه گذشته است. سپس مارک سرنی روی یک تلویزیون دیگر، همین سفر را در بازی اسپایدرمن روی یک کیت توسعه کنسول نسل بعدی شان انجام می دهد و کاری که 15 ثانیه طول کشیده بود، روی این دستگاه جدید در کمتر از یک ثانیه انجام می شود. در واقع اگر بخواهیم دقیق بگوییم: در 0.8 ثانیه.

افزایش سرعت صفحه لودینگ، فقط یکی از استفاده های اس اس دی است. سرعت رندر شدن محیط بازی و سرعت حرکت در آن محیط هم به لطف اس اس دی بالا می رود. سرنی مقایسه دیگری انجام می دهد. روی پلی استیشن 4، حداکثر سرعت حرکت دوربین، سرعتی است که اسپایدرمن حرکت می نماید. سرنی می گوید: هر قدر هم که اسپایدرمن را ارتقا دهید، نمی توانید سریع تر حرکت کنید، چون در واقع این سریع ترین حالتی که می توانیم داده را از روی هارد دیسک بخوانیم. روی کنسول نسل بعد، سرعت حرکت دوربین می تواند به اندازه یک جت باشد. مارک سرنی هر از گاهی حرکت را نگه می دارد تا نشان دهد که دنیای بازی کاملا لود شده است. بد نیست اضافه کنیم که کنسول بعدی پلی استیشن قرار است از وضوح تصویر 8K هم پشتیبانی کند، ولی اسپایدرمن روی حالت 4K و روی یک تلویزیون 4K شده است چون تلویزیون های زیادی نیستند که از 8K پشتیبانی نمایند.

سرنی می گوید اینکه بازی سازان چگونه از اس اس دی استفاده می نمایند، به خودشان باز می شود، ولی او معتقد است که در هر حال اس اس دی ها می توانند به طور کلی دیدگاه مان را نسبت به بازی تغییر دهند. سرنی می گوید: به دیدن تعداد زیادی لوگو در ابتدای بازی عادت نموده ایم، یا صفحه های سنگینی که در ابتدای بازی می بینیم و در آن ها مشغول انتخاب های مختلف هستیم، یا حتی لابی های بازی های چند نفره، چون نمی خواهیم بازی نماینده ها منتظر بنشینند و هیچ کاری انجام ندهند.

سونی فعلا نمی خواهد درباره معینات دقیق اس اس دی پلی استیشن بعدی صحبت کند؛ جزییاتی مثل اینکه چه شرکتی آن را می سازد و اینکه آیا از استاندارد جدید PCI Express 4.0 استفاده می نماید یا نه، ولی سرنی می گوید که پهنای باند اس اس دی پلی استیشن 5 بسیار بیشتر از تمام اس اس دی های حال حاضر کامپیوترهاست. سرنی اضافه می نماید: سرعت مهم است، ولی نباید مکانیزم ورودی خروجی و نرم افزاری که روی آن ها استفاده می کنیم را در نظر نگیریم. من می توانم یک اس اس دی روی پلی استیشن 4 پرو بیاندازم که قیمتش اندازه خود کنسول است، ولی فقط سرعت یک سوم بیشتر شود. چیزی که روی کنسول نسل بعدی دیدیم، سرعتی 19 برابر بیشتر بود.

احتمالا متوجه شده اید که مارک سرنی و سونی نمی خواهند در حال حاضر از سرویس ها و دیگر قابلیت های کنسول صحبت نمایند و فعلا به صحبت از سخت افزار بسنده نموده اند. صحبت از قیمت و بازی ها که بماند. انتظار هم نداشته باشید که در نمایشگاه E3 سال جاری که در خرداد برگزار می شود، درباره کنسول بشنوید. برای اولین بار در تاریخ این نمایشگاه، قرار نیست سونی در E3 حضور داشته باشد. با این حال، سرنی از چند موضوع صحبت کرد. کنسول نسل بعدی سونی از دیسک ها پشتیبانی خواهد نمود و فقط وابسته به دانلود نخواهد بود. یکی از دلایل این موضوع، پشتیبانی کامل از بازی های پلی استیشن 4 است. پلی استیشن 5 کاملا از بازی های پلی استیشن 4 و دیسک های پلی استیشن 4 پشتیبانی خواهد نمود. ظاهرا قرار است بعضی بازی ها هم روی پلی استیشن 4 عرضه شوند و هم روی پلی استیشن 5.

اینکه بازی های ویدیویی در ده سال آینده چه شکل و ظاهر و ساختاری دارند، جای بحث زیادی دارد. بازی های بتل رویال به طور کلی دید جدیدی به تجربه های چند نفره داده اند، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی جدی شده اند و گوگل هم قرار است سال جاری، به یاری پردازش ابری، به صنعت بازی های ویدیویی ورود کند. مایکروسافت و ایکس باکس هم برنامه های بزرگی برای ورود به حوزه پردازش ابری دارند. با این حال، اینکه سونی دقیقا چه برنامه هایی برای ورود به این حوزه دارد، معین نیست. سرنی در این باره می گوید: در حوزه استریم بازی ها، ما از اولین ها بودیم و دیدگاهی که نسبت به آن داریم، با نزدیک شدن به عرضه کنسول بعدی، بیشتر معین خواهد شد.

با تمام این اوصاف، یک موضوع کاملا معین است: سونی و پلی استیشن چهار نسل است که سلطه کنسول های بازی را به دست دارند و کنسول های شان، حداقل یک نسل دیگر هم قرار است زیر تلویزیون های افراد جای داشته باشد.

نویسنده: Peter Rubin

منبع: Wired

parisro.ir: پاریس: سفر به فرانسه و زیباترین شهر دنیا

tatilatro.ir: تعطیلات رو: مجله مسافرتی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 19749

به "اولین اطلاعات رسمی PS5 منتشر شد؛ منتظر بزرگترین جهش ممکن باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین اطلاعات رسمی PS5 منتشر شد؛ منتظر بزرگترین جهش ممکن باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید