انتشار اندیشه های ایرانی؛ برای زندگی امروز، نقدی بر حافظِ سایه

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، انتشارات گوتنبرگ کتاب اندیشه های ایرانی؛ برای زندگی امروز نوشته حسن گل محمدی را با شمارگان 500 نسخه، 819 صفحه و بهای 140 هزار تومان منتشر کرد. کتاب شامل 167 بخش است و کشکولی از یادداشت های گل محمدی در موضوعات گوناگون تاریخی، فلسفی، اجتماعی، ادبیات، نقد کتاب و... را دربر می گیرد. همچنین در این کتاب بعضی از حکایت های تاریخی از منابع مهم نیز عینا درج شده است که هرکدام از آنها واجد یک پیغام اخلاقی و اجتماعی است.

انتشار اندیشه های ایرانی؛ برای زندگی امروز، نقدی بر حافظِ سایه

به نظر می رسد نویسنده این کتاب که خود از ایرانیان ساکن کاناداست و همچنین به کشورهای متعددی نیز سفر نموده، با آنالیز زندگی اجتماعی ایرانیان خارج از کشور، کوشش نموده تا با غور در منابع تاریخی مختلف و میراث ناملموس فرهنگ، ادبیات و فلسفه ایران گنجینه و کشکولی از این دریای بی انتها را با تکیه به ارزشمند بودن آنها در راستای بهبود شرایط زندگی امروز، برای این دسته از ایرانیان فراهم آورد؛ ایرانیانی که به دلیل سکونت در خارج از محدوده فرهنگی ایران دسترسی چندانی به منابع ندارند و ممکن است خود و فرزندانشان از این دریای بی انتها معرفت محروم بمانند. البته مخاطبان کتاب محدود به آنها نیست و به همین دلیل در تهران نیز منتشر شده است.

نویسنده کتاب که خود ساکن شهر تورنتوی کاناداست، در تعدادی از بخش های کتاب نویسنده ذیل سرفصلی با عنوان از کتابفروشی ها تهران تا کتابفروشی های تورنتو به کتاب های فارسی پرمخاطب در ایران و همچنین ایرانیان مقیم شهر تورنتو پرداخته است. اخبار کتاب و تازه های نشر در ایران و کانادا نیز از دیگر مباحث پرتکرار در کتاب است. مخاطب با مطالعه این قسمت ها می تواند با دغدغه های ایرانیان کتابخوان در ایران و تورنتو آشنا شده و به مقایسه آنها نیز بپردازد.

نقد و آنالیز کتاب دیوان حافظ به سعی سایه، تحلیلی بر اشعار صائب تبریزی، مرور و نقدی بر کتاب در ستایش بطالت برتراند راسل، معرفی دانشنامه ایرانیکا، مروری بر مجموعه داستان بنی آدم محمود دولت آبادی، مروری بر نظام فکری جرج لوکاچ، مروری بر اندیشه های مارتین هایدگر، سفرنامه های مختصری به آفریقا، اسپانیا، انگلستان و...، نقدی بر فرایند پرفروش شدن ترجمه کتاب بی شعوری در ایران، بحثی پیرامون فیلسوف یا شاعر بودن خیام و... از دیگر بخش های جذاب این کتاب است.

در قسمت هایی از نقد کتاب حافظ به سعی سایه آمده است: ما در تصحیح دیوان حافظ نمی توانیم بر مبنای سنجش نسخه های مختلف (آن هم چاپ شده) فتوا دهیم که این واژه بهتر است یا آن. در این باره باید بیشترین تکرار یکنواخت واژه ها را در نسخه ها بپذیریم نه آنکه بر مبنای فتوا یا سلیقه و گرایش و تخصص شعری خودمان انتخاب اصلح انجام دهیم. سایه بر مبنای آواشناسی، تطبیق هجاهای بلند و کوتاه، رمز موسیقی کلمات، هم وزنی هجاها، کهنه بودن واژگان، صناعات شعری و پایان با خط مشی انتخاب ذوقی خود دیوان حافظ را تدوین نموده است. با این اصول هر خواننده ای می تواند دیوان حافظی بر اساس ذوق و سلیقه خود تدوین کند. چون با این روش دیوان حافظ به علم حافظ شناسی و روش تحقیق اصولی نیاز ندارد. مختصر ذوقی می طلبد و حوصله ای و نامی آشنا که ناشری بر اساس آن، کتاب را چاپ کند و خیالش از فروش راحت باشد.

حسن گل محمدی در سال 1329 در روستای کیلان دماوند به دنیا آمد. پیش از آن که به دبستان برود، مدتی در مکتب خانه به خواندن و آموختن پرداخت. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را تا سال سوم دبیرستان در محل تولد خود به انتها برد. پس از آن رهسپار تهران شد و در دبیرستان های کمال و خوارزمی به ادامه تحصیل پرداخت. بعد از اتمام تحصیلات دوره دبیرستان وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد و در سال 1353 در رشته مهندسی مکانیک فوق لیسانس گرفت. او تحصیلات و مطالعات خود را در زمینه های مدیریت و زبان و ادبیات فارسی ادامه داد و پیروز به گذراندن دوره عالی مدیریت هم شد.

او همزمان با فعالیت های تخصصی به سرودن شعر و انجام فعالیت های مطالعاتی و تحقیقاتی و تالیف کتب مختلف و همکاری با مطبوعات پرداخت. از جمله کتاب های منتشر شده گل محمدی می توان به این موارد اشاره نمود: دیوان کامل اشعار شاطر عباس صبوحی قمی (انتشارات علم)، دکتر شفیعی کدکنی چه می گوید؟ (انتشارات بوتیمار)، قصه ها، افسانه ها و سروده های مردم و سرزمین کانادا (انتشارات آواز)، با کاروان مولوی از بلخ تا قونیه (انتشارات فرادید نگار)، فریاد آفریقا: سروده هایی از شاعران تانزانیا سرزمین فقر و جنگل (انتشارات گوتنبرگ)، مجموعه اشعار حسن گل محمدی (انتشارات کومش) و...

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

banoirane.ir: بانوی ایران | مجله خبری و ورزشی بانوان، مجله خانواده

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 78715

به "انتشار اندیشه های ایرانی؛ برای زندگی امروز، نقدی بر حافظِ سایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار اندیشه های ایرانی؛ برای زندگی امروز، نقدی بر حافظِ سایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید