امیدهای از دست رفته زنده شد

به گزارش مجله سرگرمی، رشته های مختلف منتظرند تا فدراسیون های جهانی شرایط رقابت های گزینشی المپیک که لغو شده بودند را اعلام نمایند؛ انتظاری که البته برای بعضی ورزشکاران ایرانی شیرین است.

امیدهای از دست رفته زنده شد

محسن آجرلو - لغو مسابقات ورزشی به دلیل شیوع ویروس کرونا، آن هم در ماه های منتهی به مسابقات المپیک، پیش از هر چیز دامن مسابقات انتخابی را گرفت. رقابت هایی که در بسیاری از رشته ها به مراحل حساس و خاتمهی خودش هم رسیده بود و بسیاری از کشورها و ورزشکاران چشم انتظار این رقابت ها بودند تا بتواند سهمیه حضور در توکیو را کسب نمایند. با این حال فدراسیون های جهانی در زمانی که تصور می کردند این ویروس و اثرات آن تا تابستان به خاتمه می رسد و المپیک در موعد معین خود برگزار می شود، ترجیح دادند رقابت های انتخابی را لغو یا در همان مرحله ای که برگزار شده تمام نمایند و سهمیه ها را به شکل های مختلف توزیع نمایند. اتفاقی که حالا باید دید با تعویق یکساله المپیک چه سرنوشتی پیدا خواهد نمود.

بازگشت امیدهای کمرنگ واترپلو

واترپلوی ایران چند سالی است که پوست انداخته و با چیریچ رویای بزرگی را در سر می پروراند. مدال برنز بازی های آسیایی جاکارتا برای اولین بار هم یکی از نشانه های محرز این رشته بود. با تمام اینها المپیکی شدن برای واترپلوی ایران حتی در این شرایط خوب هم تا حدودی نزدیک به آرزوست چراکه قزاقستان گردن کلفت و حتی مدعی در جهان تیم اول آسیاست و حتی اگر تیم ایران چین را هم پشت سر بگذارد، برای دریافت تنها سهمیه آسیا محکوم به شکست قزاقستان است. رقابتی که تیم ایران ماه ها خودش را برای آن آماده نموده بود اما فدراسیون جهانی به دلیل شیوع کرونا در چین و زمانی که کشورهای دیگر جهان هنوز به این شکل درگیرش نشده بودند، این رقابت ها را لغو و سهمیه را با توجه به غلبه قدرت قزاقستان و رنکینگش به این تیم داد.

فدراسیون و کمیته ملی المپیک ایران بارها به طور رسمی و غیررسمی به این تصمیم معترض شدند اما در نهایت پاسخ قابل اعتنا و مثبتی دریافت نکردند تا اینکه اعلام شد مسابقات المپیک هم یک سال به تعویق افتاده. اتفاقی که حالا می شود امیدوار بود، به احتمال فراوان تصمیم قبلی فدراسیون جهانی را منقضی نموده و طی ماه های آینده تاریخ جدیدی برای مسابقات انتخابی المپیک در این قاره مطرح شود.

رشته پرامید و شانس سهمیه های بیشتر

از زمان قطعی شدن میزبانی ژاپن در المپیک، کاراته بازها امیدوار شدند تا برای اولین و شاید هم آخرین بار، این رویداد مهم را تجربه نمایند. رویدادی که البته با توجه به شرایط خوبی که دارند، می توانند یک تجربه فوق العاده و شیرین برای شان باشد. هم برای خودشان و هم کاروان ایران که امیدوار است برای اولین بار در تاریخ، در رشته ای به غیر از کشتی، وزنه برداری و تکواندو، به مدال طلا برسد. در بدترین حالت هم کاراته می تواند به پنجمین رشته تاریخ ایران تبدیل شود که در المپیک به مدال برسد.

شیوع کرونا طی هفته های گذشته باعث شد تا مسابقات انتخابی این رشته هم نیمه کاره رها شود و سهمیه ها به ورزشکاران با همین رنکینگ های کنونی داده شود. اتفاقی که باعث شد کاراته ایران به چهار سهمیه (دو سهمیه در آقایان و دو سهمیه در بانوان) دست پیدا کند. آن هم در شرایطی که طبق قانون هر کشور می تواند در هر بخش کومیته سه سهمیه و در مجموع شش سهمیه زنان و مردان کسب کند.

به همین خاطر و با توجه به شرایط ملی پوشان ایران، این امید وجود دارد تا پس از برگشتن اوضاع به حالت عادی، رقابت های انتخابی المپیک از سر گرفته شود و ملی پوشان بتوانند به دو سهمیه دیگر هم دست پیدا نمایند؛ اگرچه کار بسیار سختی است.

از طرف دیگر تیم ایران می تواند در بخش کاتا هم برای کسب سهمیه کوشش کند. که البته همه اینها منوط به فرایند بیماری کرونا و تصمیماتی است که فدراسیون جهانی کاراته می گیرد.

وزنه برداری و زنده شدن امید سهراب

در وزنه برداری هم با لغو مسابقات انتخابی، نزدیک بود که یکی از چهره های پرامید ایران در المپیک توکیو از کاروان جا بماند. اتفاقی که داشت باعث می شد حتی سهراب مرادی که سن و سالش دیگر به المپیک بعدی نمی رسد، از جهانی ورزش خداحافظی کند.

سهراب بعد از مصدومیت سنگین خود، خیلی کوشش کرد تا امتیازاتش را در اندک مسابقات به جامانده تا المپیک به حد قابل قبولی برساند. تا حدود زیادی هم پیروز بود اما فکرش دیگر به لغو این مسابقات نرسیده بود. اتفاقی که البته آن هم حالا به احتمال فراوان مانند سایر رشته ها به حالت قبل برمی شود و سهراب مدعی و قدرتمند، شانس این را دارد تا دومین مدال و شاید هم دومین طلای خود در المپیک را به سینه بیندازد. فعلاً تمام رقابت های زیر نظر فدراسیون جهانی تا تیرماه تعطیل است و باید دید بعد از این روزها، این فدراسیون متأثر از تصیمات کمیته بین المللی المپیک چه تصمیمی می گیرد.

شانس کشتی برای تکمیل کردن سهمیه

در دیگر رشته ها نظیر کشتی هم شرایط تا حدود زیادی برای ورزشکاران ایران بهتر شده. پیشنهاد بود اتحادیه جهانی کشتی هم پس از لغو مسابقات انتخابی، سهمیه های به جامانده در اوزان مختلف را به نفرات برتر مسابقات جهانی سال گذشته میلادی اختصاص دهد. اتفاقی که اگرچه در بعضی اوزان سخت سهمیه را به ایران می داد اما در بعضی اوزانی که کسب سهمیه در آسیایی به سادگی امکانپذیر بود، دست کشتی گیران ایران از سهمیه کوتاه می ماند و این اتفاق برای کشتی به هیچ وجه خوشایند نبود.

مبهم، مثل کرونا

در مجموع تعویق یکساله المپیک و از سرگیری مسابقات انتخابی که به احتمال فراوان انجام می شود، برای ورزش ایران اتفاق خوبی است و حتی اگر منجر به کسب سهمیه زیادی نشود، این شانس را برای ورزشکاران ایران زنده نگه می دارد و شرایط کاروان ایران را بهتر می نماید. البته نباید این را هم نادیده گرفت که فعلاً درباره هیچ کدام از رویدادهایی که ممکن است پیش روی ورزش ایران و البته جهان قرار گیرد، با اطمینان صحبت کرد. اخبار مختلفی در حوالی مهم ترین نهاد بین المللی ورزش یعنی IOC شنیده می شود که البته هیچ کدامش از سوی تصمیم گیران این نهاد، نه تأیید می شود، نه رد. این بلاتکلیفی هم متأثر از شرایط شیوع ویروس کرونا در جهانست و نامعلوم بودن آنچه پیش روی همه قرار گرفته است. به همین خاطر است که درباره هیچ چیزی نمی توان با اطمینان صحبت کرد و چه بسا بعضی حتی از تعویق دوباره المپیک می گویند. بنابر این کمیته ای که تشکیل شده تا راهکاری پیش روی فدراسیون های جهانی هم قرار دهد، فعلاً نمی تواند تصمیم روشنی بگیرد و در این شرایط باید منتظر نشست و دید که در نهایت رقابت های گزینشی لغو شده، چه زمانی برگزار می شوند و با توجه به تعطیلی اردوها که البته در همه جهان به همین شکل بوده، ورزشکاران با چه میزان آمادگی در این رقابت ها شرکت می نمایند.

bebop.ir: بیباپ: مجله هنر موسیقی

kalarena.ir: مجله کالارنا: نقد و بررسی کالاهای دیجیتالی

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 83951

به "امیدهای از دست رفته زنده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیدهای از دست رفته زنده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید