اما و اگرهای تغییر کاربری پل سفید اهواز

به گزارش مجله سرگرمی، سیدعلیرضا شریفی - اهواز- خبرنگار:در تاریخ 10 خرداد 1312 خورشیدی ساخت یک پل جدید روی رودخانه کارون برای تسهیل عبور و مرور مردم شهر اهواز به وزارت کل طرق و شوارع (وزارت راه امروز) واگذار شد.

اما و اگرهای تغییر کاربری پل سفید اهواز

یک هفته بعد ساخت این پل در دستور کار نهاده شد و پروژه ساخت پل سفید اهواز به یک شرکت سوئدی داده شد تا 20 ماه پس از انعقاد قراداد، پلی برای ارتباط بین شهر قدیم و شهر جدید ساخته شود. اوایل مهرماه 1313 موقعیت خط وسط پل روی رود کارون مشخص شد و به منظور استحکام زمین، برای شالوده ریزی پایه های پل، از شرکت نفت وسایل حفاری درخواست شد. 28 مهرماه 1314 اولین پی کنی انجام و تا 20 بهمن ماه همان سال 5 پایه از 7 پایه اصلی پل پی کنی و بتن ریزی شد.

در ماه های اردیبهشت و تیر سال 1314 کار 2 پایه باقیمانده پل هم تکمیل شد. قطعات فلزی پل که در کارخانه مولارک استاد سوئد ساخته شده بودند، به هم متصل شدند و سپس از راه آهن از طریق جرثقیل کشتی فلورستان متعلق به کمپانی استریل در روز 18 مرداد 1314 اولین قطعه آهن پل فلزی اهواز بالا کشیده شد. خود اهوازی ها می گویند این پل توسط یک زوج آلمانی ساخته شده است. 30 شهریور 1315 پل سفید اهواز با ضمانت 24 ماه و عمر مفید 50 سال افتتاح شد، اما این پل، 83 سال پس از افتتاحش، هنوز محل عبور و مرور خودروهاست و ترافیک خیابان آزادگان و میدان شهدا را به سمت میدان ساعت تخلیه می نماید.

حالا که 83 سال از عمر پل سفید یا همان پل هلالی می گذرد، مسئولان شهری تصمیم گرفته اند آن را به پیاده راه تبدیل نمایند تا دیگر هیچ خودرویی از روی آن عبور نکند و تنها محل عبور و مرور شهروندان پیاده باشد. هفته پیش بود که قادر کعب عمیر مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز گفت: به دنبال این هستیم که تردد را روی پل سفید ممنوع کنیم تا این پل تنها برای پیاده روی مورد استفاده قرار بگیرد. در این میان عده ای از شهروندان با شنیدن این خبر شاد شدند و آن را به فال نیک گرفتند، اما شماری از کارشناسان به این طرح روی خوش نشان نداده اند.

  • لزوم پرهیز از تصمیم های احساسی

یک کارشناس ترافیک در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهار می نماید: در این که عمر مفید پل سفید به خاتمه رسیده است، شکی نیست. اما تبدیل این پل به پیاده راه، ترافیک سنگینی را به هسته مرکزی شهر اهواز و منطقه کیانپارس تحمیل می نماید. علیرضا بابایی می گوید: این که یک شبه تصمیم به تغییر کاربری پل سفید گرفته شود، تصمیم احساسی است و به نتیجه درست منجر نمی شود.

چند سال پیش هم تبدیل خیابان سلمان فارسی (نادری) به پیاده راه با هزینه های زیاد انجام گرفت اما ترافیک این خیابان به خیابان های اطراف تحمیل و به ناچار دوباره محل عبور خودروها شد. وی می افزاید: در صورتی که پل سفید پیاده راه شود، خودروها برای عبور از قسمت شرقی رودخانه به سم قسمت غربی به ناچار باید یکی از دو راستا پل چهارم و پل دوم را انتخاب نمایند. انتخاب این دو راستا به معنی تخلیه ترافیک خیابان آزادگان در منطقه نادری و خیابان پهلوان کیانپارس است که ترافیک این دو راستا را دوبرابر می نماید.

  • اهمیت پل سفید

یک کارشناس فرهنگی نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران می گوید: پل سفید اهواز باید به عنوان اثری باارزش که دارای پیشینه تاریخی است، در قالب یک جاذبه گردشگری مطرح و فراتر از صرفا ارتباط دادن غرب و شرق رودخانه کارون از آن بهره برداری شود. عباس متقیان ادامه می دهد: پل سفید با نمادهایی که در اطراف دارد، تعریف کاملی از یک جاذبه گردشگری را در شهر اهواز ارائه می دهد. زیرا این پل از سمت غرب با سه گوش، میدان ساعت و میدان راه آهن ارتباط دارد که خود پیشینه ای تاریخی را یدک می کشند و از سویی نیز به میدان شهدا ختم می شود که بخشی از آن نیز بافت تاریخی و تنها ساباط و سرای موجود در اهواز، یعنی مجموعه مشخص التجار، را در خود می دارد.

وی بیان می نماید: علاوه بر این، وجود رستوران قدیمی خیام در مجاورت رود کارون که با پل سفید اهواز عجین شده است یک جاذبه محسوب می شود چراکه چشم انداز این رستوران بخش وسیعی از رودخانه کارون، پل سفید و سرای مشخص التجار است. متقیان می افزاید: از طرفی، خود رودخانه کارون یک عنصر طبیعی باارزش در استان خوزستان است و بسیاری از دوره های تاریخی به واسطه همین رودخانه شکل گرفته و ایجاد شده اند. با تمام این تفاسیر، قطعا باید با پل سفید اهواز رفتاری خاص داشت و از آن در راستای گردشگری نیز استفاده کرد.

  • احتیاج به تصمیم سنجیده و کارشناسی

این کارشناس با اشاره به بعضی صحبت های اخیر مبنی بر آسیب دیدن پل سفید می گوید: برای دریافتن این موضوع که آیا پل سفید اهواز به مرحله ای رسیده است که باید مانع تردد خودروها روی آن شد، باید گفت به دلیل آن که شهرداری چند سال پیش سازه این پل را تقویت کرد، باید نظر این ارگان و دفتر فنی آن را جویا شد. وی اظهار می نماید: بعضی نیز اصرار دارند که عمر این پل به خاتمه رسیده و باید مانند سی و سه پل اصفهان آن را پیاده راه کرد که به نظر بنده این هم اشتباه است.

ساخت سی و سه پل به زمان شاه عباس صفوی برمی شود و عمر ساخت پل سفید اهواز هنوز به 100 سال نرسیده است. متقیان ادامه می دهد: یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی و معاونت عمرانی شهرداری اهواز باید امنیت سازه این پل را دوباره آنالیز نمایند و در صورتی که به استحکام مجدد سازه احتیاج وجود دارد، عملیات استحکام بخشی را انجام دهند، بعد هر تصمیمی می خواهند بگیرند، البته تصمیم سنجیده و کارشناسی.

  • پل خطرآفرین

در این میان کعب عمیر، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز در پاسخ به دغدغه کارشناسان در مورد تشدید ترافیک هسته مرکزی شهر در صورت تبدیل پل سفید به پیاده راه، می گوید: تا الان به موضوع تشدید ترافیک فکر نکرده بودیم. اما این را می دانیم که تردد خودروها روی این پل 83 ساله خطرناک است و باید به فکر اجرای طرح تبدیل آن به پیاده راه باشیم. غلامرضا جلیلی نیا رئیس اداره میراث فرهنگی اهواز نیز در گفت وگویی کوتاه با خبرنگاران عنوان می نماید: شهرداری تاکنون طرحی در زمینه پیاده راه سازی پل سفید به ما ارائه نداده که الان بتوانم درباره آن نظر بدهم.

euroro.ir: تور اروپا ارزان قیمت، تور ایتالیا، تور فرانسه، تور اسپانیا

faceraz.ir: فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات

foroshgahak.ir: فروشگاه کوچک | مجله آموزشی سیستم های مدیریت فروش

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 30288

به "اما و اگرهای تغییر کاربری پل سفید اهواز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اما و اگرهای تغییر کاربری پل سفید اهواز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید