از شیر خدا و همه برای ایران تا انتخاب جام ارجان

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - گروه ورزش: معمولاً اعزام کاروان های ورزشی به رویدادهای بزرگ مانند بازی های المپیک و آسیایی با معین نام و شعار انجام می گردد کما اینکه کاروان اعزامی به المپیک 2016 ریو امام رضا (ع) نامگذاری شد و یا اینکه یک صدا، یک ایران به عنوان شعار کاروان ایران در بازی های آسیایی 2018 اندونزی انتخاب شد. برای تشکیل بزرگترین کاروان پیش روی ورزش ایران نیز انتخاب نام و شعار در دستور قرار گرفته است تا در قالب فعالیت های فرهنگی برای آن معین تکلیف گردد.

از شیر خدا و همه برای ایران تا انتخاب جام ارجان

ستاد فرهنگی المپیک توکیو که با تصمیم رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک مامور به پیش بینی و اجرای برنامه های فرهنگی برای این المپیک شده، با تدوین بسته هویتی المپیک اقدام به معین نام و شعار برای کاروان ایران نموده است. البته در قالب این بسته هویتی در خصوص رنگ کاروان ایران هم آنالیز و تصمیم گیری شده ضمن اینکه برای نخستین بار نماد ویژه کاروان هم پیش بینی شده است.

محورهای مورد نظر برای انتخاب نام، شعار، رنگ و نماد

معمولاً انتخاب نام و شعار برای کاروان های ورزشی با موضوع ایران در کنار تمدن و همدلی برای دستیابی به اهداف آن انجام می گردد.

کار گروه فنی ستاد فرهنگی المپیک توکیو هم با همکاری نمایندگان وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و همچنین کارشناسان علوم ارتباطات، رسانه و جامعه شناسان با لحاظ کردن مولفه های مذهبی، ایرانی، تاریخی، ورزشی و فرهنگی در خصوص انتخاب نام، شعار، رنگ و نماد تصمیم گیری نموده است.

نام کاروان

گزینه های مورد نظر ستاد فرهنگی المپیک 2020 برای نامگذاری کاروان اعزامی به توکیو عبارتند از:

1- شیر خدا

2- کاروان غدیر

3- ستارگان پارسی

در این میان به دلیل همزمانی المپیک با ایام عید غدیر و همچنین استفاده از نام شیر به عنوان یکی از نمادهای اصلی قدرت ورزشی و از طرفی با در نظر دریافت هم آوایی با نام فعالان ورزش پهلوانی در ایران، گزینه شیر خدا با استقبال بیشتری همراه بوده است.

شعار کاروان

تمام کاروان های ورزشی در المپیک شعاری ویژه خود را دارند؛ مروری بر این شعارها نشان داده که قهرمانی، رشادت، کوشش و روحیه جنگندگی شاکله اصلی آنها را تشکیل داده است.

به عنوان مثال با هم تاریخ سازی می کنیم شعار منتخب برای کاروان دانمارک است، آلمان ها از شعار بیا با هم تاریخ سازی کنیم بهره می برند. پلنگ های آسیا جهان را با هم فتح می نمایند شعار کاروان کره جنوبی است، انگلستان هم شعار پیروزی برای مان بفرست را به عنوان شعار کاروان ورزش کشور خود انتخاب نموده اند و...

ستاد فرهنگی المپیک توکیو با آنالیز شعار این کشورها و در کل بیست کشور شرکت نماینده در المپیک 2020 و همچنین شعار کاروان ایران و دیگر کشورها در ادوار گذشته المپیک، پنج گزینه ارائه نموده که عبارتند از:

1- همه برای ایران

2- ما هستیم چون می توانیم

3- پهلوانان پارسی، نام آوران آینده

4- برای رقابت، برای دوستی

5- با اراده آمده ایم

بر اساس آنالیز های اجرا شده در حضور هیات رئیسه و اجرایی کمیته ملی المپیک و نیز ستاد عالی گزینه همه برای ایران از شانس بیشتری برای نهایی شدن برخوردار است.

رنگ انتخاب شده توسط میزبان المپیک

رنگ کاروان

رنگ از جمله فاکتورهای معین نماینده در شناسایی ورزشکاران کشورهای مختلف و معرف فرهنگ و تاریخ آنها است. بر این اساس ستاد فرهنگی المپیک توکیو با همکاری کارگروه رنگ خود، معین رنگ برای کاروان ایران را در بسته هویتی المپیکی این کاروان لحاظ کرد.

در این زمینه با در نظر دریافت اینکه آبیِ نیلی رنگ منتخب میزبان المپیک 2020 است و برنامه ریزی شده تا از این رنگ در لوگوی رسمی بازی ها و لباس ملی پوشان ژاپن هم استفاده گردد و همچنین لحاظ کردن 5 رنگ اصلی ایرانی که در جهان با عنوان رنگ ایرانی نامگذاری شده، اقدام به طراحی رنگ پیشنهادی شده است.

با تصمیم این گروه و با تلفیق دو رنگ آبی ایرانی و سبز ایرانی، رنگ فیروزه ای به عنوان پیشنهاد اول مطرح شده است.

جام ارجان

نماد کاروان

برای نخستین بار قرار است برای کاروان اعزامی به المپیک نمادی ویژه طراحی گردد. در این زمینه نمادهایی با علائم ورزشی که قدمت چندهزارساله دارند، پیشنهاد شده است از جمله:

1- جام ارجان (جام زندگی)؛ جامی سینی شکل از فعالیت های ورزشی و گروهی ایرانیان در طول تاریخ که 3255 سال قدمت دارد

2- جام حسنلو؛ جامی با قدمتی بیش از المپیک یونان باستان، این جام قدمت 3200 ساله داشته و داری علائم ورزشی است

3- جام مفرغ های لرستان

این نمادها و جام ها از آنجا پیشنهاد شده اند که یافته های تاریخ شناسان نشان می دهد سیصد سال پیش از المپیک باستانی (یونان) یعنی 3255 سال پیش، ورزش های گروهی در قالب مسابقه در ایران اجرا شده است. در این میان اولویت پیشنهادی کارگروه تاریخ ستاد فرهنگی المپیک توکیو استفاده از جام ارجان است که قدمتی بیشتر از دو جام دیگر در ورزش ایران دارد.

در انتظار تصمیم نهایی

گزینه های مد نظر ستاد فرهنگی المپیک توکیو هر چند در نشست هیات اجرایی مورد آنالیز قرار و موافقت ابتدایی نیز با آن صورت گرفت اما تصمیم نهایی در این مورد به آنالیز دوباره آنها و ارائه پیشنهادات احتمالی موکول شد. در صورتی که پیشنهاد جدید و بهتری ارائه نگردد، گزینه های پیشنهادی ستاد فرهنگی نهایی خواهد شد. قرار است طی روزهای آینده تصمیم نهایی در این زمینه صورت گیرد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

namasho.ir: نماشو: طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 34318

به "از شیر خدا و همه برای ایران تا انتخاب جام ارجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از شیر خدا و همه برای ایران تا انتخاب جام ارجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید