ارسال سناریوهای کاهش آلودگی هوا به دولت

به گزارش مجله سرگرمی، معاون کیفیت هوای مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین و ارسال سناریوهای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به دولت و مجلس اطلاع داد و گفت: سناریوها و راهکارهای مختلفی برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها برای درج در بودجه سال 1401 و برنامه هفتم توسعه به دولت و مجلس ارائه شد.

ارسال سناریوهای کاهش آلودگی هوا به دولت

به گزارش خبرنگاران داریوش گل علیزاده اضافه نمود: مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با همکاری کنسرسیوم دانشگاه های برتر کشور با موضوع دانشگاه تهران در اجرای ماده 24 آیین نامه فنی قانون هوای پاک، سیاهه انتشار آلاینده های هوای 9 کلانشهر کشور را تهیه کرد که سناریوهای کاهش آلودگی هوای بر اساس نتایج این مطالعات مبتنی بر ارزیابی فنی- مالی و اثربخشی به تفکیک هر کلانشهر احصاء شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: سناریوهای کاهش آلودگی هوا در دو سطح ملی و استانی تهیه شده که با توجه به اهمیت موضوع آلودگی هوا، جهت تصویب در دولت و درج در فصل محیط زیست برنامه هفتم توسعه، به دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شده است بعلاوه سامانه سیاهه انتشار هم تهیه شده است که بر اساس داده های روز، قابلیت بازنگری و به روز رسانی سیاهه انتشار کلانشهرها در سال های آینده وجود دارد. تامین اعتبارات پیش بینی شده و هماهنگی بین بخشی جهت اجرای برنامه های پیش بینی شده منجر به بهبود کیفیت هوای کلانشهرها خواهد شد.

معاون کیفیت هوای مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با با اشاره به نقش پررنگ منابع آلاینده متحرک در ایجاد و افزایش آلودگی هوای کلانشهرها گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده - که از سوخت گازوییل استفاده می نمایند - سهم بیشتری از منابع متحرک را در انتشار ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و دی اکسید گوگرد به عهده دارند که با نصب فیلتر جاذب دوده(DPF) روی این قبیل خودروهای در حال تردد می توان اندازه انتشار آلاینده های گازی و ذرات را کاهش داد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود یادآور شد: این نکته را نباید فراموش کرد که خودروهای شخصی، تاکسی، موتورسیکلت و منابع ساکن شامل موتورخانه ها و سامانه های احتراقی ساختمان های اداری و تجاری بعلاوه صنایع در کلانشهرها در فراوری آلاینده ها سهم قابل توجهی دارند.

حدود 60 درصد اتوبوس های در حال تردد در تهران فرسوده هستند

معاون کیفیت هوای مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص عدم اجرای دقیق تکالیف مندرج در قانون هوای پاک و مصوبات دولت گفت: از اصلی ترین راهکارهایی که اجرای آن می توانست در جهت کنترل و بهبود آلودگی هوا بسیار اثر گذار باشد اما به دلایلی از جمله تحریم، افزایش هزینه و عدم تامین اعتبارات لازم این امر محقق نشد، بحث توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است که متاسفانه در حال حاضر در تهران حدود 60درصد اتوبوس های در حال تردد فرسوده هستند که متاسفانه به غیر از تعداد معدودی (50 دستگاه) مابقی فاقد فیلتر جاذب دوده هستند. لذا ضرورت دارد تا شهرداری تهران، تجهیز این اتوبوس ها به فیلتر جاذب دوده را در اولویت برنامه های خود قرار دهد.

70 درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است

گل علیزاده در ادامه درباره موتورسیکلت ها گفت : در تهران حدود 3 میلیون موتورسیکلت شماره گذاری شده داریم و تقریبا روزانه 500 هزاردستگاه از این موتورسیکلت ها در حال تردد هستند که بیش از 85 درصد از این وسیله نقلیه کاربراتوری و فرسوده هستند. تصور کنید هر یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری معادل 18 دستگاه خودروی استاندارد آلاینده منتشر می نماید. سهم موتورسیکلت ها در تهران از نظر فراوری گازهای آلاینده حدود 23 درصد و در انتشار ذرات معلق حدود 10 درصد است. در مجموع منابع متحرک اعم از دیزلی و بنزینی بیش از 70درصد در آلودگی هوای تهران سهم دارند که این اندازه، قابل توجه است.

لزوم شناسایی و برطرف موانع اجرای قانون هوای پاک

معاون کیفیت هوای مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص عدم اجرای درست قانون هوای پاک گفت: متاسفانه یک سری از تکالیف مهم و اثربخش در کاهش آلودگی هوا که در قالب قانون هوای پاک و آیین نامه های اجرایی آن پیش بینی شده است، از جمله از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت های فرسوده محقق نشد. بدیهی است که اگر قرار است در آینده این معضل زیست محیطی را در کلانشهرها کنترل و حل کنیم، تامین نیازمندی ها و فراهم کردن بستر برای اجرای تکالیف و راهکارها الزامی است و بایستی موانع اجرای کارها را شناسایی و برطرف کرد.

وی در خصوص اجرای طرح های توسعه ای، عمرانی و پروژه هایی که منجر به انتشار آلاینده های هوا یا به عبارت ساده تر تشدید آلودگی هوا در کلانشهرها می شوند، گفت: برنامه ریزی و اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی اگر با لحاظ کردن مسائل زیست محیطی نباشند، در تضاد با سیاست های کاهش آلودگی هوا خواهند بود و شاهد استمرار همین آلودگی هایی خواهیم بود که اکنون درگیر آن هستیم.

معاون کیفیت هوای مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به ذکر مثالی پرداخت و اظهارکرد: بارگذارهای مختلفی از جمله توسعه یا استقرارصنایع نو، ایجاد شهرک های صنعتی و مسکونی که موجب بارگذاری جمعیت و فعالیت و در نتیجه منجر به افزایش خودرو و ترافیک در سطح شهر می گردد، موجب افزایش آلودگی کلانشهرها شده است.

خودروهای گرفتار در ترافیک پنج برابر خودروهای در حال تردد هوا را آلوده می نمایند

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: خودرو و یا وسیله ای که در ترافیک مانده و درجا کار می نماید معادل پنج برابر خودروی در حال تردد آلودگی ایجاد می نماید. این آمارها نشان می دهد که طراحی شهری چقدر می تواند بر کاهش یا افزایش آلودگی هوا موثر باشد.

گل علیزاده در ادامه به حمل و نقل عمومی تلفیقی و پاک اشاره نمود و گفت: می توانیم با سیاستگذاری درست در این بخش گام های خوبی برداریم؛ به عبارتی وقتی هر شهفرایند فاصله محل کار یا محل سکونتش با ایستگاه حمل و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس حداکثر 500 متر فاصله داشته باشد، طبیعتا ترغیب می گردد تا از حمل و نقل عمومی استفاده کند و شاهد کاهش استفاده از خودروهای شخصی و کاهش تردد خودروهای تک سرنشین خواهیم شد بنابراین کاهش تردد خودروی شخصی یعنی کاهش منابع انتشار آلایندگی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا.

ضرورت توسعه حمل و نقل پاک و به کارگیری خودروهای کم مصرف و برقی

معاون کیفیت هوای مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اضافه نمود: متاسفانه در حال حاضر در کلانشهرها، تردد خودروهای تک سرنشین خیلی زیاد شده است و اگر بخواهیم سهم این منابع را در آلودگی هوا کم کنیم، ناگزیر هستیم ضمن توسعه حمل و نقل عمومی پاک، به سمت توسعه به کارگیری خودروهای کم مصرف و خودروهای برقی و هیبریدی برویم که یکی از معضلات این بخش هم نبود زیر ساخت های لازم جهت محقق شدن این امر است .

وی با اشاره به اینکه در قانون هوای پاک وزارت نیرو مکلف شده است 30درصد از توسعه سالانه فراوری برق را به انرژی های تنو پذیر اختصاص دهد، گفت: حدود 97 درصد پایه فراوری انرژی برق کشور به وسیله سوخت های فسیلی تامین می گردد که این موضوع بسیار نگران نماینده است و باید به سمت فراوری انرژی پاک به وسیله توسعه نیروگاه های تنو پذیر برویم. خوشبختانه کشور ما از نظر ظرفیت انرژی خورشیدی، جزو کشورهای رتبه یک جهان است.

شدت مصرف انرژی در ایران سه برابر نرم جهانی

گل علیزاده در خصوص هزینه تمام شده فراوری انرژی در کشور اظهارکرد: قیمت انرژی در کشورنسبت به سایر کشورها مقرون به صرفه است، به همین علت شدت مصرف انرژی در کشور ما بیش از 3 برابر نرم جهانی است و این موضوع قابل تامل و نگران نماینده است چراکه مصرف بالای انرژی یعنی مصرف بیشتر سوخت های فسیلی و در نتیجه ایجاد و افزایش آلودگی هوا.

لزوم معاینه فنی موتورخانه ها و سامانه احتراقی

معاون کیفیت هوای مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع مهم معاینه فنی موتور خانه ها و سامانه های احتراقی گفت: یکی از موارد مهم در قانون هوای پاک، معاینه فنی موتورخانه ها است که به استناد ماده 17 قانون هوای پاک، موتورخانه ها و سامانه احتراقی باید مورد معاینه فنی قرار بگیرند که این نظارت دو فایده مهم دارد؛ ابتدا اینکه از نظر مالی به نفع مردم است چون مصرف سوخت را بهینه می نماید و کاهش می دهد و دیگر این که فراوری و انتشار آلاینده های هوا به ویژه اکسیدهای نیتروژن و مونوکسید کربن کاهش می یابد.

گل علیزاده در خصوص اجرای طرح کهاب (کنترل، راهنمایی، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) که یکی از طرح ها و اقدامات مهم برای کنترل و کاهش آلاینده های خطرناک شناخته می گردد، گفت: اجرای این طرح با هدف کاهش خطرات ناشی از استنشاق بخارات بنزین در صندلی ها، مخازن و انبارهای حاوی ترکیبات آلی فرار(VOCs) مانند بنزن، تولوئن و... است.

وی یادآور شد: با توجه به خطرات ناشی از استنشاق بخار بنزین برای سلامتی انسان و خطرات زیست محیطی انتشار بخارات هیدروکربنی در هوا، لزوم کاهش انتشار این بخارات و آلاینده های محیطی بر کسی پوشیده نیست و در بسیاری از کشورها، قوانین و مقررات زیست محیطی شدیدی برای کنترل و کاهش انتشار آن ها وضع شده است. از طرفی، با توجه به هزینه بالای فراوری یا واردات بنزین و مصرف بی رویه این فرآورده استراتژیک در کشور، بازیافت بخارات این فرآورده و برگرداندن دوباره آن به چرخه مصرف، ضمن کاهش آلودگی هوا ارزش مالی بسیار بالایی خواهد داشت که سرمایه گذاری در این زمینه را توجیه پذیر می نماید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، گل علیزاده در انتها در خصوص توزیع سوخت در کلانشهرها گفت: فراوری و توزیع سوخت مطابق استاندارد یورو 4 خوشبختانه فرایند مطلوبی پیدا نموده است. البته توزیع سوخت نفتگاز(گازوییل) فعلا در کلانشهرها و محورهای مواصلاتی در حال اجرا است که امیدواریم با همکاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، توزیع سوخت استاندارد سراسر کشور عملیاتی گردد چرا که توزیع سوخت استاندارد در کاهش آلودگی هوا بسیار مهم است.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 163555

به "ارسال سناریوهای کاهش آلودگی هوا به دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارسال سناریوهای کاهش آلودگی هوا به دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید