ارزان سازی سفر به خلاف گویی ختم نشود

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر برنامه ریزی و آمار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تاکید نمود: وام، سفر را ارزان نمی کند؛ چرا که مکانیزم بهره آن را گران خواهد نمود.

ارزان سازی سفر به خلاف گویی ختم نشود

سعید امیریان با آنالیز اطلاعات منتشر شده درباره طرح سفر ارزان و پیشنهادهای مرتبط با این طرح، به خبرنگاران گفت: چهار موضوع تسهیلات بانکی و قسطی شدن سفر، معافیت مالیاتی، کاهش کیفیت خدمات و متعاقب آن ارزانی و فراوری سفر انبوه از مطالعه این طرح و پیشنهادهای مرتبط با آن استخراج می گردد که پیش از هر نوع نقدی ضروری است در مقدمه به چند اصل مهم در صنعت گردشگری توجه کنیم. اصل نخست حق انتخابی است که برای گردشگر قائلیم و باید در جریان عرضه خدمات، اخلاق حرفه ای را رعایت کنیم، یعنی اگر پیشنهاد ارزان سازی در راستای کاهش کیفیت سفر و یا کم فروشی مطرح شد باید بدانیم در چارچوب اخلاق حرفه ای گردشگری نمی گنجد، در نتیجه به هیچ وجه نباید به دنبال پیشنهادی باشیم که به دروغ گویی منجر گردد.

وی افزود: اصل دوم رعایت تنوع در بازار گردشگری چه در مقاصد گردشگری و چه در میان عرضه کنندگان خدمات گردشگری است. گاهی بعضی پیشنهادها به ایجاد انحصار در بازار منجر می گردد و چون در اقتصاد، این پدیده نهی شده است باید مراقب باشیم اصل رقابت پایمال نگردد و بازار به سمت عرضه کنندگانی خاص تمایل پیدا نکند.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: یقیناً پرداخت وام می تواند تا حدی باعث رونق سفرهای داخلی گردد، ولی پیچیدگی های زیادی دارد و سبب تشدید بروکراسی اداری می گردد و این پرسش را ایجاد می نماید که آیا یک خانواده با درآمد حتی متوسط حاضر است برای دریافت چند میلیون تومان وام به خاطر سفر به فرایند پیچیده آن وارد گردد؟ علاوه بر این احتمال می رود با توجه به شرایط مالی جامعه از تسهیلات سفر چندان استقبال نگردد، چون در نهایت مکانیزم بهره کار خود را می نماید و نه تنها هزینه سفر را ارزان نخواهد کرد که باعث گرانی آن خواهد شد.

مدیر برنامه ریزی و آمار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گمشده بازار گردشگری که می تواند باعث ارزانی سفر گردد را تقویت سفرهای گروهی دانست و بر ضرورت تنوع بخشی در زنجیره عرضه خدمات گردشگری تاکید نمود و گفت: گردشگری باید به مرحله ای برسد که برای هر متقاضی با هر سلیقه ای و سطح درآمدی محصول و خدمات مناسب عرضه کند. طبق داده های مرکز آمار ایران دست کم 200 میلیون سفر به صورت سالانه در کشور انجام می گردد -که قطعاً رقم بیشتر از این است - با این بازار بزرگی که در گردشگری داخلی وجود دارد حتماً باید تنوع در خدمات و محصول ایجاد کرد. یقیناً کل این جمعیت دنبال سفر ارزان نیست، گروهی سفرهای لوکس را ترجیح می دهند یا حتی متوسط و نه فقط ارزان، بنابراین باید تنوع به گونه ای باشد که به هر نیازی مناسب ترین پاسخ داده گردد.

وی اضافه نمود: سفر به شرطی باید ارزان گردد که مشتری بخواهد نه این که اطلاعات و خدمات ناقص به مشتری تحویل داده گردد تا دست آخر او ناراضی از سفر بازگردد. وقتی هم قرار است طرحی با هدف کاهش هزینه های سفر اجرا گردد، در جریان آن باید ارزان سازی واقعی اتفاق افتد نه این که به افت کیفیت خدمات منجر گردد.

امیریان سپس با اشاره به اصل مالی صرفه جویی ناشی از مقیاس با این اعتقاد که قطعاً بخش عمده ای از هزینه ها با استفاده از این اصل و انبوه سازی سفر کاهش خواهد یافت، گفت: در بعضی از مقاصد همچون کیش، قشم و مشهد این اصل رخ داده و شرایط سفر به این نقاط طوری شده که اگر انفرادی اقدام به سفر کنید حتماً هزینه های آن گران تر از سفر گروهی تمام خواهد شد. منتها دو نکته وجود دارد، نخست آن که تنظیم کننده ها و برنامه نویس های تور در کشور اندک هستند و ضروری است سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این باره بیشتر کوشش کند و از شرکت هایی که در این زمینه فعال اند حمایت بیشتری داشته باشد. این سازمان می تواند با تمرکز بر شرکت هایی که برنامه نویس های قوی در تور دارند، با تقویت آن ها حتی به تعداد مقاصد گردشگری تنوع ببخشد.

وی اضافه نمود: نکته دیگر تشویق مردم برای انتخاب مقاصد متنوع تر است. سفر مردم سال هاست به مناطق خاصی محدود شده است، این نشان می دهد مردم آگاهی اندکی درباره مقاصد و نحوه انتخاب آن ها دارند و ضروری است با برنامه ریزی منطقی نقاط دیگر تبلیغ گردد تا از این طریق منافع سفر توزیع گردد. تا به حال این منافع بیشتر نصیب مشهد، کیش، اصفهان، شیراز و مناطق شمالی شده است.

امیریان تاکید نمود: اگر این اصول و نکات را در برنامه ریزی گردشگری رعایت کنیم، گردشگری آگاهانه و متنوع از نظر مقصد و میزان هزینه برای خانوار ایرانی فراهم خواهد شد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حدود دو ماه تا تعطیلات نوروزی باقی مانده، از تهیه طرح سفر ارزان و تخصیص تسهیلاتی برای سفر به شکل وام خبر داده، هرچند جزئیات آن تا کنون تعیین نشده است. تأسیسات گردشگری همچون هتلداران و آژانس های مسافرتی اجرای چنین طرحی را در بحران مالی حال حاضر که بیم حذف سفر از سبد خانوار ایرانی را تقویت نموده است، هرچند لازم اما مُسکنی موقت می دانند. علاوه بر این نقدهایی بر عنوان این طرح وارد شده، چرا که تداعی کننده سفرهایی با خدمات نازل بی توجه به حفظ شأن مسافر است. بعضی صاحب نظران نیز این پروژه را پیشاپیش شکست خورده قلمداد نموده اند و تمرکز بر گزینه های دیگری چون تقویت گردشگری ورودی را پیشنهاد نموده اند. اعتقاد آن ها بر این است که پرداخت وام یا تخصیص تسهیلات به سفرهای داخلی مردم را بدهکارتر می نماید.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 11233

به "ارزان سازی سفر به خلاف گویی ختم نشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزان سازی سفر به خلاف گویی ختم نشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید