اردوغان دیگر نمی تواند با یک تماس تلفنی بر رئیس جمهور امریکا اعمال نفوذ کند

به گزارش مجله سرگرمی، بیش از دو روز بعد از آنکه رسانه های آمریکا پیروزی بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند، مقامهای ترکیه ای به طرز مشهودی سکوت اختیار نموده و گفتند، تنها زمانی که نتایج انتخابات رسمی باشند اظهار نظر خواهند کرد.

اردوغان دیگر نمی تواند با یک تماس تلفنی بر رئیس جمهور امریکا اعمال نفوذ کند

احتمالا اردوغان نمی تواند در دوران ریاست جمهوری جو بایدن آنطور که گاها در قبال دونالد ترامپ با یک تماس تلفنی ساده بر سیاست آمریکا اعمال نفوذ می کرد، عمل کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران می گویند، اما این به این معنی نیست که رئیس جمهور منتخب آمریکا ترکیه را کنار خواهد زد، بلکه به جایش امیدوار است تعامل مجددی با این هم پیمان استراتژیک و برخوردار از قدرت نظامی خود در ناتو بر مبنای شرایطی سخت تر پیدا کند.

روابط آمریکا و ترکیه که زمانی آرام بود، از کوشش شکست خورده سال 2016 برای سرنگونی اردوغان آسیب دید؛ کوششی که مقصرش یک روحانی ترکیه ای ساکن آمریکا اعلام شده که آنکارا مدتهاست بدون موفقیت خواهان استردادش است.

دو کشور همچنین بر سر حمایت آمریکا از شبه نظامیان کرد در جنگ با گروه تروریستی داعش در سوریه اختلاف داشته اند.

آنکارا نمودهای سوری مورد حمایت آمریکا را ترویستهایی می بیند که امنیت ترکیه را تهدید می نمایند.

با این حال رابطه شخصی میان ترامپ و اردوغان - مشابه با روابطی که رئیس دمدمی مزاج کاخ سفید با گروه کوچکی از دیگر رهبران دنیا داشته - به کم کردن بخش عمده آسیب ها یاری کرد.

گونول تول، تحلیلگر انستیتوی خاور میانه در یک یادداشت پژوهشی نوشت، حالا که ترامپ در جهت خروج نهاده شده، اردوغان دلیل موجهی برای نگرانی دارد.

سم هلر، تحلیلگر مستقل امور سوریه بیان نمود: من فکر نمی کنم که دولت بایدن نسبت به ترکیه در سوریه و جاهای دیگر به همان اندازه سخاوتمند باشد.

بیش از دو روز بعد از آنکه رسانه های آمریکا پیروزی بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند، مقامهای ترکیه ای به طرز مشهودی سکوت اختیار نموده و گفتند، تنها زمانی که نتایج انتخابات رسمی باشند اظهار نظر خواهند کرد.

آسلی آیدینتاشباش، عضو شورای روابط خارجی اروپا نوشته است: روابط واشنگتن و آنکارا در دولت بایدن بی تردید با تنش و اضطراب در هر دو سمت آغاز خواهد شد.

مقامهای ترکیه بر مصاحبه ای که بایدن دسامبر گذشته با نیویورک تایمز انجام داده و کمتر مورد توجه نهاده شد تاکید کردند.

در بخشی از این مصاحبه، او اردوغان را مستبد خواند که این بخش در ماه اوت همه جا پخش شده و محکومیت شفاهی از جانب ترکیه را در پی داشت.

بایدن همچنین پیشنهاد داد، آمریکا چهره های اپوزیسیون ترکیه را جسور کند تا آنها بتوانند با اردوغان مقابله نموده و او را شکست دهند.

ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان گفت، این اظهارات نشان دهنده نادانی، تکبر و ریاکاری محض هستند.

با این حال مقامهای ترکیه تاکید می نمایند با هر دولتی در آمریکا همکاری خواهند کرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ما روابطمان را بالاتر از سیاستهای حزبی می دانیم.

رسانه های ترکیه در همین حال حدس کردند که آنکارا قبل از انتخابات با احساس پیروزی جو بایدن در انتخابات با تیم او تماس برقرار نموده است.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: عصر ایران
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 118653

به "اردوغان دیگر نمی تواند با یک تماس تلفنی بر رئیس جمهور امریکا اعمال نفوذ کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان دیگر نمی تواند با یک تماس تلفنی بر رئیس جمهور امریکا اعمال نفوذ کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید