احیای بافت تاریخی روستای زعفرانیه سبزوار

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: مرمت و احیای بافت تاریخی روستای زعفرانیه سبزوار در حال اجرا است.

احیای بافت تاریخی روستای زعفرانیه سبزوار

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ،محسن برآبادی مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار امروز 30 آبان ماه با بیان این که از ابتدای مهرماه سال جاری این طرح آغاز شده است ، اضافه کرد: روستای زعفرانیه در فاصله 38 کیلومتری شرق سبزوار به سمت نیشابور از جمله روستاهای ارزشمند با بافت تاریخی زیبا و بکر که شش اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور دارد.

او تاکید نمود: تنها چاپارخانه تاریخی خراسان در این روستا واقع شده است.

برابادی ادامه داد: عدم مداخلات زیاد توسط اهالی و عدم ساخت و سازهای خارج از عرف و مدرن درون روستا که سبب بکر ماندن بافت آن شده، باعث شد علاوه بر آغاز اقدامات جهت ثبت بافت روستا در فهرست آثار ملی کشور ، از محل اعتبارات سال 1396 مبالغی جهت تهیه طرح راهبردی و احیای بافت روستا و نیز اعتباری برای احیاء و جداره سازی بدنه و معابر روستا اختصاص یابد.

او گفت: اقدامات مرمتی که سال 1395 در راستای جداره سازی بدنه آغاز شده بود تداوم دارد.

به گفته او این اقدامات شامل مرمت جداره و پوسته معبر اصلی روستا و کوچه های فرعی آن از قبیل بازسازی کرسی چینی و بخش های پائینی دیوارها که در اثر رطوبت تخریب شده است.

برآبادی گفت: بازچینی لبه دیوارها و ایجاد خط لبه و آسمانه یکنواخت در روستا ، بازسازی سردرهای تخریب شده و مرمت سردرهای باقیمانده و اجرای اندود کاهگل روی تمام بدنه دیوارها و حذف نماهای غیر متعارف از دیگر اقدامات درحال انجام است.

برآبادی اضافه کرد: به همین دلیل علاوه بر راه اندازی اقامتگاه بومگردی در سال های اخیر سرمایه گذاران بومی قهوه خانه های باقیمانده در جهت جاده ابریشم که از درون روستا میگذرد را مرمت و بازسازی نموده اند تا با راه اندازی آنها در کنار اقامتگاه بومگردی و سایر خدمات گردشگری که در شرف انجام است در آینده ای بسیار نزدیک یک روستای هدف برای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی بر کناره این جاده اصلی ایجاد کنیم.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

blogpo.ir: بلاگ پو: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 39186

به "احیای بافت تاریخی روستای زعفرانیه سبزوار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای بافت تاریخی روستای زعفرانیه سبزوار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید