نهمین جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور در بیارجمند برگزار گردید

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود گفت: نهمین جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور در بخش بیارجمند شهرستان شاهرود و در روستای هدف گردشگری قلعه بالا و با استقبال گسترده مردمی برگزار گردید.

نهمین جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور در بیارجمند برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان، حمیدرضا حسنی اضافه کرد: نهمین جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور، پنج شنبه و آدینه 9 و 10 آبان ماه سال جاری برگزار گردید.

او گفت: صدها نفر از گردشگران شرکت نماینده در این جشنواره ضمن بازدید از بافت تاریخی روستای قلعه بالا، محور گردشگری گیور- دزیان و گونه های حیات وحش در زیستکره توران در مراسم آیینی و برنامه موسیقی محلی شرکت کردند.

حسنی اضافه کرد: عرضه صنایع دستی و سوغات، کارگاه پرنده نگری، نقاشی و ساخت المان زاغ بور از دیگر برنامه های این جشنواره بود که مورد استقبال گردشگران نهاده شد.

او گفت: این جشنواره گردشگری با هدف بازدید گردشگران از زاغ بور، پرنده بومی - انحصاری ایرانی که زیستگاه اصلی آن زیستکره حیات وحش توران است، برگزار گردید.

زاغ بور یا زاغ کویری، پرنده ای از خانواده کلاغیان است اما تفاوت های زیادی با دیگر کلاغ ها و زاغ ها دارد، از جمله زمین زی بودن به طوری که حتی در هنگام احساس خطر نیز دویدن را به پرواز ترجیح می دهد. این پرنده دارای صدای خوش و رنگ نخودی مایل به قهوه ای است و از زاغ بور به عنوان جواهر کمیاب و نادر کویر یاد می نمایند و این پرنده با زیبایی خاص خود یکی از قابلیت های گردشگری طبیعت منطقه محسوب می گردد.

زاغ بور تنها در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی شرق و جنوب شرق ایران زندگی می نماید و تنها پرنده بومی انحصاری (اندمیک) ایران است که در استان های یزد، خراسان جنوبی و به خصوص در جنوب شرقی استان سمنان در زیستکره حیات وحش توران زندگی می نماید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود گفت: بخشداری بیارجمند، اداره پارک ملی توران، شورای اسلامی و دهیاری روستای هدف گردشگری قلعه بالا و اقامتگاه های بوم گردی قلعه بالا در برگزاری این جشنواره مشارکت داشتند.

شهرستان شاهرود دارای یک شهر، هشت منطقه نمونه و نیز هشت روستای هدف گردشگری است. همه ساله با اجرای جشنواره های گردشگری متنوع علاقه مندان برای تفرج و طبیعت گردی به مناطق نمونه و روستاهای هدف سفر می نمایند.

بیارجمند در 110 کیلومتری جنوب شرقی شاهرود و 310 کیلومتری مرکز استان سمنان واقع شده است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 56760

به "نهمین جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور در بیارجمند برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهمین جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور در بیارجمند برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید