معرفی بهترین مناطق کویری ایران برای رصد آسمان شب

به گزارش مجله سرگرمی، رصد آسمان شب در مناطق کویری ایران

یکی از جذاب ترین مکان ها و جاذبه های طبیعت گردی برای ایرانی ها، سفر به مناطق کویری است. در میان دانشمندان و گردشگران افراد بسیاری را پیدا خواهید نمود که به نجوم و رصد آسمان شب علاقه دارند. با این وجود، در چه مکان هایی می توانید به تماشای کهکشان راه شیری بدون هیچ گونه مزاحمت های نوری بروید؟ در کجا می توانید پدیده های آسمان شب مانند شهاب باران ها را که برخی از آن ها، چندین سال یکبار رخ می دهند، ببینید؟ مجله گردشگری خبرنگاران به شما بهترین مناطق کویری ایران را که برای رصد آسمان شب مناسب هستند، معرفی می نماید.

معرفی بهترین مناطق کویری ایران برای رصد آسمان شب

کویر مرنجاب

یکی از معروف ترین و بهترین کویرها برای رصد آسمان شب و ستاره ها کویر مرنجاب است. این کویر به دلیل نزدیکی به استان تهران و قرارگیری در میان قم و کاشان، موقعیت بسیار خوبی برای کویرنوردی دارد. بنابراین جدای از علاقه مندان نجوم و ستاره شناسی، عاشقان کویر و تفریحات کویری را هم به خود جذب می کند. در این منطقه برای اقامت مهمانان و گردشگران، کاروانسرای مرنجاب مرمت شده و برای اقامت های شبانه مورد استفاده قرار می گیرد. پس از بازدید تلسکوپی آسمان شب یا رویدادهای مهم نجومی، خود را برای گردش و تفریح در روز این کویر نیز آماده کنید. این کویر در حاشیه پارک ملی کویر قرار گرفته و به همین دلیل تورهای پیاده روی در کویر نیز در آن برگزار می گردد.

از دیگر جاذبه های اطراف آن، شهر زیرزمینی نوش آباد در نزدیکی روستای آران و بیدگل و همچنین دریاچه نمک قم است. آب انبارها، چاه های دستکند، کاروانسرا و پوشش گیاهی با درختچه های بیابانی از دیگر جاذبه هایی هستند که در طول روز می توانید از آن ها دیدن کنید.

  • نکته: برای رصد آسمان شب و حرکت در جاده منتهی به کویر مرنجاب، بسیار محتاط بوده و به هیچ عنوان از جاده خارج نشوید. چرا که راستاهای باتلاقی در اطراف وجود دارند که خطرناک هستند.

راستا دسترسی: پس از رسیدن به کاشان باید راستا روستای آران و بیدگل را پیش بگیرید. در جاده روستای آران و بیدگل و بعد از عبور از اولین خروجی کاشان که کنارش پمپ بنزین دارد، وارد جاده سمت راست شوید. در این جاده به سمت روستای مرنجاب و دریاچه نمک حرکت کنید. 4 کیلومتر مانده تا روستای مرنجاب، به جاده خاکی دیگری می رسید. در این جاده خاکی باید 25 کیلومتر پیشروی کنید تا به اولین راه دسترسی به دریاچه نمک برسید. این راه در سمت چپ جاده قرار گرفته و اگر 5 کیلومتر در آن رانندگی کنید، به آب انبارها و تپه های ماسه ای و در نهایت در پایان به دریاچه نمک و کاروانسرا خواهید رسید.

کلوت های شهداد

یکی از جذاب ترین طبیعت های ایران که از پدیده های زمین شناسی مهم کشورمان نیز محسوب می شوند، کلوت های شهداد هستند. هر چند که راستا دسترسی از سمت خراسان جنوبی برای نواحی شمالی کویر لوت این منطقه وجود دارد اما پیشنهاد می دهیم که از استان کرمان برای رصد آسمان شب به این منطقه بروید. در واقع بهترین راستا برای رسیدن به کلوت های شهداد از کرمان می گذرد. اما کلوت ها چه پدیده زمین شناسی هستند؟

کلوت ها در واقع کوه هایی تشکیل شده از شن ها و ماسه هایی هستند که در طول زمان، به یکدیگر چسبیده و سخت شده اند. در نهایت عوارض کوه مانندی به نام کلوت به وجود آورده اند. اشکال عجیب و شگفت انگیز کلوت ها هر رهگذری را در این جاده ها، حتی برای لحظه ای کوتاه متوقف می کند. جاده ای در این کویر هست که شهر نهبندان در خراسان جنوبی را به شهر شهداد در شرق و شمال شرق کرمان متصل می کند.

در راستا کلوت های شهداد، کمپ های کپر مانند ساخته شده است که در شب می توانید در آن ها ساکن شده و به راحتی رصد کهکشان راه شیری و آسمان شب را انجام دهید.

همچنین امکانات رفاهی این مجموعه، شامل سرویس های بهداشتی و دسترسی به آب آشامیدنی اقامت گردشگران را آسان تر می کند. هر چند که درون این کمپ چراغ پروژکتور بزرگی وجود دارد اما اگر کمی به سمت نواحی بیرون از کمپ قدم بزنید، به منطقه ای کاملا تاریک و ایمن خواهید رسید. این مکان را برای رصد آسمان شب انتخاب کنید. همچنین پیشنهاد می دهیم که با گروه به منطقه های تاریک دور از کمپ بروید.

از جاذبه های اطراف کلوت های شهداد می توان به آب انبارهای زیرزمینی در دل کویر، شهرهای خشتی و البته مناطق سردسیری مانند سیرچ و باغ بالا اشاره نمود. اگر به شهر شهداد بروید هم، می توانید از شهر کوتوله ها یا شهر باستانی این منطقه دیدن کنید.

راستا دسترسی: از کرمان وارد جاده ماهان شوید. در جاده ای که به سمت ماهان می رود (جاده هفت باغ)، مسافت 20 کیلومتری را طی نموده تا به سه راهی برسید. در سه راه جاده سمت چپی را به سیرچ و در نهایت شهداد ادامه دهید. یادتان باشد که نرسیده به شهداد، باید وارد جاده نهبندان شده تا به کمپ شهداد برسید.

کویر متین آباد

کویر متین آباد نام خود را از روستای مجاور این کویر، دریافت نموده و یکی از بهترین مقاصد کویری ایران برای کویر نوردان و طبیعت دوستان است. اگر تصمیم به سفر به کویرهای ایران گرفتید و در شهرهایی مانند تهران، اصفهان، کاشان یا دیگر استان های مابین این استان ها ساکن هستید، کویر متین آباد را انتخاب کنید. این کویر

به دلیل فاصله مناسبی که با شهرهای تهران و اصفهان دارد، می تواند مکان مناسبی برای رصد آسمان شب باشد. برنامه سفر دو روز و یک شب خود را برای کمپ متین آباد و در آخر هفته داشته باشید.

از این شهرها، با طی مسافتی کوتاه به این کویر خواهید رسید و به راحتی می توانید در کویر متین آباد و برای یک شب مانی پرستاره اقامت داشته باشید. کمپ این کویر، نوساز است؛ بنابراین تمام امکانات رفاهی برای اقامت مانند امکانات سرمایشی یا گرمایشی در آن فراهم شده است. برای اقامت شبانگاهی می توانید از میان کمپ چادری، کومه کاهگلی و اتاق های مدرن یکی را انتخاب کنید. همین ویژگی باعث شده تا برای رصد آسمان شب در هر فصلی بتوانید وارد کویر متین آباد شوید.

یادتان باشد از دیگر امکانات این کویر مانند دوچرخه سواری، موتور چهار چرخ، شتر سواری و بازدید از مرکز پرورش شترمرغ غافل نشوید.

راستا دسترسی: راستا آزادراه قم به سمت کاشان و اصفهان را پیش بگیرید. حدود 60 کیلومتر که از کاشان گذشتید، به خروجی ابیانه و بادرود می رسید. بعد خارج شدن از آزادراه، بایستی راستا سمت راست جاده را که به سمت بادرود پیش بروید. بعد از بادرود راستا تابلوها را به سمت کویر متین آباد پیش بگیرید. باید در طول راستا از روستاهای خالد آباد، دهباد و فمی هم بگذرید. جاده کمپ کویری متین آباد قبل از روستا قرار گرفته و خاکی است. نرسیده به روستای متین آباد جاده دو کیلومتری کمپ را رانندگی کنید تا به مکان مناسب رصد آسمان شب برسید.

کویر زمان آباد در خارتوران سمنان

یکی از کویرهای ایران که منطقه ای با زیستگاه حفاظت شده دارد، در سمنان و البته خارتوران است. این منطقه در کویر مرکزی ایران، به دلیل نزدیکی به مرزهای شمالی کویر مرکزی و داشتن حیات وحشی از حیوانات بومی ایرانی (یوزپلنگ ایرانی و گور ایرانی) شهرت یافته است. همچنین یکی از بهترین مکان ها برای رصد آسمان شب برای گردشگرانی است که در استان سمنان یا خراسان رضوی زندگی می نمایند.

وجود درختچه های تاغ، آن هم در کنار رودخانه های شوری مانند کال شور سبزوار محیط زیستی عجیب و ناشناخته به وجود آورده است.

خوشبختانه راستا دسترسی به کویر زمان آباد آسفالت بوده و به راحتی می توانید خود را به این مکان برسانید. برای اقامت به اقامتگاه بومگردی و خانه اهالی در روستای زمان آباد بروید. از دیگر جاذبه های این مکان شتر سواری و کویر نوردی را هم می توان نام برد. اگر با راهنما اگر از روستا دور شوید، می توانید رصد آسمان شب خود را انجام دهید.

راستا دسترسی: از سمنان، راستا مشهد را پیش بگیرید. از شهر میامی عبور کنید. قبل از رسیدن به شاهرود وارد جاده بیارجمند در سمت راست خود شوید. از این شهر، راستا جاده خانخودی و کاشمر را پیش گرفته و پس از 110 کیلومتر به رانندگی به زمان آباد خواهید رسید. روستای رضا آباد در همین حوالی نیز می تواند مکان دیگری برای رصد آسمان شب باشد.

کویر مزینان داورزن

کویر مزینان داورزن نیز یکی از بهترین طبیعت های کویری کشور بوده که در حاشیه شمالی کویر مرکزی قرار گرفته است. منطقه کویر نمکی و نمکزاری که در راستا رود کال شور سبزوار به درون کویر مرکزی ایران ایجاد شده اند، هم می تواند از دیگر جاذبه های کویر مزینان باشد. هر چند که گروه ها و تورهای بسیاری برای رصد آسمان شب وارد کویر مزینان می گردد و شب را در این مکان سپری می نمایند، اما پیشنهاد می دهیم که به تنهایی در این کویرها چادر نزنید. نکات ایمنی سفر به کویرهای ایران را مطالعه کنید و حتما مراقب حیوانات وحشی در این مناطق باشید.

اگر به صورت گروهی وارد این منطقه شوید، هیچ نگرانی از این موضوع نخواهید داشت. روستای مزینان اقامتگاه بومگردی بسیار باصفایی دارد که اتاق هایی از اهالی را به سبکی روستایی برای اقامت گردشگران آماده نموده است. همچنین پیشنهاد می دهیم که از غذاهای محلی این روستا که تماما از محصولات روستاییان تهیه می گردد، امتحان کنید.

  • راستا دسترسی: در جاده سمنان-مشهد باید شهر شاهرود را پشت سر بگذارید. پس از رسیدن به شهر داورزن، دوراهی را که به سمت مزینان می رود، ادامه دهید تا به روستای مزینان و پس از آن کویر مزینان برسید.

روستای خور (خوسف) خراسان جنوبی

هر چند که در تمام مناطق کویری استان خراسان رضوی مانند کویر حاشیه شهرهایی مانند فردوس و بشرویه کویرهای زیبایی وجود دارد اما در این منطقه تنها کویر روستای خور را به شما معرفی می کنیم. یادآوری می کنیم که هر ساله کویرپیمایی بسیار طولانی از شهر بشرویه آغاز می گردد که می توانید در این تورها با آغاز فصل پاییز و تمام شدن فصل تابستان، به راحتی ثبت نام کنید.

روستای خور، روستایی بین شهرهای بیرجند و طبس است که به راحتی قابل دسترسی است.

همانند دیگر روستاهای بیابانی ایران، این روستا نیز پر از خانه های خشتی با بادگیرها و کوچه های تنگ و پر پیچ و خمی است که هر گردشگری را به خود جذب می کند. تصور می کنید که وارد نمونه کوچکی از شهر یزد اما در ابعاد کوچکتر شده اید. از دیگر جاذبه هایی که در این روستا و به هنگام روز می توانید از آن دیدن کنید، قلعه خشتی، آبگرم خور، دره گوده و آب انبار روستا است.

راستا دسترسی: جاده طبس به بیرجند را طی کنید. پس از عبور از دیهوک، به روستای عرب آباد خواهید رسید. از اینجا راستا بیرجند را رها نموده و وارد جاده دیگری شوید. در سه راهی عرب آباد، جاده سمت چپ را انتخاب نموده و بعد از 126 کیلومتر از عرب آباد، به روستای خور (خوسف) می رسید.

کویر مصر در کنار کویر روستای خور

یکی از معروف ترین مناطق کویری ایران که هنگام رصد آسمان شب پرستاره ترین نما را به شما نشان می دهد، منطقه ای کویری در کنار روستای مصر به همراه کاروانسرای مصر است. با اینکه این روستا در استان اصفهان قرار گرفته است اما بایستی راستا طبس گلشن را برای رسیدن به آن انتخاب کنید. تورهای نجومی و رصد بسیاری برای این منطقه برگزار می گردد. هر چند که این مکان تا پایتخت فاصله زیادی دارد اما برای اهالی کاشان، اصفهان، خراسان جنوبی و یزد، می تواند مکان مناسبی برای کویرنوردی و رصد آسمان باشد.

در میان طبیعت شنی کویر مصر می توانید با پاهای برهنه قدم بزنید و از شب های روشن و پر ستاره آن لذت ببرید.

برای اقامت نیز در روستا، خانه ها و اقامتگاه های بومگردی متعددی ساخته شده است. همچنین می توانید به روستای فرحزاد در نزدیکی مصر نیز بروید. اگر از سمت سمنان و جندق به سمت روستا می روید، می توانید از آبشار جندق نیز در بین راه دیدن کنید.

راستا دسترسی: اگر از سمنان حرکت می کنید باید جاده حسینان را پیش گرفته و پس از رسیدن به جندق، راستا روستا را پیش بگیرید. از سمت کاشان، باید راستای را که به سمت بیرجند و طبس گلشن می رود را پیش بگیرید. بعد از نایین، انارک و چوپانان به سه راهی می رسید. در اینجا راستا جندق را پیش بگیرید.

powersetshop.ir: وبلاگ پاورست: نقد و بررسی کالاهای دیجیتالی و کاربردی

taverna.ir: تاورنا: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: الی گشت
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 28179

به "معرفی بهترین مناطق کویری ایران برای رصد آسمان شب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بهترین مناطق کویری ایران برای رصد آسمان شب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید