اجرای طرح محله محوری در تهران ، الزامات ایجاد شهر زیست پذیر
به گزارش مجله سرگرمی، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در دیدار با دبیرکل متروپولیس از تبادل تجربیات جهانی برای ایجاد یک شهر زیست پذیر در تهران سخن گفت.

به گزارش خبرنگاران و بنابر اعلام شهرنوشت، صبح امروز معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران میزبان اکتاوی دلا وارگا دبیرکل و اگنس بیکارت مدیر روابط بین الملل اتحادیه کلانشهرهای جهان (متروپولیس) بودند و درباره مباحث مختلفی گفتگو کردند.
سکینه اشرفی در این نشست با معرفی ساختار معاونت متبوعش و شورای شهر تهران، معاونت برنامه ریزی را یک معاونت فرابخشی بیان کرد که در کنار هشت معاونت دیگر و 22 منطقه و 43 سازمان و شرکت مدیریت شهری تهران را پیش می برند.
او با اشاره به اقدامات اخیر معاونت برنامه ریزی در زمینه تدوین برنامه سوم پنج ساله شهر تهران، هوشمندسازی تهران، ایجاد عدالت، ارتقای رفاه عمومی و حمل و نقل همگانی را اولویت های شهر تهران در برنامه سوم توسعه توصیف کرد.
معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با بیان اینکه متاسفانه در ایران و تهران مدیریت یکپارچه وجود ندارد و با توجه به پیگیری این لایحه در دولت، عزم شهرداری بر ایجاد مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری است، اضافه نمود: این مساله حدود 17 سال است که در دستور کار شهرداری ها و دولت واقع شده است، اما با توجه به استقلال قوا و دولتی بودن بسیاری امور در ایران هنوز به مرحله انجام نرسیده است. مایل هستیم که از ظرفیت های متروپولیس در این زمینه استفاده کنیم و این لایجه را در دولت پیش ببریم.
اشرفی با بیان اینکه طرحی به نام محله محوری در شهرداری تهران شروع شده است، گفت: این موضوع در برنامه سوم توسعه شهر تهران به عنوان خردترین واحد توسعه شهری گنجانده شده است که بر اساس آن مشارکت در محله ها افزایش پیدا می نماید و این اقدام در راستای تحقق مدیریت یکپارچه است.
معاون شهردار تهران، ادامه داد: همه این موارد در کنار ایجاد درآمدهای پایدار شهری احتیاجمند این است که از تجربیات جهانی استفاده کنیم تا یک شهر زیست پذیر را در تهران ایجاد کنیم.
نگرانی دولت ها نسبت به شهرهای بزرگ
اکتاوی دلا وارگا هم با بیان اینکه صبحت های شما سبب شده تا درک بهتری از کارهایی که در شهر انجام می گردد داشته باشیم، متروپولیس را یک سازمان جهانی با 138 عضو بیان کرد که اعضای آن می توانند فراتر از قالب سازمانی افکار و ایده هایشان را تبادل نمایند.
به گفته او؛ متروپولیس یک پلت فرم هم محسوب می گردد که با مطالبه گری می تواند بعضی طرح های شهری را پیش ببرد. زمانی که بحث انتقال این پیغام ها مطرح می گردد روی حوزه ها و رویکردهای یکپارچه و حاکمیت های چند لایه متمرکز می شویم. از طرف دیگر رویکردها را نمی توان از یک بعد خاص نگاه کرد و باید به صورت یکپارچه به آنها توجه گردد.
دبیرکل متروپولیس؛ با تاکید بر لزوم نگاه فرابخشی به مباحث شهری به این موضوع اشاره نمود که مثلا حمل و نقل فقط محدود به جابه جایی افراد نیست و ایمنی و بهداشت و مسایل دیگر هم را هم در بر می گیرد.
اکتاوی دلا وارگا با بیان اینکه در متروپولیس شاید واژه یکپارچگی به آن معنا وجود نداشته باشد و سیاست های بین بخشی مورد تاکید است، گفت: به همین دلیل است که در مباحثمان به رهبران تاکید می کنیم باید بر اساس این رویکرد حرکت نمایند.
او درباره رابطه دولت های مرکزی و شهرداری ها هم شرح داد: دولت ها نسبت به شهرهای بزرگ به دلیل اینکه وزن مالی بزرگی هستند، نگرانی دارند و البته شهرداران شهرهای بزرگ را هم چون شخصیت سیاسی دارند، مقابل خود می بینند. نمی توان گفت میان آنها رقابت وجود دارد اما باید کوشش کرد همکاری های میان دولت ها و شهرداری ها افزایش پیدا کند. به همین دلیل است که در حاکمیت چندلایه کوشش می کنیم تعاملات مان را در جهت عمودی و افقی افزایش دهیم.
دبیرکل متروپولیس تجربیات شهرداری تهران در واگذار کردن اختیارات به مدیریت شهری را خوب توصیف کرد و گفت: اما مدل واحدی در این زمینه وجود ندارد.
اکتاوی دلا وارگا درآمدهای شهری را بسیار مهم بیان کرد و پیشنهاد داد که در متروپولیس می توانیم با شهرداری تهران درباره منابع جدید درآمدی بحث و گفتگو کنیم.
به گفته او؛ مسائل فقط مخصوص شهرداری تهران نیست و همه شهرهای بزرگ جهان با این مسائل روبرو هستند. مثلا یکی از مهم ترین مسایل، کاربری زمین است که شهرداری ها با قیمت پایین به بخش خصوص می فروشند و این برای شهرداری درآمدی کوتاه مدت است و پایدار نیست.
دبیرکل متروپولیس با اشاره به مالیات و عوارض شهری اظهار کرد: باید درآمدهای حاصل از این بخش افزایش پیدا کند. البته شهروندان در مقابل افزایش مالیات و عوارض مقاومت می نمایند که باید به آنان آموزش و آگاهی داد که در قبال این افزایش ها، خدمات بهتر و بیشتری به آنان ارایه می گردد.
اکتاوی دلا وارگا اضافه نمود: سازمانی به اسم FMDV داریم که یک مجمع در حوزه حمایت از توسعه شهری است و ایده های جدید در حوزه کسب درآمد در آن مطرح می گردد که یکی از مراکز آموزشی آن در مشهد واقع شده است که نمایندگی این سازمان در خاورمیانه است.
او معتقد است؛ سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت های حمل و نقل باید همراه با فرهنگ سازی عمومی باشد. مانند ممنوع کردن تردد خودروها در بعضی معابر یا افزایش هزینه پارکینگ ها. محدودیت در تردد خودروها باید همراه با افزایش پیاده راه ها برای شهروندان باشد. نکته دیگر این است که در بحث حمل و نقل باید استفاده از خودروهای شخصی نسبت به حمل و نقل عمومی هزینه بیشتری داشته باشد. در واقع باید به شهروندان نشان داد که سامانه حمل و نقل عمومی مورد اطمینان و سالم در شهر وجود دارد.
دبیرکل متروپولیس با اشاره به تازه ترین مطالعه ای که دانشکده اقتصاد دانشگاه لندن درباره شاخص ها انجام داده، گفت: این مطالعه نشان داده که این نیست که همه شهرها همه شاخص های مورد احتیاج را داشته باشند. درواقع بعضی شهرها هستند که حتی شاخص ها ابتدایی مانند آمار جمعیتی به روزی ندارند. باید داده های مربوط به شهرهای مختلف را منتشر کرد؛ چرا که هیچ گونه سیاستگذاری بدون داده و اطلاعات انجام نخواهد شد.
استفاده از تجربه جهانی در چابک سازی شهرداری
در ادامه اشرفی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران اظهار کرد: حدود 10 سال پیش، شهرداری تهران یک مرکز رصد و آمار را در تهران ایجاد کرد. البته شاخص ها در برنامه سوم توسعه در حال تدوین است و به زودی نهایی می گردد.
او ادامه داد: قصد داریم تغییراتی در ساختار و سازمان شهرداری تهران در راستای مدیریت یکپارچه انجام دهیم، اما می خواهیم از تجربیات دیگر شهرهای بزرگ برای داشتن سازمانی چابک و فعال هم استفاده کنیم.
منبع: خبرگزاری ایسناnagh.ir: ناق | مجله گردشگری و مسافرتی ناق
huli.ir: هولی | مجله فناوری و تکنولوژی های مدرن
inman.ir: اینمن | مجله ایمنی صنعتی، اخبار و مقالات صنایع