اجازه می دهم از نمایشنامه هایم در مدارس استفاده گردد

به گزارش مجله سرگرمی، حمید جبلی، بازیگر، نویسنده و صداپیشه سینما، تئاتر و تلویزیون در مراسم رونمایی از دو نمایشنامه خود در شیراز، با ارائه پیشنهادی سخاوتمندانه، گفت: بدون هیچ توقع و انتظاری اجازه می دهم از این نمایشنامه ها حتی در مدارس برای به صحنه رفتن در قالب تئاتر استفاده گردد.

اجازه می دهم از نمایشنامه هایم در مدارس استفاده گردد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در مراسمی که برای رونمایی از کتاب های عشق روی خرپُشته و دوستان با محبت در حاشیه نمایشگاه نقاشی های حمید جبلی با عنوان رستم و دیو و آشنایان برگزار گردید، این بازیگر، نویسنده و صداپیشه سینما، تئاتر و تلویزیون، در ابتدا از انگیزه های خود برای نوشتن این نمایشنامه ها گفت.

جبلی با اشاره به ادای دین به زنده یاد رضا ژیان در این نمایشنامه ها، اظهار کرد: در ایران فیلمنامه نویس و قصه نویس بسیار داریم، اما نمایشنامه هوادار کمتری دارد.

وی یکی از دلایل این تمایل اندک را به نمایشنامه، مسئله اقتصادی برشمرد و اضافه نمود: در زمینه نمایشنامه آنچه بیش از همه به چشم می آید، وفور آثار ترجمه ای است.

جبلی یکی دیگر از تمایل افراد به تالیف و چاپ نمایشنامه را گردش اقتصادی اندک آن نسبت به سینما ارزیابی کرد و گفت: بخش بسیار ناچیزی از درآمد خلق نمایشنامه، به نویسنده آن می رسد.

وی با این حال، اظهار کرد: من هم برای اینکه بتوانم به این جمع اضافه نموده شوم، نمایشنامه های سال های اخیر را که با رضا ژیان روی صحنه برده ایم، چاپ کردم.

جبلی اما پیشنهاد سخاوتمندانه ای به مخاطبان نمایشنامه های ایرانی داد. وی گفت: بدون هیچ توقع و انتظاری اجازه می دهم از این نمایشنامه ها حتی در مدارس برای به صحنه رفتن در قالب تئاتر استفاده شود.

وی با یادآوری اینکه نمایشنامه دوستان با محبت سال 1387 توسط زنده یاد رضا ژیان کارگردانی شد، اعلام کرد: قصه این تئاتر از آنجا آغاز می شود که رضا پس از 14 سال دوری از وطن به ایران بازمی شود و به من پیشنهاد می نماید که فیلمی به نام پسران آفتاب را که نیل سایمون در آمریکا ساخته است، به نمایشنامه تبدیل کنم.

به گفته جبلی، قصه دوستان با محبت درباره دو بازیگر تئاتر است که در شریط خوبی نیستند و به انتها خط رسیده اند.

این هنرمند با بیان اینکه برای نمایشنامه فوق اطلاعات و مستندهای بسیاری گردآوری نموده است، اضافه نمود: بالاخره پس از اینکه این نمایشنامه به روی صحنه رفت و تئاتر آن فراوری شد، سراغ فیلم رفتم تا تحت تاثیر آن قرار نگرفته باشم.

وی با بیان اینکه فضای فیلمی که سایمون بر اساس تئاتر برادوی ترسیم نموده بود به لحاظ فرهنگی و اجتماعی با آنچه در ایران دهه 20 و 30 شمسی در تئاتر لاله زار به عنوان مرکز هنری وجود داشت، دارای فاصله بسیاری بود، توضیح داد: پسران آفتاب بالاخره پس از 10 سال از فراوری، در ایران ترجمه شد.

جبلی با اعلام اینکه عشق روی خرپُشته را برای خوشبخت شدن نمایشنامه دوستان با محبت نوشته است، اضافه نمود: این اثر دیگر اقتباس یا برداشت آزاد نیست زیرا نمایشنامه اثری نیمه کاره است که باید قبلا اجرا شود.

وی با یادآوری اینکه در ایران نمایشنامه نویسان بسیار خوبی فعالیت می نمایند، در عین حال تعداد آنها را اندک ذکر کرد.

این هنرمند عرصه تئاتر و سینما که برای برگزاری کارگاه فیلمسازی و ایده پردازی در شیراز حضور یافته بود، از علاقه مندان به نمایشنامه نویسی دعوت کرد که آثار بهرام بیضایی را که به گفته او بسیار خواندنی هستند، حتماً بخوانند.

جبلی همچنین رونمایی از کتاب های یادشده را برای آشتی با نمایشنامه بیان کرد و پیرامون اینکه چگونه می شود یک نویسنده تبدیل به فیلمنامه نویس و نمایشنامه نویس شود، گفت: تفاوت فیلمنامه و قصه این است که در فیلمنامه، عکس نویسی می کنیم درحالی که در قصه تخیل، دخیل است.

وی با بیان اینکه برای نوشتن نمایشنامه و فیلمنامه، قصه را از ذهن پرسوناژ بیرون کشیده و عینی می نماید، توضیح داد: باید برای دست یافتن به اثری مطلوب تصویرنویسی کرد و برای نمایشنامه حرکت و دیالوگ نویسی در اولویت باشد.

جبلی در مورد آثار اقتباسی هم بیان کرد: اگر کاری ترجمه شود، نویسنده تعیین است، اما وقتی اقتباس می شود یک کلیت از اثر اصلی بر اساس نظر نویسنده فراوری خواهد شد؛ مهم است آنکه اقتباس می نماید آیا تاثیرگذار در اثر است یا خیر؟ به نظر می رسد انتخاب مهم است، البته انتخاب با روایت تفاوت دارد.

وی با این حال، توضیح داد: دلیلی ندارد هر که قصه نویس است، فیلمنامه یا نمایشنامه نویس هم باشد.

این هنرمند که با نقاشی های متفاوتی به شیراز آمده بود و نمایشگاهی از این آثار در نگارخانه سروناز برپا کرد بود، درباره این نقاشی ها هم گفت: من و جمعی از دوستانم در سال 1350 شمسی وارد کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان شدیم که آن دوره هویتی دیگر داشت؛ من از 12 سالگی شاگرد استاد محمدعلی بنی اسدی، تصویرگر برجسته و بعدها نزد پرویز کلانتری، نقاشی آموختم، بنابراین اگر کاری می کنیم، باید آن را یاد گرفته باشیم البته برخی ها هنر را خودآموخته دنبال می نمایند.

وی ادامه داد: هنرمندان خودآموخته بر اساس احساس و اتفاق دست به خلق اثر می زنند و اگر به جای قلم مو، ساز به دستشان داده می شد، شاید در موسیقی به جای نقاشی هنرآزمایی بنمایند، بنابراین من خودم را هیچ یک از اینها نمی دانم و حتی ادعا ندارم که نمایشنامه نویسم.

خالق تابلوهای نقاشی رستم و دیو و آشنایان یادآور شد: این نمایشگاه حاصل تجربه کردن ده ها فرم و محتواست.

در انتها این نشست که با حضور استادان تصویرسازی، گرافیک و هنرهای تجسمی و انیمیشن و علاقه مندان سینما، تئاتر و ادبیات برگزار گردید، جشن امضای نمایشنامه های یادشده با حضور حمید جبلی برگزار گردید.

تور میکونوس: تور میکونوس | تور یونان ارزان قیمت، تور بهار

مجله نماشو: مجله نماشو | مجله گردشگری، مجله سرگرمی، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

تور فرانسه ارزان: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 52211

به "اجازه می دهم از نمایشنامه هایم در مدارس استفاده گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجازه می دهم از نمایشنامه هایم در مدارس استفاده گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید