ابرها در کدام کشورها بارور می شوند، لیزر؛ فناوری جدید بارش زا

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، کنترل آب وهوا شبیه یک داستان علمی تخیلی است و در واقعیت شاید غیر ممکن باشد اما می توان در آن تغییراتی ایجاد کرد. باروری ابرها یکی از روش های قدیمی است که برای مقابله با خشکسالی و کاهش بارش استفاده می گردد.

ابرها در کدام کشورها بارور می شوند، لیزر؛ فناوری جدید بارش زا

طبق آمار سازمان دنیای هواشناسی در سال 2016 میلادی بیش از 50 کشور دنیا از بارورسازی ابرها استفاده کردند. این کوشش ها مختلف هستند از کوشش امارات متحده عربی برای افزایش آب تا چین که در سال 2008 میلادی از این روش برای توقف بارش در بازی های المپیک استفاده کرد.

بارورسازی ابرها شامل ترکیب انواع مختلفی از عامل های شیمیایی از جمله یدید نقره، یخ خشک و حتی نمک طعام با ابرها است. به این ترتیب ابرها ضخیم تر شده و احتمال بارش برف و باران بیشتر می گردد. برای این منظور مواد شیمیایی به سمت ابرها شلیک می گردد یا به هنگام پرواز روی ابرها ریخته می شوند.

ذراتی که ابرها را بارور می نمایند

این فرآیند ساختار مشخصی دارد که البته با اندک تفاوت هایی در کشورهای مختلف اجرا می گردد. برای بارورسازی ابرها مواد تأثیرگذار به داخل ابرهایی با زمینه لازم برای بارش، تزریق می شوند. عملیات تزریق مواد از طریق ژنراتورهای زمینی یا هواپیما قابل انجام است. به هرحال در پس تزریق مواد در ابرهای سرد، بلورهای یخ موجود افزایش یافته و همزمان تقویت می شوند. از سوی دیگر در ابرهای گرم نیز که دمای آنها بالای صفر درجه سلسیوس است نیز ریزقطرات موجود در دل ابرها تقویت می گردد در نتیجه این فرایندها بارش به وجود می آید.

به طور کلی می توان تمام موادی را که برای بارورسازی ابرها به کار گرفته می گردد به 2 گروه تقسیم کرد که عبارتند از مواد یخ ساز و مواد نم گیر.

افزایش بارش پس از بارورسازی ابرها

گزارش های مختلفی درباره تاثیرگذاری فرایند بارورسازی ابرها صورت گرفته است. در سال 2003 میلادی National Academies panel ادعا کرد شواهد زیادی از کارآمدی بارورسازی ابرها وجود ندارد. اما محققان ایالت وایومینگ ارزیابی های دقیق تری از بارورسازی ابرها انجام دادند. نتایج پژوهش های آنان نشان داد پس از اجرای طرح بارورسازی ابرها در کوهستان های جنوب ایالت وایومینگ بارشی در منطقه ایجاد شد. طبق این پژوهش حجم 2 ماه بارش در منطقه مذکور افزایش یافته و معادل 6 ماه بارش در وضعیت عادی بوده است. به گفته محققان این طرح، بارورسازی ابرها در شرایط ایده آل بارش زمستانی را 5 تا 15 درصد افزایش می دهد.

هرچند این تحقیق کوچک بود اما از هر پژوهش دیگری که در این زمینه صورت گرفته، خوشبینانه تر و گسترده تر است. مارک پیچورد مدیر ارشد اجرایی انسیستوDesert research Institute در این باره می گوید: اکنون سازمان ها و مدیران پروژه های مدیریت آب برنامه های بارور سازی ابرها را جدی تر آنالیز می نمایند. در آینده بارورسازی ابرها ابزاری برای ما فراهم می نماید تا با خشکسالی مقابله کنیم.

بزرگترین طرح بارورسازی ابرها در چین

به هرحال کشورهای مختلف از هند و چین گرفته تا امارات متحده عربی، اندونزی و روسیه برای مقابله با خشکسالی و کم آبی به این روش روی آورده اند. کشورهای متعددی بارورسازی ابرها را انجام داده اند و بسیاری از آنها هم اکنون این روش را به طور مداوم استفاده می نمایند. استرالیا، اتریش، کانادا، چین، انگلیس، فرانسه، هند، اردن ، اقتصادی، مکزیک، نیجریه، روسیه، آفریقای جنوبی، اسپانیا، امارات متحده عربی ، آمریکا بعضی از این کشورها هستند.

در سال های اخیر و با توجه به تغییرات آب وهوایی کشورهای مختلف حتی بودجه ای برای اجرا و آزمایش این طرح اختصاص داده اند. چین سالانه بیش از 90 میلیون دلار صرف پروژه های بارورسازی ابرها می نماید. این در حالی است که بودجه آمریکا برای بارورسازی ابرها حدود 15 میلیون دلار است که سالانه بیشتر می گردد.

بنابراین جای تعجب نیست که یکی از بزرگترین سیستم های بارورسازی ابرها در چین وجود دارد.

در اوایل 2018 میلادی رسانه های مختلف از جمله نشریه ویرد گزارش دادند که چین احداث بزرگترین شبکه اتاق های بارورسازی ابر را روی کوهستان تبت شروع نموده است و میخواهد بارش در این منطقه را به سالانه 10 میلیارد متر مکعب برساند.

در این منطقه 500 اتاق مخصوص ساخته شده اند که سولفید می سوزانند تا ذرات یدید نقره فراوری گردد. این ذرات هنگامیکه به اتمسفر می رسند به بارش ابر منجر می گردد. این نخستین باری است که طرح بارورسازی ابرها در چنین مقیاسی اجرا می گردد. همچنین به نوشته روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست اطلاعات جمع آوری شده برای این طرح بسیار رضایت بخش هستند.

یکی دیگر از کشورهایی که در زمینه بارورسازی ابرها فعالیت هایی انجام داده امارات متحده عربی است. در سال های اخیر میزان بارش در این کشور کوچک روی اقتصاد این کشور تاثیر گذاشت و حتی از میزان توریست ها نیز کاست. درهمین راستا در سال 2017 میلادی عملیات بارورسازی ابرها نیز در امارات متحده عربی انجام شد. احمد حبیب دانشمند هواشناسی و کارشناس باروری ابرها در این باره می گوید: طی 3 روز 12 عملیات بارورسازی ابرها انجام شد. از ابتدای 2017 میلادی نیز 58 عملیات بارورسازی صورت گرفته اند. ما این روش را از 2002تا 2006 میلادی آزمایش کردیم.

به هرحال عملیات بارورسازی ابرها از سوی مقامات این کشور از جولای 2010 میلادی با هزینه 11 میلیون دلار شروع شده است.

در کنار چین و امارات متحده عربی، روسیه نیز در دفعات محتلف از بارورسازی ابرها استفاده نموده است. یکی از نمونه های آن در سال 2017 بود. دولت روسیه در سال 2017 میلادی بیش از یک میلیون دلار هزینه کرد تا از بارش در یک روز تعطیل عمومی جلوگیری کند.

از سوی دیگر دولت هند نیز چندی پیش بیان کرد میخواهد با بارورسازی ابرها و بارش از آلودگی هوای دهلی بکاهد.

اما استفاده از بارورسازی ابرها فقط به این کشورها محدود نمی گردد. فرانسه در دهه 1950 میلادی بارورسازی ابرها برای جلوگیری از خسارت به محصولات کشاورزی از بارورسازی ابرها استفاده کرد. وزارت کشاورزی اسپانیا نیز پروژه مشابهی را اجرا کرد. علاوه بر فرانسه و اسپانیا، آلمان نیز از فناوری بارورسازی ابرها برای کنترل طوفان های شدید استفاده نموده است.

لیزر، روشی نوین برای بارورسازی ابرها

در سالهای اخیر و با توجه به پیشرفت فناوری های نوین، دانشمندان در سراسر دنیا مشغول آنالیز راه های جدید بارورسازی ابرها هستند.

یکی از این روش های نوین لیزر است. محققان دانشگاه ژنو یک روش لیزری برای افزایش حجم بارش ابداع نموده اند.

آنها این روش را در آسمان برلین آزمایش نموده اند. لیزری با قدرت بیش از هزار واحد فراوری برق، به اتمسفر زمین اشعه می تاباند. به این ترتیب ساختار اتم های هوا را به اجزایی تبدیل می نماید که حجم و اندازه قطرات باران را بزرگتر می نماید.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 55154

به "ابرها در کدام کشورها بارور می شوند، لیزر؛ فناوری جدید بارش زا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابرها در کدام کشورها بارور می شوند، لیزر؛ فناوری جدید بارش زا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید