آیا خواب رازهای ما را برملا می نماید؟

به گزارش مجله سرگرمی، خواب های مختلفی در طول زندگی می بینیم که ممکن است علت آن احساس اضطراب در خصوص کار یا اتفاقات روزانه شما باشد؛ اما بعضی محققان شک دارند که رویا ها حاوی نماد هایی ذاتاً معنی دار یا خواسته های سرکوب شده باشند.

آیا خواب رازهای ما را برملا می نماید؟

به گزارش، با توجه به همه امکانات، آیا این واقعیت دارد که رویا ها می توانند عمیق ترین راز های ما را آشکار نمایند یا چرا نمی توانیم رویا های خود را به خاطر بسپاریم؟

رویا ها می توانند بینش مفیدی در خصوص زندگی ما ارائه دهند؛ اما هیچ مطالعه ای وجود ندارد که نشان دهد رویا ها می توانند کار های درونی ما را نشان دهند.

خانم دیردره بارت روانشناس و محقق خواب در دانشکده پزشکی هاروارد می گوید: واقعاً هیچ تحقیقاتی وجود ندارد تا از این دیدگاه پشتیبانی کند که خواب ها نشان دهنده درونیات ما هستند. رویا ها نمادی ندارند. هیچ کتاب یا تعبیر نماینده ای رویایی نمی تواند به شما بگوید که یک رویا به معنای واقعی چیست.

انسان ها مدت هاست که به دنبال یافتن معنای خواب خود هستند. بین النهرین و مصریان باستان آن ها را پیغام های خدایان می دیدند. یونانیان و رومی ها از آن ها برای پیش بینی آینده استفاده می کردند. اما این عقیده که نماد ها در رویا ها حاوی حقایق پنهانی در خصوص خود ما هستند از فروید روانشناس قرن نوزدهم است. وی پیشنهاد داد که رویا ها به عنوان نوعی تحقق آرزو عمل می نمایند و آرزو های عمیقا سرکوب شده ما را آشکار می نمایند.

علم رویا واقعیتی را نشان می دهد که کمی عجیب تر از آنچه فروید پیشنهاد نموده است. رویا ها رمزنگاری یا تخیلی نیستند. در حقیقت، خواب دیدن چیزی شبیه به فکر روز شما نسبت به دانسته های شما است.

اما این بدان معنا نیست که رویا ها بی معنی هستند. تحقیقات نشان می دهد در حال خواب رویاپردازی، علاقه ها، خاطرات و نگرانی هایی را که معمولاً در طول روز ذهن را اشغال می نماید، پردازش می کنیم.

بارت معتقد است: ما آرزو هایی داریم، به فکر تهدید ها و ترس ها هستیم و در حال فکر کردن در خصوص زندگی اجتماعی و عزیزان خود هستیم؛ بنابراین، رویا ها دارای معنای روانشناختی به عنوان پسوند افکار و نگرانی های بیدارنماینده ما هستند.

جی ویلیام دوماف محقق خواب در دانشگاه کالیفرنیا طی مقاله ای که در The Scientific Review of Mental Health Practice منتشر شده شرح داد که رویا ها بیشتر روایت های قابل قبول از زندگی روزمره ما است.

اگرچه خواب ها بیشتر شبیه تصورات ما در هنگام بیداری است؛ اما در حالی که خوابیم مغز ما بسیار متفاوت عمل می نماید.

بارت اظهار کرد: ذهن ما فقط در حالت شیمیایی-بیوشیمیایی بسیار متفاوت عمل می نماید. این بدان معناست که در هنگام خواب مواد شیمیایی موجود در مغز ما تغییر می نماید. فعالیت بعضی از قسمت های مغز ما کم می گردد. به عنوان مثال، قشر بینایی ثانویه بخشی از مغز ما که تصاویر را تشکیل می دهد بسیار فعال تر می گردد و به ما در فراوری تصاویر واضح هنگام خواب یاری می نماید. در همین حال، قشر جلوی مغز که به طور معمول افکار ما را فیلتر می نماید دچار افت می گردد.

بعضی روانشناسان این امر را ابزاری با ارزش می دانند. در حالی که کارل استوکنبرگ روانشناس و روانکاو شک و تردید دارد که رویا ها حاوی نماد هایی ذاتاً معنی دار یا خواسته های سرکوب شده باشند.

وی معتقد است که در خواب گفت وگویی بین بخش های سمبولیکی و منطقی مغز برقرار می گردد.

بارت گفت هیچ فرمولی برای تفسیر رویا ها وجود ندارد؛ اما آن ها بینشی در خصوص چگونگی پردازش دنیا در طول زندگی ارائه می دهند.

او معتقد است که این گفته فروید که رویا ها معنادار هستند و در خصوص خودمان به ما اطلاعات می دهند درست است.

منبع: ایسکانیوز

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 67666

به "آیا خواب رازهای ما را برملا می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خواب رازهای ما را برملا می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید