مطلع سازی مخاطب به جای درگیر شدن با فضای مجازی

به گزارش مجله سرگرمی، خبرگزاری خبرنگاران- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به جای مسدودسازی و درگیر شدن با فضای مجازی باید راه چاره مطلع سازی مخاطب را مدنظر قرار دهیم.

مطلع سازی مخاطب به جای درگیر شدن با فضای مجازی

به گزارش خبرنگاران، محمدجواد آذری جهرمی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری پویش ملی ارتقاء مطلعی حقوقی جامعه که میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه امضا شد، اضافه نمود: حدود یک سال قبل گزارشی از قوه قضاییه دریافت کردیم که مبنای آن آنالیز بیش از هزاران پرونده ثبت شده با موضوع های متعدد کلاهبرداری در دادسرای جرایم رایانه ای بود که مسائلی را برای مردم ایجاد نموده بود.

وی گفت: در گزارشی که برای ما ارسال شد، قوه قضاییه درخواست نموده بود چرا این کلاهبرداری ها انجام می گردد و از ما خواسته شد راهکار هایی برای پیشگیری از این مسائل نظر گرفته گردد تا از وقوع جرایم در فضای مجازی و به تبع آن ثبت شکایت پیشگیری کنیم.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه رویکرد قوه قضاییه بسیار مناسب و مطلوب بود، گفت: از زمان دریافت گزارش، کارگروهی مامور شدند تا به صورت خاص روی این مساله کار نمایند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود 6 ماه روی این مساله مطالعه انجام داد تا بستر های فسادخیز و ایجاد مساله برای مردم را که باعث تشکیل پرونده قضایی می گردد، آنالیز کند.

جهرمی تاکید نمود: بخشی از این مسائل به علت سیستم های فنی مانند تبلیغات و اخبار دروغی است که در فضای مجازی منتشر می گردد و پایه و اساسی ندارد. البته با توجه به دستور های اجرایی آمریکا برای قطع همکاری کشور ها با ایران در حوزه فناوری اطلاعات، سختی های بسیاری را ایجاد شد، اما در دسترس نبودن تجهیزات حوزه فناوری باعث نشد ما در این راستا پیش نرویم.

وزیر ارتباطات گفت: یکی از کار های صورت گرفته ایجاد زیرساخت برای تبلیغات بودبه این معنا که آژانس های تبلیغاتی به جای استفاده از پلتفرم هایی که قوانین ما را رعایت نمی نمایند، تبلیغات خود را روی بستر های داخلی انجام دهند.

وی گفت: با امضای این تفاهم نامه، دولت امکانات مناسبی در دست آژانس های تبلیغاتی قرار داده است تا از ظرفیت های هوش مصنوعی برای پیشبرد کار خود استفاده و فضای تبلیغات منجر به فریب و دروغ را کم اثر نمایند، این کار به خوبی پیش رفته و حتی به کسب وکار جدیدی در کشور تبدیل شده است.

جهرمی توضیح داد: مسئولیت مهم ما در این فرایند ها، مطلع سازی کاربرانی است که در برابر اخبار بسیار زیادی قرار دارند و ما باید آن ها را برای تشخیص بین سره و ناسره آماده کنیم.

وزیر ارتباطات تاکید نمود: در موضوع کرونا هر روز خبری بدون سند درباره نوع تغذیه مردم درمقابله با کرونا ارایه می شد و مسائلی را ایجاد می کرد. برای اینکه مرجع خبری وجود داشته باشد و مردم هر شنیده ای را مورد توجه قرار ندهند؛ بستر مناسبی ایجاد خواهد شد و ما تصمیم گرفتیم به جای مسدودسازی و درگیر شدن با فضای مجازی راهکار مطلع سازی مخاطب را مدنظر قرار بدهیم.

وی اضافه نمود: دستگاه قضایی خیلی سریع اهتمام به خرج داد و با تیم اجرایی ما وارد مذاکره شد. نتیجه این همکاری به تدوین تفاهم بین سازمان تنظیم مقررات به اسم نماینده دولت و معاونت پییشگری دولت به نمایندگی از قوه قضاییه منجر شد. اجرانماینده این تفاهم نامه اپراتور ها هستند و اگر احتیاج باشد سایر فعالان حوزه فناوری هم وارد عرصه خواهند شد.

وزیر ارتباطات گفت: با امضای این تفاهمنامه، بستر هایی که باعث ترویج جرم به ویژه کلاهبرداری از مردم می شوند، ساماندهی خواهند شد و در آینده می توان تاثیر این تفاهم نامه را شاهد بود.

مجله ستاره: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

کتاب ارزان: کتاب ارزان: مجله کتابخوانی، بیاید آگاهتر باشیم

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 152594

به "مطلع سازی مخاطب به جای درگیر شدن با فضای مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطلع سازی مخاطب به جای درگیر شدن با فضای مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید