آموزش شهروندان سرمایه گذاری برای نسلهای آینده است
به گزارش مجله سرگرمی، یکی از مهمترین چالش های حوزه شهری در تهران موضوع پسماند است و بهترین نقطه آغاز در این چالش می تواند آموزش های شهروندی در مدارس و بالابردن مشارکت بچه ها در ساماندهی زباله از مبدا باشد و هم افزایی در مدارس راه چاره برون رفت از این چالش است.
به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، وبینار تخصصیشهرهای یادگیرنده: دانش، ظرفیت و رقابت با هدف معرفی و توسعه شهرهای پیشرو در حوزه آموزش های شهروندی و یادگیرنده با حضور محمد حسیـن بوچانی؛ رئیس مرکز مطـالعات و برنامه ریزی شهر تهران، امیر روشن بخش؛ معاون ارتباطات و امور مشارکت های کمیسیون ملی یونسکو، گشتاسب مظفری؛ معاون امور اجتماعی و مالی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران و جمعی از فعالان شهری در حوزه شهرهای یادگیرنده برگزار گردید.
در این نشست بر خط رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری با اشاره به اهمیت یادگیری از کودکی تا میانسالی گفت: در تهران حدود 5 هزار مدرسه داریم اگر به طور مثال هر سال در هر مدرسه صد درخت کاشته گردد عدد بسیار بزرگی به دست می آید. علاوه بر تاثیر این اقدام در ایجاد هوای پاک و ترویج فرهنگ درختکاری در مدارس مزایای دیگری هم دارد. در مدارس کشورهای پیشرو در این حوزه دانش آموزان با کاشت و مشارکت در نگهداشت محیط زیست علاوه بر منافع جمعی با یک حس تعلق در حفظ این دستاوردها دست می یابند.
محمد حسین بوچانی در ادامه اضافه کرد: یکی از مهمترین چالش های حوزه شهری در تهران موضوع پسماند است و بهترین نقطه آغاز در این چالش می تواند آموزش های شهروندی در مدارس و بالابردن مشارکت بچه ها در ساماندهی زباله از مبدا باشد و هم افزایی در مدارس راهکار برون رفت از این چالش است.
او در ادامه گفت: مباحث ایمنی و مدیریت بحران مقوله ای کاملا اجتماعی است که باید با موضوع خانواده آموزش داده گردد. انسانها باید یاد بگیرند و یاد بدهند تا بتوانند خود و همنوعشان را در بحران ها نجات دهند. این مقوله در تمام مدارس جهان آموزش داده می گردد. آنالیز ها نشان داده است که تجربیات تعاملی مدارس و شهرداری ها پیروز بوده و در ایجاد فرهنگ و آموزش های شهروندی نقش به سزایی داشته است.
بوچانی با اشاره به نمونه های پیروز این ارتباط موثر در کشورهای فنلاند، آمریکا، اتریش و هلند اضافه کرد: دانش شهری باید با تقویت رابطه مردم به شهر شکل بگیرد. مردم باید به شهر حس وابستگی و تعلق داشته باشند. اگر ظرفیت های شهری دیده گردد و مردم نسبت به آن آگاهی بیابند و برای استفاده از آن در فرصت هایی که دارند برنامه ریزی نمایند ما پیروز شده ایم که شهر و مردم را به هم ارتباط دهیم. شهر باید محلی امن و تفریحی برای شهروند باشد و فقط برای اسکان به آن نگاه نگردد. برای رسیدن به این هدف باید سازوکارهای پیروز در جهان را به کاربست.
در ادامه این نشست گشتاسب مظفری، معاون مدیریت اجتماعی و مالی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران گفت: برای اینکه شهرهای بهتری داشته باشیم و نسل های آینده بهتری تربیت نموده باشیم باید به مهم ترین عنصر اصلی دیپلماسی بین المللی در این حوزه که یادگیری است اهمیت ویژه ای بدهیم. آموزش ها از خانواده آغاز می گردد و درجامعه نمود ظاهری پیدا می نماید و ترویج می یابد. ایجاد فضاهای یادگیرندگی یکی از راهکارهایی که بخش دولتی و خصوصی باید در ایجاد آن کوشا باشد.
مظفری ادامه داد: موزشهای آموزشهای شهروندی در مدارس درکشورهای پیشرو شرایط به گونه ای است که به هزینه های آموزشی به صورت سرمایه گذاری نگاه می گردد و دستاوردهای خودش را دارد اقتصاد آموزشی مهم ترین مقوله در به حرکت در آوردن چرخه آموزش های شهروندی است. مردم باید یاد بگیرند که چگونه انسجام اجتماعی داشته باشند.
در ادامه این وبینار امیر روشن؛ معاون ارتباطات و امور مشارکت های کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اهداف یونسکو درایجاد این طرح گفت: سرعت تغییرات درزندگی مردم با پیشرفت های سریع تکنولوژی به قدری بالا رفته که باعث ایجاد نابرابری در دریافت خدمات رفاهی و شهری نموده است. به طور مثال بیکاری، افسردگی وفقر به قدری زیاد شده است که مردم مهارت های مواجهه با آن را آموزش ندیده اند. این چالشها بخشی قابل پیش بینی و بخشی غیر قابل پیش بینی است که البته آینده مردم را به خطر انداخته است. طیف گسترده ای از یادگیری ها مهارت هایی را در انسان می پروراند اما کافی نیست و باید مهارت ها به طور اصولی آموزش و ترویج داده گردد.
روشن در ادامه اضافه کرد: شهرها به عنوان سکونتگاه های انسانی پایدار به دنبال اقتصاد پویا و توسعه اجتماعی هستند اما باید فرهنگ یادگیری در شهر ایجاد گردد چرا که تفکر یادگیری ازخود یادگیری مهم تراست و آموزش های یادگیرنده باید به صورت عادلانه در دسترس شهروندان قرار گیرد.
او با معرفی شهرهای پیشرو درحوزه یادگیرندگی در ایران ادامه داد: شهربندر خمیر با طرح آموزش حفاظت از محیط زیست از تالاب ها به قایقران ها فعال ترین شهر در حوزه شهر خلاق و یادگیرنده یونسکو بوده و شهر بهبهان غیر فعال ترین شهر در این حوزه معرفی شده اند.
در ادامه این وبینار جواد محمودی، شهردار بندر خمیرگفت: بندر خمیر یک شهر 20 هزار نفری کاملا اکولوژیست و تالابی و نماینده ایران در شهرهای یادگیرنده یونسکو است. برای رسیدن به این هدف کوشش های زیادی در آموزش قایقرانان و حفاظت از محیط زیست تالاب ها داشته است.
در ادامه این وبینار نمایندگانی ازشهرهای یزد و اصفهان به ارایه دیدگاه ها و اقدامات خود در دستیابی به این هدف مطالبی را عنوان کردند.
منبع: خبرگزاری آریاdorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری
chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو