آمادگی اتاق زنجان برای عملیاتی کردن نقشه راه تجارت خارجی

به گزارش مجله سرگرمی، شصت و یکمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان شامگاه روز سه شنبه شانزدهم دی ماه 1399 به ریاست استاندار زنجان و در محل سالن جلسات پیامبر اعظم(ص) استانداری، اتاق بازرگانی و دستگاه های اجرایی به صورت ویدیو کنفرانس با رعایت پروتکل های بهداشتی ستاد ملی کرونا برگزار شد.

آمادگی اتاق زنجان برای عملیاتی کردن نقشه راه تجارت خارجی

در ابتدای این جلسه علی یگانه فرد رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه جلسات شورا در راستای عملیاتی کردن نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان و با دستور جلسات مشخص پیگیری و برگزار می شود، اظهار کرد: از استاندار زنجان و مدیران برای حمایت و پیگیری جلسات شورا در این راستا تقدیر و قدردانی می شود.

وی با بیان اینکه موضوعات و محصولات مختلفی برای توسعه صادرات استان زنجان در نقشه راه تجارت خارجی در نظر گرفته شده است، ابراز کرد: گیاهان دارویی و تجهیزات پزشکی، منسوجات، لبنیات و محصولات کشاورزی چون سیر، محصولات سلولزی، کاغذ، سنگهای ساختمانی و مواد شیمیایی از جمله محصولات در نظر گرفته شده برای توسعه صادرات استان در این نقشه راه می باشد

یگانه فرد با اشاره به اینکه از همه فعالان اقتصادی، تشکل ها و همه دست اندرکاران که در امر تجارت و صادرات مشغول به فعالیت می باشند، برای حضور و کمک در عملیاتی نمودن این نقشه راه و نظرخواهی دعوت به عمل می آید ، گفت: نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان برای سال 1400 به روز رسانی خواهد شد تا نواقصات آن نیز رفع شود.

رئیس اتاق زنجان در ادامه سخنان خود با اشاره به هماهنگی اجرا شده با کنسولگری کربلا برای توسعه روابط تجاری و خارجی بین زنجان و عراق به ویژه در شهر کربلا، گفت: هماهنگی برگزاری جلسه ای به صورت وبینار با حضور مدیران ارشد استان و سرکنسولگری ایران در کربلا برنامه ریزی شده است.

یگانه فرد با اشاره به اینکه کشور ارمنستان ورود کالاهای کشور ترکیه را تحریم کرده و قصد خرید و واردات از ایران را دارد، ابراز کرد: این موضوع فرصت بسیار مناسبی برای تجار و فعالان اقتصادی استان زنجان برای حضور در بازارهای این کشور می باشد و می توان هماهنگی لازم را برای حضور سفیر ارمنستان به استان زنجان در راستای توسعه همکاری ها را فراهم کرد.

یگانه فرد در ادامه با اشاره به گزارش اتاق بازرگانی زنجان در مورد توسعه صادرات محصول کشمش به کشورهای هدف، ابراز کرد: پیش از این صادرات کشمش به کشورهایی از جمله ژاپن اجرا شده و فرصت صادرات هم اکنون نیز فراهم است و کشور افغانستان کشمش خود را به هند با تعرفه صفر و با قیمت 3500 دلار در هر تن صادر می کند.

در ادامه این جلسه گزارش گزارش بررسی ظرفیت محصول کشمش استان و فرصت های پیش روی آن از سوی اتاق بازرگانی زنجان ارائه شد که در آن ظرفیت تولید محصول انگور 240 هزار تن در سال و ظرفیت تولید محصول کشمش 35هزار تن در سال است.

بر اساس این گزارش بالا بودن قیمت تمام شده کشمش برای باغداران با توجه به عملکرد پایین در تولید نسبت به سایر کشورهای رقیب، بالا بودن سموم باقیمانده در کشمش و مرجوع شدن کشمش صادراتی در برخی موارد، کامل نبودن زنجیره تولید، فرآوری و بازرگانی در استان از جمله برندسازی و تولید و بهره برداری محصولات به صورت سنتی در کشت ،آبکمک،کود دهی، سم پاشی و تیزآب کردن و عدم رایزنی قوی و مناسب با کشورهای هدف (ژاپن، روسیه و هند) از جمله مهم ترین مسائل در این بخش در نظر گرفته شده است.

در ادامه این جلسه جواد تاراسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با بیان اینکه حدود 30 هزار تن در سطح استان کشمش تولید می شود، اعلام کرد: صادرات کشمش استان در 9 ماهه امسال 3 هزار و 950 تن بوده و 2.2 درصد صادرات استان را بر اساس آمار محصول کشمش تشکیل می دهد.

مهدی رنگ رونا رئیس اتحادیه صادرکنندگان و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان نیز با اشاره به مسائل ناشی از تعهدات ارزی در رابطه با صادرات محصولات کشاورزی ، ابراز کرد: ارزش گذاری گمرک بر اساس نرخ های روز باید صورت گیرد و نیاز به بازبینی ارزش های صادراتی دارد.

فتح الله حقیقی استاندار زنجان در بخش پایانی این جلسه با اشاره به اینکه مصوبات جلسات گذشته باید در جلسات به صورت جدی پیگیری شود که این موضوع بخش مهمی از کارها را حل خواهد کرد، ابراز کرد: پیش از آغاز شیوع کرونا سند امنیت غذایی نوشته شده به صورت ملی و قانونی و در قانون برنامه توسعه پیش بینی شده و هدف آن عقیم سازی بیماریهای غیر واگیر دار است تا مواد غذایی مطمئن و امن تولید شود و مواد غذایی تولیدی در حد استاندارد باشد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم استراتژیک در سند امنیت غذایی موضوع سم می باشد که در آن دیده شده است.

استاندار زنجان با اشاره به تغییر و تحولات اجرا شده در گمرک و توسعه صادرات استان زنجان طی ماه های گذشته، اعلام کرد: فعالان اقتصادی از این موقعیت به وجود آمده بهره مطلوب داشته باشند.

حقیقی با اشاره به اینکه نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان به خوبی تدوین شده است، ابراز کرد: تجاری سازی ظرفیت های تولید، اطلاع رسانی و بازاریابی که امروز یک علم محسوب می شود، بسیار مهم بوده و نباید از آن غافل شد و تبلیغات می تواند موجب بهبود فروش محصولات و معرفی آن شود.

گروه ابان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 128124

به "آمادگی اتاق زنجان برای عملیاتی کردن نقشه راه تجارت خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی اتاق زنجان برای عملیاتی کردن نقشه راه تجارت خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید