آشنایی با جاذبه های گردشگری ارمنستان ، کشوری زیبا در قلب آسیا

به گزارش مجله سرگرمی، این روزها ارمنستان به یکی از پرطرفدارترین تورهای گردشگری بین ایرانی ها تبدیل شده و هرساله، مسافران بسیاری به صورت زمینی یا هوایی از ایران به ارمنستان سفر می نمایند. ارمنستان با داشتن تاریخی شنیدنی، طبیعتی دیدنی و کلیساهای تاریخی در دشت های سرسبز انتخابی عالی برای گذراندن تعطیلات است. از آنجایی که اخذ ویزای ارمنستان برای ایرانیان نیز راحت و آسان بوده، سفر به این کشور و تماشای جاذبه های گردشگری ارمنستان انتخاب عالی برای تعطیلات نوروز و تابستان است. در ادامه از جاهای دیدنی ارمنستان برایتان بیشتر می گوییم. پس، با ما در تور مجازی دیدنی های ارمنستان همراه شوید.

آشنایی با جاذبه های گردشگری ارمنستان ، کشوری زیبا در قلب آسیا

دریاچه سوان

دریاچه سوان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ارمنستان و بزرگترین دریاچه های آب شیرین جهان است. این دریاچه حیات خود را از رودخانه و چشمه هایی که در زیر آن جاریند، دارد. سوان اما دریاچه دست و دلبازی است، زیرا رودخانه ای به نام هزاردان از آن سرچشه می گیرد که در نهایت به دریاچه ایروان می ریزد. زیبایی دریاچه سوان به حدی است که آن را می توان به تابلو نقاشی بی عیب و نقص که اثر دست خالق بوده، تشبیه کرد. دریاچه سوان با آبی فیروزه ای رنگ، آسمان زیبا و آثار تاریخی که در اطراف خود دارد، به یکی از پربازدید ترین جاهای دیدنی ارمنستان تبدیل شده است. البته همان قدر که دریاچه سوان برای صنعت توریسم این کشور سود داشته، همانقدر نیز برای جانواران منطقه مفید بود. این دریاچه کنج امنی برای پرندگان و آبزیانی مانند ایشخان وسیگا است. علاوه بر تفریحات آبی، اسب سواری و کمپینگ در کنار دریاچه، تماشای رشته کوه گقاما و بازدید از کلیسای بسیار قدیمی آراکلیتوس نیز در برنامه بازدیدنمایندگان قرار گرفته است. این کلیسا که یکی از دیدنی های ارمنستان بوده، در قرن 9 میلادی ساخته شده و بهترین پس زمینه جهان یعنی دریاچه سوان را در نزدیکی خودش دارد. ارتفاع آب دریاچه سوان به 2000 متر از سطح دریا می رسد و مساحت آن 940 کیلومتر مربع است. متاسفانه، در سال های اخیر سطح آب دریاچه 19 متر کاهش پیدا نموده که این روزها با ساخت تونل آبی و تغذیه دریاچه وضعیت بهتری پیدا نموده است. برای رفاه حال مسافران نیز مراکز تفریحی و توریستی بسیاری در اطراف دریاچه که یکی از جاهای دیدنی ارمنستان بوده، ساخته شده که شامل سوئیت های اقامتی، اسکله، مجموعه سوارکاری، زمین تنیس، رستوران و کافه هستند.

میدان جمهوری

میدان جمهوری یا هانرابدوتیان هراپاراگ یکی از جاهای دیدنی ارمنستان بوده که در شهرگردی هایتان بازدیش را نباید از دست دهید. این میدان که در گذشته لنین نام داشته در سال 1926 با طراحی و نظارت الکساندر تامانیان ساخته شد. دور تا دور این میدان ساختمان های دولتی و فرهنگی قرار گرفته و شما می توانید ساختمان وزارت امور خارجه را در ضلع شمال غربی، پست مرکزی را در ضلع جنوب شرقی، هتل زنجیره ای MARRIOT ARMENHA را در ضلع جنوب غربی و ساختمان هیئت دولت را در ضلع شمال شرقی میدان ببینید. این میدان یکی از مهمترین دیدنی های ارمنستان بوده و در تابستان ها فواره های موزیکال میدان و رستوران ها و کافه های اطرافش، ارمنی ها و توریست ها را ساعت ها سرگرم می نماید، بنابراین می توان گفت که گشت و گذار در این مورد از دیدنی های ارمنستان شما را با فرهنگ ارامنه به خوبی آشنا می نماید.

مجسمه مادر

مجسمه مادر ارمنستان یا هاختاناکی ایگی را می توان یکی از مهمترین جاهای دیدنی ارمنستان دانست که در خیابان مانومت قرار گرفته است. این پارک به مناسبت پیروزی روسیه بعد از جنگ جهانی دوم در تمامی کشورهای اتحادیه شوروی از جمله ارمنستان ساخته شد. در ابتدا مجسمه استالین، ساخته سرگی مرکورف در این پارک قرار داشت، اما بعد از استقلال ارمنستان، مجسمه مادر جایش را گرفت. مجسمه مادر ارمنستان که در سال 1967 ساخته شد، نشانه قدرت و صلح است. اما داستان مجسمه مادر چیست و این شخصیت کیست؟ این مجسمه یادآورد تنها زنی است که از حمله وحشیانه ترکان عثمانی به ارمنستان زنده مانده و با تمام وجودش از کشورش محافظت کرد. ابهت و عظمت مجسمه مادر شهرتی جهانی به این اثر هنری که یکی از دیدنی های ارمنستان بوده، بخشیده و هرسال گردشگران زیادی از آن بازدید می نمایند. در زیر پای مسجمه نیز موزه وزارت دفاع قرار گرفته است که دارای یادبودهای شهدای جنگ جهانی دوم و همچنین سربازان کشته شده هست.

هزارپله یا کاسکاد

هزارپله یا کاسکاد یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ایروان بوده که دارای 750 پله است. کاسکاد پایین ترین نقطه شهر یعنی مرکز شهر را به بالاترین نقطه شهر از نظر ارتفاع یعنی پارک پیروزی وصل می نماید. هرچند این بنا سیصد پله برای رسیدن به عدد هزار کم دارد، اما از زیبایی و شکوه در طراحی چیزی کم ندارد. این بنا در سال 1970 برای بزرگداشت استقلال یافتن ارمنستان توسط مهندس الکساندر تامانیان طراحی و ساخته شد. این روزها نیز در شمالی ترین نقطه کاسکاد بنایی به مناسب سالگرد پیروزی روس ها علیه آلمان های نازی در جنگ جهانی دوم قرار گرفته است. همانطور که پله های کاسکاد را بالا می روید، می توانید آثار هنرمندان معاصر ارمنستان و سایر کشورها را هم در طبقات مختلف ببنید.

دره گل ها

دره گل ها یکی از جاهای دیدنی ارمنستان است، دره ای پوشیده شده از گل با دشت های سرسبز که حتی در زمستان و زمانی که سفیدپوش شده نیز زیباست. در فصل بهار و تابستان آب و هوای مطبوع دره و رنگارنگی گل هایی که در آن روییده، هوش از سر هر بیبنده ای می برد. البته دره گل ها با داشتن پیست اسکی 7 کیلومتری در زمستان برای هواداران اسکی نیز جذاب است. البته طبیعتِ زیبا تنها چیزی که در این دره پیدا می کنید، نیست. مجموعه کلیساهای جامع تاریخی که در این منطقه جز جاهای دیدنی ارمنستان قرار داشته نیز باعث شده تا در دره گل، طبیعت و تاریخ را در کنار هم داشته باشید.

صومعه گغارد

صومعه گغارد یکی از زیباترین کلیساهای تاریخی و جاذبه های گردشگری ارمنستان است. اولین سنگ بنای این کلیسا در اوایل قرن سیزدهم و به دستور خاندان ثروتمند زاکریان در ملک اختصاصی آن ها قرار داده شد. این روزها این کلیسا را با نام کلیسای بیرونی می شناسند. سال ها بعد خاندان پروشیان پس از آنکه املاک و زمین های خاندان زاکریان را خریداری کردند، دستور ساخت کلیسای درونی را دادند. بدین صورت ساختمان کلیسای اصلی با سه قسمت اصلی در اواخر قرن سیزدهم ساخته شد تا آرامگاهی برای سلسله پروشییان نیز باشد. گغارد به معنای سرنیزه بوده و با ابهت و شکوهی که دارد از فاصله ای دور نیز قابل دیدن است. آنطور که می گویند، فلسفه این نامگذاری ریشه در داستان به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح دارد. از آنجایی که بعد از به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح می خواستند از وفات ایشان مطمئن شوند، در بدنشان گغارد را فرو کردند. این نیزه برای مسیحیان مقدس است. این نیزه در قرن سیزدهم توسط تاتوس اراکیال به کلسیا آورده شد و نامش از ایری وانک به گغارد تغییر پیدا کرد. این کلیسا که یکی از دیدنی های ارمنستان بوده، روی صخره ای عظیم ساخته شده و همین زیبایی و شکوه ظاهری هرساله توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می نماید.

شهر اشتاراک

شهرت شهر اشتاراک به خاطر قرار دریافت سه بنای تاریخی زیبا در دل دره های آن دانست. آنطور که در افسانه ها آمده، عشق سه خواهر به یک شاهزاده ابتدای ماجرای ساخته شدن سه کلیسا معروف است. عشق این سه خواهر اهل اشتاراک به شاهزاده ای با نام SARKIS برخلاف آنچه بسیاری تصور می نمایند، سرشار از فداکاری است. دو خواهر بزرگتر برای خوشبختی خواهر کوچکتر دست به خودکشی می زنند تا او قسمت شاهزاده باشد. یکی از آن ها لباس زرد و دیگری لباس قرمز بر تن از بلندای صخره ها خودشان را به ته دره انداختند، اما از آنجایی که تحمل غم مرگ آن ها برای کوچکترین خواهر سخت بود، او نیز لباسی سفید بر تن کرد و خودش را به اعماق دره انداخت. شاهزاده قصه نیز با شنیدن ماجرا سخت متاثر شد و دستور داد تا سه کلیسا با نام های زرد، قرمز و سفید در دره بسازند. اولین کلیسا که یکی از دیدنی های ارمنستان به حساب می آید، در قرن ششم میلادی ساخته شد و سفید نام گرفت. کلیسای قرمز در قرن هفتم و کلیسای زرد نیز در قرن سیزده و چهارده ساخته شدند.

کلیسای گریگورلوساوریچ مقدس

ارمنستان را می توان کشور کلیساهای تاریخی و زیبا دانست. کلیسای گریگورلوساوریچ مقدس اما کلیسایی تازه ساخت و تمام عیار است. این کلیسا در سال 1980 به مناسبت هزار و هفتصدمین سال آغاز مسیحیت و با دستور اسقف اعظم (زاون اول) ساخته شد. در سال 2001 نیز درهای کلیسا به روی مردم گشوده شدند تا محو زیبایی سنگ های دوف، شمش های طلا ستون ها، ناقوس های زیبا، کتابخانه و مجسمه های زیبایش شوند. یکی از با ارزش ترین دارایی های این کلیسا، باز مانده پیکره گریکر لوساوریچ مقدس بوده که طی مراسم باشکوهی به دستور اسقف اعظم گارگین دوم از واتیکان به ارمنستان آورده شد. این پیکره در جایگاهی ویژه روبه روی در اصلی کلیسا نگهداری می شود. البته کتابخانه کلیسا که در قسمت پایین بنا قرار گرفته است، دارای کتاب هایی با ارزش و مجموعه ای از یادبودهای گریکرلوساوریچ مقدس است.

شهر مذهبی اجمیازین

شهر مذهبی اجمیازین یکی از شهرهای مذهبی ارامنه بوده که در 25 کیلومتری غرب ایروان قرار گرفته است. ارمنستان یکی از قدیمی ترین کشورها با دین مسیحیت در جهان است که پذیرفتن این دین، نقش بسزایی در گسترش میحست داشت. قدمت شهر اجمیازین به قرن 3 و4 قبل ازمیلاد مسیح برمی شود و در آن موقع واقارشابات نام داشت. این شهر تا قرن 4 میلادی پایتخت ارمنستان و یکی از مهمترین شهرهای این کشور بود. کلیسای اجمیازین یکی از جاذبه های گردشگری ارمنستان و زیباترین کلیساهای اجمیازین بوده که به درخواست گریگورلوساوریج مقدس بنا شد. آنطور که می گویند گریگورلوساوریج مقدس در خواب خداوند را می بیند که با یک عصای طلایی به محلی خاص اشاره دارد. به همین خاطر تصمیم به ساخت کلیسایی در همان مکان می گیرد. محلی که در خواب با عصا نشان داده شده، درست وسط بنا قرار گرفته است. این روزها مقبره گریکور لوساوریچ مقدس نیز در همان مکان، یعنی درست وسط کلیسا هست. این کلیسا در سال های 301 تا 303 میلادی ساخته شده و بعدا باستان شناسان کشف کردند که در زیر بنا معبد خدایان قرار گرفته است. درباره ارتباط ارامنه ایران و ارمنستان نیز داستان جالبی وجود دارد. می گویند با رونق یافتن مسیحیت در ارمنستان و ابداع خط ارمنی، علما و وزرای ارمنی حکومت شاه عباس صفوی تصمیم دریافتد تا به کشورشان برگردند. شاه عباس که از شنیدن ماجرا خشمگین شده بود نیز دستور داد تا سنگ به سنگ بنای کلیسای اجمیازین را به ایران منتقل نمایند و حتی تصوریش را بر روی آن ها حک نمایند. در نهایت اما شاه عباس از این کار منصرف شد و در عوض دستور ساخت کلیسایی با همان شکل و معماری در اصفهان را داد.

خیابان مارشال باغرامیان

اگر علاقمند به خیابان گردی باشید، پیشنهادمان خیابان مارشال باغرامیان شهر ایروان است. خیابان مارشال باغرامیان با داشتن رستوران و کافه، بناهای تاریخی و دولتی مانند ساختمان مجلس، دادگاه، سفارتخانه چند ساعتی گردشگران را سرگرم می نماید. این خیابان از غرب به میدان بارکاموتیون و از شرق به سالن اپرای ایروان می رسد. خیابان مارشال باغرامیان یکی از جاذبه های گردشگری ارمنستان است.

معبد گارنی

مجموعه تاریخی معبد گارنی یکی از جاذبه های گردشگری ارمنستان بوده که در فاصله کمی از استان کوتایک و رودخانه گارنی قرار گرفته است. این معبد دارای سه قسمت عبادتگاه، حمام اختصاصی و تخته سنگی تاریخی است. معرفی معبد را با عبادتگاه مجموعه آغاز می کنیم، عبادتگاهی که قدمت آن به قرن اول میلادی برمی شود. این عبادتگاه به دستور پادشاه تیرداد اول به عنوان پیشکشی برای خدای مهر ساخته شد. با فرا رسیدن قرن چهارم میلادی، یعنی زمانیکه مسیحیت به عنوان دین رسمی کشور ارمنستان شناخته شد، معبد کاربرد خود را از دست داد. در عوض در کنار آن کلیسایی ساخته شد که متاسفانه زلزله سال 1679 میلادی آن را تخریب کرد. یکی دیگر از قسمت های این مجموعه تاریخی حمام اختصاصی بوده که برای دختر خسرو پرویز، خواهر تیرداد سوم ساخته شده بود. این حمام تاریخی که یکی از جاهای دیدنی ارمنستان بوده، دارای حوضچه های آب گرم، سر و بخار بود که اوج مهندسی و معماری آن موقع را به نمایش می گذارد. این حمام تاریخی با داشتن کاشی هایی که با 15 رنگ طبیعی کف حمام را تزئین نموده، یکی از زیباترین قسمت های مجموعه است. مجموعه دارای کتیبه ای تاریخی به زبان یونانی بوده که شناسنامه آن محسوب می شود. بعد از بازدید از معبد، تماشای منتظر و لذت بردن از آب و هوای مطبوع منطقه به خوبی درخواهید یافت که پادشاه آن موقع چرا استان کوتایک را برای ساخت معبد، ییلاق و شکارگاه خود انتخاب کرد.

شهر جرموک

شهر جرموک یکی دیگر از دیدنی های ارمنستان است. بازدید از این شهر می تواند برای طبیعت دوستان خاطراتی فراموش نشدنی را رقم بزند. شهر جرموک در استان وایوتسجور واقع شده و مناظر، چشمه ها و دشت های زیبایی دارد. علاوه بر طبیعت زیبای این منطقه، چشمه آب گازداری که در آن قرار گرفته است، علت اهمیت آن از قرون وسطی تا امروز است. این چشمه دارای خواص درمانی بوده و در هر گوشه شهر، استخر یا هتلی با حوضچه آب درمانی پیدا می شود. البته شهر جرموک چشمه های آب بسیاری داشته که آب تعدادی ازآن ها آشامیدنی بوده و دمای آن ها بین 30 تا70 سانتیگراد متغیر است.

هامالیر، مجموعه فرهنگی ورزشی به شکل عقاب

هامالیر یکی از جاهای دیدنی ارمنستان است. این مجتمع فرهنگی ورزشی محل برگزاری مسابقات ورزشی، کنسرت و نمایشگاه های بین المللی بوده و یکی از مهمترین قسمت های این مجموعه پیست پاتیناژ آن بوده که برای عموم نیز قابل استفاده است. هامالیر علاوه بر امکانات ورزشی و فرهنگی، معماری جذاب و چشمگیری دارد. اگر از محوطه و فاصله دور به این بنا خیره شوید، ممکن است در نظرتان بی شباهت به ظاهر یک عقاب نباشد. از آنجایی که هامالیر به دستور گارن دمیرچیان، دبیر وقت حزب کمونیست، ساخته شد، می توان آن را یادگاری از دوران حکومت کمونیستی دانست.

بنای یادبود قتل عام ارامنه

بنای یادبود قتل عام ارامنه یکی از جاذبه های گردشگری ارمنستان است. هرچند شنیدن داستان این مکان باعث آزرده شدن خاطرتان می شود، اما درعین حال شما را با تاریخ کشور ارمنستان آشنا می نماید. این بنا برای بزرگداشت شهدای قتل عام سال 1915 ارامنه ساخته شده و کافیست همزمان که در مجموعه قدم می زنید به حرف های راهنما نیز دقت کنید تا رمز و رازهای معماری بنا را دریابید. این بنا دارای دو قسمت است. اولین قسمت مجموعه دارای 2 ستون به ارتفاع 44 متر بوده که نشان دهنده ارمنستان غربی، شرقی، ابدیت و وحدت ارامنه است. در بخش دوم نیز 12 ستون خمیده نماد 12 ایالت ارمنستان غربی بوده که قتل عام در آن ها صورت گرفت. در مرکز بنای یادبود نیز آتشدانی با نماد جاودانی قرار گرفته است که به یاد شهیدان همواره برافروخته است. بنای یاد بود قتل عام ارامنه در کنار خود دارای سه بخش موزه، دیوار بزرگ مستندات سنگی و باغچه درختان کاج هست. اگر علاقمند به تاریخ باشید، بازدید از موزه مستندات تاریخی، آثار هنری و دیوار بزرگ مستندات سنگی می تواند برایتان جالب باشد.

موزه آثار خطی متناداران

اگر به موزه گردی در بین دیدنی های ارمنستان علاقمند باشید، موزه اثار خطی ارمنستان انتخاب خوبی است. برای رسیدن به موزه باید راهی خیابان Mashdots شوید. این موزه در سال 1959 افتتاح شده و بالغ بر 17000 نسخه تاریخی دارد. رو به روی ورودی موزه مجسمه های عظیمی ازمورخان و روحانیون معروف قرون وسطی قرار گرفته است که مهمترین آن ها مجسمه mesrop mashdots مخترع خط ارمنی و شاگردش gorion است. یکی از مهمترین آثار موزه نیز بزرگترین کتاب موجود در ارمنستان با وزن 28 کیلوگرم بوده که قدمتش به قرن هشتم میلادی برمی شود. البته کوچکترین کتاب ارمنستان با وزن 190 گرم که در قرن 15 میلادی نوشته شده نیز در این موزه قرار گرفته است.

iranpixfa.ir: ایران عکس | مجله ایران گردی، صنعت گردشگری و مسافرتی ایران

genarena.ir: مجله آرنا، وبلاگ تفریحی، سرگرمی و خبری

fixfun.ir: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: همگردی
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 58416

به "آشنایی با جاذبه های گردشگری ارمنستان ، کشوری زیبا در قلب آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با جاذبه های گردشگری ارمنستان ، کشوری زیبا در قلب آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید