آشنایی با انتخابات مجلس اروپا (2019 - 2024)

به گزارش مجله سرگرمی، درباره روند انتخابات مجلس اروپا چه می دانید؟ نمایندگان این مجلس چگونه در کشورهای خود انتخاب می شوند؟

آشنایی با انتخابات مجلس اروپا (2019 - 2024)

پس از ورود به مجلس چه وظایفی دارند؟ چه مولفه هایی می تواند بر سرنوشت انتخابات این دوره تاثیر بگذارد؟ در این مطلب سعی شده است به این پرسش ها پاسخ داده گردد:

  • رای گیری انتخابات مجلس اروپا چه زمانی خواهد بود؟

رای دهندگان در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در موعد مقرر به پای صندوق های رای می روند تا 705 نماینده مجلس اروپا را انتخاب نمایند.

کشورهای مختلف اتحادیه اروپا، سیستم های رای گیری متفاوتی برای این انتخابات دارند. زمان رای گیری این انتخابات در برخی کشورها 26 ماه مه و در برخی دیگر 23، 24 و 25 مه خواهد بود.

  • سیستم های مختلف رای دادن به نامزدهای مجلس اروپا

همانطور که گفته شد کشورهای مختلف اتحادیه اروپا، سیستم های رای گیری متفاوتی برای این انتخابات دارند. اگرچه در همه موارد تناسب میان تعداد رای و کرسی کسب شده وجود دارد وهر چقدر رای لیست احزاب بالاتر باشد، متناسب با آن تعداد نمایندگانش بیشتر می گردد؛ البته به شرط آنکه حداقل 5 درصد آرا را کسب نموده باشند.

برای مثال اگر در کشوری که ده نماینده می تواند در مجلس داشته باشد، یک حزب 30 درصد آرا را کسب کند، سهم نمایندگان آن 3 نفر از ده نفر خواهد بود.

برخی نمایندگان به وسیله رای مردم به احزاب و لیست کامل نامزدهای آنان انتخاب می شوند. در برخی کشورهای اروپا نیز رای دهندگان گزینه دیگری دارند و می توانند یا به لیست حزب رای دهند و یا به نامزد مورد نظر خود. در این حالت رای دهندگان به هر تعداد نامزدی که دوست دارند رای می دهند و یا حتی می توانند نامزدهای خود را خارج از لیست ها انتخاب نموده و بر اساس نظر خود آنها را اولویت بندی نمایند.

تعداد نمایندگان هر کشور اروپایی در این مجلس با جمعیت آن کشور تناسب دارد. برای مثال آلمان با بیش از 82 میلیون نفر، 96 نماینده و مالت با جمعیت 475 هزار نفر، 6 نماینده در این مجلس دارند.

این نمایندگان به مدت 5 سال یعنی از سال 2019 تا 2024 در دو مقر مجلس اروپا در شهرهای استراسبورگ فرانسه و بروکسل بلژیک، حضور خواهند داشت.

  • نمایندگان مجلس اروپا چه وظایفی دارند؟

نمایندگان مجلس اروپا به همراه شورای اروپا متشکل از سران کشورهای عضو، قوانین و بودجه اتحادیه اروپا را تصویب می نمایند.

این نمایندگان نه بر اساس کشورها و حوزه های انتخابی خود، که بر مبنای جهت سیاسی شان در گروه های فراملی در مجلس حضور دارند. برای مثال نمایندگان احزاب راست گرای محافظه کار، سوسیالیست ها، احزاب سبز و حتی احزاب سیاسی بدبین به اتحادیه اروپا.

اما مهمترین نقش مجلس اروپا در انتخاب رئیس کمیسیون اروپا است. گروهی که اکثریت کرسی ها را در انتخابات ماه مه 2019 به دست آورد، نقش پررنگ تری در انتخاب رئیس کمیسیون اروپا خواهد داشت.

شورای اروپا که شامل سران کشورهای عضو می گردد پس از انتخاب نامزد ریاست کمیسیون، او را برای رای گیری به مجلس معرفی می نمایند و بنابراین احزابی که بیشترین کرسی را در مجلس اروپا داشته باشند نقش موثرتری در انتخاب رئیس کمیسون اروپا خواهند داشت.

آخرین بار این حزب مردم اروپا بود که توانست نامزد خود یعنی ژان کلود یونکر را به مقام ریاست کمیسیون اروپا برساند.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 14934

به "آشنایی با انتخابات مجلس اروپا (2019 - 2024)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انتخابات مجلس اروپا (2019 - 2024)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید