آسفالت رنگی زیر پای عابران
به گزارش مجله سرگرمی، پیاده راه سازی با مشارکت اهالی و کسبه، طرحی است که برای نخستین بار به همت شهرداری ناحیه یک منطقه 6، از اواسط سال اجرایی شده است. این بار علاوه بر مشارکت اهالی در طرح مناسب سازی معابر پیاده راهی، شهرداری ناحیه یک، طرح استفاده از آسفالت رنگی را اجرا نموده است.

خبرنگاران/ زینب زینال زاده: مشارکت اهالی در پیاده رو سازی و استفاده از آسفالت های رنگی و نقشدار، طرح هایی هستند که به ابتکار احسان یلوه، شهردار ناحیه یک در منطقه 6 اجرایی شده اند. مرحله اول جلب مشارکت اهالی در مناسب سازی معابر پیاده راهی بود که با همکاری کسبه خیابان شهید سپهبد قرنی اجرا شد. مرحله دوم این طرح، استفاده از آسفالت رنگی بود که طرح با مشارکت هیئت مدیره مجتمع الماس خیابان کریمخان زند اجرا شد و حال و هوایی تازه به این محدوده داده است.
مجید روحی، مدیر مجتمع، در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران محله گفت: مجتمع تجاری الماس کریمخان باید سالها پیش بهره برداری می شد اما بنا به دلایلی بیش از 10 سال عملیات عمرانی متوقف بود و در این سالها مشکلاتی برای شهروندان و کسبه ایجاد شده بود که بی تردید از این بابت شرمسار مردم هستیم و عذرخواهی می کنم. به هر حال مشارکت در این طرح و مناسب سازی پیاده راه کوچه طاووس حد فاصل خیابان های عضدی جنوبی و حافظ که ورودی پارکینگ های مجتمع در آنجا واقع شده است، کوچک ترین کاری بود که می توانستیم در برابر مزاحمت های ایجاد شده، انجام دهیم.
او ادامه داد: موضوع مشارکت را با کارشناسان فنی و عمران شهرداری ناحیه یک مطرح کردیم و مشاوران پیشنهاد دادند برای مناسب سازی پیاده راه به جای سنگفرش از آسفالت رنگی استفاده کنیم. این پیشنهاد برای ما تردید امیز بود، اما به کارشناسان فنی شهرداری ناحیه یک اعتماد کردیم و پذیرفتیم از آسفالت رنگی استفاده کنیم.
به گفته روحی، سرانجام کار بسیار رضایتبخش بود: با به سرانجام رسیدن شدن عملیات بهسازی پیاده راه، زیبایی کوچه چند برابر شده است و شهروندان از ان استقبال کردند .به نظر انجام چنین کارهایی در شهر تهران بی رنگ، لازم و لازم است.
او به موضوع نگهداشت هم اشاره و عنوان نمود: مشارکت شهروندان در چنین طرح ها و کارهای عمرانی از یک سو اندکی از مسئولیت مدیران شهری می کاهد و از سوی دیگر چون خود مردم ذینفع هستند، بی شک در نگهداشت آن می کوشند و می توانیم زندگی در شهری زیبا را تجربه کنیم.
امید علیزاده، از کسبه قدیمی که در مرحله اول طرح بهسازی پیاده رو خیابان قرنی مشارکت داشته است در گفت وگو با خبرنگاران محله از اجرای چنین طرح هایی ابراز خرسندی کرد و گفت: پیاده راه، محل گذر عابران پیاده است و اگر مناسب سازی شود، بی تردید به نفع کسبه و شهروندان است. با مشارکت در این کار علاوه بر ایجاد زیبایی بصری، می توان زمینه افزایش مشتریان را نیز فراهم کرد. بنابراین ما کسبه دست به دست هم دادیم و پیاده رو مقابل مغازه هایمان را بهسازی کردیم. البته با نظر کارشناسان فنی و عمران شهرداری ناحیه یک در این کار مسیرهای ویژه توانیابان نیز طراحی و اجرا شد.
احسان یلوه- شهردار ناحیه یک منطقه6
فرش رنگارنگ در شهر
طرح های مشارکتی در محدوده شهرداری ناحیه یک منطقه 6 همیشه با استقبال خوب شهروندان روبرو بوده و هست. احسان یلوه، شهردار ناحیه یک مشارکت خوب اهالی را به عنوان یک ظرفیت اجتماعی در ناحیه یک معرفی کرد و به خبرنگار خبرنگاران محله گفت: واگذاری امور شهری به شهروندان و فراهم کردن زمینه مشارکتشان، کارها را تسهیل می نماید. در طرح مناسب سازی پیاده راهها مردم پیشقدم شدند و با حضور ناظران فنی کار انجام شد و مورد استقبال نهاده شد. در فاز دوم، این مشارکت را با طرح های ابداعی چون استفاده از متریال های جدید و رنگ ترکیب کردیم تا شاهد زیبایی بصری و رنگ در شهر باشیم.
به گفته یلوه، استفاده از آسفالت به جای سنگفرش چند حسن دارد: نخست اینکه عمر آسفالت از سنگفرش بیشتر است و دیرتر تخریب می شود. نصب آن آسان و هزینه اش در مقایسه با سنگفرش کمتر است. نگهداری آن هزینه زیادی ندارد و با یک شست و شوی ساده به حالت اولیه برمی شود.
یلوه ادامه داد: تهران، شهر بی رنگ است و شهروندان هر جا نگاه می نمایند، با رنگ های خاکستری و خنثی و بی روح روبرو می شوند. بنابراین استفاده از هر متریالی که در آن رنگ استفاده شده به زیبایی شهر یاری می نماید و سبب ایجاد حس شادابی و نشاط در شهروندان می شود.
به گفته شهردار ناحیه یک، استفاده از آسفالت رنگی برای پیاده راههای مقابل مجتمع های تجاری، مسکونی و اداری و حتی درمانی بسیار مناسب است و با این کار می توان فرشی رنگارنگ در شهر پهن کرد.
منبع: همشهری آنلاینgardeshia.ir: گردشیا: مجله سفر و گردشگری
picoro.ir: پیکورو: وبلاگ ماشین و خودرو