سیزده بدر در تهران کجا بریم ؟

به گزارش مجله سرگرمی، بسیاری از افرادی که در تهران زندگی می کنند دوست دارند روز طبیعت را فارغ از دود و آلودگی بگذرانند اما نمی دانند به کجا بروند. ما این کار را آسان کرده ایم با ما باشید تا بهترین مکان های طبیعی برای سیزده بدر در تهران را معرفی نماییم.

سیزده بدر در تهران کجا بریم ؟

مکان طبیعی برای سیزده بدر در تهران

مکان های طبیعی برای سیزده بدر در تهران موضوع مورد بحث ماست. شهر تهران پر است از آدم های جور واجور که از همه شهرهای ایران دور یکدیگر جمع شده اند. این شهر شلوغ و پر از خانه های آپارتمانی و کوچک و خیابان های پر ترافیک است.

در میان هیاهوی اطراف یک نقطه مشترک بین مردم این شهر وجود دارد، همه آن ها دوست دارند گاهی برای دور شدن از زندگی شهری دمی را در دامان طبیعت بگذرانند. آب و هوای خوب تهران (!) و نیازهای مردم به پارک موجب تاسیس پارک های بزرگ و متعدد در شهر شده است.

پارک های تهران به یکی از جاذبه های آن تعطیل شده و خیلی ها زمانی را برای پیکنیک با خانواده به آن ها اختصاص می دهند. همچنین مکان های طبیعی زیادی در اطراف تهران وجود دارد که می توان اوقات خوشی را در این مکان ها سپری کرد.

پارک ها و مکان های طبیعی تهران برای سیزده به در

1. روستاهای افجه مکانی عالی برای سیزده به در در تهران

احتمالاً نام دشت هویج را که در نزدیکی تهران واقع شده است تا به حال بارها از دوستان و اقوام خود شنیده اید. اگر تا به حال به آن سر نزده اید، این دشت تنها یکی از دیدنی های روستای افجه در پنج کیلومتری لواسان است که شکوفه های گردو و گیلاس باغ های آن در آغاز فصل بهار، از آن منطقه ای بسیار زیبا و به یاد ماندنی می سازند.

برای رسیدن به این روستا از سه راهی لواسان - فشم 14 کیلومتر راه دارید که یک راه مناسب برای رانندگی به شمار می آید. اگر تصمیم گرفتید این نوروز به این روستا سر بزنید از چنار چهارصد ساله آن در محله چراغان نیز دیدن کنید.

هرچند که افجه و ارتفاعات برفی و زیبای آن به دلیل طبیعت چشم نواز معروف است اما آثار تاریخی زیادی نیز دارد چون به احتمال زیاد جهت رفت و آمد پادشاهان به دشت بزرگ لار بوده است.

2. روستای برگ جهان جاذبه طبیعی تهران برای سیزده بدر

روستای برگ جهان نیز در ادامه جهت، بعد از روستای افجه واقع شده است که هم می توانید از راه لواسان و افجه به آن برسید و هم از سمت جاجرود و سد لتیان. اگر به این روستا سفر کردید می توانید با یک راهپیمایی یک ساعته به آبشار آن برسید که در سه کیلومتری شمال آن نیز بقایای یک قلعه باستانی واقع شده است.

این دو روستای زیبا، در واقع ورودی کوهنوردان برای صعود به قلل سیاه چال یا سرسیاه غارها هستند که روی خط الرأس کوه های لواسانات قرار دارند و در واقع سرچشمه رودهای لواسان و چهل بره به شمار می آیند.

3. جنگل های سوادکوه مکانی دیدنی برای سیزده بدر در تهران

سوادکوه در استان مازندران، از بخش شمال شرقی با تهران همسایه است و برای رسیدن به آن باید از جاده فیروزکوه گذر کرد. جنگل های راش این منطقه، در ایران نظیر ندارد و به دلیل ارتفاع بلند جنگل، همیشه هوای مه آلود دارد.

این جنگل ها مقصد همیشگی علاقمندان به پیاده روی در طبیعت است و می تواند با چند ساعت رانندگی، یک روز نوروزی شما را به بهترین شکل بسازد.

راش درختی سایه پسند است به همین دلیل شاخ و برگ های زیادی دارد و اگر قصد پیاده روی در جنگل آن را داشته باشید تا چند ساعت خورشید را نخواهید دید.

4. آبشار گزو بهترین مکان برای سیزده بدر در تهران

آبشار گزو نیز در کنار این جنگل و در فاصله 15 کیلومتری منطقه زیرآب سوادکوه واقع شده است. راه این آبشار با تابلوهای راهنمایی به خوبی مشخص است و برای رسیدن به آن در انتهای جهت یک ساعت و نیم نیز پیاده روی سبک خواهید داشت.

اگر می خواهید یک روز خاص در سیزده بدر اطراف تهران داشته باشید آبشار گزو و جنگل های سوادکوه انتخاب های بسیار خوبی هستند و مسافت دورتر آن ها نسبت به مکان های دیگر، پس از دیدن طبیعت زیبای آن از یادتان خواهد رفت.

5. پارک آب و آتش مکانی زیبا برای سیزده بدر در تهران

در حال حاضر یکی از محبوب ترین پارک های تهران، پارک آب و آتش است. مساحت آن بیش از 24000 متر مربع است. علت نام گذاری آن وجود چند برج آتش در کنار آب نماهای زیبایی است که در کنار آن ها ساخته شده است.

در پارک تمام امکانات رفاهی مانند چندین رستوران و فودکرت، فروش انواع تنقلات، آلاچیق، نمازخانه، زمین بازی اسکیت و دوچرخه و سرویس بهداشتی وجود دارد. علاوه بر این امکانات چمن کاری و گل کاری های زیبای، نیمکت های فراوان، فانوس دریایی و آمفی تئاتر کوچک آن نیز موجب جذب گردشگران بیشتر شده است.

اما ویژگی منحصر به فرد آن پل طبیعت است، سازه ای که همه دوست دارند روی آن قدم بزنند، عکس بگیرند و از چشم انداز زیبای آن لذت ببرند. این پل شما را به پارک طالقانی می رساند. سمت دیگر بوستان پل ابریشم واقع شده است که با عبور از آن به گنبد مینا، بوستان بنادر و بوستان نوروز می رسید.

6. پارک جمشیدیه تهران بهترین مکان برای سیزده به در

یکی از قدیمی ترین پارک های تهران در شمال شهر با کف سنگ فرش و مجسمه های سنگی زیبا که به خاطر قرار گرفتنش در پای کوه ها آب و هوایی سردتر از دیگر مناطق دارد.

هنگام رفتن به پارک خود را برای پله های زیاد و سربالایی آماده کنید. در این پارک نیز امکانات رفاهی هست اما تراکم آن ها نسبت به پارک های نو ساز تهران کمتر است. در عوض درختان آن سر به فلک کشیده تر و طبیعتی متفاوت دارد. مساحت آن 69000 متر مربع است.

7. دره کن و سولقان بهترین جا برای سیزده بدر در تهران

کن و سولقان نام دو روستای شمال غربی تهران است که نامشان با هم آورده می شود. کن در گذشته از روستاهای اطراف تهران و ری بود که اکنون با گسترش تهران، یکی از نقاط منطقه 5 شهرداری تهران محسوب می شود.

سولقان بالای منطقه کن است و در میانه جاده امامزاده داود واقع شده است. از جاذبه های این منطقه می توان به رودهای کوچک که به رودخانه کن منتهی می شوند، درختان توت و باغات بسیار اشاره کرد.

8. روستای خور طبیعتی دلچسب برای سیزده بدر در تهران

روستای خور از توابع شهر کرج در استان البرز و در 17 کیلومتری کرج و در جهت جاده چالوس واقع شده است. این روستا علاوه بر طبیعت زیبا دارای پیشینه تاریخی هم هست. به نظر می رسد نامگذاری روستای خور به دلیل آب و هوای خوب و مناسب، ابتدا از کلمات خوب یا خرداد گرفته شده و با مرور زمان تبدیل به خور شده است.

از دیدنی های این روستا و منطقه اطراف آن می توان به امامزاده سلیمان، تپه ها و دره دوچنار، امامزاده برچشمه یا زبیده خاتون، برج و باروی قلعه خور و چنار 800 ساله اش اشاره کرد.

این چنار کهنسال در ناحیه زرچه کانی (یا چنارتپه) واقع شده است. در این منطقه قلعه خور نیز قرار داشته که از امروزه متاسفانه از آن تنها بخش کوچکی باقی مانده است. طبق بررسی های اجرا شده، یکی از برج های این قلعه تا سال 1340 نیز برپا بود.

از دیگر جاذبه های این روستا می توان به پیست اسکی خور اشاره کرد. این پیست به طول 1800 متر و داشتن 18 میله طولانی ترین پیست اسکی ایران است.

9. فشم بهترین مکان تفریحی برای سیزده بدر در تهران

فشم یا شهر اوشان- فشم- میگون یا همان شهر قصران (معرب کوهسران) در بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات واقع شده است و در گفتار عامیانه بیشتر با نام اوشون- فشم مشهور است.

شهرستان شمیران مشتمل از چهار شهر تجریش، لواسان، شمشک و فشم، در حال حاضر منطقه یک شهر تهران را تشکیل می دهند. اوشان- فشم- میگون (قصران) باغ شهری در 25 کیلومتری شمال شرقی شهر تهران با مرکزیت فشم و در جهت جاده لشگرک قرار گرفته است.

اوشان، فشم و میگون دارای باغ های میوه بسیار هستند و هوای آن در بهار و تابستان معتدل است. برای رسیدن به فشم، از بزرگراه شهید زین الدین به سمت شرق بروید و از طریق بزرگراه شهید باقری به بزرگراه شهید بابایی و به جاده لشکرک و از آنجا به فشم بروید.

10. لواسان مکان فوق العاده برای سیزده به در تهران

لواسان باغشهری است که بیشتر خانه های آن به صورت ویلایی و مدرن بنا شده است. برخی از بناها و ساختمان هایی که در شهر لواسان احداث شده اند، چندین سال پیاپی به عنوان شاهکار معماری سال کشور برگزیده شده اند.

شهر لواسان را از شمال، کوه های ورجین، باغدره، کند و افجه از سمت باختر کوه های قصران، از سمت شمال شرقی و شرق کوه های ایرا، فیل زمین، لواسانکوه و جاجرود و از جنوب کوه های تلو، قوچک، زینکوه و اراکوه در بر می گیرند.

برای رسیدن به لواسان، از بزرگراه شهید زین الدین به سمت شرق بروید و از طریق بزرگراه شهید باقری به بزرگراه شهید بابایی و به جاده لشکرک و از آن جا به لواسان بروید.

11. تنگه واشی منطقه دیدنی برای سیزده بدر در تهران

تنگه واشی یا تنگه ساواشی در حدود 15 کیلومتری شمال غربی شهرستان فیروزکوه قرار گرفته و با داشتن آب و هوای مناسب در تابستان ها، میزبان جمعیت کثیری از مسافران و گردشگران است.

شاید یکی از جذاب ترین بخش های سفر به تنگه واشی حرکت در رودخانه ای است که در بین یک دره سنگی واقع شده است. با توجه به نزدیکی تنگه واشی به شهر تهران، امکان مسافرت یک روزه به این منطقه وجود دارد و به خصوص در تابستان هزاران نفر به این منطقه مسافرت می کنند.

تنگه واشی در 17 کیلومتری شهر فیروزکوه واقع شده است. در حرکت از سمت تهران به دماوند 17 کیلومتر بعد از فیروزکوه، خروجی به سمت چپ به سوی تنگه واشی حرکت می کند.

12. جنگل تلو منطقه سرسبز برای سیزده بدر در تهران

پارک جنگلی تلو در بزرگراه شهید بابایی کیلومتر 5 جاده تلو واقع شد است. این منطقه طبیعی زیبا با احداث مراکز خدماتی، تفریحی و ورزشی به قطب تفریح شرق تهران شده است.

لازم به ذکر است جاده منتهی به این پارک هم مملو از چشم اندازهای زیبای طبیعی است که خاطرات خوبی را رقم می زند. برای رسیدن به این پارک جنگلی، بزرگراه شهید زین الدین را به سمت شرق بروید، خروجی جاده دماوند را طی کنید، بعد از دور برگردان، در جاده تلو حرکت کنید.

13. چشمه اعلا مخصوص سیزده بدر در تهران

در 51 کیلومتری جاده آبعلی از تهران، چشمه آب معدنی وجود دارد که محلی ها آن را چشمه اعلا می نامند. دلیل این نام گذاری کیفیت آب جوشیده از زمین است.

این منطقه که جز ییلاق های اطراف تهران محسوب می شود و گردشگران زیادی به بازدید از آن نمی رود، اما با این وجود می توانید با برنامه ریزی سفری یک روزه به این مکان، خاطرات خوبی را رقم بزنید.

برای رسیدن به این منطقه زیبا از اتوبان شهید زین الدین به سمت شرق بروید و پس از گذشتن از اتوبان شهید باقری به سمت آزادراه تهران - پردیس جهت را ادامه داده، از داخل شهر پردیس گذر کرده و به سمت فیروزکوه بروید. پس از رسیدن به شهر فیروزکوه، وارد خیابان دانشگاه شده و آن را به سمت شمال طی کنید.

14. بوستان جنگلی چیتگر پارک عالی برای سیزده بدر در تهران

یکی از این مناطق بوستان جنگلی چیتگر است. این بوستان که از شمال به زمین های چیتگر، از جنوب به آزادراه تهران - کرج، از غرب به شهرک سرو آزاد و پیکان شهر و از شرق به منطقه خرگوش دره منتهی می شود، یکی از بزرگ ترین بوستان های جنگلی شهر تهران است.

بوستان جنگلی چیتگر که ابتدا با هدف بالا بردن مقدار اکسیژن هوای تهران ساخته شده است، تا به امروز و به هر مناسبتی خاطرات شیرینی را برای تک تک ما ایجاد کرده است.

دریاچه چیتگر یا دریاچه شهدای خلیج فارس یکی دیگر از مناطقی است که می توانند سیزده بدر خوبی را برای ما بسازند. این دریاچه مصنوعی که در شمال غرب تهران قرار گرفته است از شمال به بزرگراه همت، از جنوب به بزرگراه همدانی، از شرق به بزرگراه آزادگان و از غرب به بافت مسکونی منطقه 22 شهرداری تهران محدود می شود.

افرادی که برای سیزده بدر در تهران به دریاچه چیتگر می فرایند می توانند علاوه بر استفاده از امکانات رفاهی که در اطراف این دریاچه وجود دارد با هزینه ای اندک لذت قایقرانی را تجربه کنند.

15. پارک جنگلی خرگوش دره بهترین جا برای سیزده بدر

یکی دیگر از مناطق تهران که مکان مناسبی برای سیزده بدر خوب است با نام پارک جنگلی خرگوش دره شناخته می شود. این پارک جنگلی روبروی درب اصلی مجموعه ورزشی آزادی قرار گرفته است و جزو کمربند سبز تهران است.

پارک جنگلی خرگوش دره با هدف تلطیف هوای تهران احداث شده است.

16. پارک جنگلی کوهسار مکانی بینظیر برای سیزده بدر در تهران

پارک جنگلی کوهسار یکی دیگر از مناطق تهران است که می توان سیزده بدر خوبی را در آن گذراند. این پارک جنگلی در شمال غربی شهر تهران و در دامنه رشته کوه البرز قرار گرفته است.

افرادی که می خواهند برای گذراندن یک سیزده بدر مفرح به پارک جنگلی کوهسار بفرایند می توانند از طریق بزرگراه آبشناسان به این پارک جنگلی دسترسی داشته باشند. آن ها در پارک جنگلی کوهسار می توانند علاوه بر استفاده از آلاچیق های تعبیه شده از پیست موتورسواری و گلایدر استفاده کنند و روش ساخت بالن و بومرنگ را یاد بگیرند.

17. پارک جنگلی لتمال کن تهران مناسب برای سیزده بدر

پارک جنگلی در ارتفاعات منطقه 22 شهرداری تهران و شمال بزرگراه همت واقع شده است که با نام پارک جنگلی لتمان کن شناخته می شود. این پارک جنگلی که جزو کمربند سبز شهر تهران است به دلیل قرارگیری در جهت وزش باد های غربی-شرقی تهران به تلطیف هوای شهر تهران کمک می کند.

18. پارک جنگلی لویزان تهران برای سیزده بدر

یکی از مناطق تهران که برای گذراندن سیزده بدر مناسب است با نام پارک جنگلی لویزان شناخته می شود. این پارک جنگلی در بخش شمیران شهر تهران قرار گرفته است و نسبت به شهر ارتفاع بیشتری دارد بنابراین وقتی واردش می شوید شهر تهران را در زیر پای خود ببینید و این شهر را از زاویه دیگری ببینید.

19. بام تهران برای سیزده به در

شهرک بام تهران که در شمالی ترین قسمت محدوده سعادت آباد قرار گرفته می تواند سیزده بدر خوبی را برای شما رقم بزند. این مکان زیبا نیز همچون پارک جنگلی لویزان تصویری زیبا و متفاوت از شهر تهران را به شما نشان می دهد از همین رو یک منطقه دیدنی و جذاب شهر تهران به حساب می آید.

20. پارک نیاوران مکانی سرسبز برای سیزده بدر در تهران

در میان این نقطه پر تردد شهر کافیست تا وارد پارک شوید و جانی تازه بگیرید. یکی از فرح بخش ترین پارک های تهران به سبک معماری باغ های ایرانی در سال 1348 ساخته شده است.

یکی از قدیمی ترین چنار های تهران که 150 سال عمر دارد درون پارک است. این پارک در کنار کاخ و فرهنگسرای نیاوران واقع شده است می توانید باز دید از همه آن ها را در برنامه خود بگنجانید.

درون پارک امکانات ورزشی مناسب مانند، باشگاه تیراندازی، استخر و زمین های ورزش واقع شده است. در بیشتر پارک های تهران به خاطر سلامتی و شادابی شهفرایندان برنامه ورزش دست جمعی صبحگاهی برگزار می شود اما پارک نیاوران در این زمینه از شهرت خاصی برخوردار است.

درون پارک پر از فروشنده های تنقلات لذیذ است که می توانید از خوردن آن ها لذت ببرید.

lov-e.ir: عاشقان علم الکترونیک، بچه های مهندسی برق و الکترونیک

wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کارکاتوریست ها

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: مجله دلگرم
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 108386

به "سیزده بدر در تهران کجا بریم ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیزده بدر در تهران کجا بریم ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید