آخرین پرش والیبال ایران برای رسیدن به المپیک، هشت تیم و یک سهمیه

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - گروه ورزشی: از سال 1964 و المپیکی شدن والیبال، تیم ملی والیبال ایران پنج بار برای حضور در المپیک تلاش کرد که در نهایت طلسم 52 ساله در چهارمین حضور در رقابت های انتخابی شکست. نسل طلایی والیبال ایران در مسابقات انتخابی 2016 ریو با شکست قدرت هایی مانند لهستان و کانادا جواز حضور در المپیک ریو را کسب کرد.

آخرین پرش والیبال ایران برای رسیدن به المپیک، هشت تیم و یک سهمیه

* نخستین تجربه؛ استرالیا از آسیا بلیت آتن را گرفت

رقابت های انتخابی بین قاره ای المپیک 2004 آتن، نخستین حضور تیم ملی والیبال ایران برای کسب سهمیه المپیک بود. نفراتی مانند امیرحسین منظمی، پیمان اکبری، محمد ترکاشوند، بهنام محمودی، علیرضا نادی، فرهاد ظریف و امیر حسینی از جمله بازیکنانی بودند که با هدایت پارک کی وون سون گام در مسابقات انتخابی گذاشتند.

در سرانجامِ رقابت تیم های ایران، فرانسه، کانادا، استرالیا، چین، کره جنوبی، الجزایر و ژاپن تیم اول گروه به همراه برترین تیم آسیایی جواز حضور در المپیک آتن را کسب کرد که ایران جایی در بین برترین ها نداشت. تیم ملی ایران در رده پنجم قرار گرفت تا تیم استرالیا با وجود شکست مقابل ایران با قرار گیری در رده دوم به عنوان برترین تیم آسیایی به المپیک صعود کند.

* نتایج کسب شده تیم ملی والیبال ایران در رقابت های انتخابی المپیک 2004 لندن؛

ردیف تیم نتیجه نتیجه تیم
1 ایران صفر 3 کانادا
2 ایران 3 صفر کره جنوبی
3 ایران یک 3 چین
4 ایران 3 2 ژاپن
5 ایران صفر 3 فرانسه
6 ایران 3 صفر الجزایر
7 ایران 3 صفر استرالیا

*دومین تجربه؛ ژاپن برترین تیم آسیایی شد

تیم ملی والیبال ایران در دومین تجربه خود برای حضور در المپیک 2008 پکن تلاش کرد. دورانی که ستاره های جوانی مانند سعید معروف، محمد موسوی و فرهاد سال افزون در کنار با تجربه هایی مانند پیمان اکبری و علیرضا نادی قرار گرفتند و زوران گائیچ صربستانی هدایت تیم ملی را بر عهده داشت. اما در این دوره نیز ایران ناکام ماند. ایران در رقابت با تیم های الجزایر، ژاپن، تایلند، آرژانتین، ایتالیا، کره جنوبی و استرالیا فقط دو پیروزی مقابل تایلند و استرالیا به دست آورد و در رده ششم قرار گرفت. در سرانجام ایتالیا به عنوان تیم اول و ژاپن به عنوان بهترین تیم آسیایی راهی المپیک شدند.

* نتایج کسب شده تیم ملی والیبال ایران در رقابت های انتخابی المپیک 2008 پکن؛

ردیف تیم نتیجه نتیجه تیم
1 ایران 2 3 الجزایر
2 ایران یک 3 ژاپن
3 ایران 3 یک تایلند
4 ایران یک 3 آرژانتین
5 ایران صفر 3 ایتالیا
6 ایران یک 3 کره جنوبی
7 ایران 3 صفر استرالیا

* سومین تجربه؛ استرالیا به لندن رفت

انتخابی المپیک 2012 لندن نیز سرانجامی برای ایران نداشت. والیبال ایران با وجود خولیو ولاسکو و ستاره هایی مانند سعید معروف، فرهاد قائمی، محمد موسوی، پوریا فیاضی، علیرضا مباشری، حمزه زرینی، فرهاد قائمی و مهدی مهدوی باز هم در کسب سهمیه ناکام ماند. ایران در جدال با تیم های ژاپن، کره جنوبی، چین، ونزوئلا، پورتوریکو، صربستان و استرالیا مقابل تیم های ژاپن، کره جنوبی، چین، ونزوئلا و پورتوریکو به پیروزی رسید و مقابل تیم های صربستان و استرالیا ناکام شد تا تیم صربستان به عنوان تیم اول و استرالیا به عنوان تیم دوم بلیت حضور در لندن را بگیرند.

* نتایج کسب شده تیم ملی والیبال در رقابت های انتخابی المپیک 2012 لندن؛

ردیف تیم نتیجه نتیجه تیم
1 ایران 3 صفر کره جنوبی
2 ایران یک 3 استرالیا
3 ایران 3 2 چین
4 ایران 3 یک پورتوریکو
5 ایران 3 صفر ونزوئلا
6 ایران صفر 3 صربستان
7 ایران 3 صفر ژاپن

* چهارمین تجربه؛ شکست طلسم 52 سال

تیم ملی والیبال ایران در چهارمین حضور در رقابت های انتخابی المپیک بالاخره طلسم 52 سالِ را شکست و جواز حضور در المپیک ریو را به دست آورد. تیم ملی والیبال ایران با هدایت رائول لوزانو و بازیکنانی مانند سعید معروف، میلاد عبادی پور، شهرام محمودی، فرهاد قائمی، سید محمد موسوی، عادل غلامی و مهدی مرندی گام در مسابقات انتخابی گذاشت. رقابت هایی که متفاوت با ادوار گذشته بود و تیم ملی باید 7 بازی با تیم های فرانسه، لهستان، استرالیا، کانادا، ژاپن، ونزوئلا و چین برگزار می کرد و در نهایت سه تیم برتر گروه به همراه برترین تیم آسیایی جواز حضور در المپیک را کسب کند.

ایران کار سختی در این مسابقات داشت اما سروقامتان ایران در سرانجام با کسب 6 پیروزی و 15 امتیاز به عنوان تیم دوم گروه و بالاتر از فرانسه جواز حضور در المپیک 2016 را کسب کردند.

* نتایج تیم ملی والیبال ایران در رقابت های انتخابی المپیک 2016 ریو؛

ردیف تیم نتیجه نتیجه تیم
1 ایران 3 صفر استرالیا
2 ایران 3 یک لهستان
3 ایران 3 2 کانادا
4 ایران صفر 3 فرانسه
5 ایران 3 یک ژاپن
6 ایران 3 2 چین
7 ایران 3 2 ونزوئلا

* پنجمین تجربه؛ روسیه میزبان راهی توکیو شد

با تصمیم فدراسیون جهانی والیبال رقابت های کسب سهمیه در دو مرحله برگزار شد. در مرحله نخست تیم ها در شش گروه چهار تیمی با یکدیگر رقابت و در نهایت تیم برتر هر گروه جواز حضور در المپیک توکیو را کسب کردند. مرحله دوم نیز رقابت های قاره ای است که معین کننده سایر تیم ها برای حضور در المپیک خواهد بود. تیم ایران در مرحله اول با تیم های روسیه، کوبا و مکزیک همگروه شد که در سرانجام ایران با دو پیروزی مقابل تیم های کوبا و مکزیک و یک شکست برابر روسیه میزبان از راه یابی به المپیک 2020 بازماند.

* نتایج تیم ملی والیبال ایران در مرحله نخست رقابت های کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو؛

ردیف تیم نتیجه نتیجه تیم
1 ایران 3 2 کوبا
2 ایران 3 صفر مکزیک
3 ایران صفر 3 روسیه

* ششمین تجربه؛ کدام تیم؟

والیبال ایران در آخرین شانس خود برای حضور در المپیک 2020 توکیو از 17 تا 22 دی ماه در چین به مصاف رقبای آسیایی خود خواهد رفت تا در سرانجامِ جدال 8 تیم آسیایی تیم قهرمان جواز حضور در المپیک را کسب کند. ملی پوشان با هدایت ایگور کولاکوویچ در مرحله گروهی مسابقات ابتدا با تیم های چین تایپه، قزاقستان و چین رقابت خواهد داشت. باید دید از مسافران در صف آسیا، کدام تیم بلیت حضور در توکیو را کسب خواهد کرد. روی کاغذ و با توجه به قهرمانی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا و صدرنشینی رنکینگ در آسیا، تیم ملی والیبال ایران بخت نخست برای کسب سهمیه المپیک 2020 است.

برنامه و ساعت بازی های ایران به شرح زیر است (ساعت بازی ها به وقت تهران است):

* ایران - چین تایپه - سه شنبه 17 دی ماه، ساعت 11:30

* ایران - قزاقستان - چهارشنبه 18 دی، ساعت 11:30

* ایران - چین - پنجشنبه 19 دی، ساعت 15:30

balio.ir: بالیو | مجله اخبار صنعت گردشگری

baliro.ir: تور بالی ارزان قیمت | تور اندونزی ، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان بالی اندونزی

baham1.ir: مجله باهام | مجله تفریحی و سرگرمی دورهمی، با هم شاد باشیم

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 66297

به "آخرین پرش والیبال ایران برای رسیدن به المپیک، هشت تیم و یک سهمیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین پرش والیبال ایران برای رسیدن به المپیک، هشت تیم و یک سهمیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید