9 غذای خوشمزه و لذیذِ گرجی که در سفر به تفلیس باید امتحان کنید!

به گزارش مجله سرگرمی، غذاهای معروف تفلیس

گرجستان کشوری زیبا با طبیعتی نفس گیر در منطقه قفقاز است و پایتخت آن، شهر تفلیس سالانه پذیرای میلیون ها گردشگر از سرتاسر دنیاست. گرجستان و تفلیس غذاهای بسیار خوشمزه ای دارد که مطمئنا امتحان کردن آن ها بخشی جذاب از تجربه سفر شما خواهد بود. در این مطلب می خواهیم سری به گرجستان بزنیم و غذاهای معروف تفلیس را به شما معرفی کنیم. پیشنهاد می کنیم در طول سفرتان حتما این غذاهای خوشمزه را امتحان کنید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

9 غذای خوشمزه و لذیذِ گرجی که در سفر به تفلیس باید امتحان کنید!

1- خاچاپوری آجارولی | Khachapuri Adjaruli

لیست غذاهای معروف تفلیس را با مشهورترین غذای گرجستان یعنی خاچاپوری شروع می کنیم. خاچاپوری ابداع خلاقانه گرجی ها برای طبخ یک نان و پنیر خوشمزه است. برای تهیه خاچاپوری خمیر را به شکل های مختلف و در مدل خاچاپوری آجارولی به شکل قایق در می آورند و بعد روی آن را با پنیر پر می نمایند. سپس خاچاپوری را در فر قرار می دهند تا پنیر آب و مذاب گردد و نان هم کاملا برشته و ترد گردد. در آخر و قبل از سرو هم کمی کره و یک زرده تخم مرغ روی آن می ریزند تا با حرارت کمی پخته گردد.

2- خینکالی | Khinkali

یکی دیگر از غذاهای معروف تفلیس خینکالی است که شبیه به دامپلینگ چینی ها یا راویولی ایتالیایی هاست و بسیار متنوع و خوشمزه است. خینکالی که به صورت های کینکالی و هینکالی هم تلفظ می گرددخمیری بقچه مانند است که داخلش با مواد مختلفی مثل گوشت چرخکرده بره یا گاو، سبزیجات، پیاز و ادویه های مختلف پر می گردد و بعد پخته می گردد. عصاره گوشت و سبزیجات در هنگام پخت داخل خینکالی جمع می گردد. به همین دلیل اولین کاری که باید هنگام خوردن خینکالی انجام بدهید این است که گوشه ای از خینکالی را سوراخ کنید و بعد عصاره غذا را بمکید و بعد خودِ خینکالی را نوش جان کنید. در رستوران های تفلیس انواع مختلفی از خینکالی را می توانید سفارش بدهید و حتی گزینه های گیاهی خینکالی هم وجود دارد.

3- بادریجانی نیگوِزیت | Badrijani nigvzit

بادریجانی نیگوزیت در لغت به معنای بادمجان با گردو است و دقیقا به ترکیبات اصلی غذا اشاره می نماید. برای تهیه این غذا بادمجان را به ورقه های نازک برش می زنند و سرخ می نمایند. بعد داخل هرکدام را با گردوی خرد شده، سیر و سبزیجات پر می نمایند و در آخر هم روی آن ها را با دانه های انار سرو می نمایند. بادریجانی را اغلب به عنوان پیش غذا، فینگرفود و در کنار غذاهای دیگر سرو می نمایند و یکی از غذاهای معروف تفلیس به شمار می آید.

4- آجاپساندالی | Ajapsandali

غذای بعدی که به شما معرفی می کنیم هم با استفاده از بادمجان تهیه می گردد و علاوه بر گرجستان و تفلیس در کشورهای آذربایجان، ارمنستان و … هم تهیه می گردد. این خوراک خوشمزه که تا حدودی شبیه به خوراک گوجه بادمجان خودمان است عمدتا از بادمجان، پیاز، سیب زمینی، گوجه، فلفل دلمه ای، جعفری و ادویه های مختلف تهیه می گردد و معمولا همراه با نان خورده می گردد. برخلاف غذاهای مشابه مدیترانه که معمولا ترکیبات کاملا له و ریز می شوند در این غذا، می توانید تکه های درشت بادمجان، فلفل دلمه ای و … را مشاهده کنید. این غذا بیشتر در اواخر تابستان که اوج وفور بادمجان و گوجه است رایج و متداول است، با این حال در سایر فصول هم می توانید این غذای خوشمزه را نوش جان کنید.

5- سوپ خارچو | Kharcho

یکی دیگر از غذاهای معروف تفلیس و گرجستان یک سوپ سنتی به نام خارچو است که البته هارچو هم نامیده می گردد. این سوپ غلیظ و خوشمزه از ترکیب گوشت گاو یا بره و …، برنج، آلو و گردوی خرد شده تهیه می گردد. ترکیبات این سوپ آنقدر پخته می شوند تا کاملا به شکل یک پوره یکدست و غلیظ و خوشمزه در بیایند.

6- پخالی | Pkhali

در کشوری که از قدیم گوشت را برای میهمانی ها و ضیافت های ویژه ذخیره می کردند جای تعجب نیست که غذاهای گیاهی خوشمزه ای وجود داشته باشد. یکی از غذاهی معروف تفلیس و گرجستان غذایی به نام پخالی است که نوعی سالاد یا بهتر بگوییم کوفته سبزیجات است. این غذا با هر سبزیجاتی که دم دست باشد درست می گردد (اغلب لبو، هویج و اسفناج) و با نان خورده می گردد. طرز تهیه پخالی بسیار ساده است: سبزیجاتی که می خواهید را آبپز کنید، سپس آن ها را پوره کنید و با آب لیموی تازه، سیر له شده و کمی جعفری و گردوی خرد شده ترکیب کنید و بعد این پوره را به اندازه های دلخواه شکل بدهید.

7- لوبیو | Lobio

لوبیو یکی از غذاهای معروف تفلیس است که در واقع همان لوبیای خودمان است. لوبیا در آشپزی گرجی نقش مهمی دارد و غذاهای مختلفی با آن درست می گردد که یکی از مشهورترینشان بدون شک لوبیو است. لوبیا با پیاز، ادویه های مختلف و گاهی گوشت ترکیب می گردد و داخل ظروف سفالی کوچکی پخته می گردد. لوبیو در همان ظرف سفالی و به صورت داغ سرو می گردد و معمولا در کنار آن کمی پیازچه خرد شده، ترشی و نان محلی خورده می گردد.

8- لوبیانی | Lobiani

گرجی ها نان های مختلفی دارند که بعضی از آن ها با موادی که داخلش دارد به خوبی جایگزین یک وعده غذایی می شوند. در سفر به تفلیس اگر حوالی موزه تاریخ تفلیس بودید می توانید راه پله ای زیرزمینی را ببینید که همواره شلوغ و پرازدحام است. کافی است جمعیت را دنبال کنید تا وارد یکی از قدیمی ترین نانوایی های شهر بشوید؛ جایی که می توانید لوبیانی، یکی از نان ها و غذاهای معروف تفلیس را امتحان کنید. مثل غذای قبلی، لوبیانی نیز با لوبیا تهیه شده و نانی است که داخلش با پوره لوبیا پر شده است. این نان را می توانید به صورت داغ و تازه خریداری و نوش جان کنید. حجم این نان به حدی سیر نماینده است که می توانید آن را یک شام یا میان وعده کامل در نظر بگیرید.

9- کباب متسوادی | Mtsvadi

در خصوص تمام غذاهای معروف تفلیس صحبت کردیم اما حرفی از کباب نزدیم. باید بدانید که تفلیس و گرجستان کباب های خوشمزه ای دارد که یکی از معروف ترین آن ها متسوادی است. این کباب خوشمزه تا حدودی شبیه به کباب چنجه است و معمولا فقط با نمک مزه دار می گردد. کباب متسوادی را با انواع گوشت می توان تهیه کرد اما غالبا از گوشت گاو یا بره استفاده می گردد. گوشت را به تکه های کوچک تقسیم می نمایند و پس از مزه دار کردن با نمک آن ها را به سیخ می کشند. معمولا چند سیخ سبزیجات مثل فلفل و گوجه هم کنار کباب ها می پزند و همراه با آن ها سرو می نمایند.

منبع: intrepidtravel.com

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: الی گشت
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 18077

به "9 غذای خوشمزه و لذیذِ گرجی که در سفر به تفلیس باید امتحان کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 غذای خوشمزه و لذیذِ گرجی که در سفر به تفلیس باید امتحان کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید