7 عامل موفقیت در بازاریابی استارتاپ ها

به گزارش مجله سرگرمی، قرار نیست پلن بازاریابی استارتاپ حتما پرهزینه باشد و تمام بودجه شما را تمام کند. تمام چیزی که برای موفقیت در بازاریابی احتیاج دارید وقت، انرژی و خلاقیت است. اما باید بدانید از کجا آغاز کنید و چه اصولی را سفت و سخت پی بگیرید و جلو ببرید تا به نتیجه برسید.

7 عامل موفقیت در بازاریابی استارتاپ ها

بهترین ایده های بازاریابی معمولا ساده و کم خرجند اما پیدا کردن این ایده ها کار آسانی نیست و باید خارج از چارچوب فکر کنید و یک فرایند درست و اصولی با چاشنی خلاقیت تمام چیزی است که شما احتیاج دارید. اولا افراد را نسبت به برند خود مطلع کنید و ثانیا آغاز به جذب مخاطب کنید. ما در ادامه 7 عامل موفقیت در بازاریابی استارتاپ ها را بررسی نموده ایم. این روش ها و راهکارها به شما یک فریم ورک و قالب فکری ثابت و در عین حال خلاقانه می دهند که تاثیر بسیار زیادی روی مارکتینگ استارتاپ شما دارد.

1- برای آغاز بازاریابی استارتاپ خود اهدافتان را مشخص کنید.

منظور ما در اینجا از هدف، رسیدن به درآمد میلیونی و این جور مسائل نیست هدف از مارکتینگ، چیز دیگری است. چرا باید حتما هدف را مشخص کنیم؟ چون بدون هدف راستا شما مشخص نیست و راستا تاریکی دارید که فقط تیرهای مختلفی را در این تاریکی رها می کنید و اصلا نمی دانید به هدف می خورند یا نه ؟

هدف مارکتینگ در حقیقت پیدا کردن یک مارکت یا بازار است، مخاطبان و حجم بازاری که مدنظرتان است را مشخص کنید و ببینید دوست دارید چه تعدادی از مخاطبان هدف تان را جذب کنید؟ چه میزان ترافیک را برای وبسایت خود در نظر دارید؟ اگر ایمیل جمع می کنید ماهانه چه تعدادی مدنظرتان است؟ چه تعداد مشتری برای شما مناسب است؟ این سوالات را از خودتان بپرسید و جوابی تقریبی اما منطقی به آن بدهید. قرار نیست در یک ماه اول به اندازه اپل کاربر داشته باشید اما می توانید رقبای خودتان را ببینید و متناسب با حجم ترافیک و حجم مشتریان شان یک هدف مشخص کنید و سعی کنید در مدت زمان مشخص به آن برسید (در نظر داشته باشید که مارکتینگ فرایندی زمان بر است و قرار نیست در همان روزهای اول بازار را به دست بگیرید، بهتر است این اهداف 2 ساله یا حتی 5 ساله باشند.)

2-برای استارتاپ خود برند بسازید و پیغام خود را به صورت مداوم به گوش مخاطبان برسانید.

استارتاپ ها در گذر زمان تغییر می نمایند، شاید همین الان که قصد دارید یک محصول جدید بسازید و آن را به فروش برسانید در ادامه محصول بهتر و متفاوت تری بسازید که با پیغام فعلی شما سازگار نباشد. اما به طور کلی روی برند و برندسازی تمرکز کنید این کار در وهله اول به اعضای تیم شما اعتماد به نفس می بخشد و باعث می گردد تا مخاطبان هدف شما کم کم گوش شان را برای شنیدن اخبار و محصولات شما تیز نمایند.

این اعتباربخشی به وسیله یک پیغام واضح و رسا ایجاد می گردد اما تنها پیغام کافی نیست. باید بتوانید این پیغام را از کانال های مختلف به گوش افراد برسانید شما باید تبلیغ کنید و حلقه نزدیکان شما، شبکه های اجتماعی و وبسایت ها و وبلاگ های دیگر جای مناسبی برای مطلعی رسانی است.

3-مخاطب هدف خودتان را مشخص کنید.

یک اصل مهم برای بازاریابی استارتاپ که بسیاری از مدیران استارتاپها آن را فراموش می نمایند در تعریف استارتاپ نهفته است: بخشی از این تعریف گویای این مساله است که استارتاپ یعنی آغاز به ایجاد یک محصول یا یک سرویس برای حل مسائل بعضی افراد.

در اینجا باید روی کلمه افراد حساسیت زیادی به خرج بدهید چرا که این افراد قرار است به شما پول بدهند و قرار است مشتریان شما باشند، اما کدام افراد؟ باید قبل از هر چیز این افراد را مشخص کنید، مثال بزنیم: اگر استارتاپی در حوزه دارو هستید و داروی خاصی را فراوری می کنید مشتریان شما چه کسانی هستند؟ درست حدس زدید افرادی که یک نوع بیماری دارند و داروی شما برای آنها تجویز می گردد اما این ها صرفا بخشی از مارکت و مخاطبان هدف شما هستند، پزشکان و داروخانه ها هم هدف بعدی شما هستند که به نوعی واسطه ای برای رساندن این داروها به افراد بیمار هستند مخاطبان هدف شما را این افراد تشکیل میدهند و باید سعی کنید آن ها را جذب کنید.

در شناسایی مخاطب هدف باید چند مورد را هم در نظر بگیرید:

  • این مخاطبان کجا هستند؟ مرد هستند یا زن؟ سن شان در چه بازه ای است؟
  • رفتار خرید آن ها به چه شکل است؟ آنلاین خرید می نمایند یا فروشگاه های فیزیکی را ترجیح می دهند؟
  • چه شخصیتی دارند؟
  • بازه درآمدی آن ها در چه حدی است؟ محصولات شما چه ضرورتی برای آن ها دارد و تا چه حدی می توانند برای این محصولات و یا خدمات هزینه نمایند؟

بعد از اینکه این موارد را مشخص کردید دوباره به قسمت پیغام برند برگردید و پیغام برند خود را نسبت به این مخاطب هدف بهینه تر کنید.

4-راستاها و کانال های اجتماعی مناسب را برای استارتاپ خود پیدا کنید.

اکثر استارتاپ ها می دانند که شبکه های اجتماعی چقدر قدرتمند هستند و از عوامل موفقیت در بازاریابی استارتاپها می باشند و باید بهترین و مناسب ترین شبکه اجتماعی برای کسب و کارشان را پیدا نمایند.

هر سوشال مدیا مخاطبان و شخصیت های خاص خودش را دارد هر کدام به نوعی از محتوا پاسخ می دهند و باید این المان ها را به خوبی شناسایی کنید. به طور مثال در فیسبوک می توانید هر کسی را با هر شخصیتی پیدا کنید اما همه آن ها مشتریان شما نیستند باید ببینید مخاطبان هدف شما کجا خوابیده اند و آن ها را بیدار کنید.

لینکدین بیشتر برای بازاریابی استارتاپ و کمپانی های B2B مناسب است چرا که مدیران کسب و کارها و افراد شاغل و فعال در زمینه های مختلف در آن حضور دارند و محیط رسمی تری است. اینستاگرام برای تبلیغات جای بهتری است چون کارهای خلاقانه و طرح های نوآورانه همواره در این محیط دیده می شوند. برای کسب و کارهای ایرانی تلگرام هم می تواند گزینه مناسبی باشد چرا که بیش از 40 درصد جمعیت ایران در آن حضوری فعال دارند.

مهم تر از هر چیز این است که ببینید کدام شبکه اجتماعی و کدام بستر مخاطبان بیشتری برای شما دارد. فیسبوک بیش از 2 میلیارد کاربر دارد اما تعداد ایرانیان آن بسیار کم است و ضریب استفاده ما ایرانیان در فیسبوک به طور کلی پایین است، پس مشتریان کمتری هم خواهید داشت. اما برای کمپین های بین المللی جای بسیار مناسبی است.

5-شبکه سازی کنید.

بازاریابی زبانی و یا کلامی تاثیرگذارترین نوع بازاریابی حتی با وجود دنیای آنلاین است. برای کسب و کارهای کوچک هم معجزه می نماید. بازاریابی استارتاپ به وسیله شبکه سازی به چند شکل انجام می گردد. اما فرم اصلی آن بهترین بازده را دارد، کارآفرین بزرگ آقای ست گادین در خصوص این سبک از بازاریابی می گوید:

اول غریبه ها را تبدیل به دوست کنید، بعد دوست ها را تبدیل به مشتری کنید و بعد مشتری را تبدیل به فروشنده کنید.

این راز موفقیت در بازاریابی مخصوصا برای استارتاپ هاست. وقتی به مشتریان خود خدمات و محصولات باکیفیت ارائه می کنید و نظر آن ها را جلب می کنید و ارتباطی دائمی تشکیل می دهید این مشتریان ناخودمطلع تبدیل به یک بازاریاب حرفه ای می شوند البته شما هم باید حرفه ای عمل کنید. دائما از آن ها فیدبک بگیرید نظرات آن ها را بپرسید و اگر مسئله ای دارند رفع کنید. همواره شفاف و به دور از حاشیه باشید و برای این نوع از مشتری که همواره برای شما درآمد و مشتریان تازه تری خواهند آورد تخفیف و تشویق در نظر بگیرید.

نوعی از شبکه سازی هم توسط همکاران و استارتاپ های مشابه است با افراد معتبر در حوزه کاری تان هماهنگ شوید و با متخصصین، اساتید و دانشجویان فعال در حوزه کاری تان همکاری کنید و سعی کنید یک شبکه گسترده کوچک اما فعال تشکیل دهید. در رویدادها و مسابقات مربوط به حوزه کاری تان شرکت کنید و با افراد فعال در این حوزه از نزدیک دیدار کنید.

6-وبسایت، شبکه های اجتماعی، تیم فراوری محتوا و دانش دیجیتال مارکتینگ را وارد کار کنید.

دنیای امروز با روش های بازاریابی سنتی چندان به جواب نمی رسد و همه متوجه شدیم روش های جدید بازاریابی الکترونیک برای ما اثربخش تر است. اینترنت نقطه عطفی در دنیای بازاریابی است و تمام روش های بازاریابی در دنیای جدید بر این مبنا قرار دارند پس شما هم باید روی این موج سوار شوید. افراد متخصص در این زمینه استخدام کنید و یا با یک تیم حرفه ای در حوزه دیجیتال مارکتینگ همکاری کنید تا بازاریابی آنلاین شما روی راستا اصلی آن قرار بگیرد.

برای موفیت در بازاریابی استارتاپ تان یک وبسایت حرفه ای و مرتبط طراحی کنید تا به صورت مستقیم با کاربران در ارتباط باشید. یک تیم فراوری محتوا داشته باشید تا محتوای مورداحتیاج را برای وبسایت شما فراوری نمایند. محتوایی که بتواند مسائل کاربران شما را حل نماید. باید افراد متخصص در این زمینه را به کار بگیرید و اصولی عمل کنید. بازاریابی محتوا تنها زمانی به نتیجه می رسد که با استراتژی جلو برود. برای استارتاپ و محتوایی که دارید یک لحن خاص و ویژه بسازید. روی فرایند بازاریابی محتوا به صورت منظم و حرفه ای کار کنید و سعی کنید روی موضوعاتی نظیر سئو، بازاریابی شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و … تمرکز کنید و دانش روز دیجیتال مارکتینگ را به تیم بازاریابی استارتاپ خود اضافه کنید.

7-روی تبلیغات کار کنید.

تبلیغات هنوز هم جواب می دهد. اما تبلیغات خوب و اصولی که روی جلب نظرات و احساسات کاربران پایه ریزی شده باشد. منظور از تبلیغات تنها تبلیغ در تلویزیون و رادیو و روزنامه ها نیست. در دنیای آنلاین روش های تبلیغ هم به طور کلی عوض شده اند و بسیاری از استارتاپها با بازاریابی استارتاپ خود به طور مثال تبلیغ در گوگل می تواند در مطلعی کاربران از برند شما نقش ویژه ای داشته باشد. کافیست پلتفرم مورداحتیاجتان را شناسایی کنید و از این طریق تبلیغات تاثیرگذار داشته باشید. نکته اینکه اگر تبلیغات تان حاوی نکات روانشناسی برای جذب و ترغیب کاربران نباشد نمی تواند مخاطبان را جذب کند.

جمع بندی

موفقیت در بازاریابی استارتاپ به عوامل مختلفی بستگی اما قبل از هر چیز دانش و تخصص شما حرف اول را می زند. باید در هر لحظه خودتان را بررسی کنید و ببینید در چه وضعیتی هستید. آیا رو به رشد هستید یا در حال پسرفت؟ اگر داده ها و اطلاعات آماری را بررسی کنید می فهمید کجا ایستاده اید. روش های جدید را امتحان خواهید کرد و نتایج آن را بررسی خواهیم کرد. 7 روش و عامل موفقیت که در این مقاله به آن پرداخته شد را دوباره با دقت بخوانید و سعی کنید در خصوص هر کدام اطلاعات کافی به دست بیاورید تا فرایند بازاریابی استارتاپ شما با تمام سرعت آغاز به کار کند.

منبع:

https://www.business.com/articles/startup-killer-marketing-plan/

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: مجله شنبه
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 59292

به "7 عامل موفقیت در بازاریابی استارتاپ ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 عامل موفقیت در بازاریابی استارتاپ ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید