14 خاصیت انبه برای سلامتی (و طرز تهیه 4 خوردنی خوشمزه با آن)

به گزارش مجله سرگرمی، انبه یک میوه تابستانی خوشمزه و شیرین است که خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد. به این میوه سلطان میوه ها هم گفته می شود، چون ارزش غذایی چشمگیری دارد. اصالت این میوه به آفریقای جنوبی برمی شود. انبه در رنگ ها و مقدار های مختلف در سراسر دنیا در دسترس است. این میوه بیش از 20 نوع ماده معدنی و ویتامین دارد و یکی از مغذی ترین میوه ها به تعداد می رود. گفته می شود که انبه خواص آنتی اکسیدانی دارد و ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد، سلامت دستگاه گوارش را بهبود ببخشد و احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان ها را کاهش دهد. در مقاله امروز خبرنگاران مگ تصمیم داریم شما را با ارزش غذایی و خواص انبه آشنا کنیم و طرز درست کردن 4 خوراکی با آن را آموزش دهیم. تا انتها مقاله در کنار ما باشید.

14 خاصیت انبه برای سلامتی (و طرز تهیه 4 خوردنی خوشمزه با آن)

ارزش غذایی انبه

انبه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این میوه منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف به تعداد می رود. ارزش غذایی یک فنجان (165 گرم) انبه به توضیح زیر است.

کالری99
پروتئین 1.35 گرم
کربوهیدرات24.7 گرم
فیبر غذایی2.64 گرم
چربی0.627 گرم
فولات71 میکروگرم
ویتامین C60.1 میکروگرم
کلسیم1.2 میلی گرم
آهن0 .264 میلی گرم
سدیم1.65 میلی گرم
پتاسیم277 میلی گرم

این میوه بعلاوه حاوی ویتامین A، ریبوفلاوین، نیاسین، منیزیم، منگنز و فسفر است.

خواص انبه برای سلامتی

در ادامه به خواص انبه برای بدن اشاره می کنیم.

1. سرشار از آنتی اکسیدان ها است

انبه غنی از پلی فنول ها است که ترکیبات گیاهی هستند که به اسم آنتی اکسیدان عمل می نمایند. این میوه حاوی انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها از جمله منگیفرین، کاتچین، آنتوسیانین، کوئرستین، کائمفرول، بنزوئیک اسید و… است. آنتی اکسیدان ها اهمیت زیادی برای بدن دارند، چون از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می نمایند. رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که به سلول ها آسیب می رسانند.

تحقیقات مختلف بین آسیب رادیکال های آزاد و علائم پیری و ابتلا به بیماری های مزمن ارتباط برقرار نموده اند. در میان پلی فنول های موجود در انبه، منگیفرین معروف تر است و حتی گاهی اوقات به آن سوپر آنتی اکسیدان گفته می شود، چون به طرز ویژه ای قدرتمند است. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی اجرا شده به این نتیجه رسیدند که منگیفرین ممکن است با رادیکال های آزاد مبارزه کند که با سرطان های مختلف، دیابت و سایر بیماری ها در ارتباط هستند.

2. خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد

کم کردن احتمال ابتلا به بیماری قلبی یکی دیگر از خواص انبه محسوب می شود. جای دادن انبه در رژیم غذایی متعادل می تواند به کاهش چربی بدن و کنترل سطح قند خون یاری کند. این میوه حاوی پتاسیم و منیزیم است که شاید احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند.

مطالعه دانشگاهی اجرا شده به این نتیجه رسید که مصرف منیزیم ممکن است سلامت قلب را بهبود ببخشد. پتاسیم هم به اسم یک رگ گشا عمل می نماید و ممکن است فشار روی رگ های خونی را کاهش دهد و عملکرد قلب را بهبود ببخشد. انبه منبع غنی بتاکاروتن محسوب می شود.

کاروتنوئیدها ممکن است به وسیله پیشگیری از اکسیداسیون کلسترول در عروق، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند. نتایج یک مطالعه دانشگاهی روی موش های صحرایی نشان داد که منگیفرین سطح کلسترول خون را کاهش می دهد. بعلاوه در این مطالعه نشان داده شد که مکمل های منگیفرین سطح کلسترول خوب (HDL) را بالا می برند.

3. سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

انبه حاوی آنزیم های گوارشی مثل آمیلاز است. این آنزیم ها کربوهیدرات های پیچیده را به قند ساده تجزیه می نمایند. این موضوع ممکن است به بهبود فرآیندهای گوارشی یاری کند؛ هرچند به مطالعات بیشتری برای اظهار نظر قطعی در این زمینه احتیاج است. محققان در یک مطالعه در دانشگاه تگزاس به این نتیجه رسیدند که انبه ممکن است به تسکین علائم یبوست یاری کند.

4. سلامت چشم ها را تقویت می نماید

یکی دیگر از خواص انبه، تقویت سلامت چشم ها است. ویتامین A و بتاکاروتن موجود در انبه ممکن است در تقویت سلامت چشم ها اثرگذار باشند. لازم است بدانید که ویتامین A سلامت چشم و بینایی را بهبود می بخشد و کمبود شدید آن می تواند منجر به کوری شود. ویتامین ذکر شده به طور ویژه برای عملکرد بهینه قرنیه لازم است.

چشم های انسان ها به دو نوع کاروتنوئید ضروری به نام های لوتئین و زیگزانتین احتیاج دارند. انبه منبع غنی زیگزانتین به تعداد می رود و ممکن است به تقویت سلامت چشم ها یاری کند. بر اساس نتایج مطالعه اجرا شده در بوستون آمریکا، کریپتوگزانتین (یک نوع کاروتنوئید دیگر در انبه) خطر ابتلا به بیماری تباهی لکه زرد در اثر افزایش سن را در افراد مسن ژاپنی کاهش داد.

5. خطر ابتلا به سرطان را کم می نماید

کاهش خطر ابتلا به سرطان را هم می توانیم در فهرست خواص انبه قرار دهیم. گوشت انبه حاوی کاروتنوئیدها، اسید اسکوربیک، ترپینوئید و پلی فنول ها است که گفته می شود خواص ضدسرطانی دارند. نشان داده شده که انبه آنتی اکسیدان های منحصربه فردی دارد که در میوه ها و سبزیجات دیگر یافت نمی شوند.

مطالعه اجرا شده در دانشگاه تگزاس به این نتیجه رسید که پلی فنول های موجود در انبه خواص ضدسرطانی دارند و ممکن است در کاهش استرس اکسیداتیو مفید باشند. استرس اکسیداتیو می تواند احتمال ابتلا به بیماری های مزمن مثل سرطان را افزایش دهد.

خواص ضدسرطانی انبه به وجود منگیفرین در آن برمی شود. مطالعه حیوانی اجرا شده روی موش ها در سال 2015 نشان داد که پلی فنول های موجود در انبه ممکن است جلوی ابتلا به سرطان سینه را بگیرند. بعلاوه نشان داده شده که منگیفرین از رشد سلول های سرطان روده عظیم و کبد جلوگیری می نماید.

یک مطالعه حیوانی اجرا شده دیگر روی موش ها به این نتیجه رسید که لوپئول موجود در انبه ممکن است با سرطان پروستات مبارزه کند. در مطالعات اجرا شده روی حیوانات نشان داده شد پلی فنول های انبه از رشد سرطان سینه پیشگیری می نمایند.

6. ممکن است دیابت را درمان کند

خوردن انبه ممکن است به درمان دیابت یاری کند. مطالعه اجرا شده روی 20 فرد مبتلا به اضافه وزن نشان داد که مصرف نصف انبه تازه به مدت 12 هفته منجر به کاهش سطح گلوکز خون شد. یک مطالعه دیگر به این نتیجه رسید که عصاره پوست انبه خواص ضددیابتی دارد. یک مطالعه دانشگاهی هم به این نتیجه رسید که منگیفرین موجود در انبه ممکن است اثرات مفیدی روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 داشته باشد.

7. آنمی را درمان می نماید

انبه حاوی آهن است و شاید به افراد و زنان باردار مبتلا به آنمی در دریافت آهن بیشتر یاری کند. ویتامین C موجود در انبه می تواند به جذب درست آهن در بدن یاری کند.

8. سلامت مغز را بهبود می بخشد

انبه حاوی ویتامین B6 است و زمانی که به همراه سایر مواد غذایی غنی از این ویتامین مصرف شود، ممکن است در تقویت سلامت مغز مفید باشد. برخی از مطالعات نشان می دهند که کمبود ویتامین B6 می تواند خطر ابتلا به افسردگی و صرع را افزایش دهد.

مطالعه اجرا شده روی موش ها ثابت کرد که عصاره انبه شاید حافظه را بهبود ببخشد. یک مطالعه دیگر در تایلند اسم کرد که عصاره انبه ممکن است از شما در برابر اختلال شناختی خفیف محافظت کند. هرچند برای پی بردن به خواص انبه روی سیستم شناختی به مطالعات بیشتری احتیاج است.

9. سطح کلسترول خون را کاهش می دهد

محققان در یک مطالعه دانشگاهی روی موش های آزمایشگاهی به این نتیجه رسیدند که منگیفرین موجود در انبه در کاهش سطح کلسترول خون اثرگذار است. بعلاوه در این مطالعه نشان داده شد که منگیفرین انبه اندازه کلسترول خوب را بالا برد.

10. به کاهش وزن یاری می نماید

محققان در یک مطالعه روی تأثیر پوست انبه (که بیشتر ما آن را دور مینداریم) در جلوگیری از شکل گیری سلول های چربی تأکید کردند. مصرف انبه و پوست آن به همراه دنبال کردن رژیم غذایی و سبک زندگی سالم ممکن است به کاهش وزن یاری کند. انبه حاوی فیبر است و شاید به طور بالقوه در کاهش وزن تأثیرگذار باشد.

در یک مطالعه دانشگاهی ثابت شد که فیبر غذایی، به ویژه فیبری که به وسیله مصرف میوه و سبزیجات دریافت می شود، به کاهش وزن یاری می نماید. دلیل این موضوع این است که فیبر باعث می شود برای مدت طولانی احساس سیری کنید و در نتیجه غذای مصرفی اتان کاهش پیدا کند.

11. سلامت کبد را تقویت می نماید

مصرف انبه ممکن است عملکرد کبد را بهبود ببخشد. برخی از شواهد نشان می دهند که انبه نرسیده ممکن است در درمان بیماری های کبدی مفید باشد. با این حال مطالعات کافی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

12. سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید

انبه منبع غنی ویتامین های ضروری محسوب می شود که سیستم ایمنی بدن را تقویت می نمایند. این میوه حاوی ویتامین C است که خواص آنتی اکسیدانی دارد و ممکن است در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید باشد. یک مطالعه دانشگاهی به این نتیجه رسید که انبه غنی از بتاکاروتن بوده که نوعی کاروتنوئید است و به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید.

ویتامین A یک ماده مغذی مهم دیگر در انبه است که آن هم در تقویت سیستم ایمنی بدن اثرگذار است. یک فنجان (165 گرم) انبه 10 درصد از احتیاج روزانه بدن به این ویتامین مهم را برطرف می نماید. این ویتامین ممکن است با بیماری های عفونی مبارزه کند. علاوه بر این انبه حاوی ویتامین K، ویتامین E و ویتامین های B است که آن ها هم در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر هستند.

13. سلامت پوست را بهبود می بخشد

مطالعه اجرا شده در کشور کره جنوبی به این نتیجه رسید که عصاره انبه ممکن است از پوست در برابر پیری ناشی از مواجهه با اشعه های UVB محافظت کند. انبه غنی از بتاکاروتن و ویتامین A است. یک مطالعه آلمانی نشان داد که این کاروتنوئیدها می توانند سلامت پوست را تقویت نمایند.

بتاکاروتن از پیری پوست در اثر آفتاب جلوگیری می نماید. بر اساس نتایج یک مطالعه چینی، پلی فنول های موجود در انبه خواص ضدسرطانی دارند. این ترکیبات ممکن است به کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست یاری نمایند. برخی از شواهد نشان می دهند که انبه بعلاوه ممکن است از بروز جوش یا آکنه جلوگیری کند.

14. در بهبود سلامت مو مفید است

یکی دیگر از خواص انبه، بهبود سلامت مو است. انبه منبع غنی ویتامین A محسوب می شود و ممکن است به بهبود سلامت مو یاری کند. در مطالعات اجرا شده روی موش ها نشان داده شد که ویتامین A می تواند فولیکول های مو را فعال کند.

این موضوع ممکن است فراوری سبوم (چربی طبیعی پوست که که سر را مرطوب می نماید) را بهبود ببخشد و به تقویت سلامت پوست سر یاری کند. انبه بعلاوه منبع غنی پلی فنول ها محسوب می شود و ممکن است به مبارزه با استرس اکسیداتیو یاری کند. استرس اکسیداتیو اثرات منفی زیادی روی سلامتی بدن می گذارد.

عوارض جانبی انبه

مصرف انبه معمولا بی خطر تلقی می شود. هرچند ممکن است برخی از افراد به انبه حساسیت داشته باشند و دچار واکنش های آلرژیک و درماتیت تماسی شوند. علاوه بر این مصرف بیش از حد انبه ممکن است منجر به یک سری عوارض جانبی مثل اسهال و افزایش سطح قند خون شود. البته تحقیقات کمی در این زمینه اجرا شده است.

طرز تهیه 4 خوردنی با انبه

حالا که خواص انبه را شناختید، باید به فکر ایده های خلاقانه برای اضافه کردن انبه به رژیم غذایی خود باشید . در ادامه طرز درست کردن 4 خوراکی لذیذ با انبه آورده شده است.

1. سالسای انبه

سس سالسا یک سس مکزیکی است که تنوع زیاد و مزه تندی دارد. سالسای انبه یک خوردنی مجذوب کننده و اشتهاآور محسوب می شود. می توانید سالسای انبه را به همراه مرغ یا ماهی نوش جان کنید.

مواد لازم

  • انبه: یک عدد
  • فلفل دلمه ای قرمز: یک چهارم فنجان
  • پیاز خرد شده: یک عدد
  • گشنیز خرد شده: دو قاشق غذاخوری
  • فلفل هالوپینوی خرد شده: یک عدد
  • آب لیموترش: سه قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه

1.

برای تهیه سالسای انبه، ابتدا پوست انبه را بگیرید و هسته آن را خارج کنید. سپس آن را خرد کنید. فلفل دلمه ای را هم ریز خرد کنید.

2.

گشنیز را خرد کنید. یک کاسه میانه بردارید و در آن انبه، فلفل دلمه ای قرمز، پیاز، گشنیز، فلفل هالوپینو و آب لیموترش را خوب با هم مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را با میزان کافی نمک و فلفل طعم دار کنید.

3.

روی ظرف را بپوشانید و آن را قبل از سرو به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید تا خنک شود. نوش جان.

2. اسموتی انبه

می توانید با مخلوط کردن انبه با تر کیبات دیگر یک اسموتی دلچسب و هیجان انگیز درست کنید. با خوردن این اسموتی علاوه بر اینکه از خواص انبه برخوردار می شوید و سطح انرژی بدنتان افزایش پیدا می نماید، فیبر، پروتئین و پروبیوتیک هم دریافت می کنید.

مواد لازم

  • یخ: یک فنجان
  • انبه خرد شده یخ زده: دو فنجان
  • موز خرد شده میانه: یک عدد
  • ماست یونانی بدون طعم: نصف فنجان
  • آب پرتقال: سه چهارم فنجان
  • عسل: یک قاشق چای خوری (یا بیشتر)

طرز تهیه

1.

تکه های یخ، انبه و موز خرد شده، ماست یونانی، آب پرتقال و عسل را در مخلوط کن بریزید. مواد را به مدت 45 ثانیه تا 1 دقیقه بزنید تا اسموتی غلیظ و نرم شود.

2.

برای اینکه اسموتی به غلظت دلخواهتان برسد، می توانید آب پرتقال بیشتری به آن اضافه کنید.

3.

اسموتی را بچشید و در صورت احتیاج عسل بیشتری به آن اضافه کنید. اسموتی انبه را درون لیوان مدنظر خود بریزید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

3. میلک شیک انبه و جو دوسر

این ملیک شیک خوش طعم یکی دیگر از خوردنی هایی است که می توانید با انبه تهیه کنید. این نوشیدنی در مدت زمان کم آماده می شود؛ بنابراین از درست کردن آن غفلت نکنید.

مواد لازم

  • انبه: یک عدد
  • پرک جو دوسر: دو قاشق غذاخوری
  • عسل: یک قاشق غذاخوری
  • شیر: 200 میلی لیتر

طرز تهیه

1.

پوست انبه را بگیرید و هسته آن را دور بیندازید. انبه را به همراه پرک جو دوسر، عسل و شیر در مخلوط کن بریزید و چند پالس بزنید تا مواد یکدست شوند.

2.

میلک شیک را قبل از اینکه سرو کنید، در یخچال قرار دهید تا خنک شود. میلک شیک انبه و جو دوسر شما آماده است.

4. سالاد انبه

می توانید با مخلوط کردن میوه ها و سبزیجات مختلف، سالاد های متنوعی را خلق کنید. سالاد انبه یکی از سالادهای مجذوب کننده و مقوی است که هواداران انبه حتی یک بار هم که شده باید آن را امتحان نمایند.

با تهیه این سالاد نه تنها طعم یک سالاد نو و متفاوت را می چشید، بلکه ویتامین C، ویتامین A، آهن، کلسیم، فیبر، پتاسیم و… هم دریافت می کنید. مواد اولیه این سالاد برای دو نفر کافی است.

مواد لازم برای تهیه سالاد انبه

  • انبه رسیده: سه عدد
  • فلفل دلمه ای قرمز: دو عدد
  • پیاز: نصف یک عدد
  • ریحان تازه ریز خرد شده : نصف فنجان
  • گشنیز تازه درشت خرد شده: نصف فنجان

مواد لازم برای تهیه سس سالاد انبه

  • آب لیموترش: نصف فنجان
  • شکر سفید: چهار قاشق چای خوری
  • پرک فلفل قرمز: یک چهارم قاشق چای خوری
  • روغن سبزیجات: دو قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه

1.

برای تهیه سالاد انبه، ابتدا پوست انبه ها را بگیرید و آن ها را ریز خرد کنید. پیاز و فلفل دلمه ای قرمز را هم خرد کنید.

2.

یک کاسه عظیم بردارید و در آن انبه های خرد شده، فلفل دلمه ای قرمز، پیاز، ریحان و گشنیز تازه را بریزید و خوب هم بزنید. قبل از اینکه سس را روی سالاد بریزید، آن را برای مدت زمان کافی در یخچال قرار دهید تا خنک شود.

3 .

حالا نوبت به درست کردن سس سالاد انبه می رسد. در یک کاسه کوچک آب لیموترش، شکر سفید، پرک فلفل قرمز، روغن سبزیجات و نمک و فلفل را با یکدیگر مخلوط کنید.

4.

کاسه سالاد را از یخچال بیرون بیاورید و سس را روی آن بریزید. سالاد را خوب هم بزنید. نوش جان.

کلام آخر

انبه به شدت مغذی و خوشمزه است. این میوه غنی از ویتامین های ضروری، مواد معدنی و پلی فنول ها است. گفته می شود که انبه خواص آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی دارد. اگر به انبه حساسیت دارید، باید در مصرف آن احتیاط کنید. در مقاله امروز خبرنگاران مگ درباره 14 مورد از خواص انبه و ارزش غذایی آن صحبت کردیم و طرز درست کردن 4 خوردنی خوش طعم و مغذی با آن را یاد دادیم. از جای دادن این میوه مفید در رژیم غذایی خود غفلت نکنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: style craze, jessica gavin, season sands uppers, health line, all recipes

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 151062

به "14 خاصیت انبه برای سلامتی (و طرز تهیه 4 خوردنی خوشمزه با آن)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 خاصیت انبه برای سلامتی (و طرز تهیه 4 خوردنی خوشمزه با آن)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید